ایموفورتیس محصولی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کرونا

ایموفورتیس محصولی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کرونا

در این مقاله از مجله داروکده با محصول ایموفورتیس و ترکیبات آن که به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کرونا کمک می کنند، آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

25 مهر 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

25 مهر 1400

3K

eye icon

ایموفورتیس محصولی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کرونا

 از اواخر سال 2019 با شیوع یک عفونت ریوی جدید، توجه به کرونا ویروس ها جلب شده است. کرونا ویروس ها به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کنند و تا دو دهه ی گذشته، بیشتر عفونت های انسانی ناشی از آن ها، خفیف و شامل عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (مشابه سرماخوردگی) بود. اما با ظهور ویروس های سارس، مرس و کرونا ویروس- 19 و میزان بالای مرگ و میر، خطرات گسترش عفونت حاد و شدید در اثر ابتلا به آن ها، بیش از پیش آشکار گردید. پندمی COVID-19، اهمیت اجرای سیاست های پیشگیرانه در برابر بیماری های عفونی را یادآوری می کند. علاوه بر مبحث پیشگیری، با توجه به این که بحرانی ترین موارد ابتلا به COVID-19، که در مواردی حتی منجر به مرگ می شوند، در نتیجه ی پاسخ ایمنی- التهابی بیش از حد رخ می دهند، تعدیل واکنش های بیولوژیک به دنبال چالش های ایمونولوژیک نیز بسیار ضروری است.

مطابق با دانش پزشکی اخیر و نبود داروهای تخصصی مبتنی بر شواهد در درمان این بیماری، استفاده از فرآورده هایی با قابلیت تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن که علاوه بر مقابله با ابتلا به بیماری، در صورت ابتلا به کووید 19 از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، مورد توجه است. با توجه به قدمت گیاهان دارویی در تامین داروی بشر و سابقه درخشان استفاده از این گونه ها در درمان بسیاری از بیماری ها، بهره جستن از این منابع ارزشمند، جهت دستیابی به داروی کمکی موثر، با ایمنی بالا، عوارض جانبی قابل تحمل و قیمت مناسب، منطقی به نظر می رسد. از این رو اثرات استفاده از فرآورده های گیاهی به موضوعی جذاب در تحقیقات علمی پیرامون کرونا بدل شده است.

شربت ایموفورتیس، محصولی از شرکت ماکیان دام پارس، در لابراتوارهای گیاهی طبیعت زنده تولید می گردد. این محصول حاوی 90 درصد ترکیبات موثره شامل عصاره های اکیناسه، پروپولیس و شیرین بیان و تنها 10 درصد کمک حلال است. به علت میزان بالای مواد موثره، با استفاده از حجم اندکی از ایموفورتیس (روزانه 3 میلی لیتر)، می توانید در ارتقای سیستم ایمنی بدن خود کوشا باشید. با توجه به اینکه پس از مصرف این فرآورده طعم طبیعی آن کاملا حس می شود، در صورت تمایل می توانید این محصول را با آب میوه نیز میل نمایید.

برای مشاهده شربت ایموفورتیس اینجا کلیک کنید.

در ادامه به بررسی ترکیبات موجود در این فرآورده و ارزیابی عملکرد آن ها می پردازیم.

اکیناسه یا سرخارگل
اکیناسه از گیاهان دارویی برگزیده سازمان بهداشت جهانی است که به دلیل اثرات آن در پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و سایر بیماری های سیستم تنفسی، از دیرباز مورد توجه می باشد. پیش از این، اثرات ضد ویروسی و تحریک سیستم ایمنی عصاره گیاه سرخارگل در برابر ویروس های تنفسی مانند آنفلوآنزای A و B، ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) و ویروس پارا آنفلوآنزا (HPIV) گزارش شده است. مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه با خاصیت آنتی باکتریال قوی بر باکتری های مولد عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، پنومونیا و التهاب لوزه تأثیر می گذارند. عصاره اکیناسه با قابلیت غیر فعال سازی ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از ورود آن ها به درون سلول میزبان، از عفونت های هم زمان ویروسی و باکتریایی، که در مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می شود، جلوگیری می کند. اثرات این گیاه در تحریک سیستم ایمنی و ارتقای قدرت دفاعی بدن، از طریق افزایش فعال کردن فاگوسیتوز، تحریک فیبروبلاست ها، افزایش فعالیت لکوسیت ها، تحریک فعالیت سلول های کشنده طبیعی (NK Cell) و افزایش تولید سیتوکین ها بروز می یابد. اثرات ضد التهابی گیاه نیز در تنظیم پاسخ ایمنی بدن در سرکوب عفونت و ممانعت از طوفان سایتوکاینی موثر است. زیرا اگرچه التهاب بخش مهمی از پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب متاثر از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی برای سرکوب عفونت که به پدیده طوفان سایتوکاینی منجر می گردد، در افزایش مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری دخیل است.

علاوه بر مواردی که پیش از این در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسید، نتایج مطالعات مولکولی نشان می دهد که گیاه اکیناسه در مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا و ممانعت از تکثیر ویروس نیز موفق عمل می کند. آنالیز داده های حاصل از مطالعات بالینی نیز بر روی افراد مبتلا به کرونا که در کنار استفاده از داروی استاندارد بر اساس پروتکل های درمانی، از فرآورده های حاوی عصاره اکیناسه استفاده کرده اند، حاکی از این است که مصرف این گیاه در کاهش علائم بالینی و کاهش طول مدت بیماری در بیماران سرپایی موثر بوده است. با توجه به اثرات مفید اکیناسه در تقویت و تنظیم فعالیت سیستم ایمنی استفاده از فرآورده های این گیاه به ویژه جهت پیشگیری از بیماری کرونا توصیه می گردد.

پروپولیس
پروپولیس یا بره موم ماده رزینی چسبناکی است که توسط زنبورهای کارگر تولید و برای حفاظت کند و از ورود مهاجمین و جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها استفاده می شود. اثرات بیولوژیکی متعددی همچون خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، تعدیل سیستم ایمنی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی برای آن ذکر شده است. کاربرد بره موم در تقویت سیستم ایمنی و بهبود عفونت های فوقانی دستگاه تنفسی، در مطالعات آزمایشگاهی متعدد بررسی و تایید شده است. پروپولیس می تواند از طریق تداخل در اتصال ویروس به سلول میزبان، تکثیر ویروس و تاثیر بر پیامدهای پاتولوژیکی با ویروس SARS-CoV-2 و سایر ویروس های تنفسی مقابله نماید. اثرات این فرآورده در تحریک سیستم ایمنی، با محدود سازی ورود ویروس به داخل سلول، تحریک فعالیت ماکروفاژها، افزایش تولید آنتی بادی و افزایش تولید سیتوکاین ها بروز می یابد.

همچنین این ترکیب طبیعی با اثرات ضد التهابی و جلوگیری از تولید بیش از حد سیتوکاین پیش التهابی در تنظیم پاسخ ایمنی بدن اثرگذار است. علاوه بر این، پروپولیس با مهار فعالسازی PAK-1، به طور بالقوه از فیبروز ریوی جلوگیری می کند. برای درک بهتر این مطلب، باید به نقش مشارکتی PAK-1 در سرکوب لنفوسیت های B و T اشاره کرد. بدین ترتیب با سرکوب لنفوسیت ها، پادتن کافی برای مقابله با ویروس تولید نمی شود و این امر منجر به عدم بروز پاسخ ایمنی قاطع و کاهش کارآیی سیستم دفاعی بدن می گردد. علاوه بر آنچه گفته شد، PAK-1 در پاسخ التهابی شدید و بروز طوفان سایتوکاینی نیز دخیل است. این پاسخ افسار گسیخته باعث تخریب بافت ریه و نقص عملکرد آن در تبادل گازهای تنفسی می شود. بره موم به عنوان یک بازدارنده ی طبیعی PAK-1 علاوه بر اثرات ضد ویروسی و توانایی مقابله با ویروس، در پاسخ ایمنی نرمال موثر است. همچنین در پی ابتلا به بیماری کرونا، خطر انعقاد خون در ریه و ایجاد میکروترومبوز (لخته های خونی کوچک) افزایش می یابد. این افزایش ریسک انعقادی و احتمال ایجاد لخته در افزایش میزان مرگ و میر دخیل است. شواهد نشان می دهند که پروپولیس می تواند تجمع پلاکتی و دیگر پارامترهای مرتبط با ترومبوز را کاهش دهد. نتایج مطالعات مولکولی حاکی از این است که برخی ترکیبات موجود در پروپولیس مانند میرستین، هسپرتین، پینوسمبرین، کوئرستین، کامفرول و کافئیک اسید فنیل استر، به دلیل تمایل بالا به اتصال به اسپایک پروتئین ویروس و یا گیرنده های (ACE-2)، با درگیر کردن آن ها، در ممانعت از ورود ویروس به داخل سلول و جلوگیری از بیماری زایی موثر هستند. همچنین این مطالعات نشان می دهند که ترکیباتی نظیر کافئیک اسید فنیل استر، کافئیک اسید فنیل استر، گالانجین، کریزین و کافئیک اسید که علیرغم تنوع موجود در پروپولیس های جمع آوری شده در نقاط مختلف، در انواع مختلف این فرآورده یافت می شوند، در مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا و ممانعت از تکثیر ویروس و عفونت زایی نقش دارد.

بیشتر بخوانید: ارزیابی اثرات پروپولیس یا بره موم در بیماری کرونا ویروس 2019

آنالیز داده های حاصل از مطالعات بالینی بر روی افراد مبتلا به کرونا که در کنار استفاده از داروی استاندارد بر اساس پروتکل های درمانی، از فرآورده های حاوی پروپولیس استفاده کرده اند، حاکی از این است که پروپولیس در کاهش علائم بالینی و پارامترهای آزمایشگاهی موثر بوده است.

شیرین بیان
شیرین بیان از گذشته به عنوان خلط آور کاربرد داشته است و مهم ترین ترکیب موثره ی آن، گلیسیریزین، سبب تجزیه موکوس
دستگاه تنفسی و خاصیت خلط آوری شده و از این رو در درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، برونشیت و سرفه موثر است. از این گیاه همچنین در درمان واکنش های آلرژیک به عنوان ضد التهاب استفاده می گردد. از طرفی شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و تنظیم کنندگی عملکرد سیستم ایمنی نیز می باشد. گلیسیریزین از طریق ترشح سایتوکاین های دخیل در تکامل لنفوسیت های T در ایجاد پاسخ های ایمنی سلولی نقش موثری دارد. گلیسیریزیک اسید موجود در این گیاه، با تحریک ترشح آنتی بادی ها و اینترفرون گاما، سیستم ایمنی را در برابر عوامل ویروسی مانند آنفلونزا تقویت می کند. این ترکیب از طریق افزایش تولید نیتریک اکساید در ماکروفاژها، تغییر بیان فاکتورهای رونویسی و تعدیل مسیرهای سیگنالینگ سلولی سبب بهبود پاسخ های سیستم ایمنی در مقابل عفونت های ویروسی می گردد. پیش تر فعالیت ضد ویروسی گلیسیریزین در برابر SARS-CoV اثبات شده است. شباهت بالای ساختار و ژنوم این ویروس با ویروس SARS-CoV-2 سبب شده این گیاه پتانسیل بالایی جهت ارزیابی بر علیه بیماری کووید 19 داشته باشد. مطالعات نشان داده است گلیسیریزین پتانسیل بالایی برای اتصال به گیرنده ی (ACE-2) داشته و سبب مهار ورود ویروس به درون سلول می گردد. گلیسیریزین همچنین سبب کاهش بیان این گیرنده در سطح سلول و کاهش تحریک پذیری آن در برابر ویروس می گردد.

با بررسی ترکیبات موجود در ایموفورتیس می توان گفت که این فرآورده در تقویت سیستم ایمنی و کمک به پیشگیری از ابتلا به
بیماری کرونا و بهبود علائم ناشی از عفونت مجاری تنفسی فوقانی موثر است. همچنین در صورت ابتلا به بیماری کووید 19، چنانچه تشخیص پزشک معالج به استفاده همزمان از فرآورده های موثر در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی، با داروهای استاندارد پروتکل های درمانی باشد، می توانید از ایموفورتیس استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )