نووهیل، فرآورده‌ی طبیعی موثر در ارتقای سیستم ایمنی

نووهیل، فرآورده‌ی طبیعی موثر در ارتقای سیستم ایمنی

در این مطلب از مجله داروکده به ارزیابی اثرات قرص نووهیل در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری و بهبود سرما خوردگی و آنفولانزا می پردازیم.

دکتر شیدا احمدی کولایی

نویسنده: دکتر شیدا احمدی کولایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 آبان 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 آبان 1400

3K

eye icon

نووهیل، فرآورده‌ی طبیعی موثر در ارتقای سیستم ایمنی

عفونت‌های تنفسی ویروسی نظیر سرما خوردگی و آنفلونزا، به ویژه در طول فصل سرما، تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌روند. اگرچه این عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، پیشتر از متداول‌ترین و کم خطرترین بیماری‌ها به شمار می‌رفتند، اما در سال‌های اخیر، با ظهور ویروس‌های تنفسی نظیر ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) و MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) و COVID-19 با میزان شیوع و مرگ و میر بالا، خطرات گسترش عفونت حاد و شدید ناشی از ویروس‌های تنفسی، بیش از پیش آشکار گردید. به طوری که در حال حاضر، مطابق توصیه‌های ارائه شده از مراجع بهداشتی معتبر، باید علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، جدی قلمداد شده و سعی در پیشگیری، کنترل و به حداقل رساندن عوارض داشت.

سیستم ایمنی بدن به عنوان اولین سد دفاعی بدن، در مقابل عوامل بیماری زا، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا و مقابله با بیماری، ایفا می‌کند. یک سیستم ایمنی کارآمد، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی را کاهش داده و به بدن در مبارزه با عفونت یاری رساند و حتی روند بهبودی را تسریع بخشد. راهکارهایی نظیر رژیم غذایی متعادل و متنوع، ورزش، خواب کافی، مدیریت استرس و اجتناب از استعمال دخانیات و الکل، از موثرترین روش‌ها برای ارتقای سیستم ایمنی به حساب می‌آیند. اما با توجه به محروم بودن بسیاری از افراد، از داشتن سبک زندگی سالم، استفاده از گزینه‌های کمکی مانند استفاده از فرآورده‌های طبیعی، جالب توجه است. این ترکیبات ارزشمند، با توجه به پیشینه‌ی موفق در پیشگیری و درمان، نقشی برجسته در تقویت قدرت دفاعی و تنظیم پاسخ ایمنی، ایفا می‌کنند. 

قرص نووهیل، محصولی از شرکت داروسازی فاران شیمی و حاوی 400 میلی‌گرم عصاره‌ی پروپولیس و 50 میلی‌گرم عصاره‌ی اکیناسه در هر قرص می‌باشد. این فرآورده، به عنوان یک محصول تخصصی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و تسکین گلو درد به کار می‌رود. اجزای سازنده‌ی نووهیل، سالیان متمادی مصارف درمانی داشته‌اند و کارآیی و ایمنی آن‌ها به اثبات رسیده‌ است.

برای مشاهده مکمل نووهیل در سایت داروکده اینجا کلیک کنید.

اکیناسه یا سرخارگل
اکیناسه یا سرخارگل از جمله گیاهانی است که در پزشکی نوین، جایگاه ویژه ای دارد. کمیسیون E به عنوان یک مرجع معتبر علمی و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصرف اکیناسه را به عنوان درمان کمکی برای عفونت مجاری تنفسی، ادراری و زخم‌ها تایید کرده‌اند. اثرات سرخارگل در ارتقای قدرت دفاعی بدن، از طریق افزایش فعال کردن فاگوسیتوز، تحریک فیبروبلاست‌ها، افزایش فعالیت لکوسیت‌ها، تحریک فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی و افزایش تولید سیتوکاین‌ها بروز می‌یابد. 
این گیاه دارویی در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و بهبود عفونت‌های تنفسی فوقانی، موثر است. پیش از این، اثرات ضد ویروسی اکیناسه در برابر ویروس‌‌های تنفسی مانند آنفلوآنزای A وB، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و ویروس پاراآنفولانزا (HPIV) گزارش شده‌است. این گیاه با مهار اتصال هماگلوتینین ویروس به گیرنده میزبان و مهار فعالیت نورآمینیدازی ویروس، از ورود آن به داخل سلول و ایجاد عفونت جلوگیری کرده و مانع از تکثیر آن می‌گردد.
آلوده شدن سلول به برخی ویروس‌‌های تنفسی نظیر ویروس آنفلوآنزا، احتمال آلودگی به باکتری‌‌هایی ماننند هموفیلوس آنفلوآنزا و استافیلوکوکوس پنومونیا را افزایش می‌دهد، عصاره اکیناسه با قابلیت غیر فعال‌ سازی ویروس‌ها و باکتری‌ها، از عفونت‌های هم‌ زمان نیز ممانعت می‌کند.

با شیوع بیماری کرونا و در نبود درمان کارآمد، اکیناسه به علت دارا بودن اثرات تعدیل سیستم ایمنی، ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهابی به طور دقیق تری مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌های حاصل از مطالعات نیز به نقش احتمالی این گیاه به عنوان عاملی پیشگیری‌ کننده، قبل و در ابتدای ابتلا به عفونت تاکید دارند. عصاره اکیناسه قادر است طی تماس‌‌های اولیه با ویروس، اثر خود را اعمال نماید. به این معنی که در آغاز و شروع عفونت یا طی انتقال ویروس از سلول‌‌های آلوده به سلول‌های دیگر، می‌تواند بر ویروس اثر بگذارد. نتایج مطالعات مولکولی حاکی از توانایی گیاه اکیناسه در مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا و ممانعت از تکثیر ویروس کرونا می‌باشد. نتایج مطالعات بالینی بر روی مبتلایان به کرونا که به همراه درمان‌های استاندارد بر طبق پروتکل‌های مصوب، از فرآورده‌های اکیناسه استفاده نموده‌اند، نشان داده‌است که سرخارگل در کاهش علائم بالینی و کاهش طول مدت بیماری در بیماران سرپایی اثرات مثبتی داشته‌است. 

برای مطالعه بیشتر به مقاله گیاه سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae مراجعه کنید.

پروپولیس یا بره موم
پروپولیس یا بره موم از جمله مواد طبیعی است که از هزاران سال پیش در جوامع کهن کاربرد درمانی داشته است. آشوری‌ها با گذاشتن پروپولیس بر روی زخم، از خواص ضد عفونی کنندگی و تسریع فرآیند بهبود زخم بهره می‌بردند. یونانی‌ها، از آن برای درمان آبسه و مصری‌ها برای مومیایی کردن اجساد بهره می‌بردند. این ماده رزینی چسبناک، توسط زنبورهای کارگر تولید و با اضافه کردن آنزیم‌های بزاقی به آن، برای حفاظت کندو و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شود. در دهه‌های گذشته، با توجه به آشکار شدن خواص بیولوژیکی پروپولیس، همچون خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، تعدیل سیستم ایمنی، بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی، این ترکیب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است. محتوای این فرآورده به مقدار زیادی تحت تاثیر منطقه جغرافیایی و نوع پوشش گیاهی قرار گرفته و این امر می‌تواند بر روی اثرات فارماکولوژیکی اثرگذار باشد. اما به طور کلی حضور فلاونوییدها، اسیدهای فنولیک و ترپن‌ها، در پروپولیس تایید شده‌است.
اثرات این فرآورده در تحریک سیستم ایمنی، با محدود سازی ورود ویروس به داخل سلول، تحریک فعالیت ماکروفاژها، افزایش تولید آنتی‌بادی و افزایش تولید سیتوکاین‌ها بروز می‌یابد. پروپولیس می‌تواند از طریق تداخل در اتصال ویروس به سلول میزبان، تکثیر ویروس و تاثیر بر پیامدهای پاتولوژیکی با برخی ویروس‌های تنفسی مقابله نماید. همچنین این ترکیب طبیعی با اثرات ضد التهابی و جلوگیری از تولید بیش از حد سیتوکاین پیش التهابی در تنظیم پاسخ ایمنی بدن اثرگذار است.

با توجه به قابلیت پروپولیس در مقابله با ویروس‌های تنفسی نظیر ویروس آنفولانزا و تعدیل سیستم ایمنی، با شیوع کووید-19، مطالعاتی پیرامون اثرات احتمالی پروپولیس در این بیماری انجام گرفته‌است. مطالعات اولیه نشان داد که برخی ترکیبات موجود در پروپولیس به دلیل تمایل بالا به اتصال به اسپایک پروتئین ویروس و یا گیرنده‌های (ACE-2)، در ممانعت از ورود ویروس به داخل سلول و جلوگیری از بیماری زایی موثر هستند. همچنین این ترکیبات ممکن است، با قابلیت مهار پروتئاز ویروس SARS-COV2، مانع از تکثیر و عفونت‏زایی ویروس شوند. به علاوه بره موم به عنوان یک بازدارنده‌ی طبیعی PAK-1 ، در پاسخ ایمنی نرمال و جلوگیری از فیبروز ریوی مرتبط با این بیماری نیز موثر است. 
ویژگی دیگری که می‌تواند در ارزیابی اثرات پروپولیس در افراد مبتلا به کرونا ویروس، جالب توجه باشد، به اثرات این ترکیب طبیعی ارزشمند در کاهش تجمع پلاکتی و دیگر پارامترهای مرتبط با ترومبوز باز می‌گردد. خطر انعقاد خون در ریه و ایجاد میکروترومبوز (لخته‌های خونی کوچک)، در پی ابتلا به بیماری کرونا افزایش می‌یابد که از مهم‌ترین دلایل افزایش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی است. 
آنالیز نتایج مطالعات بالینی بر روی مبتلایان به کرونا ویروس- 2019 که در کنار استفاده از داروی استاندارد بر اساس پروتکل‌های درمانی، از فرآورده‌های حاوی دوز مناسبی از پروپولیس استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد که پروپولیس در کاهش علائم بالینی و پارامترهای آزمایشگاهی موثر است. 

برای مطالعه بیشتر: پروپولیس می تواند در مقابل ویروس موثر باشد؟

با بررسی ترکیبات موجود در قرص نووهیل می‌توان گفت که این فرآورده در تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری و بهبود عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا کارآمد است.

با توجه به قابلیت اجزای سازنده‌ی نووهیل در ارتقای عملکرد ایمنی، مصرف آن در پیشگیری از ابتلای به بیماری کووید 19، می‌تواند سودمند باشد. به منظور مصارف کمک درمانی، چنانچه تشخیص پزشک معالج به استفاده از فرآورده‌های طبیعی تنظیم کننده‌ی عملکرد سیستم ایمنی باشد، می‌توانید از این فرآورده‌ی با کیفیت طبیعی بهره ببرید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )