فیبری به نام اینولین

فیبری به نام اینولین

در این مقاله از مجله داروکده درباره فیبری به نام اینولین و مزایای مصرف آن بخوانید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 خرداد 1399

14K

eye icon

فیبری به نام اینولین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • اینولین چیست؟
  • اینولین در چه گیاهانی است؟
  • خواص درمانی اینولین
  • عوارض جانبی مکمل های حاوی اینولین

اینولین چیست؟

اینولین نوعی الیگوساکارید به نام فروکتان است (زنجیره ای از مولکول های فروکتوز که به هم چسبیده اند) که توسط باکتری هایی که در روده بزرگ وجود دارند تخمیر می شود.
گیاهان به طور طبیعی اینولین را تولید کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. امروزه به دلیل فواید و سازگاری آن در صنایع غذایی، به محصولات غذایی فرآوری شده اضافه می شود و در ترکیب مکمل ها قرار می گیرد.

اینولین با قوام خامه مانند خود به عنوان جایگزین چربی موجود در مارگارین و سس سالاد عمل می کند. همچنین جهت جایگزینی برخی از آردها در محصولات غذایی پخته شده استفاده می شود، بدون اینکه تاثیری روی طعم بگذارد.

اینولین در چه گیاهانی است؟

ریشه کاسنی، کنگر فرنگی، آگاو، مارچوبه، موز، سیر، تره فرنگی، گندم و پیاز از منابع اینولین می باشند و اینولین موجود در مکمل ها غالبا از ریشه کاسنی تهیه می شود.

خواص درمانی اینولین

دریافت مکمل های خوراکی حاوی اینولین همچون اینومان به کاهش چربی های خون بالا از جمله تری گلیسیرید و کلسترول، کاهش وزن و بهبود یبوست و کاهش قند خون ناشتا نیز در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می کند. در ادامه به شرح هر یک از فواید درمانی مکمل های حاوی اینولین می‌پردازیم:

باعث احساس سیری می شود

فیبر اینولین محلول است، به این معنی که در معده حل می شود و ماده ای ژلاتینی تشکیل می دهد که: 

هضم را کند می کند، احساس سیری را افزایش می دهد، با عبور از دستگاه گوارش، میزان جذب کلسترول را کاهش می دهد و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.
اینولین روند هضم را کند می کند تا دستگاه گوارش بتواند بهترین جذب را از مواد غذایی خورده شده داشته باشد که در این حالت بدن با سرعت کمتری انسولین ترشح می کند و به کاهش اشتها  و لاغری کمک می کند.

قند خون را کنترل می کند

مصرف کوتاه مدت اینولین به همراه داروهای کنترل دیابت ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. اینولین سرعت هضم غذا از جمله کربوهیدرات ها را کاهش داده تا سطح قند خون به آرامی افزایش پیدا کند. در افراد دیابتی، اینولین می تواند به عنوان یک تثبیت کننده قند خون در رژیم غذایی عمل کند.

باعث حفظ سلامت روده می شود

فیبر نوعی کربوهیدرات بدون کالری است که بدن قادر به هضم آن نیست. آن را به صورت دست نخورده به روده بزرگ انتقال داده تا به عنوان ماده غذایی برای باکتری های مفید روده باشد.
روده دارای 15000 تا 36000 گونه باکتری است. تنها تعداد خیلی کمی از این باکتری ها احتمال آسیب زدن به بدن را دارند. اینولین باعث تحریک رشد برخی از باکتری های مفید روده می شود که مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارند.
اینولین به عنوان یک پروبیوتیک باعث تحریک رشد باکتری های مفید مانند بیفیدوباکترها می شود. افزایش تعداد باکتری های مفید روده باعث کاهش تعداد باکتری هایی می شود که منجر به بروز علائمی مانند التهاب و کاهش جذب مواد مغذی می شوند.
مصرف مکمل های پروبیوتیک علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، در تقویت سلامت روده، حفظ سلامت دستگاه گوارش و بهبود اختلالات گوارشی موثر است.

یبوست را بهبود می بخشد

اینولین با افزایش تعداد باکتری های مفید در روده، به ویژه بیفیدوباکترها و لاکتوباسیل ها به هضم غذا کمک می کند و باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده نیز می شود.
مصرف این فیبر در کودکان، بزرگسالان و افراد مسن به رفع یبوست کمک می کند و تعداد دفعات دفع را افزایش می دهد. همچنین به نرمتر شدن مدفوع کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (6 درمان طبیعی برای یبوست) مراجعه کنید.

عوارض جانبی مکمل های حاوی اینولین

- مصرف مکمل های حاوی اینولین در شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک استفاده شود.
- مصرف بیش از حد این فیبر باعث تجمع گاز، ایجاد نفخ، ناراحتی و در موارد شدید باعث انسداد در قسمت شکم می شود. استفاده بیش از حد از اینولین می تواند مشکلاتی در جذب مواد معدنی ایجاد کند.
- مصرف مکمل اینولین برای افرادی که مشکلات گوارشی و یا سندروم روده تحریک پذیر دارند می تواند مشکل ایجاد کند، زیرا اینولین کربوهیدراتی است که در روده جذب ضعیفی دارد، به سرعت توسط باکتری های روده تخمیر شده و آب اضافی را به داخل روده می کشاند و باعث اسهال می شود.
- جهت پیشگیری از یبوست با اضافه کردن اینولین به رژیم غذایی، باید آب زیادی نوشیده شود و شروع مصرف مکمل حاوی اینولین با دوزهای پایین باشد.

نتیجه گیری

اینولین ها متعلق به دسته ای از فیبرهای رژیمی هستند که به نام فروکتان ها شناخته می شوند. مردم معمولاً از اینولین به صورت خوراکی برای کاهش وزن، یبوست، دیابت و کاهش کلسترول خون استفاده می کنند. ما در این مقاله سعی کردیم به خواص و عوارض جانبی مکمل های خوراکی حاوی اینولین بیشتر بپردازیم...
 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )