درباره اس آدنوزیل متیونین (SAM) چه می‌دانید؟

درباره اس آدنوزیل متیونین (SAM) چه می‌دانید؟

در این مقاله درباره اس آدنوزیل متیونین (SAM) و فواید آن در کمک به درمان بیماری مختلف بخوانید.

محدثه برازجانی

نویسنده: محدثه برازجانی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 اسفند 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 اسفند 1398

14K

eye icon

درباره اس آدنوزیل متیونین (SAM) چه می‌دانید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • اس آدنوزیل متیونین چیست؟
  • منابع اصلی اس آدنوزیل متیونین
  • خواص اس آدنوزیل متیونین
  • نحوه مصرف مکمل اس آدنوزیل متیونین
  • منع مصرف اس آدنوزیل متیونین
  • عوارض جانبی مصرف قرص اس آدنوزیل متیونین

اس آدنوزیل متیونین چیست؟

اس آدنوزیل متیونین، یک ترکیب شیمیایی است که به طور خلاصه SAM نامیده می شود. ساختار اس آدنوزین متیونین و اسم آن از یک اسید آمینه گوگردی به نام متیونین و آدنوزین تری فسفات (ATP) گرفته شده است. این ترکیب در سال 1952 در ایتالیا کشف شد و در ابتدا به عنوان یک ترکیب برای درمان افسردگی معرفی شد ولی در طول مصرف این محصول به فواید استفاده از آن  در بهبود علائم آرتریت نیز دست یافتند. 

منابع اصلی اس آدنوزیل متیونین

بدن تمام میزان مورد نیاز خود از اس آدنوزیل متیونین را تولید می کند. بنابراین میزان دریافت مشخصی برای آن وجود ندارد. کمبود متیونین، فولات و یا B12 می تواند سطوح SAM را کاهش دهد. این ترکیب به میزان چشمگیری در غذاها یافت نمی شود، بنابراین در موارد کمبود می بایست از مکمل های این ترکیب استفاده کرد. ترکیب تری متیل گلیسین (TMG) می تواند به طور غیر مستقیم باعث افزایش سطوح SAM شود و فواید مشابهی را ایجاد کند ولی این اثر تایید نشده است.

خواص اس آدنوزیل متیونین

شواهد زیادی از تاثیرگذاری SAM در بهبود استئو آرتریت، که با افزایش سن در بیشتر افراد دیده می شود، وجود دارد. همچنین شواهدی از تاثیر مثبت این محصول در افسردگی وجود دارد. شواهد ضعیف و غیر قطعی نیز از تاثیرات مثبت این ترکیب در بیماری های کبدی مانند سیروز، هپاتیت مزمن ویروسی و سندرم گیلبرت وجود دارد. دریافت داروی لوودوپا در افراد مبتلا به پارکینسون می تواند در کاهش سطوح این ترکیب در بدن موثر باشد و در نتیجه دریافت میزان اضافی SAM می تواند در این افراد اثرات خوبی داشته باشد. در بعضی مطالعات مبتدی، تاثیر مثبت SAM در محافظت معدی در برابر آسیب ناشی از الکل موثر است. 

بهبود استئو آرتریت

مطالعات زیادی از تاثیرات مثبت این ماده بر افراد مبتلا به استئو آرتریت خبر داده اند. بعضی افراد شرکت کننده در این مطالعات معتقد بودند که مکمل های حاوی SAM می تواند به اندازه داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن، سلکوکسیب و یا پیروکسیکام تاثیرگذار باشند. علاوه بر این در بعضی مطالعات حیوانی SAM دارای نقش محافظتی از غضروف در برابر آسیب معرفی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (آرتریت و انواع مکمل های موثر بر آن) تالیف و ترجمه دکتر الهه عبدالهی مراجعه کنید.

درمان افسردگی 

شواهد زیادی تاثیر مثبت مصرف SAM در بهبود بیماران مبتلا به افسردگی را گزارش کرده اند. این ترکیب با دادن یک گروه متیل، می تواند در تولید پیام رسان های عصبی در مغز تاثیرگذار باشد. بیشترین تاثیرگذاری در مصرف نزدیک به شش هفته متوالی در افراد مبتلا به سطوح ابتدایی و خفیف افسردگی مشاهده شد. این ترکیب در مقایسه با سایر داروهای ضد افسردگی دارای عوارض کمتر و تاثیرگذاری سریع تری بود. در یک مطالعه شش هفته ای با شرکت 281 بیمار مبتلا به افسردگی خفیف، به مقایسه عملکرد SAM و ایمی پرامین پرداختند. نتیجه حاصل نشان دهنده تاثیر برابر هر دوی این درمان ها بود. مطالعات متعدد دیگری نیز از تاثیر برابر این مکمل با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای در دوز 200-1600 میلیگرم در روز خبر داده اند.

از مکمل های حاوی اس آدنوزیل متیونین می‌توان به مکمل آدومدز اشاره کرد که به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری کبدی

شواهدی از کاهش سطوح SAM با پیشرفت بیماری های کبدی وجود دارد. تاثیر مثبت اس آدنوزیل متیونین در مطالعات حیوانی اثبات شده ولی در مطالعات انسانی تاثیرات مثبت هنوز اثبات نشده اند.
کلستازیس: شرایطی است که جریان صفرا از کبد آهسته یا قطع می شود. مطالعات متعددی تاثیر مثبت SAM را برای نوعی از کلستازیس به نام کلستاز داخل کبدی بارداری، سنجیده اند. این بیماری اغلب در طی سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و خارش به عنوان یک عارضه جدی در آن مطرح است. 
SAM همچنین برای سایر مشکلات کبد مانند سیروز الکلی، هپاتیت سی، انواع مختلف کلستازیس،کبدچرب غیر الکلی و همچنین پیشگیری از سرطان کبد نیز مفید است.

نحوه مصرف مکمل اس آدنوزیل متیونین

دوز معمول ترکیب اس آدنوزیل متیونین، 400 میلی گرم به صورت سه یا چهار بار در روز است. در صورت تاثیر مثبت این دوز برای شما، می توانید چند هفته این دوز را ادامه دهید و سپس دوز را به صورت تدریجی کاهش دهید. بعد از کاهش علائم توسط دوز کامل محصول، دریافت 200 میلیگرم دو بار در روز برای حفظ شرایط کافی است. 
با این حال، بعضی افراد با شروع به مصرف دوز کامل درگیر دردهای خفیف شکمی می شوند و برای دوری از این شرایط بهتر است با دوز های کمتر شروع کنید و به تدریج دوز دریافتی را افزایش دهید. 

منع مصرف اس آدنوزیل متیونین

- اطلاعات پیرامون ایمنی طولانی مدت SAM محدود است، چرا که اغلب مصرف کنندگان از این ترکیب در مطالعات یا در دوره های درمانی خود برای مدت کوتاهی از آن استفاده کرده اند. تنها در یک مطالعه که بر روی بیماران مبتلا به کبدچرب الکلی انجام شد، این افراد به مدت دو سال از ترکیبات SAM استفاده کردند و عارضه خاصی برای آن ها نداشت.
- افراد مبتلا به اختلال دو قطبی (بیماری با تغییر خلق و خو از افسردگی تا شیدایی)، برای بهبود علائم خود تنها تحت نظر پزشک معالج می بایست از مکمل های حاوی SAM استفاده کنند چرا که این ترکیب می تواند علائم دوران شیدایی را در آنها تشدید  کند.
- اگر چه برای درمان کلستازیس بارداری SAM به خانم های باردار توصیه می شود، ایمنی این محصول در طول بارداری به اثبات نرسیده است.
- محتمل است که اس آدنوزیل متیونین می تواند با داروها و مکمل های افزایش دهنده سطوح سروتونین مانند ضد افسردگی ها، تریپتوفان و گل ساعتی تداخل داشته باشد.
- پیرامون مصرف SAM در بیماران مبتلا به نقص ایمنی (مانند اچ آی وی مثبت)، احتیاط مصرف وجود دارد و این ترکیب می تواند رشد میکروارگانیسم ها را تسریع کند.

عوارض جانبی مصرف قرص اس آدنوزیل متیونین

عوارض مکمل اس آدنوزیل متیونین رایج نیست و در صورت بروز می تواند شامل مشکلات جدی مانند تهوع و درد های گوارشی شود. 

نتیجه گیری

اس آدنوزیل متیونین (SAM) برای بهبود درد های آرتریتی می تواند مانند داروهای NSAID یا ضدالتهابی غیر استروئیدی عمل کند. همچنین این ترکیب در درمان بیماری های کبدی و افسردگی ها نیز موثر واقع می شود. این ترکیب در مکمل آدومدز با دوز 400 در هر یک قرص وجود دارد. این محصول می تواند در دوز های مختلف برای درد های آرتریتی، افسردگی و بیماری های کبدی موثر باشد...  

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )