قارچ دم بوقلمون (Turkey tail) با نام علمی Trametes versicolor

قارچ دم بوقلمون (Turkey tail) با نام علمی Trametes versicolor

آیا تا کنون نام قارچ دم بوقلمون را شنیده اید؟ آیا می دانستید به تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند؟ با مطالعه این مقاله درباره این قارچ اطلاعات کسب کنید.

مرجان رمضان

نویسنده: مرجان رمضان

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

03 تیر 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

03 تیر 1399

2K

eye icon

قارچ دم بوقلمون (Turkey tail) با نام علمی Trametes versicolor

قارچ دم بوقلمون نوعی قارچ است که در سراسر جهان بر روی درختچه های مرده رشد می کند. از آنجایی که روی این قارچ حلقه های قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد وجود دارد و مانند دم بوقلمون است این نام به آن داده شده است. قارچ دم بوقلمون سالهاست که در طب سنتی چین برای درمان بیماری های ریه مورد استفاده قرار می گیرد. در ژاپن از این قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدن همزمان با درمان های استاندارد سرطان استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده این قارچ چیست؟
این قارچ به طور عمده دارای یک بخش پلی ساکاریدی که در واقع نوعی کربوهیدرات متصل به پروتئین است و نیز یک بخش لیپیدی است که حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام استرول های گیاهی می باشد.
بخش پلی ساکاریدی قارچ دم بوقلمون حاوی ماده ای به نام پلی ساکارید کرستین (PSK) و نیز پپتید پلی ساکارید (PSP) می باشد که بسیاری از خواص این قارچ به وجود آن برمی گردد.

موارد مصرف این قارچ چیست؟
قارچ دم بوقلمون قرن ها در سراسر جهان برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. شاید برجسته ترین خواص قارچ دم بوقلمون توانایی آن در تقویت سلامت سیستم ایمنی بدن و نیز ویژگی های ضدسرطانی آن باشد.

در زیر به 5 ویژگی مهم این قارچ می پردازیم:
1. منبع مملو از آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مهار و کاهش تخریب ناشی از آسیب های استرس اکسیداتیو می پردازند. استرس اکسیداتیو به دلیل عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و مولکول های ناپایداری تحت عنوان رادیکال های آزاد به وجود می آید. استرس اکسیداتیو می تواند به مرور منجر به تخریب سلولی و التهاب مزمن و ایجاد بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان شود. قارچ دم بوقلمون حاوی مجموعه ای چشمگیر از آنتی اکسیدان ها، از جمله فنل ها و فلاونوئیدهایی چون کرسیتین و بایکالین است. مثلاً کرسیتین منجر به افزایش تولید پروتئین های محافظت کننده از سیستم ایمنی مانند اینترفرون گاما و مهار آزادسازی آنزیم های پیش التهابی می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره قارچ شیتاکه

2. حاوی ترکیبات ارتقا دهنده ایمنی بدن
همانطور که گفتیم دو ماده PSK و PSP در این قارچ وجود دارند. این دو ماده دارای ویژگی های قوی تقویت کننده سیستم ایمنی می باشند که از طریق فعال کردن سلول های ایمنی خاص و مهار التهاب این کار را انجام می دهند. مثلاً مطالعات نشان داده اند که PSP می تواند نوع خاصی از گلبول های سفید به نام مونوسیت ها را فعال کند که با عفونت جنگیده و ایمنی را بالا می برند. همچنین این دو ترکیب می توانند ایمنی نسبت به سموم و باکتری های خاص را افزایش دهند. به همین دلیل استفاده از PSP و PSK در کنار روش های شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی در بیماران سرطانی در چین و ژاپن رواج دارد.

3. ارتقای سطح ایمنی در افراد با سرطان های خاص
مطالعات نشان داده اند که قارچ دم بوقلمون می تواند اثرات ضد توموری داشته باشد. مطالعه ای نشان داده است که ماده PSK موجود در این قارچ رشد و تکثیر سلول های سرطان کولون را در انسان مهار می نماید. دانشمندان این اثر را به خاصیت بهبود سیستم ایمنی نسبت می دهند. همچنین این اثر در همانژیوسارکوم که نوعی سرطان خطرناک است نشان داده شده است. اما بهترین اثر ضد سرطانی مربوط به این قارچ زمانی است که با درمان های متداول سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی همراه شود.

4. افزایش اثربخشی درمان های خاص سرطان
در مطالعه ای خطر مرگ و میر 5 ساله در مبتلایان به سرطان پستان، معده و کولورکتال که تحت درمان با شیمی درمانی و قارچ دم بوقلمون بودند 9% از افرادی که فقط تحت درمان با شیمی درمانی بودند کمتر بود. در مطالعه ای دیگر که روی 8000 نفر صورت گرفت مشاهده شد افرادی که به همراه شیمی درمانی از PSK استفاده می کردند نسبت به افرادی که فقط شیمی درمانی می شدند، پس از عمل جراحی عمر طولانی تری داشتند.

5. بهبود سلامت روده
حفظ تعادل سالمی از باکتری های مفید در روده برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است. باکتری های روده با سلول های ایمنی تعامل داشته و به طور مستقیم بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر می گذارند. قارچ دم بوقلمون دارای موادی به نام پره بیوتیک هاست که غذای این باکتری های مفید می باشد. این باکتری های مفید از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتری ها می توانند جلوی رشد باکتری های آسیب رسان و مضری مانند کلستریدیوم، شیگلا و اشریشیاکلی را بگیرند. نهایتاً این امر منجر به بهبود علائم روده ای مانند اسهال، بهبود سیستم ایمنی، کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر برخی سرطان های خاص و بهبود هضم و جذب می شود.

سایر فواید
از جمله سایر فوائد این قارچ شگفت انگیز می توان به مقابله با ویروس زگیل تناسلی، کاهش التهاب (و در نتیجه کاهش خطر بسیاری بیماری های مزمن)، خواص ضد باکتری، ارتقای عملکرد ورزشی و بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم قند خون اشاره نمود.
مطالعات پژوهشی در مورد قارچ دم بوقلمون در حال انجام است و ممکن است در آینده نزدیک فواید بیشتری از این قارچ دارویی کشف شود.

آیا قارچ دم بوقلمون ایمن است؟
این قارچ ایمن بوده و عوارض جانبی کمی از آن در مطالعات گزارش شده است. برخی افراد ممکن است علائم گوارشی مانند نفخ و مدفوع تیره پس از مصرف آن تجربه کنند. هنگامی که این قارچ به عنوان درمان سرطان و در کنار شیمی درمانی استفاده شده، عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ و از بین رفتن اشتها از آن گزارش شده است اما معلوم نیست این عوارض مربوط به این قارچ بوده یا خود داروهای شیمی درمانی. یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف قارچ دم بوقلمون، تیره شدن ناخن ها است. با اینکه این قارچ ایمن است و عوارض جانبی زیادی ندارد، اما بهتر است قبل از مصرف مکمل های حاوی این قارچ با پزشک خود مشورت نمایید.

نتیجه گیری
قارچ دم بوقلمون نوعی قارچ دارویی است که دارای مزایای چشمگیری می باشد. این ماده حاوی انواع آنتی اکسیدان های قدرتمند و ترکیبات دیگر است که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و حتی به مبارزه با سرطان های خاص نیز کمک کند. قارچ دم بوقلمون همچنین ممکن است تعادل باکتری های روده را بهبود بخشیده و بر ایمنی بدن تأثیر بگذارد. با تمام این خصوصیات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، جای تعجب نیست که قارچ دم بوقلمون درمان طبیعی رایجی برای ارتقای سلامت باشد.

محصولات دارای قارچ دم بوقلمون:( برای مشاهده محصول بر روی نام آن کلیک کنید.)
ایمیون ترکی تیل

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )