رپورتاژ- بهبود ناباروری در مردان

رپورتاژ- بهبود ناباروری در مردان

ناباروری یک نگرانی بالینی است که 15 درصد از زوجین در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله توصیه هایی برای بهبود باروری آقایان ذکر کرده ایم.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

23 مهر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

23 مهر 1396

13K

eye icon

رپورتاژ- بهبود ناباروری در مردان

ناباروی یک مشکل اجتماعی و پزشکی بوده که بر روحیه افراد بسیار تاثیر گذار است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ناباروری به معنای عدم توانایی زوجین در باروری بعد از یک سال مقاربت جنسی بدون استفاده از روش های جلوگیری است. ناباروری یک نگرانی بالینی اصلی می باشد که 15 درصد از زوجین در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین از علل ناباروی مردان می توان به کیفیت اسپرم (حرکت، تعداد و مورفولوژی) اشاره کرد که ممکن است تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، محیطی، فیزیولوژیکی و استرس اکسیداتیو کاهش یابد.

ترکیبات موثر در بهبود قدرت باروری و افزایش حرکت ، تعداد و مورفولوژی اسپرم

کوآنزیم Q10
کوآنزیم Q10 در سر، قسمت میانی اسپرم و مایع منی وجود دارد. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی در ساختار اسپرم بوده و در آزاد کردن انرژی میتوکندری نقش دارد. کوآنزیم Q10 برای حفظ تمامیت غشای سلولی سالم و همچنین عملکرد سلولی به ویژه برای سلول های جدید از جمله اسپرم مورد نیاز است. سطوح پایین این ترکیب در مایع منی و اسپرم مردانی با اختلال آستنواسپرمی مرتبط با واریکوسل و ایدیوپاتیک وجود دارد. همچنین این ترکیب ارتباط مستقیمی با تعداد و تحرک اسپرم دارد. بنابراین تجویز این ترکیب می تواند در بهبود ویژگی های حرکتی اسپرم در بیماران مبتلا به اختلال آستنواسپرمی (اختلال در قدرت حرکتی اسپرم) موثر باشد.

ال-کارنیتین
ال-کارنیتین ترکیبی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. ال-کارنیتین از اسیدآمینه لیزین یا متیونین مشتق شده و نقش حیاتی در متابولیسم اسیدهای چرب ایفا می کند. اثربخشی کارنیتین به طور سینرژیک با کوآنزیم Q10 است. کارنیتین دارای اثرات آنتی اکسیدانی محافظتی بوده و انرژی را برای بیضه ها و اسپرم فراهم می کند. مردانی با توان باروری مقدار قابل توجهی از ال-کارنیتین را در مایع منی خود نسبت به مردانی نابارور دارند. کارنیتین به میزان بالایی در اسپرم وجود دارد. تحرک اسپرم به طور مستقیم با محتوای کارنیتین در ارتباط است. بنابراین براساس مطالعات بالینی مکمل یاری با کارنیتین باعث بهبود تعداد اسپرم و تحرک اسپرم می شود.

اسیدهای چرب امگا3
ساختار غشای اسپرم نقش حیاتی در باروری دارد، به طوریکه لیپیدهای اسپرم در بلوغ، پایداری و عملکرد اسپرم مهم است. اسیدهای چرب اشباع نشده بر ویژگی های فیزیکی غشای اسپرم شامل سیالیت غشا نقش دارد.
سطوح اسید چرب DHA در افراد مبتلا به اختلال آستنواسپرمی و الیگواسپرمی (کاهش تعداد اسپرم) نسبت به افرادی با میزان اسپرم طبیعی پایین است. براساس مطالعات انجام شده، کاهش دریافت امگا3 و افزایش نسبت امگا6 به امگا3 در اسپرم با ناباروری در افراد مبتلا به اختلال الیگواسپرمی و آستنواسپرمی همراه است. همچنین طبق یافته ها میزان اسیدهای چرب اشباع شده به طور قابل توجهی در افراد مبتلا به اختلال آستنواسپرمی و الیگواسپرمی بالا می باشد. طبق آنالیزها، ارتباط مثبت قابل توجهی میان اسیدچرب DHA و اسیدهای چرب چند اشباع نشده با تحرک اسپرم، مورفولوژی اسپرم و تعداد اسپرم وجود دارد.

DHA با سیالیت غشای اسپرم در ارتباط بوده که برای حرکت دم اسپرم ضروری است. میزان این اسیدچرب در افراد مبتلا به آستنواسپرمی پایین می باشد. همچنین اکسیداسیون در اسیدهای چرب چنداشباع نشده به نسبت بسیار بیشتر از اسیدهای چرب اشباع شده روی می دهد و این در حالیست که غشای اسپرم مردان غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است. یک باروری موفق به تمامیت غشای اسپرم و ترکیب فسفولیپیدی کافی بستگی دارد. اسیدهای چرب اشباع نشده همچنین برای فیزیولوژی و بلوغ اسپرم مهم بوده و مکمل یاری با اسیدهای چرب امگا3 برای بهبود کیفیت اسپرم در بیماران مفید است.

مطالعات نشان می دهد که تحرک اسپرم با سطوح اسیدهای چرب امگا3 به ویژه DHA بر روی غشای اسپرم در ارتباط است. براساس مطالعات، میزان بیش از حد امگا6 در مایع منی در مقایسه با امگا3 باعث کاهش تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و مورفولوژی اسپرم می شود. بنابراین محدود کردن مصرف روغن های پخت و پز رایج امگا6 از جمله سویا، ذرت و آفتابگردان و همچنین استفاده از مکمل های امگا3 توصیه می شود. با توجه به اهمیت امگا3 در محافظت از غشای اسپرم و افزایش سیالیت این غشا، بنابراین مصرف این ترکیب برای بهبود توان باروری مردان ضرورت دارد، به طوری که مکمل فرتیل پلاس شرکت اورتومول حاوی این ترکیب اثربخش است.

لیکوپن، بتاکاروتن و لوتئین
تولید بیش از حد گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) محتوی رادیکال های آزاد یکی از علل ناباروری مردان محسوب می شود. لیکوپن یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی برای مقابله با رادیکال های آزاد است، همچنین به مقدار زیاد در بیضه ها و پلاسمای منی وجود دارد، از طرفی در مردان مبتلا به ناباروری میزان این ترکیب کاهش می یابد.

براساس مطالعات انجام شده، مصرف لیکوپن با تعداد و تحرک اسپرم در ارتباط است. درمان خوراکی لیکوپن نقش مهمی در مدیریت ناباروری مردان دارد. همچنین مردانی با الیگواسپرمی شدید ممکن است درمانی با لیکوپن داشته باشند.
لیکوپن یکی از 650 کاروتنوئید طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات است. کمبود لیکوپن ممکن است با ناباروری در ارتباط باشد. براساس مطالعات انجام شده مصرف خوراکی آنتی اکسیدان ها در افراد مبتلا به ناباروری باعث بهبود وضعیت استرس اکسیداتیو می شود. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی و مهم بوده و دریافت آن باعث افزایش حجم و تحرک اسپرم می شود. همچنین طبق تحقیقات بهبود تعداد اسپرم ها نتیجه ی کاهش استرس اکسیداتیو در بیضه بوده، لیکوپن به میزان بالایی در بیضه ها و پلاسمای منی وجود دارد و افزایش آن با کاهش اختلال الیگواسپرمی در ارتباط است.

تقریبا 24 درصد ناباروری مردان به دلیل الیگوآستنواسپرمی است. یکی از رایج ترین موارد غیر طبیعی مرتبط با ناباروری مردان حضور رادیکال های آزاد در انزال آنها است. این رادیکال های آزاد باعث آسیب رسانی به ساختار اسپرم و DNA می شود. تولید بیش از حد و کنترل نشده ی رادیکال های آزاد نقش مهمی در ناباروری مردان دارد. تقریبا 40 تا 80 درصد از مردان مبتلا به ناباروری سطح بالایی از رادیکال های آزاد را در مایع منی دارند. اسپرم انسان غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده بوده و بنابراین نسبت به حمله رادیکال های آزاد بسیار آسیب پذیر است. میزان بیش از حدی از رادیکال های آزاد با افزایش پراکسیداسیون لیپیدها در سلول اسپرم در ارتباط است.

لازم به ذکر است که در مردان سالم، پلاسمای منی به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدان ها بوده که محافظی در برابر آسیب ها است. آنتی اکسیدان ها همچنین در قسمت سر اسپرم وجود دارد که مسئول حفاظت از  DNA، بهبود بقا و طول عمر اسپرم و توانایی اسپرم برای شناسایی سیگنال های شیمایی از تخمک است.
سطوح بتاکاروتن به طور قابل توجهی در مردان مبتلا به ناباروری کاهش می یابد. دریافت بتاکاروتن با افزایش حجم اسپرم و همچنین افزایش مقدار اسپرم های متحرک در ارتباط است.

بنابراین با توجه به نقش مهم رادیکال های آزاد در ناباروری مردان، دریافت آنتی اکسیدان هایی به ویژه لیکوپن، بتاکاروتن و همچنین لوتئین در مدیریت ناباروی مردان بسیار ضروری است. مکمل یاری با لیکوپن نقش اساسی در مدیریت اختلال الیگوآستنواسپرمی ایدیوپاتیک دارد. همچنین این آنتی اکسیدان ها باعث بهبود نرخ باروری، بهبود حرکت، تعداد و مورفولوژی اسپرم می شود که تنها در مکمل فرتیل پلاس اورتومول وجود دارند.
 
سلنیوم، ان استیل سیستئین
مکمل یاری با سلنیوم و ان استیل سیستئین باعث بهبود کیفیت اسپرم می شود و می تواند به عنوان درمانی برای مردان مبتلا به ناباروری در نظر گرفته شود. ان استیل سیستئین باعث کاهش گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) در اسپرم می شود. همچنین یک محافظ قوی در برابر آسیب های رادیکال های آزاد است و می تواند ذخایر گلوتاتیون بدن را احیا کند و مانع از تهی شدن آن شود. این ترکیب منحصر به فرد به میزان 80 میلی گرم در فرتیل پلاس اورتومول وجود دارد.
همچنین مصرف سلنیوم و ویتامین E ممکن است باعث بهبود کیفیت اسپرم شود و دارای تاثیرات مفید و محافظتی به ویژه بر روی تحرک اسپرم است. همچنین استفاده از این دو ترکیب برای اختلال آستنواسپرمی و آستنوتراتواسپرمی می تواند موثر باشد.

سلنیوم برای کارکردهای باروری از جمله متابولیسم تستوسترون مهم بوده و جزء سلنوپروتئین موجود در کپسول اسپرم است. همچنین مصرف این ماده معدنی در افراد مبتلا به ناباروری می تواند باعث افزایش قابل توجهی در تحرک اسپرم شود. سلنوپروتئین کپسول اسپرم به صورت فرم گلوتاتیون پراکسیداز نقش ساختاری مهمی در اسپرماتوژنز دارد. افزایش گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) باعث کاهش توان باروری شده، زیرا ROS با حمله به غشای اسپرم باعث کاهش حیات و پایداری اسپرم می شود. بنابراین افزایش سلنیوم موجب فعالیت بیشتر آنتی اکسیدان گلوتاتیون پراکسیداز شده که با کاهش ROS در افزایش باروری مردان موثر است. سلنیوم همچنین از سلول های اسپرم انسان در برابر آسیب اکسیداتیو DNA محافظت می کند.

ویتامین E
ویتامین E نیز یکی از مولکول های آنتی اکسیدان مهم بوده که در غشای سلولی وجود دارد. این ویتامین محافظی در برابر حمله رادیکال های آزاد است، این ویتامین یک آنتی اکسیدان محلول در چربی به حساب می آید که مانع از آسیب رسانی رادیکال های آزاد به غشای حساس سلولی می شود. این رادیکال ها می توانند منجر به پراکسیداسیون فسفولیپیدها در میتوکندری اسپرم و بنابراین ناپایداری شوند. ویتامین E همچنین باعث تولید آنزیم های آنتی اکسیدانی خواهد شد. مکمل یاری با ویتامین E می تواند باعث بهبود تحرک اسپرم شود. ویتامین E و ویتامین C نقش حیاتی در محافظت از غشای اسپرم دارند. سطوح بالای ROS  تاثیر منفی بر کیفیت اسپرم دارد، به طوریکه افزایش سطوح ROS باعث کاهش تحرک اسپرم و افزایش آسیب به DNA اسپرم می شود.

براساس یافته ها ترکیب سلنیوم و ویتامین E در افراد مبتلا به اختلال آستنواسپرمی می تواند به بهبود کیفیت اسپرم و بارداری طبیعی کمک کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی در بسیاری از غشاهای سلولی از جمله اسپرم است. این ویتامین نقش ضرروی در مهار آسیب رادیکال های آزاد به اسیدهای چرب اشباع نشده غشای اسپرم دارد. در مطالعه ای مکمل یاری با ویتامین E باعث بهبود تحرک اسپرم می شود.

ویتامین C
ویتامین C یک ویتامین محلول در آب و یک آنتی اکسیدان قوی بوده که به منظور ساخت کلاژن برای ماهیچه ها و عروق خونی ضروری است. این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند. تاثیر مفید این ویتامین بیشتر به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد.

در مردان مبتلا به ناباروری، کمبود ویتامین C باعث کاهش کمیت پلاسمای منی می شود. مردانی با ویتامین C ناکافی در مایع منی از آسیب DNA اسپرم رنج می برند. زمانی که دریافت این ویتامین از 250 میلی گرم در روز به 5 میلی گرم در افراد سالم کاهش می یابد، در نتیجه محتوای اسکوربیک اسید مایع نیز 50 درصد پایین آمده و همچنین میزان آسیب رسیدن به DNA اسپرم با افزایش 91 درصدی همراه است. استعمال سیگار نیز به طور قابل توجهی باعث کاهش سطوح این ویتامین در بدن خواهد شد. بنابراین افراد سیگاری دو برابر بیشتر از سایر افراد غیرسیگاری به ویتامین C نیاز دارند. مکمل یاری با ویتامین C در مردان نابارور می تواند به بهبود تعداد، حرکت و مورفولوژی اسپرم کمک کند. اسکوربیک اسید پلاسمای مایع منی با اسپرماتوژنز با مورفولوژی طبیعی در ارتباط است. همچنین این ویتامین در درمان آگلوتیناسیون (به هم چسبیدگی) اسپرم نقش دارد. بنابراین مصرف روزانه این ویتامین به افزایش باروری در مردان با مشکل آگلوتیناسیون اسپرم کمک می کند.

اسید فولیک و زینک
مصرف دو ترکیب اسیدفولیک و ماده معدنی زینک با افزایش میزان طبیعی اسپرم در مردان مبتلا به ناباروری همراه است. زینک در فرآیند اسپرماتوژنز (تولید اسپرم) بسیار عنصری حیاتی است، فولات نیز که درسبزیجات برگ سبز وجود دارد و همچنین نوع سنتتیک این ویتامین برای DNA، انتقال RNA و ساخت پروتئین ضروری بوده زیرا سنتز DNA بخش اصلی اسپرماتوژنز است، بنابراین این ویتامین برای این فرآیند اهمیت دارد. به طوریکه کمبود این ماده معدنی و همچنین اسیدفولیک عامل خطری در ناباروری مردان است.

زینک برای عملکرد جنسی مردان بسیار حیاتی است و به میزان بالایی در پروستات، بیضه ها و منی وجود دارد. لازم به ذکر است که در هر انزال 2.5 میلی گرم زینک از دست می رود. این ماده معدنی در باروری مردان شامل متابولیسم هورمونی، تولید اسپرم و تحرک اسپرم نقش دارد. 
زینک همچنین نقش مهمی در حیات سلولی انسان داشته که شامل رونویسی RNA، تکثیر DNA و سنتز پروتئین می شود که تمام این موارد برای تولید و باروری حیاتی است. همچنین این ماده معدنی از آسیب رادیکال های آزاد حفاظت می کند و ممکن است باعث ناتوانی اسپرم شود. کمبود زینک ممکن است منجر به ناتوانی و ناباروری مردان شود. سطوح زینک در مردان نابارور بسیار کمتر از مردان با بارروی طبیعی بوده و به طور طبیعی با افزایش مقدار اسپرم و بهبود مورفولوژی و تحرک اسپرم همراه است.

ویتامین D3
گیرنده ی ویتامین D? در اسپرم نیز وجود دارد. همچنین کمبود این ویتامین موجب عدم توانایی در باروری، کاهش تعداد اسپرم و کاهش اسپرم های متحرک  می شود. براساس نتایج مطالعات افزایش 1.25 هیدروکسی ویتامین D باعث افزایش میزان کلسیم بین سلولی، تحرک اسپرم، ایجاد واکنش آکروزوم (جلوی سر اسپرم بخشی به نام آکروزوم قرار دارد که حاوی آنزیم های مورد استفاده برای نفوذ به تخمک است) در اسپرم بالغ می شود، بنابراین سطح این ویتامین در بدن با تحرک اسپرم در ارتباط است. ویتامین D در مردان با افزایش کیفیت اسپرم و وضعیت آندروژن در ارتباط است. همچنین درمان با این ویتامین می تواند باعث افزایش سطوح تستوسترون شود.

ویتامین B12
ویتامین B12  به کوبالامین معروف است، زیرا در ساختار مولکولی خود کبالت دارد. همچنین یکی از 8 ویتامین گروه B به حساب می آید. این ویتامین محلول در آب بوده و برای رشد و نمو طبیعی و متابولیسم بدن انسان ضروری است. این ویتامین در متابولیسم بیشتر سلول ها در بدن انسان شرکت دارد و برای سنتز DNA و همچنین متابولیسم  اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز است. با توجه به تحقیقات انجام شده در دهه های گذشته و براساس سطوح پایین و کمبود این ویتامین در جهان، استفاده از مکمل های این ویتامین برای حفظ و ارتقای سلامت افراد توصیه می شود. از آغاز دهه 60 میلادی تا به امروز بسیاری از مطالعات بر اثربخشی ویتامین B12 بر کیفیت اسپرم تاکید کرده اند.
ویتامین B12 با افزایش تعداد، تحرک و کاهش آسیب به DNA اسپرم باعث افزایش کیفیت اسپرم می شود. تاثیر مفید ویتامین B12 بر روی کیفیت اسپرم ممکن است به دلیل افزایش عملکرد اندام های تناسلی، کاهش سمیت هموسیستئین، کاهش میزان اسیدنیتریک تولید شده، کاهش سطوح آسیب اکسیداتیو به اسپرم و کاهش التهاب ایجاد شده در نتیجه ی ناتوانی اسپرم است.
براساس یافته های مطالعات انسانی، ویتامین B12 از خون به اندام های تناسلی مردان منتقل می شود که بر نقش اساسی این ویتامین در اسپرماتوژنز و همچنین کیفیت اسپرم تاکید دارد. در سال 2006 این ویتامین به عنوان یکی از داروهایی برای مدیریت ناباروری مردان به دلیل تاثیر مثبت بر پارامترهای اسپرم به ویژه تعداد اسپرم در نظر گرفته شد. همچنین طبق مطالعات سال 2013 درمان خوراکی آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین B12 باعث بهبود پایداری، تحرک و تمامیت DNA اسپرم می شود. التهاب سیستمیک با کاهش تعداد اسپرم، مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم و ناتوانی در حرکت اسپرم در ارتباط است، به طوریکه براساس مطالعات، این ویتامین در کاهش التهاب موثر در ناتوانی منی نقش دارد. بنابراین براساس نتایج مطالعات، ویتامین B12 برای کیفیت کافی منی، افزایش تعداد و تحرک اسپرم و همچنین کاهش آسیب به DNA اسپرم ضروری است.

فرتیل پلاس اورتومول؛ امید مردان برای تحقق رویای فرزند

برای بهبود ناباروری در مردان، استفاده از ترکیباتی در جهت افزایش تحرک، تعداد و بهبود مورفولوژی اسپرم ضروری است که مکمل فرتیل پلاس  شرکت اورتومول با دارا بودن 16 ترکیب منحصر به فرد می تواند در کمک به بهبود این ویژگی های اسپرم و در نتیجه افزایش توان باروری موثر باشد.

برای خرید ارتومول فرتیل پلاس اینجا کلیک کنید.

گفتنی است محصولات اورتومول در کشور آلمان تولید شده و استانداردهای تولید به طور مرتب توسط هیات نظارت فنی آلمان TÜV بررسی می شود. همچنین فرتیل پلاس دارای گواهینامه های ISO 22000، GMP و HACCP بوده، به طوری که تنها تعداد اندکی از شرکت ها از جمله اورتومول مقررات سخت ISO 22000 را برآورده کرده است.
بر روی هر بسته ی اورتومول بارکدی درج شده که با مراجعه به وب سایت اورتومول (www.orthomol.com) می توانید از اصل بودن این محصول اطمینان حاصل کنید. بنابراین اصالت محصول خود را بررسی نمایید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )