گیاه خارمریم حاوی ماده موثره سیلیمارین

گیاه خارمریم حاوی ماده موثره سیلیمارین

در این مطلب با گیاه خارمریم و خواص بی نظیرش آشنا شوید.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

01 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

01 تیر 1399

4K

eye icon

گیاه خارمریم حاوی ماده موثره سیلیمارین

خارمریم گیاهی گلدار مربوط به خانواده گل مروارید است که خاستگاه آن کشورهای مدیترانه ای هستند. برخی به آن خار مقدس هم می گویند. سیلیمارین ماده اصلی فعال در گیاه خار مریم است که هم ضد التهاب و هم آنتی اکسیدان است.

خواص خارمریم بر اساس آخرین تحقیقات علمی
1. موثر در بیماری های کبدی
خارمریم از قدیم جهت بهبود بیماری های کبدی مثل کبد چرب الکلی و غیر الکلی استفاده می شده است. برخی از تحقیقات نشان داده اند که خار مریم یا مکمل سیلیمارین می تواند به افراد مبتلا به بیماری کبد مرتبط با الکل کمک کند. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهند که خار مریم می تواند برای افرادی که کبد آنها در اثر سموم صنعتی از جمله تولوئن و زایلن آسیب دیده است، مفید باشد. حتی یک مطالعه نشان داده که خارمریم تاحدی در افزایش امید به زندگی در افراد مبتلا به سیروز کبدی موثر بوده است. اما هنوز مشخص نیست چه دوزی از این گیاه و در چه مدت می تواند برای هر یک از شرایط خاص کبدی موثر باشد.

2. کمک به افراد دیابتی
بر اساس آخرین نتایج تحقیقات، گیاه خارمریم می تواند حساسیت سلول های بدن نسبت به انسولین را در افراد دیابتی افزایش داده، هموگلوبین A1C (یکی از شاخص های قند خون) را کاهش داده و کلسترول خون را در افراد دیابتی پایین آورد. همچنین خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه می تواند خطر عوارض ناشی از دیابت مثل نارسایی کلیه را کاهش دهد. دیابت یک بیماری جدی است. پس قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

3. جلوگیری از کاهش عملکرد مغز مرتبط با سن
مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که خارمریم می تواند باعث کاهش آسیب اکسیداتیو به مغز و کاهش پلاک های آمیلوئید در مغز حیوانات آلزایمری شود. پلاک های آمیلوئید خوشه های چسبنده ای از نوعی پروتئین هستند که با افزایش سن می توانند بین سلول های عصبی ایجاد شوند. این پلاک ها با مقادیر بسیار زیاد در مغز مبتلایان به آلزایمر مشاهده می شود، به این معنی که از خارمریم می توان برای کمک به درمان این وضعیت دشوار استفاده کرد.

4. محافظت از استخوان ها
پوکی استخوان بیماری پیشرونده ای است که در طول زمان استخوان ها را تحلیل برده و باعث می شود شخص با یک زمین خوردن ساده، استخوانش بشکند. در مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده شده است که خارمریم می تواند به انباشته شدن مواد معدنی در استخوان کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کرده یا وقوع آن را به تعویق بیندازد.

5. تأثیرات ضد سرطان
برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که گیاه خارمریم می تواند به درمان های دارویی سرطان کمک کرده، عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی را کاهش داده و در برخی انواع سرطان، حتی سلول های سرطانی را نابود سازد. با این حال مطالعات انسانی محدود است و هنوز اثرات مفیدی را نشان نداده اند.

6. افزایش تولید شیر
یکی از اثرات گزارش شده از خارمریم این است که می تواند باعث افزایش تولید شیر در مادران شیرده شود. تصور می شود این اثر به دلیل افزایش هورمون تولید کننده شیر، پرولاکتین، باشد. اطلاعات در این زمینه بسیار محدود است اما یک مطالعه کنترل شده تصادفی نشان داده است که مادرانی که به مدت 63 روز 420 میلی گرم سیلیمارین مصرف کردند نسبت به کسانی که دارونما مصرف می کردند، 64 درصد شیر بیشتری تولید کرده اند.

بیشتر بخوانید: گیاه سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae

7. کمک به درمان جوش
جوش یا آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که خطرناک نیست اما می تواند جای اسکار باقی بگذارد. همچنین افراد آن را دردناک دانسته و نگران تأثیرات آن بر ظاهرشان هستند. استرس اکسیداتیو در بدن می تواند ایجاد آکنه نماید. خارمریم به دلیل داشتن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ممکن است یک مکمل مفید برای مبتلایان به آکنه باشد. در یک مطالعه، مصرف 210 میلی گرم مکمل سیلیمارین در روز به مدت 8 هفته در افرادی که آکنه داشتند توانست ضایعات آکنه را 53 درصد کاهش دهد.

ایمنی و عوارض جانبی
خارمریم معمولاً اثرات جانبی ندارد و در مطالعاتی که دوزهای بالای این مکمل مصرف شده فقط 1% از افراد عوارض جانبی گزارش کرده اند. این عوارض جانبی نادر به طور کلی اختلالات روده مانند اسهال، حالت تهوع یا نفخ است.

به این افراد توصیه می شود هنگام مصرف خارمریم احتیاط کنند:
• زنان باردار: اطلاعاتی در مورد ایمنی این مکمل در زنان باردار وجود ندارد، بنابراین معمولاً توصیه می شود از این مکمل خودداری کنند.
• افرادی که به این مکمل آلرژی دارند: واکنش های آلرژیک از راش پوستی گرفته تا واکنش های جدی حساسیتی می تواند در کسانی که به این گیاه حساسیت دارند رخ دهد.
• افرادی که دیابت دارند: اثرات کاهش دهنده قند خون خارمریم ممکن است افراد مبتلا به دیابت را در معرض خطر افت قند خون قرار دهد.
• افراد با شرایط خاص: خارمریم می تواند اثرات استروژنی داشته باشد که ممکن است شرایط حساس به هورمون، از جمله برخی از انواع سرطان پستان و اندومتریوز را بدتر کند. علاوه بر این زنان مبتلا به سرطان سینه، رحم و تخمدان نباید از خارمریم استفاده کنند.
همیشه هر مکملی که مصرف می کنید را به پزشکتان بگویید. خارمریم ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد.

خلاصه و نتیجه گیری
گیاه خارمریم حاوی آنتی اکسیدانی به نام سیلیمارین می باشد که اثرات ضد التهاب و آنتی اکسیدانی فراوانی دارد. اثرات مثبت این گیاه در طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط سلامتی مورد آزمایش قرار گرفته است. این گیاه می تواند به بهبود بیماری های کبدی، کنترل دیابت، جلوگیری از افت عملکرد مغز، محافظت از استخوان ها، اثرات ضد سرطان، افزایش تولید شیر و بهبود آکنه کمک نماید. این گیاه عمدتاً ایمن است و به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند اما در برخی شرایط خاص باید از مصرف آن اجتناب کرد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )