همه چیز درباره سیتی کولین

همه چیز درباره سیتی کولین

سیتی کولین خواص گوناگونی همچون اثر بر قدرت تفکر، حافظه و بیماری‌های مغزی دارد که در این مقاله به شرح خواص و مکانیسم اثر سیتی کولین خواهیم پرداخت.

مرضیه سادات موسوی

نویسنده: مرضیه سادات موسوی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 آذر 1402

2K

eye icon

همه چیز درباره سیتی کولین

سیتی کولین یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در مغز است که با نام  CDP-choline (Cytidine di-phosphate choline) نیز شناخته می‌شود. سیتی کولین دارای اثرات محافظتی بر اعصاب است و خواص گوناگونی از جمله اثر بر حافظه و بهبود عملکرد مغز را دارد. در ادامه به شرح خواص سیتی کولین و بررسی مکانیسم اثر آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- سیتی کولین چیست؟
- خواص سیتی کولین
- قرص سیتی کولین
- ساشه سیتی کولین
- نحوه مصرف سیتی کولین
- عوارض جانبی سیتی کولین 
- تاثیر سیتی کولین بر کودکان
- قیمت سیتی کولین
- خرید سیتی کولین 
مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 

سیتی کولین چیست؟

سیتی کولین نام عمومی ماده‌ای است که از نظر شیمیایی سیتیدین-5'-دی فسفوکولین (CDP-کولین) نام دارد. سیتی کولین یک واسطه مهم در سنتز فسفاتیدیل کولین است و به سنتز آن کمک می‌کند. فسفاتیدیل کولین یکی از اجزای مهم غشای سلولی نورون‌ها است. به نظر می‌رسد سیتی کولین با تحریک بیوسنتز فسفولیپیدها و کاهش التهاب می‌تواند به تثبیت غشا سلولی و افزایش جریان خون مغز کمک کند. کمک به ترمیم و محافظت از سلول‌ها، ساختار و عملکرد سیستم عصبی را می‌توان از دیگر نقش‌های سیتی کولین دانست. سیتی کولین اصطلاحا اثرات محافظت‌کننده عصبی یا نوروپروتکتیو دارد. از مکمل سیتی کولین جهت تقویت توانایی تفکر و حافظه نیز استفاده می‌شود. محققان همچنین اثرات سیتی کولین را بر بیماری‌های عصبی مانند سکته مغزی، آسیب مغزی تروماتیک و زوال عقل بررسی کرده‌اند. 

مکمل سیتی کولین پس از بلع تحت هیدرولیز و دفسفوریلاسیون سریع قرار می‌گیرد و سیتیدین و کولین تولید می‌کند. سیتیدین و کولین تولیدشده به طور جداگانه وارد مغز می‌شوند و برای سنتز مجدد CDP-کولین در داخل سلول‌های مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقش کمکی سیتی کولین در محافظت از اعصاب به طور مکرر در مدل‌های بالینی ایسکمی و ترومای مغز نشان داده شده است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سیتی کولین به جلوگیری از ایجاد زوال عقل در بیماران دچار سکته مغزی، خونریزی یا آسیب مغزی کمک می‌کند. سیتی کولین در برخی از اختلالات عصبی که به کندی پیشرفت می‌کنند مانند گلوکوم و اختلالات شناختی عروقی خفیف نیز مفید است.

سیتی کولین خواص گوناگونی همچون اثر بر قدرت تفکر، حافظه و بیماری‌های مغزی دارد که در ادامه به شرح خواص و مکانیسم اثر سیتی کولین خواهیم پرداخت. 

 

خواص سیتی کولین

سیتی کولین برای حافظه

یکی از خواص مکمل سیتی کولین، اثر آن بر حافظه است.

با افزایش سن، تغییراتی در تمام قسمت های بدن از جمله مغز رخ می دهد. یکی از این تغییرات عدم یادآوری دقیق و سریع اطلاعات است. تحقیقات نشان داده اند که استفاده از مکمل سیتی کولین برای 12 هفته به بهبود عملکرد کلی حافظه، به ویژه حافظه رویدادی (اپیزودیک)  در مردان و زنان مسن سالم کمک می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند در برابر از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن مفید باشد. حافظه اپیزودیک در بیماری آلزایمر بیشترین آسیب را می‌بیند. داروی سیتی کولین نیز برای کمک به بهبود حافظه و عملکرد مغزی پس از سکته مغزی توسط پزشک تجویز می‌شود.

سیتی کولین در پارکینسون

مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که داروی سیتی کولین زمانی که به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود، می‌تواند در بهبود بیماری پارکینسون (PD) نقش داشته باشد.

مکانیسم اثر سیتی کولین در پارکینسون از طریق افزایش دوپامین است که این افزایش با مکانیسم‌های گوناگونی از جمله کاهش بازجذب دوپامین و افزایش تولید دوپامین از طریق فعال کردن تیروزین هیدروکسیلاز اعمال می‌شود. 

سیتی کولین و فشار خون

درباره رابطه سیتی کولین و فشارخون مطالعات نشان می‌دهند که درمان با سیتی کولین به مدت 4 هفته می‌تواند در ایجاد کاهش معنی‌داری در میانگین فشار خون سیستولی شبانه و همچنین در تغییرات میانگین SBP یا همان فشار خون سیستولی در طول روز و شب نقش داشته باشد.

سیتی کولین اشکال دارویی متفاوتی دارد که از جمله این فرم‌ها می‌توان به آمپول سیتی کولین، قرص سیتی کولین و ساشه سیتی کولین اشاره کرد.

 

قرص سیتی کولین

قرص سیتی کولین به عنوان یک مکمل غذایی در دوزهای متفاوت 250 میلی‌گرمی و 500 میلی‌گرمی موجود است که در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از هر دوز خواهیم پرداخت.

 

قرص سیتی کولین 250

ویمکسیر سیتی کولین

محصول نیک سینا اکسیر است که در هر قرص حاوی 250 میلی‌گرم سیتی کولین به فرم  سیتی کولین اسید است.

مموری پاور

حاوی 250 میلی‌گرم سیتی کولین اسید در هر قرص است.

قرص سیتی کولین 500

سیتی کولین 500  یوروویتال

حاوی 500 میلی‌گرم سیتی کولین است و تحت لیسانس یوروویتال و توسط شرکت حکیمان طب کار تولید می‌شود.  

استروکل سیتی کولین  

حاوی 500 میلی‌گرم سیتی کولین در هر قرص و محصول شرکت اشبال شیمی است. 

ساشه سیتی کولین

سومازینا 1000 میلی گرم  

محلول خوراکی سومازینا حاوی 10 عدد ساشه 10 میلی‌لیتری است که در هر ساشه 1000 میلی‌گرم سیتی کولین موجود است. این محصول فقط با تجویز پزشک قابل استفاده است. سومازینا ساخت شرکت فرر اینترنشنال اس.آ اسپانیا است. 

نحوه مصرف سیتی کولین

مکمل سیتی کولین در بیشتر موارد در دوز مصرفی 500 تا 1000 میلی‌گرم به صورت خوراکی توسط بزرگسالان استفاده می‌شود. با این حال برای تعیین دقیق دوز مصرف سیتی کولین با توجه به شرایط مختص هر فرد، بهتر است با پزشک مشورت شود. نحوه تزریق آمپول سیتی کولین و نحوه مصرف آن نیز باید توسط پزشک تجویز شود. سیتی کولین خوراکی را می‌توان با غذا یا بین وعده‌های غذایی استفاده کرد.

 

عوارض جانبی سیتی کولین

مطالعات بالینی نشان می‌دهند که سیتی کولین به خوبی تحمل می‌شود و مصرف منظم آن تا 12 هفته ایمن است. با این حال عوارضی همچون اختلالات گوارشی، سردردهای گذرا، افت فشار خون، تاکی کاردی، برادی کاردی و بی قراری ممکن است دیده شود.

در صورت وجود حساسیت به سیتی کولین باید با پزشک مشورت شود.

 

تاثیر سیتی کولین بر کودکان

اخیرا سیتی کولین برای کودکان نیز جهت کمک به بهبود اختلالات عصبی-روانی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی فراگیر مانند سندرم رت، آتروفی مغز، کرنیکتروس و فلج مغزی استفاده شده است. استفاده از هر یک از اشکال سیتی کولین در کودکان باید با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

 

قیمت سیتی کولین 

قیمت سیتی کولین با نظارت سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود. مکمل سیتی کولین با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در داروخانه آنلاین داروکده در دسترس است. داروکده محصولات را با نرخ مصوب، مناسب و مقرون به صرفه و در بیشتر مواقع با تخفیف‌های مناسبتی و هدایای ویژه و در بسته‌بندی مناسب و استاندارد به خریداران و مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. قیمت و موجودی تمامی محصولات داروکده، برابر با فاکتور رسمی صادر شده از طرف شرکت‌های رسمی و معتبر پخش و توزیع، به روز رسانی می‌شود.

 

خرید سیتی کولین

خرید اینترنتی سیتی کولین از داروخانه آنلاین داروکده امکان‌پذیر است. داروکده با بیش از یک دهه سابقه فعالیت درخشان تنها داروخانه آنلاین کشور است که موفق به کسب نماد الکترونیک 5 ستاره شده است. داروکده متعلق به داروخانه مرکزی جمالزاده است و از پشتوانه حقیقی برخوردار است. داروخانه آنلاین داروکده نسبت به اصالت محصولات ارائه‌شده تضمین می‌دهد. 

خرید سیتی کولین به صورت حضوری نیز از طریق مراجعه به داروخانه مرکزی جمالزاده امکان‌پذیر است.

 

سخن پایانی 

سیتی کولین، به عنوان یک ماده محافت‌کننده از سلول‌های عصبی شناخته می‌شود. یکی از راه‌های اعمال این اثرات، واسطه‌گری در سنتز فسفاتیدیل کولین است. مطالعات بسیاری به بیان اثرات کمکی سیتی کولین در آسیب‌های مغزی، بیماری پارکینسون، زوال عقل و حافظه و یادگیری پرداخته‌اند. مکمل سیتی کولین در اشکال دارویی متفاوتی از جمله قرص و محلول خوراکی از گروه محصولات تقویت حافظه و تمرکز در داوخانه آنلاین داروکده قابل تهیه است. ذکر این نکته ضروری است که آمپول سیتی کولین به عنوان دارو کاربرد دارد و مکمل غذایی محسوب نمی‌شود.

امیدواریم مقاله "همه چیز درباره سیتی کولین" برای شما حاوی اطلاعات مفیدی باشد. هدف ما در مجله داروکده افزایش آگاهی مخاطبان در حیطه سلامت است. در صورت وجود هر گونه پرسش در رابطه با سیتی کولین، می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کرده تا تیم علمی داروکده در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )