بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها

در این قسمت از مجله داروکده به معرفی بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها می پردازیم.

زهره فرخیان

نویسنده: زهره فرخیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مرداد 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مرداد 1402

130K

eye icon

بهترین شربت تقویتی برای کودکان کم اشتها

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • 7 راه برای تقویت اشتهای کودکان
  • شربت اشتها آور و بهترین مکمل برای کودکان بی اشتها
  • دلایل کم اشتهایی کودک

مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

"غذاتو بخور که زودتر بزرگ بشی"

"این قاشق، آخریشه"

"اگر غذاتو بخوری برات جایزه میخرم"

شاید این جمله‌ها برای شما هم آشنا باشد. سر و کله زدن با کودکان کم اشتها و بد غذا می‌تواند برای والدین خیلی خسته کننده باشد. اما شما باید بدانید که بی اشتهایی کودکان نرمال است. جهش‌های رشد، برنامه‌های غذایی مختلف‌ و استقلالی که بچه‌ها با افزایش سن به دست می‌آورند، همه و همه روی رابطه آن‌ها با غذا تاثیرگذار است.

جای نگرانی نیست!

کم اشتهایی در کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلات پدر و مادرها با بچه‌ها است. بی‌اشتهایی و بدغذایی کودکان امری طبیعی است. چرا؟ چون مثل قسمت‌های دیگر در زندگی، بچه‌ها در حال کشف و جستجو در دنیای غذاها هستند. بچه‌ها برای شناختن غذاها و طعم‌های جدید و ایجاد حس علاقه و اعتماد به آن‌ها نیاز به زمان دارند. این مسئله یک شبه اتفاق نمی‌افتد و فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند.

پس با مشکل کم اشتهایی کودک خود چه کنیم؟

 

7 راه برای تقویت اشتهای کودکان

 

1- به کودک برای گرسنه شدن فرصت بدهید.

اگر مدام در خانه برای خوردن غذا کودک خود را تعقیب می ‌کنید، به کودک فرصت گرسنه شدن نمی‌دهید. بین وعده‌ها و میان‌ وعده‌های بچه، 2 تا 3 ساعت فاصله بیندازید تا به او فرصت گرسنه شدن و یادگیری و آشنایی با این احساس را بدهید.

 

2-  6 بار در روز به کودک غذا بدهید.

سعی کنید 3 وعده غذای اصلی  و 3 میان وعده برای کودکتان آماده کنید. با بیشتر شدن فرصت‌ها می‌توانید بیشترین مقدار مواد مغذی ممکن را به بدن کودک برسانید. اگر بچه در 3 تا 4 تا از این وعده‌ها هم خوب غذا بخورد، این یک پیشرفت محسوب می‌شود. سه وعده منظم صبحانه، ناهار و شام ممکن است به اندازه کافی اشتهای بچه‌ها را تحریک نکند. با دادن میان وعده‌های سبک مثل میوه و آجیل در بین وعده‌های غذایی، هم به افزایش اشتها و هم به تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک کمک می‌کنید.

 

3- از زمان گرسنگی بچه نهایت استفاده را ببرید.

وقتی کودک خیلی گرسنه است، زمان خوردن غذاهای مغذی است. برای بعضی بچه‌ها ممکن است این زمان، صبح‌ها و برای بعضی نیمه دوم روز باشد.

 

4- شربت اشتها آور و بهترین مکمل برای کودکان بی اشتها

وعده‌های غذایی مقوی و غذاهای سالم باید انتخاب اول شما برای تقویت کودکانتان باشد. اما حتی اگر شما به عنوان والد همه این کارها را انجام می‌دهید، با مصرف مکمل‌های غذایی از تامین همه نیازهای تغذیه‌ای کودکتان مطمئن می‌شوید.

در اینجا برخی از بهترین شربت‌های اشتها آور و تقویتی را به شما معرفی می کنیم:

شربت‌های اشتها آور در داروخانه آنلاین داروکده را می‌توان به سه دسته تقسیم بندی کرد؛ شربت‌های اشتهاآور مولتی ویتامینی، شربت‌های اشتهاآور گیاهی و شربت‌هایی که ترکیبی از این دو هستند.

- شربت کیندر مولتی ویتامین یوروویتال یکی از بهترین شربت‌های تقویتی کودکان است. کیندر مولتی ویتامین حاوی مهم‌ترین ویتامین‌های موثر در افزایش اشتها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، در کنار زینک بوده و نه تنها در افزایش اشتها موثر است، بلکه به تامین این ریزمغذی‌ها نیز کمک می‌کند.

- از شربت‌های اشتها آور گیاهی ما به شما شربت اشتها آور کودکان باریج را معرفی می‌کنیم. شربت اشتها آور کودکان حاوی عصاره انار، نعنا و عسل است و در کاهش بی‌اشتهایی و حالت تهوع موثر است.

- یکی از بهترین شربت‌های اشتها آور برای کودکان حاوی ترکیبی از عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، پدیابست اپتایت است. این شربت دارای گیاهان کاسنی و شنبلیله، در کنار ویتامین‌ها و مواد معدنی است. رویال ژلی که در ترکیبات پدیابست اپتایت به کار رفته، ماده ای مغذی و منحصر به فرد با ارزش تغذیه‌ای بالاست. همچنین این شربت اشتهاآور فاقد گلوتن و مناسب مصرف کودکان مبتلا به سلیاک است.

- شربت راسیپ سیپروهپتادین

شربت راسیپ یک شربت اشتها آور قوی است. این شربت نیز در کودکان بالای یک سال قابل استفاده بوده و حاوی سیپروهپتادین کلراید، لووکارنیتین، لیزین و ویتامین‌های گروه B است.

5- مصرف ترکیبات مغذی کودک را به حداکثر برسانید.

شما می‌توانید محتوای غذایی وعده‌ها و میان وعده‌ها را با اضافه کردن چربی‌های با کیفیت بالا و پروتئین افزایش دهید. مثل: روغن زیتون، کره مغزیجات، آجیل، ماهی سالمون، آووکادو، حبوبات، تخم مرغ، پنیر، شیر و ماست و غذاهای کمکی کودکان.

- طرز تهیه یک اسموتی خوشمزه با غذاهای کمکی کودکان برای افزایش دریافت غذایی:

پودر مکمل به مقدار لازم

150 میلی لیتر شیر

1 عدد موز رسیده کوچک

100 گرم ماست

1 قاشق غذاخوری عسل

همچنین می‌توانید این اسموتی را در قالب مناسب ریخته و در فریزر قرار دهید و مثل بستنی یخی سرو کنید.

 

6- از کودک بخواهید مقدار زیادی آب بنوشد.

روز کودک را با نوشیدن آب شروع کنید. شروع کردن صبح با مصرف آب، باعث آبرسانی مجدد بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

 

7- صبحانه، مهم‌ترین وعده برای بچه‌ها!

خوردن یک صبحانه کامل و سالم، اشتهای کودکان را افزایش می‌دهد و به تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها در طول روز کمک می‌کند.

افزایش اشتهای کودک به غذا کار چالش برانگیزی است. اما شما با راه‌های ساده‌ای که در این مقاله عنوان شده می‌توانید اشتهای کودکتان را افزایش دهید و سلامتی او را حفظ کنید. دانستن علت این کم اشتهایی می‌تواند به شما بیشتر در این راه کمک کند. 

دلایل کم اشتهایی کودک

چرا کودکم اشتها ندارد؟ اشتهای کودک شما ممکن است به خاطر بیماری، استرس، افسردگی و اضطراب، بی‌اشتهایی عصبی، مصرف دارو، یبوست، کمبود فعالیت بدنی، خوردن میان وعده قبل از وعده اصلی، کم خونی و... کم شده باشد.

کودکانی که از نظر فیزیکی فعال‌تر شده‌اند، بازی و دویدن را به نشستن برای غذا خوردن ترجیح می‌دهند. در این زمان‌ها متقاعد کردن بچه‌ها به تمام کردن غذا کار سختی به نظر می‌رسد.

ممکن است کودک شما موقع غذا خوردن به نظر ایرادگیر برسد، اما در واقع در حال امتحان کردن استقلالی است که به تازگی پیدا کرده است. نگران نباشید، بچه‌ها معمولا با بزرگ‎‌تر شدن عادات بد غذایی خود را ترک می‌کنند. در این بین شما می‌توانید با مشارکت دادن فرزندتان در تهیه غذا، از خرید مواد غذایی گرفته تا کمک در آشپزی، او را به غذا خوردن، بیشتر علاقه‌مند کنید.

میزان اشتهای کودک شما ممکن است در ساعات مختلف روز متفاوت باشد و این مسئله، پیشبینی ساعات وعده‌های غذایی را سخت کند. اما به کار بردن این نکات می‌تواند به افزایش کنترل و امکان برنامه ریزی کمک کند:

- تنقلات و هله هوله قبل از غذا ممنوع!

هله هوله نقطه ضعف اکثر بچه‌هاست. اگر می خواهید اشتهای کودکان برای خوردن غذا حفظ شود، قبل از غذا به آن‌ها تنقلات و هله هوله ندهید.

- غذاهای مقوی متنوع را امتحان کنید.

کودکان در دوره بد غذایی، مقدار کم‌تری از سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل استفاده می‌کنند که این مسئله می‌تواند سلامت آن‌ها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد. متقاعد کردن بچه‌ها به خوردن غذایی به جز غذاهای مورد علاقه‌شان کار سختی است؛ اما شما نباید دست از تلاش کردن بردارید. طعم‌های جدید را امتحان کنید. روی غذاهای حاوی آهن، فولیک اسید و زینک تمرکز کنید چون این ریزمغذی‌ها اشتها را افزایش می‌دهند.

- زمانی برای ورزش

اگر بچه شما هنوز به داشتن زمان ثابت برای غذا خوردن رضایت نداده، مشخص کردن زمانی برای ورزش می‌تواند در پیشبینی کردن زمان گرسنه شدن کودک به شما کمک کند. فعالیت فیزیکی در بهبود متابولیسم و افزایش احساس گرسنگی و اشتها موثر است.

- این ریز مغذی‌ها باعث افزایش اشتها می‌شوند.

از مواد غذایی و مکمل‌هایی استفاده کنید که حاوی ریز مغذی‌های افزاینده اشتها هستند. عملکرد این ریز مغذی‌های ضروری برای کودکان که با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، تنها در افزایش اشتها نیست؛ بلکه در حفظ سلامت عمومی کودک، رشد و نمو او نیز نقش دارند.

- زینک:

زینک در افزایش اشتها معجزه می‌کند!

زینک یک ماده معدنی است که نقش‌های بسیاری در بدن دارد. زینک به تقویت سیستم ایمنی، فرایند ترمیم زخم، تولید پروتئین و سایر اعمال حیاتی بدن کمک می‌کند. مواد غذایی مانند آجیل، خرما، شیر، جو و... از منابع زینک هستند. شربت تقویتی زینک برای کودکان در افزایش اشتها تاثیر مثبت دارد. 

- ویتامین D:

کمبود ویتامین D می‌تواند در کودکان با کم اشتهایی همراه باشد. در نتیجه، مصرف منابع ویتامین D مانند ماهی سالمون و شیر برای کودکان اهمیت بالایی دارد.

- ویتامین B12:

ویتامین B12 را در جدول ترکیبات تقریبا همه شربت‌های تقویتی کودکان می‌توانید پیدا کنید. پس باید متوجه اهمیت این ویتامین شده باشید. این ویتامین محلول در آب، به بدن برای تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. ویتامین B12 در متابولیسم چربی‌ها و پروتئین نقش دارد و در افزایش اشتها موثر است. لبنیات، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ منابع غنی این ویتامین هستند.

- ویتامین C:

ویتامین C یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها است. ویتامین ‌C در رشد و تکامل کودکان نقش مهمی دارد و کمبود آن می‌تواند رشد فیزیکی کودک را کند و آهسته کند. منابع حاوی ویتامین C به راحتی در دسترس و قابل گنجاندن در رژیم غذایی هستند. میوه‌های حاوی این ویتامین مانند پرتقال و گریپ فروت می‌تواند اشتهای کودک شما را افزایش دهد.

- تیامین:

تیامین یا ویتامین B1 برای رشد و تکامل کودک ضروری است. ویتامین B1 در منابع غذایی مانند غلات کامل، حبوبات، ماهی و... وجود دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند به کاهش اشتها و کمبود وزن کودک منجر شود.

- نیاسین:

نیاسین یا ویتامین B3 در حفظ عملکرد طبیعی دستگاه گوارش نقش دارد و باعث داشتن اشتهای سالم و پوستی درخشان می‌شود. این ویتامین برای بسیاری از عملکردهای دستگاه گوارش مثل تجزیه چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است.

- امگا 3:

اسیدهای چرب امگا 3 از چربی‌های ضروری در رژیم غذایی هستند. طبق نتایج برخی تحقیقات، امگا 3 با منشا دریایی می‌تواند اشتها و میل به غذا خوردن را افزایش دهد. روغن ماهی و ماهی‌های چرب مثل سالمون منابع غذایی امگا 3 هستند.

- گیاهان تلخ:

طرفداران طب طبیعی و سنتی ممکن است گیاهان تلخ را برای افزایش اشتها پیشنهاد کنند. از این دسته گیاهان می‌توان به افسنتین اشاره کرد. شربت اشتها آور هربال تاش حاوی این گیاه بوده و قابل استفاده در کودکان و بزرگسالان است.

 

سخن آخر

بد غذایی و کم اشتهایی ممکن است باعث شود کودکان دچار کمبودهای تغذیه‌ای شوند. در نتیجه، اینکه کودک اهل غذا خوردن نباشد، می‌تواند برای پدر و مادر استرس‌زا و نگران کننده باشد.

تماشای با اشتها و لذت غذا خوردن بچه‌ها موجی از شادی و خیال آسوده برای والدین به همراه دارد. اما اگر هنوز راز افزایش اشتهای کودکتان را کشف نکرده‌اید ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم. نکته‌هایی که با شما به اشتراک گذاشتیم را به کار بگیرید و از مکمل‌های مورد اعتماد داروکده در این مسیر کمک بگیرید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )