تیپ بدنی شما از کدام نوع است؟

تیپ بدنی شما از کدام نوع است؟

آیا می دانید جزو کدام تیپ بدنی قرار دارید؟ با مطالعه این مقاله تیپ بدنی خود را بشناسید و متناسب با آن ورزش کنید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 بهمن 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 بهمن 1396

12K

eye icon

تیپ بدنی شما از کدام نوع است؟

قبل از شروع تمرین و رژیم مکملی، بهتر است که تیپ بدنی خود را شناسایی کنید. دانستن فرم بدنی خود می تواند در تنظیم رژیم مکملی و نیز برنامه ی ورزشی مناسب جهت دستیابی به اهدافی که رسیدن به موفقیت را در شما امکان پذیر می سازد، 
موثر باشد.

تیپ بدنی به چه معنایی می باشد؟
بطور کلی 3 تیپ بدنی وجود دارد:
1- اکتومورف (Ectomorph)
2- مزومورف (Mesomorph)
3- اندومورف (Endomorph)

اکتومورف:
فرد با فرم بدنی اکتومورف، لاغر می باشد و وزن گرفتنش چه به فرم چربی بدن و چه به فرم عضله مشکل ساز است. آنها می توانند مقادیر زیادی غذا بخورند، حال آنکه بدن آنها به همان فرم باقی می ماند.
اکتومورف ها هیکل استخوانی، دست و پای دراز و شکم کوچکی دارند. حتی اگر یک تیپ بدنی اکتومورف بتواند وزن زیاد کند، باز لاغرتر از حالتی است که دیده می شود به خصوص در بخش ساعد و ساق پا.

داشتن یک تیپ بدنی اکتومورف به معنای ضعیف بودن نمی باشد. چنین تیپ بدنی می تواند  فوق العاده  قوی و به مانند یک فرد عضلانی، سالم و تندرست باشد، ولی در صورتیکه بخواهد وزن بگیرد ، باید آماده ی خوردن حجم بالایی از غذا در وعده های متعدد روز باشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش وزن

مزومورف:
تیپ بدنی مزومورف، شانه های پهن، کمر نازک، مفاصل نازک و شکم عضلانی گرد دارند. به طور مختصر، در صورتی که تیپ بدنی مزومورف هستید، استعداد طبیعی در ایجاد تناسب اندام خوب دارید. آیا این بدان معنی می باشد که نباید کاری بکنید و هر چه می خواهید بخورید؟ مطمئنا خیر. داشتن این تیپ بدنی لزوما به معنای سالم تر بودن نسبت به دو فرم دیگر نمی باشند. ولی توانایی برگشتن به فرم طبیعی راحتتر از 2 فرم دیگر بوده و با آسودگی خاطر چربی سوزی را انجام داده و یا عضله سازی انجام می دهند.

اندومورف:
فرم اندومورف تمایلش به افزایش وزن بیشتر است. هیکل آنها نسبت به فرم اکتومورف و مزومورف مقداری پهن تر می باشد. قفسه سینه ضخیم، باسن پهن و دست و پای کوتاه دارند. ممکن است میزان حجم عضله ی آنها بیشتر از دو تیپ بدنی دیگر باشد، ولی معمولا به همراه چربی فراوان می باشند. اگر فکر می کنید که تنها با راه رفتن از جلوی یک مغازه ی شیرینی فروشی 5 کیلو وزن اضافه می کنید، بدانید که از گروه اندومورف می باشید!

البته این به هیچ عنوان بدان معنی نمی باشد که فرد اندومورف ناسالم است. این گروه می تواند  حتی سالم تر از دو گروه دیگر نیز باشد، حتی به خاطر حجم عضلانی اضافه تر، قوی تر از سایر گروه ها نیز باشد، ولی زمانی که تصمیم به کاهش وزن بگیرند، کار دشواری را در پیش خواهند داشت.

چگونه برای به دست آوردن تیپ بدنی ایده ال تمرین کنیم؟
باید هدف خود را مشخص کنید. به یاد داشته باشید بسیاری از بدن سازان با فرم بدنی اکتومورف یا اندومورف که با وزن بدن خود مشکل داشتند، شروع به تمرین کردند.

بدن اکتومورف:
مقدار کربوهیدرات و پروتئین بیشتری مصرف کنید و از تکرار ورزش های هوازی خودداری کنید. سعی کنید سنگین وزنه بزنید، از آنجا که لاغر هستید به معنی آن نمی باشد که سالم می باشید، لذا رژیم غذایی و نیز تمرین ورزشی خود را جدی بگیرید.

بدن مزومورف:
متعادل وزنه بزنید و نیز فعالیت های هوازی را نیز انجام دهید. از حجم گرفتن نترسید، ولی مراقب چربی های اضافی باشید.

بدن اندومورف:
وزنه های متعادل و نیز سرعت تمرین بالا می تواند موثر باشد. توصیه می شود جهت سلامتی و سوزاندن کالری، میزان فعالیت بدنی افزایش یابد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )