گلوکومانان و راه حل آن برای لاغری

گلوکومانان و راه حل آن برای لاغری

گلوکومانان یک فیبر طبیعی است که در بسیاری از مکمل های لاغری کاربرد دارد. در این مقاله درباره گلوکومانان بیشتر بخوانید.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 آذر 1395

11K

eye icon

گلوکومانان و راه حل آن برای لاغری

گلوکومانان یک فیبر طبیعی محلول در آب می باشد که از ریشه گیاه elephant yam (سیب زمینی فیل) استخراج می شود، همچنین به عنوان konjac نیز شناخته شده است. فیبر ها نوعی کربوهیدرات غیر قابل هضم موجود در مواد غذایی هستند که با جذب آب تبدیل به یک نوع ژل چسبناک و نامحلول می شوند. گلوکومانان دارای یک توانایی استثنایی برای جذب آب است و یکی از چسبناک ترین فیبرهای غذایی شناخته شده است. 

چگونه گلوکومانان به کاهش وزن کمک می کند؟
گلوکومانان مانند فیبرهای محلول دیگر، از طریق مکانیسم های زیر به کاهش وزن کمک می کند:
- محتوای کالری بسیار پایینی دارد.
- فضای معده را پر می کند و باعث القای حالت سیری می شود و باعث کاهش مصرف مواد غذایی در وعده غذایی می شود. 
- فرآیند هضم را کند می کند و با به تاخیر انداختن تخلیه معده، به افزایش احساس سیری کمک می کند . 
- مانند فیبرهای محلول دیگر، جذب پروتئین و چربی را کاهش می دهد. گلوکومانان با تبدیل به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه مثل بوتیرات باکتری های مفید دستگاه گوارش را تغذیه می کند در نتیجه به حفظ سیستم گوارشی سالم کمک می کند. 

بیشتر بخوانید: گارسینیا کامبوجیا، جام مقدس کاهش وزن

در مسیر سلامتی
محققان در مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند گلوکومانان وقتی به طور مرتب قبل از غذا مصرف می شود باعث از دست دادن متوسط وزن، در افراد چاق و دارای اضافه وزن می شود. این امر به ویژه هنگامی مؤثر است که با یک رژیم غذایی کاهش وزن ترکیب شده باشد. مانند فیبرهای محلول دیگر، گلوکومانان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

یک متا آنالیز که از 14 مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نشان می دهد که گلوکومانان به طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL، تری گلیسیرید و قند خون ناشتا می شود. فیبرها با توانایی جذب آب و تورم به عنوان مسهل نیز مطرح هستند.

گلوکومانان از یک طرف با جذب آب و تبدیل شدن به فیبر حجیم و از طرف دیگر با القای حرکات روده به بهبود یبوست کمک می کند. برای کاهش وزن، دوز 1 گرم، 3 بار در روز در نظر گرفته شده است. گلوکومانان در تماس با آب، متورم می شود و می تواند تا 50 برابر وزن خود آب جذب کند. بنابراین، دوز توصیه شده از گلوکومانان در مقایسه با سایر مکمل های فیبر پایین تر است. گلوکومانان حتما باید قبل از غذا مصرف شود که معمولا 15 دقیقه تا 1 ساعت قبل از غذا توصیه می شود.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )