کمی ویتامین D بفرمایید

کمی ویتامین D بفرمایید

با مطالعه این مطلب درباره ویتامین D و لزوم دریافت این ویتامین اطلاعاتی کسب می کنید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 تیر 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 تیر 1394

23K

eye icon

کمی ویتامین D بفرمایید

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری برای بدن انسان است که در دسته ویتامین های محلول در چربی جای می گیرد.
ویتامین D در بدن نقش ها و فواید متفاوتی دارد، مهم ترین این فواید را می توان بصورت زیر عنوان کرد: 
1- افزایش جذب کلسیم از روده کوچک
2- کمک به افزایش قدرت عضلات و عملکرد ایمنی 
3- کاهش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی 
4- ثبات خلق و خو در افراد مسن 
5- کمک به جلوگیری از خستگی مزمن 
6- تنظیم فشار خون و فعالیت انسولین و تعادل سطح قند در خون 

کدام را مصرف کنم؟ ویتامین دی، D2 یا D3؟
اگر تا کنون برای خرید ویتامین D به داروخانه مراجعه کرده باشید احتمالا نام قرص های D2 یا D3 نیز به گوش شما خورده است. تا حالا از خود پرسیده اید فرق D2 یا D3 با ویتامین D چیست؟ انواع متفاوتی از ویتامین D وجود دارد، ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) و ویتامین D3 (کوله کلسیفرول). ویتامین D2 به طور طبیعی در بدن انسان ساخته نمی شود و از طریق منابعی مانند غلات و گیاهان به بدن انسان می رسد در حالی که ویتامین D3 توسط تابش نور خورشید به پوست انسان در بدن ساخته می شود. احتمالا می دانید که عمده ترین منبع برای تامین ویتامین D بدن، نور آفتاب است البته برخی از غذاها مانند ماهیان پرچرب، روغن کبد ماهی و تخم مرغ نیز حاوی مقادیر مناسبی از این ویتامین هستند.
میزان ویتامین D3 که توسط بدن انسان تولید می شود بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید دارد، وقتی نور خورشید به پوست انسان می تابد ماده ای به نام پیش ویتامین D3 ساخته می شود که به کبد رفته و در انجا تبدیل به ویتامین D3 می شود و از انجا توسط پروتئین های مخصوصی حمل شده و به کلیه ها برده می شود و در آنجا به ویتامین D فعال مورد نیاز بدن تبدیل می شود. اما با توجه به اینکه به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست مجبوریم کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیریم و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم، میزان ویتامین D3 دریافتی ناچیز است و لازم است از طریق مصرف مکمل ها ان را جبران کنیم.

اغلب شرکت های داروسازی در مولتی ویتامین های خود از هر دو نوع ویتامین D2 و D3 استفاده می کنند اما برخی شرکت ها ترجیح می دهند فقط از ویتامین D3 در مکمل هایشان استفاده کنند. تحقیقات نشان داده ویتامین D3 از کارایی بیشتری برای بدن انسان برخوردار است، همچنین ویتامین D3 در مقایسه با ویتامین D2 از ماندگاری بیشتری در قفسه داروها برخوردار است و در مواجهه با عواملی نظیر درجه حرارت و رطوبت مقاومت بیشتری دارد.

برای مشاهده و خرید مکمل های ویتامین D اینجا کلیک کنید.

عوارض کمبود ویتامین D:
کمبود ویتامین D باعث عوارض گوناگونی می شود که مسلما به کرات در مورد آنها شنیده یا خوانده اید. مشکلاتی مانند پوکی استخوان (استئوپروز) که به بیماری خاموش شهرت دارد و در افراد مسن و زنان یائسه به وفور مشاهده می شود درد عضلانی و ضعف عضلات زمین خوردن مکرر بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان توقف رشد در کودکان اختلال در عملکرد شناختی به خصوص در افراد مسن ضعیف شدن سیستم ایمنی کمبود انرژی و خستگی مزمن آسم در کودکان و افسردگی به خصوص در افراد مسن علاوه بر این عوارض و مشکلات متعدد که کمبود ویتامین D ایجاد می کند اخیرا محققان دریافته اند کمبود ویتامین D در بدن با افزایش ریسک ابتلا به سرطان رابطه مستقیم دارد و کمبود این ویتامین می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
با توجه به افزایش روز افزون آمار مبتلایان به سرطان در سراسر جهان و همچنین افزایش عوامل پر خطر زمینه ساز این بیماری مانند: استفاده از غذاهای ناسالم و فست فودها، تغییر سبک زندگی و کم تحرکی، عوامل ژنتیکی، آلودگی هوا و آب و ... محققان به دنبال روش هایی برای پیشگیری از این بیماری می باشند. لذا آزمایشات آماری گوناگونی بر روی افراد و گروه های مختلف انجام داده اند که یکی از آنها رابطه مستقیم بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا به سرطان را تایید می کند. 

سخن آخر:
چندی پیش وزیر بهداشت طی مصاحبه ای اعلام کرد: اکثریت ایرانیان با کمبود ویتامین D مواجه هستند و لازم است از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. البته روش هایی برای تعیین میزان ویتامین D از طریق ازمایش خون وجود دارد اما به دلیل سبک زندگی و تغذیه اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان به طور پیش فرض دچار کمبود این ویتامین هستند. این موضوع ضرورت استفاده از مکمل های ویتامین D را ایجاد می کند.

در پایان لازم به ذکر است همان طور که کمبود ویتامین D عوارضی در پی دارد استفاده زیاده از حد و بی رویه از این ویتامین نیز بدن را دچار عوارض و مشکلاتی جدی مانند: از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، بالا رفتن فشارخون، سنگ کلیه و اختلال در عملکرد کلیه می کند. لذا به عنوان یک هموطن دلسوز توصیه میکنم برای تعیین میزان ویتامین D مصرفی خود حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )