برای هضم غذا چی بخوریم؟

برای هضم غذا چی بخوریم؟

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی نحوه هضم غذا از زمانی که وارد بدن می‌شود تا زمانی که از آن خارج می‌شود، می‌پردازیم و در نهایت بهترین قرص معده برای هضم غذا را به شما معرفی می‌کنیم.

زهره فرخیان

نویسنده: زهره فرخیان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 آذر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 آذر 1402

2K

eye icon

برای هضم غذا چی بخوریم؟

غذا حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی است که این مواد مغذی به صورت ترکیبات بزرگ و پیچیده، به هم متصل شده اند. در طول هضم، بدن این ترکیبات را به قسمت‌های کوچک تر تبدیل می‌کند و به این صورت، امکان استفاده از آن‌ها را فراهم می‌کند.

در این مقاله از مجله داروکده به بررسی نحوه هضم غذا از زمانی که وارد بدن می‌شود تا زمانی که از آن خارج می‌شود، می‌پردازیم و در نهایت بهترین قرص معده برای هضم غذا را به شما معرفی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
- نحوه عملکرد دستگاه گوارش
- مشکلات گوارشی
- برای هضم غذا چی بخوریم؟
- بهترین قرص معده برای هضم غذا
- ترکیبات دایجستیو اید
- نقش آنزیم های دایجستیو اید
- مزایا و ویژگی های دایجستیو اید
- نکاتی برای هضم بهتر غذا
- سخن پایانی
 

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

 

نحوه عملکرد دستگاه گوارش

فرآیند هضم غذا شامل مراحل مختلفی می شود. این فرآیند با جویدن غذا در دهان آغاز شده و تا دفع مواد زائد از بدن ادامه می یابد. با عمل هضم، غذا به مولکول های کوچکتر تبدیل می شود که بدن می تواند از آنها برای تولید انرژی، ترمیم بافت ها و حفظ سلامتی استفاده کند.

دستگاه گوارش از اندام‌ های مختلفی مانند دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و مقعد تشکیل شده است. هر کدام از این اندام ها نقش مهمی در هضم و جذب غذا ایفا می کنند.

هضم غذا به دو صورت مکانیکی و شیمیایی انجام می شود. در هضم مکانیکی غذا توسط دندان ها خرد شده تا در معده با آنزیم ها و اسیدهای گوارشی مخلوط گردد. هضم شیمیایی شامل تجزیه مولکول های بزرگ غذا به مولکول های کوچکتر و قابل جذب است. مواد مغذی پس از جذب توسط روده کوچک، وارد جریان خون شده و به سایر قسمت های بدن منتقل می شوند. روده بزرگ نیز وظیفه دفع مواد زائد باقی مانده از غذا را بر عهده دارد.

مشکلات گوارشی

همه افراد ممکن است در طول زندگی اختلالات گوارشی مختلفی را تجربه کرده باشند. بسیاری از علائم ناشی از این مشکلات مانند رفلاکس، سوء هاضمه، نفخ و کرامپ های شکمی، بر کیفیت زندگی تاثیر منفی می گذارند. مشکلات دستگاه گوارش می‌توانند در هر مرحله از فرآیند هضم غذا رخ دهند. 

در ادامه به برخی از رایج ترین مشکلات دستگاه گوارش اشاره خواهیم کرد:

- سوء‌هاضمه یا دیس پپسی: به مجموعه ای از علائم گوارشی، از جمله احساس پری یا ناراحتی در قسمت بالای شکم، سوزش سر دل و حالت تهوع بعد از غذا خوردن گفته می شود. جهت کسب اطلاعات جامع تر پیرامون علل، علائم و درمان سوء‌هاضمه می توانید مقاله سوءهاضمه و درمان‌های خانگی تالیف و ترجمه خانم دکتر افروز محمد قلی بیکی را در مجله داروکده مراجعه نمایید.

- رفلاکس معده (GERD): برگشت محتویات معده به مری است که این بازگشت اسید معده با احساس سوزش سر دل همراه است.

- نفخ: تجمع گاز در دستگاه گوارش که با احساس پری و درد شکمی همراه است. 

- یبوست: به حالتی اطلاق می شود که اجابت مزاج کمتر از حالت معمول و با دفع دشوار مدفوع خشک صورت گیرد.  

- اسهال: برخی عوامل مانند عفونت ها، بیماری های زمینه ای، مسمومیت های غذایی، عدم تحمل های غذایی و اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر ممکن است باعث شوند که مدفوع نرم و آبکی شود. 

- درد شکم: کرامپ یا گرفتگی های شکمی می تواند به دلایل مختلفی مانند سوء هاضمه، یبوست، اسهال، عفونت و التهاب ایجاد شود.

- زخم های گوارشی: باکتری هلیکوباکتر پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی باعث ایجاد زخم در پوشش مری، معده یا روده می شود.

- سندروم روده تحریک پذیر (IBS): یک بیماری مزمن که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با علائمی مانند درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست یا ترکیبی از آنها همراه است. 

- بیماری التهابی روده (IBD): به گروهی از بیماری ها گفته می شود که باعث التهاب روده شده و دو نوع شایع IBD عبارتند از کرون و کولیت اولسراتیو.

- بیماری سلیاک: یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به پرزهای روده کوچک حمله می کند.

- عدم تحمل لاکتوز: افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، قادر به هضم لاکتوز (قند موجود در شیر و سایر لبنیات) نیستند.

- تنبلی معده در هضم غذا: تنبلی معده یا گاستروپارزی وضعیتی است که در آن، تخلیه معده به کندی صورت گرفته و به عبارتی دیگر، هضم غذا در معده به طور غیرطبیعی طول می کشد. در این عارضه ممکن است که غذا به طور کامل نیز هضم نشود. 

 

برای هضم غذا چی بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در حفظ سلامت و عملکرد دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارد. همچنین، رعایت نکات تغذیه ای می تواند باعث هضم راحت تر و سریع تر غذاها و در نتیجه کمک به پیشگیری و درمان مشکلات گوارشی شود. در ادامه به برخی از مهم ترین این موارد اشاره می کنیم.

- مایعات بیشتری بنوشید.

مصرف مایعات کافی علاوه بر داشتن نقش در رقیق سازی اسید معده و عملکرد آنزیم های گوارشی در تبدیل غذاها به مولکول های کوچکتر، به حرکت غذا در دستگاه گوارش نیز کمک می کند. همچنین، مایعات می توانند با نرم کردن مدفوع، از وقوع یبوست نیز جلوگیری نمایند. 

- فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

گروه های غذایی فیبردار مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و حبوبات با تنظیم حرکات سیستم گوارشی، افزایش حجم مدفوع، تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، افزایش آب مدفوع و تحریک باکتری های مفید روده، هضم غذا را راحت تر کرده و از بروز یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می کنند.

- غذاهای حاوی پروبیوتیک مصرف کنید.

مصرف پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید در روده از منابع غذایی و یا مکمل های پروبیوتیکی تاثیر قابل توجهی بر سلامت بدن دارد. مهم ترین نقش پروبیوتیک ها بهبود عملکرد روده، هضم سریع تر غذا و برطرف کردن مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه و نفخ است.  

- از مکمل‌های حاوی آنزیم های گوارشی کمک بگیرید.

ترشح مقادیر کافی آنزیم های گوارشی در تجزیه مواد غذایی و جذب مواد مغذی حاصل ضروری است. برخی از افراد آنزیم های گوارشی کافی نداشته و ممکن است به سوء هاضمه یا عدم تحمل های غذایی دچار شوند. بنابراین، استفاده از مکمل هایی که حاوی آنزیم های گوارشی هستند، به هضم راحت تر غذاها و در نتیجه کاهش اختلالات شایع گوارشی کمک می کند. 

 

بهترین قرص معده برای هضم غذا

قرص دایجستیو اید برند نچرال ورلد، با داشتن ترکیبی کامل و منحصر به فرد از آنزیم های گوارشی با منشا گیاهی، کربنات کلسیم به عنوان یک آنتی اسید و فروکتوالیگوساکاریدها، در هضم راحت تر غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارش نقش دارد. دایجستیو اید محصولی از شرکت لیوار و تحت لیسانس شرکت NASCO آمریکا در ایران، تولید شده است. شرکت NASCO از به روز ترین دانش علمی و پیشرفته ترین تجهیزات منطبق با cGMP، جهت تولید مکمل های با کیفیت برتر در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان استفاده نموده و یکی از مهم ترین ویژگی های این شرکت معتبر، فعالیت در راستای بهبود مستمر است.

به کار رفتن سه ترکیب مجزا در دایجستیو اید سبب شده تا این مکمل اثرات مثبتی در رفع مشکلات مختلف سیستم گوارشی از جمله سوء هاضمه، یبوست، سوزش معده و نفخ به همراه داشته باشد. 

ترکیبات دایجستیو اید

- آنزیم‌های گوارشی (DigeZyme ®)

قرص جویدنی دایجستیو اید حاوی یک کمپلکس آنزیمی شامل آمیلاز، پروتئاز، لاکتاز، لیپاز و سلولاز بوده که به نام Digezyme ®  توسط شرکت سابینسا در ایالات متحده آمریکا ثبت و تولید شده است. طراحی این مجموعه آنزیمی به گونه ای بوده که نسبت به اسید معده مقاوم هستند و فعالیت خود را حفظ می کنند. در شرایطی که میزان کافی از آنزیم های مورد نیاز در هضم کربوهیدرات‌، چربی ها، پروتئین ها و قند لاکتوز در بدن فرد ترشح نشود، علائم سوء هاضمه، تولید بیش از حد گاز در دستگاه گوارش و دردهای شکمی ایجاد می شود. دایجستیو اید با فراهم کردن 5 آنزیم مهم گوارشی، به پیشگیری و درمان این اختلالات کمک می کند. 

بر اساس نتایج و شواهد بالینی حاصل از یک مطالعه تصادفی شده، دوسو کور و کنترل شده با دارونما که در مجله Medicinal Foods منتشر شده است، ایمنی، تاثیر و کارایی کمپلکس آنزیمی DigeZyme ® در کنترل علائم سوء‌هاضمه در بیماران مبتلا به سوء‌هاضمه عملکردی تایید شده است.  

 

- کربنات کلسیم (CaCO3)

ترکیب دیگری که در دایجستیو اید به کار رفته، 200 میلی گرم کلسیم کربنات به عنوان آنتی اسید بوده که در اثر واکنش با اسید معده و خنثی سازی آن، pH را افزایش می دهد. رفلاکس مزمن یا بازگشت اسید معده به مری، منجر به بروز التهاب و تخریب بافت پوششی مری می شود. وجود کلسیم کربنات در قرص دایجستیو اید نچرال ورلد، به خنثی کردن محتویات معده و بدین ترتیب بهبود سوزش سر دل ناشی از رفلاکس کمک می کند. 

جالب است بدانید مصرف کربنات کلسیم به صورت قرص جویدنی، علائم رفلاکس را با سرعت و قدرت بیشتری تسکین می دهد.

 

- فروکتوالیگوساکارید (FOS)

فروکتوالیگوساکاریدها نوعی از فیبرهای رژیمی هستند که به عنوان منبع غذایی (پره بیوتیک) توسط باکتری های مفید روده استفاده می شوند و باعث رشد و تکثیر بیشتر آنها می شوند. 40 میلی گرم از FOS در دایجستیو اید نیز به کار رفته که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می نماید.

از دیگر فواید فروکتوالیگوساکاریدها نیز می توان به تقویت پاسخ های ایمنی، حفظ یکپارچگی سد روده، جلوگیری از بروز یبوست و بهبود بیماری های التهابی روده اشاره نمود. 

 

نقش آنزیم‌های دایجستیو اید

- آلفا آمیلاز: تجزیه کربوهیدرات‌ها از جمله نشاسته، گلیکوژن و پلی ساکاریدها
- سلولاز: تجزیه سلولز و کیتین و کمک به آزاد سازی ریزمغذی‌های میوه‌ها و سبزیجات
- لاکتاز: تجزیه لاکتوز (پروتئین شیر) و مفید برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز
- لیپاز: تجزیه لیپیدها و حمایت از عملکرد سالم کیسه صفرا
- پروتئاز: تجزیه پروتئین‌ها و پپتیدها و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی

مزیت‌های دایجستیو اید

اثرات مفید و ویژگی های منحصر به فرد قرص دایجستیو اید برند نچرال ورلد را به صورت زیر جمع بندی نموده ایم:

- موثر در رفع علائم سوء هاضمه و ناراحتی های گوارشی

- کمک به کاهش دفعات و شدت رفلاکس و سوزش سر دل

- دارای نقش در پیشگیری و درمان یبوست با داشتن فروکتوالیگوساکاریدها

- دارای اثرات مثبت در رشد باکتری های مفید (بیفیدوباکترها) 

- دارای مجموعه کامل آنزیمی با فرم پتنت شده DigeZyme ®

- تولید شده به صورت فاقد گلوتن و مناسب برای افراد مبتلا به سلیاک

- با منشا کاملا گیاهی و بدون اصلاح ژنتیکی

- تولید شده توسط پیشرفته ترین تجهیزات منطبق با cGMP

- کمک کننده به تسکین علائم گوارشی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

- تولید شده تحت لیسانس شرکت NASCO آمریکا

- قرص های جویدنی برای سهولت در مصرف و تاثیرات بیشتر آنتی اسید کربنات کلسیم 

- با طعم مطلوب توت فرنگی

- فاقد شکر و بدون کالری

- مقاوم به اسید معده

نکاتی برای هضم بهتر غذا 

- پیروی از رژیم غذایی سالم: مصرف غذاهای سالم و فیبردار می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

- نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب کافی به هضم غذا و دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

- ورزش منظم: ورزش منظم در عملکرد صحیح دستگاه گوارش نقش دارد.

- مدیریت استرس: مدیریت استرس می‌تواند به پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و یبوست کمک کند.

- خودداری از مصرف دخانیات و الکل: دخانیات و الکل می‌توانند به دستگاه گوارش آسیب برسانند.

- مصرف داروها طبق دستور پزشک: داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و در صورت بروز عوارض جانبی گوارشی، با پزشک خود مشورت کنید.

- آهسته غذا بخورید و خوب آن را بجوید.

- از مصرف غذاهای چرب و تند خودداری کنید.

 

سخن پایانی

با توجه به شیوع بالای انواع مختلف ناراحتی های گوارشی، محصولات گوناگونی در زمینه بهبود و تسکین این علائم تولید شده است. از آنجایی که رسالت ما در داروکده، افزایش آگاهی عمومی مخاطبان در جنبه های گوناگون سلامتی است، در این مقاله نیز سعی نمودیم تا علاوه بر نگاهی به عملکرد دستگاه گوارش، مشکلات شایع سیستم گوارشی و ارائه راهکارهایی در خصوص هضم بهتر غذا، با قرص دایجستیو اید، فرمولاسیون و اثرات مثبت آن به عنوان یک قرص هضم کننده قوی غذا نیز آشنا شویم.

شما عزیزان نیز می توانید در صورت نیاز به یک مکمل جامع در رفع اختلالات گوارشی با خرید دایجستیو اید از داروخانه آنلاین داروکده، از خدمات تیم پشتیبانی و مشاوره رایگان تیم علمی بهره مند شوید. همچنین می‌توانید پیشنها‌دات و تجربیات خود را در قسمت نظرات همین صفحه با ما به اشتراک گذاشته و سوالات خود را از داروسازان متخصص و کارشناسان ارشد تغذیه بپرسید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )