بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن

بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن

با این مقاله از مجله داروکده همراه باشید تا به توضیح روش‌های افزایش متابولیسم و در نهایت، بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن بپردازیم.

دریا خسروی نیا

نویسنده: دریا خسروی نیا

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

28 آبان 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

28 آبان 1402

5K

eye icon

بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن

پایین‌تر بودن متابولیسم بدن از محدوده طبیعی، بر سلامت فرد و عملکرد او تاثیر می‌گذارد. از طرفی، بالا بودن بیش‌ازحد متابولیسم نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. بدن در شرایط طبیعی تعادل بین دریافت کالری و سوخت‌وساز انرژی را به طور دقیق تنظیم می‌کند. میزان سوخت‌وساز یا متابولیسم شخص می‌تواند بر وزن اون تاثیرگذار باشد. از طرفی، سطح متابولیسم بدن تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون سن، جنسیت، رژیم غذایی، بیماری، ترکیب بدن، فعالیت بدنی و... قرار می‌گیرد. برخی از این عوامل قابل تغییر هستند و تغییر آن‌ها می‌تواند منجر به متابولیسم بیش‌تر یا کم‌تر و در نتیجه افزایش یا کاهش وزن شود.
با این مقاله از مجله داروکده همراه باشید تا به توضیح روش‌های افزایش متابولیسم و در نهایت، بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- متابولیسم چیست؟
- علت کندی متابولیسم بدن
- افزایش متابولیسم بدن
- راه های افزایش متابولیسم بدن
- رژیم افزایش متابولیسم
- افزایش متابولیسم بدن با گیاهان دارویی
- بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن
مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

متابولیسم چیست؟

متابولیسم یا سوخت‌وساز فرایندی است که در آن بدن غذا و نوشیدنی را به انرژی تبدیل می‌کند. بدن ما برای عملکردهای خود، از نفس کشیدن گرفته تا ورزش کردن، به انرژی نیاز دارد. حتی در حالت استراحت نیز بدن به انرژی برای ادامه فعالیت‌های حیاتی جهت زنده ماندن وابسته است! به این سطح از متابولیسم برای تولید انرژی، متابولیسم پایه گفته می‌شود. علاوه‌برآن، دو عامل دیگر نیز تعیین می‌کنند که بدن چه مقدار کالری در روز می‌سوزاند: کالری سوزانده شده برای فعالیت‌های بدنی از جمله راه رفتن، ورزش و... و همچنین انرژی گرمازایی غذا که کالری است که برای هضم، جذب، جابه‌جایی و ذخیره غذا سوزانده می‌شود و حدود 10 درصد از کل انرژی مصرف شده را شامل می‌شود.

کاهش وزن به دو اصل مهم وابسته است:
1- کاهش دریافت کالری از غذا
2- سوزاندن کالری بیش‌تر از مصرف کالری (متابولیسم یا سوخت‌ و ساز بالا) 

برخی عوامل باعث افزایش سرعت یا کند شدن متابولیسم می‌شوند که با آگاهی از آن‌ها تا حدودی می‌توان به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش وزن کمک کرد.

علت کندی متابولیسم بدن

کند بودن متابولیسم باعث سوزاندن کالری کم‌تر و ذخیره راحت‌تر چربی در بدن می‌شود. به همین دلیل است که برخی افراد با کاهش دریافت غذایی به تنهایی، کاهش وزن چشمگیری را تجربه نمی‌کنند.

عوامل مختلفی می‌توانند علت کندی متابولیسم بدن باشند. به طور خلاصه می‌توانید برخی از مهمترین عوامل کاهش متابولیسم را در تصویر زیر مشاهده کنید:

با این حال، جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که علاوه بر نقش بسیار تعیین کننده رژیم غذایی و فعالیت بدنی، راه‌های مختلفی برای جبران کندی متابولیسم وجود دارد.

 

افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسم چیست؟ افزایش متابولیسم فرایندی است که طی آن، بدن ناچار است کالری بیش‌تری را از غذاهای مصرف‌شده بسوزاند تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها تامین شود. عوامل مختلفی می‌توانند باعث افزایش متابولیسم بدن شوند. برخی از عوامل بر میزان متابولیسم پایه و در نتیجه متابولیسم کلی بدن موثر هستند. علاوه بر متابولیسم پایه، عوامل دیگری همچون میزان فعالیت بدنی نیز تعیین کننده میزان کالری که فرد می‌سوزاند و در نتیجه میزان متابولیسم کلی بدن است.

به طور معمول میزان متابولیسم پایه با تغییر ترکیب بدن تغییر می‌کند. به عنوان مثال فردی که عضلات بیش‌تری دارد نسبت به فردی که عضلات کم‌تر و چربی بیش‌تری دارد، متابولیسم پایه بالاتری داشته و در نتیجه نیاز به سوزاندن کالری بیش‌تری از غذاها برای تامین انرژی دارد.

علاوه بر متابولیسم پایه، میزان فعالیت بدنی نیز تعیین کننده میزان کالری است که فرد می‌سوزاند. برای مثال فعالیت‌های سنگین نظیر ورزش، به سوزاندن کالری بیش‌تری برای تولید انرژی نیاز دارد. این بخش از متابولیسم به راحتی توسط شخص قابل تغییر است؛ تحرک بیش‌تر مساوی است با متابولیسم بیش‌تر!

میزان متابولیسم به نوع غذایی که مصرف می‌کنیم نیز بستگی دارد. به عنوان مثال مصرف بیش‌تر منابع پروتئین یا غذاهای تند با افزایش متابولیسم همراه است.

به طور کلی روش‌های مختلفی برای افزایش متابولیسم بدن وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

راه های افزایش متابولیسم بدن

بسیاری از افراد ممکن است با این سوال مواجه باشند که برای افزایش متابولیسم بدن چه کنیم؟!

از جمله راههای افزایش متابولیسم بدن می‌توان به تغییراتی در سبک زندگی، مصرف ترکیبات خاص غذایی و گیاهی و مصرف برخی داروها و مکمل‌ها اشاره کرد. در زیر به توضیح چند راهکار افزایش متابولیسم بدن می‌پردازیم.

1- زمان مصرف وعده‌های خود را تنظیم کنید.

یکی از راه های افزایش متابولیسم، داشتن الگوی غذایی منظم است. بدین معنی که روزانه سه وعده اصلی مصرف کنید. زمان هر یک از این وعده‌ها مشخص باشد و تا حد امکان هر وعده را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. همچنین هیچ یک از وعده‌ها به خصوص صبحانه را حذف نکنید.

به منظور داشتن انتخاب‌های مناسب و سالم‌تر برای وعده صبحانه، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «صبحانه خود را هوشمندانه انتخاب کنید»، منتشر شده در مجله داروکده را مطالعه نمایید.

2- به اندازه کافی غذا بخورید.

از دیگر راه‌های پیشگیری از افت متابولیسم بدن، دریافت کالری کافی از غذا است. هضم و جذب غذا نیاز به انرژی دارد. در واقع هر وعده غذایی که مصرف می‌کنید بدن نیاز به سوزاندن کالری برای پردازش غذای دریافتی دارد. حذف وعده یا مصرف مقادیر بسیار کم در هر وعده باعث کاهش متابولیسم بدن خواهد شد. به علاوه، غذای مصرف شده در هر وعده باید به اندازه کافی سیرکننده باشد. کاهش متعادل کالری دریافتی برای کاهش وزن لازم است اما رژیم‌های به شدت محدود گاهی می‌توانند اثر معکوس داشته باشند و کاهش وزن را متوقف کنند.

3- مصرف منابع پروتئینی را افزایش دهید.

پروتئین‌ها نسبت به کربوهیدرات و چربی به انرژی بیش‌تری برای هضم و جذب نیاز دارند در نتیجه می‌توانند باعث افزایش متابولیسم بدن شوند. منابع پروتئین شامل انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، کینوآ و مغزها است. سعی کنید به هر یک از وعده‌های خود، حداقل یک یا دو مورد از منابع پروتئین را اضافه کنید.

4- به اندازه کافی آب بخورید.

یکی از ترکیبات مهم در مسیر متابولیسم، آب است. هیدراته بودن بدن برای متابولیسم بالا ضروری است. همچنین برخی شواهد حاکی از این است که مصرف آب کافی به چربی سوزی کمک می‌کند.

5- تمرینات تناوبی را به سبک زندگی خود اضافه کنید.

این مدل از تمرینات باعث بالا رفتن و بالا ماندن سطح متابولیسم تا حدود یک روز پس از تمرین می‌شود. انجام آن نیز بسیار ساده و در منزل قابل اجرا است. اساس این تمرین، انجام حدود 30 ثانیه حرکت شدید و سپس 1 دقیقه حرکات آهسته است. این کار را باید به مدت 20-30 دقیقه به طور متناوب انجام داد.

به طور مثال می‌توانید حرکت پروانه را امتحان کنید. 30 ثانیه با شدت بالا پرش پروانه را انجام داده و 1 دقیقه با سرعت کم راه بروید. سپس 30 ثانیه پرش و مجددا 1 دقیقه پیاده‌روی. این حرکات متناوب را روزانه به مدت 20-30 دقیقه انجام دهید.

به عنوان مثالی دیگر می‌توانید حرکت اسکوات را انجام دهید. به طوری که 30 ثانیه اسکوات بزنید و 15 ثانیه استراحت کنید. این کار را حدود 10-12 بار تکرار کنید.

6- خواب خود را تنظیم و از استرس دوری کنید.

خواب کافی یعنی حدود 7 ساعت خواب شب، می‌تواند به تنظیم متابولیسم بدن و پیشگیری از افزایش وزن کمک کند. وقتی فرد به قدر کافی نمی‌خوابد، بدن به طور طبیعی متابولیسم خود را کاهش داده تا انرژی را برای بیدار ماندن و شرایط بحرانی احتمالی ذخیره کند.

همچنین استرس مزمن با اثر منفی بر الگوی غذا خوردن و خواب، می‌تواند باعث کاهش متابولیسم شود.

7- مصرف روزانه چای سبز را فراموش نکنید.

مصرف روزانه 2-4 فنجان چای سبز می‌تواند تا حدودی به بهبود متابولیسم بدن و چربی سوزی کمک کند. همچنین علاوه بر این که چای سبز به افزایش دریافت مایعات کمک می‌کند، می‌تواند یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی‌های شیرین شده و ناسالم باشد. چای سبز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است و به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند.

8- در هنگام تهیه غذاهای خود از ادویه‌ها بیش‌تر استفاده کنید.

مصرف ادویه‌ها به خصوص فلفل قرمز تند می‌تواند به افزایش متابولیسم کمک کند. کاپسایسین ماده موثره موجود در فلفل قرمز است که برخی مطالعات اثرات آن را در افزایش متابولیسم و بهبود چربی سوزی نشان داده‌اند.

9- قهوه را دست کم نگیرید.

مصرف روزانه قهوه به دلیل دارا بودن کافئین به افزایش متابولیسم بدن، چربی سوزی و آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی کمک می‌کند.

10- از مصرف منابع غذایی ال-کارنیتین غافل نشوید.

ال-کارنیتین آمینواسیدی است که در بدن ساخته می‌شود. همچنین برخی غذاها مثل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، سایر پرندگان و لبنیات علاوه‌برر پروتئین، غنی از ال-کارنیتین هستند. وجود این آمینواسید در بدن برای سوزاندن چربی‌ها و تولید انرژی حیاتی است. مصرف مقادیر متعادل از منابع آن ممکن است به سوخت‌وساز و افزایش متابولیسم کمک کند.

از دیگر ترکیباتی که ممکن است بر افزایش متابولیسم موثر باشند می‌توان به شکلات تلخ (کاکائو) و برخی ویتامین‌ها و املاح از جمله ویتامین‌های گروه B و کروم اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که پایین بودن بیش‌ازحد متابولیسم ممکن است نشانه وجود یک بیماری باشد. در چنین شرایطی بهتر است بررسی آزمایشگاهی انجام و در صورت وجود هرگونه اختلال، برای درمان آن اقدام شود.

 

رژیم افزایش متابولیسم

شاید تا به حال اسم چنین رژیمی به گوش‌تان خورده و این سوال برای شما ایجاد شده باشد که رژیم افزایش متابولیسم چیست؟!

نکته قابل ذکر این است که افزایش متابولیسم به واسطه مجموعه‌ای از اقدامات و تغییرات صورت می‌گیرد. همانطور که پیش‌تر گفته شد بعضی از عادات مربوط به سبک زندگی، عوامل اصلی در افت متابولیسم هستند. در صورتی که تمایل دارید از این اتفاق پیشگیری کرده و یا متابولیسم خود را به سطح طبیعی بازگردانید، توصیه می‌کنیم عادات خود را اصلاح کنید.

مصرف سه وعده اصلی (به خصوص صبحانه)، مصرف میان وعده بین وعده‌های اصلی، عدم حذف کامل کربوهیدرات (همچون نان و برنج) از رژیم، مصرف پروتئین کافی، نوشیدن مایعات کافی و تنظیم ساعت غذا خوردن از جمله عاداتی هستند که اگرچه ساده به نظر می‌رسند، می‌توانند نتایج مثبت فراوانی را ایجاد کنند.

 

افزایش متابولیسم بدن با گیاهان دارویی

برخی از عصاره‌های گیاهی به عنوان بهبود دهنده‌های متابولیسم شناخته می‌شوند و برای کمک به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این گیاهان می‌توان به زیره سبز، سیر، زردچوبه و زنجبیل اشاره کرد.

بهترین قرص افزایش متابولیسم بدن

در مورد افزایش متابولیسم بدن با دارو باید گفت امروزه فرآورده‌های رژیمی و گیاهی بسیاری تحت عنوان قرص افزایش متابولیسم بدن توسط شرکت‌های دارویی به بازار عرضه شده است. قرص افزایش متابولیسم فرآورده‌ای است که با دارا بودن برخی ترکیبات موثر، به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند. کسانی که قصد کاهش وزن دارند، می‌توانند در کنار رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی از این دسته از مکمل‌ها نیز استفاده نمایند.
در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین دارو برای افزایش متابولیسم بدن بپردازیم. توجه به این نکته ضروری است که تمامی این مکمل‌ها توسط سازمان غذا و دارو تایید و اثرات آن‌ها بر سلامتی بررسی شده است. به طور معمول این مکمل‌ها حاوی برخی گیاهان یا مواد مغذی مفید و موثر بر متابولیسم بوده و برخلاف برخی از داروهایی که توسط مراکز نامعتبر به فروش می‌رسند، خطری برای سلامتی فرد به دنبال ندارند.

در ادامه به بررسی 3 مورد از بهترین قرص های افزایش متابولیسم بدن می‌پردازیم.

1- ترمواسلیم

ترمواسلیم به عنوان یک داروی افزایش متابولیسم بدن شناخته می‌شود. ترمواسلیم یک فرآورده کاملا گیاهی، متشکل از گیاهان موثر بر افزایش متابولیسم است. از جمله ترکیبات گیاهی موجود در ترمواسلیم می‌توان به ویتامین B3 (نیاسین)، زردچوبه، کاری، کافئین، گارسینیاکامبوجیا، کاپسایسین (ماده موثره فلفل قرمز)، پیپرین (ماده موثره فلفل سیاه) و مورینگا اشاره کرد. ترمواسلیم به واسطه این ترکیبات می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن و همچنین بهبود عملکرد ورزشی کمک‌کننده باشد.

در رابطه با اثرات گارسینیا کامبوجیا در کاهش وزن می‌توانید به مقاله خانم دکتر مهسا یساقی تحت عنوان «گارسینیا کامبوجیا، جام مقدس کاهش وزن» مراجعه نمایید.

2- ابستاپ

مکمل ابستاپ نیز یک دارو برای افزایش متابولیسم بدن است. این فرآورده حاوی چای سبز، کافئین،  ال-کارنیتین، ال-متیونین، کروم، اینوزیتول، کولین، فیبر سیب، گلوکومانان و چیتوزان است. ابستاپ با دارا بودن این ترکیبات می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن موثر باشد. همچنین ابستاپ به کاهش اشتها و میل به شیرینی کمک می‌کند. نکته قابل توجه، فاقد گلوتن بودن این محصول است و می‌تواند توسط افراد مبتلا به سلیاک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد مکمل‌های حاوی کافئین و فواید آن، توصیه می‌کنیم مقاله «کافئین، یک مکمل مضر یا موثر؟» تالیف و ترجمه آقای دکتر کوشا شهیدی را مطالعه نمایید.

3- برنینگ فت

برنینگ فت یکی دیگر از مکمل‌های موثر بر افزایش متابولیسم است. برنینگ فت به عنوان یک قرص افزایش متابولیسم خارجی شناخته می‌شود. در حال حاضر، این مکمل تحت لیسانس شرکت گلدن لایف استرالیا در ایران ساخته می‌شود. برنینگ فت حاوی ترکیبات گیاهی از جمله گارسینیا، گیمنما، فورسکولین، کروم، ویتامین B6، کولین و اینوزیتول است. علاوه بر افزایش متابولیسم، برنینگ فت می‌تواند در کنترل اشتها و میل به شیرینی نیز موثر باشد.

سخن پایانی

یکی از علل مقاومت بدن برای کاهش وزن، متابولیسم پایین بدن است. در این مقاله برخی از موثرترین راه های افزایش متابولیسم را عنوان و در پایان، 3 داروی افزایش متابولیسم را معرفی کردیم.

به طور کلی باید گفت که هیچ راه سریع و معجزه‌آسایی برای کاهش وزن و لاغری وجود ندارد! اصلی‌ترین عامل در افزایش یا کاهش وزن، رژیم غذایی و میزان کالری دریافتی از غذا است. همچنین داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند در این امر بسیار کمک‌کننده باشد. در کنار این دو عامل، مکمل افزایش متابولیسم نیز می‌تواند برای نتیجه بهتر به خصوص در کسانی که دچار افت متابولیسم هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

داروخانه آنلاین داروکده، متعلق به داروخانه مرکزی جمالزاده و از مراکز معتبر تهیه انواع مکمل‌های رژیمی از جمله مکمل‌های افزایش متابولیسم و چربی‌سوز است. به‌علاوه، شما عزیزان می‌توانید با ارائه نظرات و یا سوالات خود در زیر همین صفحه و یا صفحه محصولات، قبل از خرید از مشاوره تخصصی داروسازان و کارشناسان ارشد تغذیه بهره‌مند شوید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )