با آستاگزانتین و مزایای آن بیشتر آشنا شویم

با آستاگزانتین و مزایای آن بیشتر آشنا شویم

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با ترکیبی شگفت انگیز به نام آستاگزانتین و مزایای آن آشنا شوید.

مهسا دانشور

نویسنده: مهسا دانشور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 آبان 1400

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 آبان 1400

16K

eye icon

با آستاگزانتین و مزایای آن بیشتر آشنا شویم

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • آستاگزانتین چیست؟
  • آستاگزانتین چه فوایدی دارد؟

آستاگزانتین چیست؟

آستاگزانتین از معروف ترین رنگدانه های طبیعی، از دسته کاروتنوئیدها است. این ترکیب توسط برخی از باکتری ها، جلبک ها، مخمر ها تولید شده و به مقدار بالا در برخی از مواد غذایی از جمله ماهی سالمون و لابستر وجود دارد. مصرف 1 تا 2 بار در هفته از مواد غذایی حاوی آستاگزانتین یا مکمل های حاوی آن برای سلامتی مفید می باشد.

اصلی ترین منبع تولید آستاگزانتین طبیعی در دنیا، نوعی ریزجلبک با نام هماتوکوکوس پلوویالیس (Haematococcus pluvialis) است زیرا سرعت رشد بالایی دارد و غنی از آستاگزانتین می باشد. 

آستاگزانتین چه فوایدی دارد؟

آستاگزانتین مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. اگر تمایل دارید بیشتر درباره این ترکیب شگفت انگیز بدانید و با برخی از فواید آن آشنا شوید به ادامه ی این مقاله از مجله داروکده توجه نمایید.

عملکرد آنتی اکسیدانی آستاگزانتین

احتمالا درباره اثرات مثبت آنتی اکسیدان ها و مکمل های حاوی آن مطالب زیادی خواندید. اکسیداسیون، فرایندی است که موجب تولید رادیکال های آزاد می شود و می تواند باعث مشکلاتی نظیر سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، آب مروارید (کاتاراکت)، آلزایمر، پارکینسون و تسریع روند پیری شود.
آستاگزانتین نوعی آنتی اکسیدان قوی می باشد که فرایند اکسیداسیون را مهار کرده و در پیشگیری از بسیاری بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر می باشد. مطالعات نشان می دهد آستاگزانتین نسبت به سایر کاروتنوئیدها بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در برابر رادیکال های آزاد دارد. در پژوهشی این ماده به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود جریان خون، در افراد مبتلا به اضافه وزن و سیگاری موثر بوده است.

تاثیر آستاگزانتین بر پوست و مو

شواهد زیادی نشان می دهند که آستاگزانتین فواید بسیار زیادی در سلامت پوست و مو دارد. علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، می توان به اثرات محافظتی این ترکیب در برابر نور و جلوگیری از تخریب کلاژن، پیشگیری از پیری زودرس و محافظت از فولیکول های مو اشاره نمود. مکمل سوپر کلاژن بیلدر حاوی آستاگزانتین می‌باشد که سبب تقویت و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن می گردد.

مطابق با نتایج تعدادی از تحقیقات، به نظر می رسد آستاگزانتین می تواند با مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز در کاهش هورمون DHT (دی هیدرو تستوسترون) که عامل اصلی ریزش موی با الگوی مردانه است، مؤثر باشد. این ماده در صورت ترکیب با عصاره نخل اره ای (Saw Palmetto) و بتا-سیتواسترول ها (Beta SitoSterols) می تواند بهترین تاثیر را داشته باشد و برای این نوع ریزش مو مفید باشد. مطالعه ای نشان داده است که Alphastat "ترکیبی از عصاره نخل اره ای و آستاگزانتین" باعث مهار 20 درصدی آنزیم 5-آلفا ردوکتاز (آنزیم تبدیل کننده هورمون تستوسترون به DHT) می شود.

اثر ضد سرطانی آستاگزانتین

مطالعات متعددی در مورد اثر بخشی آستاگزانتین در سرطان های مختلف انجام شده است. در مطالعه ای به بررسی اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آستاگزانتین بر سرطان پستان (breast cancer) پرداخته شد که نتیجه آن کاهش رشد سلول های سرطانی بود.

در مطالعه ی دیگری بیان شده است، آستاگزانتین استخراج شده از جلبک، رشد سلول های سرطانی پوست را کندتر می کند. البته به دلیل اینکه برخی داروهای ضد سرطان اکسیدان هستند، افرادی که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی هستند، فقط با نظر پزشک معالج مجاز به استفاده از محصولات حاوی آستاگزانتین می باشند. 

تاثیر آستاگزانتین بر بیماری چشمی تحلیل ماکولای وابسته به سن

تحلیل ماکولای وابسته به سن، بیماری چشمی شایع و از علل اصلی کاهش بینایی در افراد بالای 50 سال می باشد. این بیماری موجب آسیب به لکه زرد شبکیه می شود که برای دید مرکزی واضح و دقیق لازم است. تحقیقات اخیر نشان می دهند که مصرف خوراکی آستاگزانتین در کنار لوتئین، زئاگزانتین، ویتامین E و C، روی و مس می تواند آسیب های ایجاد شده بر روی شبکیه چشم را در افراد مبتلا به این بیماری بهبود بخشد. همچنین در مطالعه ای که بر روی موش های تحت درمان با 1، 10 و 100 میلی گرم آستاگزانتین تزریقی انجام شد، محققان پیشنهاد دادند که مصرف این ماده می تواند با اثر بر روی شاخص های التهابی، باعث کاهش رگ زایی در مشیمیه و اثرات سوء آن گردد. 

فواید آستاگزانتین عملکرد ورزشی

در مورد تأثیر astaxanthin در استقامت و همچنین میزان خستگی پس از تمرین، چندین مطالعات صورت گرفته است. مطالعات حیوانی انجام شده نشان می دهد این ماده با افزایش مصرف اسیدهای چرب در بدن می تواند به استقامت و پیشگیری از آسیب های عضلانی و استخوانی کمک کند. با این حال، تاکنون شواهدی مبنی بر اثرات آن در نمونه های انسانی دیده نشده است. 

پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی با آستاگزانتین

محققان به دنبال یافتن شواهدی مبنی بر مفید بودن آستاگزانتین در سلامت قلب و عروق و پیشگیری از تجمع پلاک در عروق هستند. در مطالعه ای اثرات آستاگزانتین را روی مدل حیوانی مبتلا به پرفشاری خون بررسی کرده و نتایج نشان داد این ماده می تواند میزان الاستین و ضخامت دیواره شریانی را بهبود بخشد.
تصور می شود آستاگزانتین می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری و به کاهش سطح کلسترول خون کمک نماید. برای تایید این فرضیات نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

نقش آستاگزانتین در کاهش درد مفاصل

نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد آستاگزانتین با خاصیت ضد التهابی می تواند در کنترل بیماری های التهابی نظیر آرتریت روماتوئید و سندروم تونل کارپال مفید باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (چند علامت آرتریت روماتوئید که نباید نادیده گرفته شوند) مراجعه کنید.

کمک به بهبود باروری مردان با آستاگزانتین

در مطالعه ای مصرف روزانه 16 میلی گرم آستاگزانتین به مدت سه ماه، نتایج مثبتی را در باروری مردان نشان داد. در این مطالعه 30 مرد که قبلاً دچار مشکل ناباروری بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در گروهی که آستاگزانتین دریافت کردند، کیفیت اسپرم (مانند تعداد و تحرک) و قدرت باروری بهبود یافت. 

اثرات گوارشی و کلیوی آستاگزانتین

آستاگزانتین می تواند در کاهش میزان هلیکوباکتر پیلوری (این باکتری در دستگاه گوارش انسان رشد می کند و در دراز مدت می تواند زخم معده ایجاد کند) مؤثر باشد. به علاوه، این ماده می تواند در محافظت از کلیه در برابر آسیب های ناشی از دیابت نیز کمک نماید.

سخن پایانی

آستاگزانتین، ترکیبی با قدرت آنتی اکسیدانی بالا می باشد که مزایای بسیاری برای سلامت پوست و مو، قلب، مفاصل، باروری مردان و غیره دارد. در مکمل ها برای اهداف مختلف، مقادیر متنوعی از آستاگزانتین استفاده شده است، با این حال اکثر مطالعات دوزهای روزانه 2 تا 24 میلی گرم را بررسی کردند. البته برای اینکه بتوان اثرات مفید آستاگزانتین را به طور قطع تایید کرد و از آن به منظور مکمل کمک درمانی استفاده کرد، نیاز به تحقیقات بیشتری است...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )