چرا باید از عصاره هسته انگور استفاده کنیم؟

چرا باید از عصاره هسته انگور استفاده کنیم؟

در این مطلب از مجله داروکده درباره اثرات عصاره هسته انگور بر سلامت بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

26 مرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

26 مرداد 1399

3K

eye icon

چرا باید از عصاره هسته انگور استفاده کنیم؟

انگور میوه ای محبوب است و به صورت هسته دار و بدون هسته وجود دارد. هسته انگور کوچک، ترد و گلابی شکل است. برخی از انگورها چند هسته دارند. هسته انگور عمدتا طعم تلخی دارد ولی جویدن و بلعیدن آن می تواند مفید باشد. از هسته انگور برای تهیه عصاره و روغن نیز استفاده می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • نقش عصاره هسته انگور در مکمل ها چیست؟
  • اثر عصاره هسته انگور بر کاهش فشار خون
  • اثر عصاره هسته انگور بر بهبود جریان خون
  • اثر عصاره هسته انگور بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • اثر عصاره هسته انگور بر بهبود استحکام استخوان
  • اثر عصاره هسته انگور بر محافظت از مغز 
  • اثر عصاره هسته انگور بر پیشگیری از سرطان 
  • اثر عصاره هسته انگور بر محافظت از کبد
  • عوارض جانبی عصاره هسته انگور

مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

نقش عصاره هسته انگور در مکمل ها چیست؟

عصاره هسته انگور پس از خشک کردن انگور، با آسیاب کردن هسته های آن ساخته می شود. هسته انگور سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، پروآنتوسیانیدین، اسید گالیک، کاتچین و اپی کاتچین است. این ترکیبات آنتی اکسیدان های قوی  هستند و بیشترین مقدار آن ها در هسته انگور یافت می شود. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این منبع غنی آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش التهاب، استرس اکسیداتو و کند شدن روند پیری کمک کند و از بدن در برابر بیماری های مزمن و برخی سرطان ها نیز محافظت کند.
رنگ قرمز یا بنفش انگور به دلیل وجود پروآنتوسیایندین است. همچنین پروآنتوسیایندین می تواند سبب کاهش التهاب، کاهش ورم و بهبود جریان خون شود. 

در این مقاله به تفصیل اثرات عصاره هسته انگور بر سلامتی بیان خواهد شد:
 

اثر عصاره هسته انگور بر کاهش فشار خون

دوز 100 تا 2000 میلی گرم از عصاره هسته انگور می تواند به صورت میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 6/08 و 2/8 میلی متر جیوه کاهش دهد. بیشترین دوز اثرگذاری عصاره هسته انگور جهت کاهش فشار خون دوزهای 100 تا 800 میلی گرم به مدت 8 تا 16 هفته است. یک مطالعه در 29 فرد بزرگسال با فشار خون بالا نشان داد که مصرف 300 میلی گرم عصاره هسته انگور به صورت روزانه به مدت 6 هفته، فشار خون سیستولیک را 5/6 درصد و فشار خون دیاستولیک را 4/7 درصد کاهش می دهد.
به طور کلی مکمل های حاوی عصاره هسته انگور به کاهش فشار خون در افراد جوان، میانسال و افراد دارای اضافه وزن بالا کمک می کند.

برای مطالعه بیشتر درباره خواص روغن هسته انگور بخوانید.

اثر عصاره هسته انگور بر بهبود جریان خون

در یک مطالعه 8 هفته ای در17 زن یائسه سالم مصرف 400 میلی گرم عصاره هسته انگور، باعث رقیق شدن خون و کاهش احتمال لخته شدن خون می شود. در این مطالعه ورم پا در زنان یائسه حدود 70 درصد کاهش پیدا کرد. در همان مطالعه، 8 زن جوان سالم که به مدت 14 روز دوز 133 میلی گرم پروآنتوسیانیدین عصاره هسته انگور را دریافت کرده بودند، 40 درصد کاهش ورم پا را تجربه کردند.

 

اثر عصاره هسته انگور بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

افزایش سطح کلسترول بد (LDL)  یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) این خطر را به میزان قابل توجهی افزایش داده و در آترواسکلروز یا ایجاد پلاک چربی در شریان ها، نقش اصلی را دارد.
در یک مطالعه بر 8 فرد سالم که یک وعده غذایی پرچرب خورده بودند، مصرف 300 میلی گرم عصاره هسته انگور باعث مهار اکسیداسیون چربی در خون به میزان 150 درصد شد. در مطالعه دیگری بر 61 فرد بزرگسال سالم، مصرف 400 میلی گرم عصاره هسته انگور LDL را به میزان 13/9 درصد کاهش داد. در مطالعه ای دیگر، در 87 فرد که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند مصرف 400 میلی گرم عصاره هسته انگور روز قبل از جراحی استرس اکسیداتیو را به طور قابل توجهی کاهش داد؛ بنابراین احتمالا عصاره هسته انگور، از قلب در برابر صدمات بیشتر محافظت می کند. این ترکیب می تواند با مهار اکسیداسیون LDL و کاهش اکسیداسیون بافت قلب در زمان استرس، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

اثر عصاره هسته انگور بر بهبود استحکام استخوان

افزایش مصرف فلاونوئید ممکن است سنتز کلاژن و تشکیل استخوان را بهبود ببخشد. بنابراین عصاره هسته انگور، به عنوان یک منبع غنی از فلاونوئیدها، به افزایش تراکم و قدرت استخوان کمک می کند و افزودن این ماده به رژیم غذایی که مقادیر مناسب کلسیم دارد، تراکم و استحکام استخوان را افزایش می دهد.
همچنین عصاره هسته انگور می تواند باعث کاهش درد در استخوان و ورم مفاصل در بیماری التهابی خود ایمنی آرتریت (التهاب مفاصل) شود.

 

اثر عصاره هسته انگور بر محافظت از مغز 

فلاونوئیدها با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، بروز بیماری هایی مانند آلزایمر را به تاخیر انداخته یا کاهش می دهد.
وجود خوشه های پروتئینی بتا آمیلوئید در مغز از مشخصه های بیماری آلزایمر است ولی گالیک اسید موجود در عصاره هسته انگور، تشکیل پلاک توسط پپتیدهای بتا آمیلوئید را مهار می کند. مصرف عصاره هسته انگور از کاهش حافظه و تشکیل ضایعات مغزی جلوگیری کرده و باعث بهبود وضعیت شناختی می شود.
فلاونوئیدهای موجود در هسته انگور در از بین بردن رادیکال های آزاد نقش داشته و با دارا بودن خاصیت ضد التهابی می تواند برای مغز مفید باشد. در حقیقت این فلاونوئیدها قادرند شروع بیماری های عصبی مانند آلزایمر را به تاخیر بیاندازند.

بیشتر بخوانید: موثرترین ترکیبات مکمل های تقویت حافظه و تمرکز

اثر عصاره هسته انگور بر پیشگیری از سرطان 

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا، عصاره هسته انگور می تواند از ایجاد برخی سرطان ها جلوگیری کند.

 

اثر عصاره هسته انگور بر محافظت از کبد

کبد نقش مهمی در سم زدایی مواد مضر وارد شده به بدن مانند داروها، عفونت های ویروسی، آلاینده ها و الکل دارد.
به نظر می رسد عصاره هسته انگور نقش محافظتی از کبد را بر عهده داشته و باعث کاهش التهاب و محافظت از سلول های کبدی در برابر سموم شود.
آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) یکی از آنزیم های کبدی است که که وقتی کبد دچار آسیب شده باشد، سطح آن بالا می رود. در یک مطالعه، به 15 بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی با سطح بالای  ALT به مدت 3 ماه عصاره هسته انگور داده شد. پس از 3 ماه کاهش 46 درصدی در میزان ALT مشاهده شد.

عوارض جانبی عصاره هسته انگور

• مصرف خوراکی حداکثر 2500 میلی گرم از عصاره هسته انگور در 4 هفته بی خطر گزارش شده است.
• این ترکیب به طور کلی بی خطر بوده و اما در برخی از افراد ممکن است باعث حالت تهوع یا ناراحتی معده شود.
• در افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و مادران باردار و شیرده، مصرف مکمل های حاوی عصاره دانه انگور توصیه نمی شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )