10 علامت اولیه آلزایمر

10 علامت اولیه آلزایمر

آلزایمر باعث فراموشی می شود و زندگی روزمره شخص زا تحت تاثیر می گذارد. در این مقاله سعی شده که به شایع ترین علائم اولیه ابتلا به آلزایمر اشاره گردد.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 مهر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 مهر 1397

4K

eye icon

10 علامت اولیه آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری هایی است که در دهه های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است. این بیماری علاوه بر اینکه برای بیمار مشکل ایجاد می کند برای اطرافیان بیمار نیز بسیار سخت و ناراحت کننده است. اغلب افراد با بالا رفتن سن نگران وضعیت ذهنی و مغزی خود هستند. فراموشی تا حد مشخصی با بالا رفتن سن امری طبیعی محسوب می‌شود. اگر نام شخصی را از یاد برده اید ولی مدتی بعد آن را به خاطر می آورید جای نگرانی نیست اما اگر فراموشی و اختلالات حافظه روی زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته است می‌تواند نشانه ای از شروع بیماری آلزایمر باشد. علائم اولیه آلزایمر متعدد و متفاوت هستند. 

1-اختلالات حافظه و فراموشی
شایعترین علامت اولیه آلزایمر فراموشی است. آیا به راحتی اطلاعات و مواردی را که یاد گرفته اید فراموش می‌کنید؟ آیا برخی تاریخ های مهم و  اسامی و یا وقایع را فراموش کرده اید؟ آیا یک مورد را بارها و بارها سوال می‌کنید؟ آیا دایما مجبورید برای یادآوری موارد از یادداشت استفاده کنید؟ چنانچه این مشکلات را دارید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت بررسی قرار بگیرید زیرا اینها می‌توانند علائم اولیه ابتلا به آلزایمر محسوب شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آلزایمر

2-مشکل در برنامه ریزی و حل مسئله
آیا برای برنامه ریزی کردن با مشکل مواجه هستید؟ آیا برای تهیه غذا از روی دستور غذایی که بارها آن را درست کرده اید با مشکل مواجه هستید؟ چنانچه تمرکز بر روی کارهایی که جزئیات فراوانی دارد برایتان دشوار است مثلا نوشتن لیست پرداختی های روزانه و یا مواردی از این قبیل لازم است سایر علائم و نشانه ها نیز در شما مورد بررسی قرار گیرد زیرا این موارد می تواند مرتبط با شروع آلزایمر باشد.

3-چالش در انجام کارهای روزمره
یکی دیگر از نشانه های زودرس بروز آلزایمر این است که حتی انجام کارهایی که قبلاً مدام انجام می‌شده دشوار می‌شود. مثلا فرد قبلا مسیرهای مشخصی را رانندگی می کرده اما حالا در پیدا کردن مقصد هایی که قبلا به آنجا می رفته دچار مشکل می شود. یکی  دیگر از موارد ، فراموش کردن قانون بازی هایی است که فرد قبلا آنها را انجام می‌داده مثلاً فرد همیشه به بازی خاصی علاقه داشته و آن را انجام می‌داده اما حالا قوانین اولیه آن را فراموش کرده است.

4-سردرگمی درمورد زمان و مکان
یکی از نشانه های اولیه آلزایمر این است که فرد ممکن است دچار سردرگمی در زمان یا مکان شود. بیمار در مرحله اولیه بیماری ممکن است گم شود البته این موضوع همیشگی نیست و فرد بعد از آن می‌تواند بارها دوباره همان مسیر را برود اما گاهی نمی تواند مسیر را بیابد. یکی دیگر از نشانه ها این است که فرد ممکن است فراموش کند که الان کجاست و برای ساعاتی یا دقایقی به خاطر نیاورد که جایی که هست کجاست و یا اینکه به خاطر نیاورد که چطور به جایی که هست آمده است مثلاً در یک مهمانی فرد نتواند به خاطر بیاورد که چطور و با چه وسیله ای به آنجا آمده است. این ها می توانند علائم اولیه آلزایمر محسوب شوند.

5-تغییرات بینایی
از علائم اولیه آلزایمر می‌توان به تغییرات بینایی اشاره کرد. به نحوی که فرد ممکن است در خواندن نقاط دچار مشکل شود. یا در  قضاوت و تشخیص فاصله ها دچار مشکل شود و نتواند به درستی فاصله ها را حدس بزند.علاوه بر این‌ها فرد گاهی اوقات ممکن است که نتواند رنگ‌ها را به درستی تشخیص داده و نام ببرد. این موارد می توانند باعث ایجاد خطر در سلامتی فرد گردند به خصوص اگر فرد رانندگی می کند. در صورت بروز این علائم در فرد بایستی حتما به پزشک مراجعه شود.

6-مشکل در پیدا کردن لغات مناسب در گفتگو
یکی دیگر از علائم اولیه آلزایمر اشکال در پیدا کردن لغت مناسب در حین گفتگو می باشد. فرد ممکن است بعضی لغات را به یاد نیاورد و یا از لغات اشتباه برای نامیدن برخی اشیا استفاده کند. انجام گفتگو برای این افراد می‌تواند دشوار شود. مثلا در میانه بحث ناگهان فراموش می‌کنند که درباره چه چیزی صحبت می کردند و یا  یک مورد را چندین بار تکرار می‌کند.

7-گم کردن اشیا
مسلما همه افراد در طول زندگی خود ممکن است چیزهایی را گم کنند اما اگر این حالت جدیدا به دفعات تکرار می‌شود و فرد اشیاء مختلفی را گم کرده و نمی‌داند کجاست می‌تواند نشانه شروع آلزایمر باشد. علاوه بر این گذاشتن اشیا در جاهای نادرست مثلا گذاشتن ساعت مچی در یخچال نیز می تواند از علائم شروع آلزایمر باشد.

8- بالا رفتن میزان خطا و اشتباه
آیا اخیرا تصمیمات اشتباه می گیرید؟ آیا جدیدا تصمیمات مالی اشتباه می گیرید؟ مثلا پول زیادی بدون حساب خرج می کنید در حالیکه قبلا اینگونه نبوده اید؟ اینها می‌توانند نشانه ای از مشکلات ناشی از آلزایمر باشند. هر نوع تغییر در رفتار که اخیراً ایجاد شده باید مورد توجه واقع شود مثلاً تغییرات در مراقبت از خود. اگر بیش از گذشته حمام می‌روید و یا اصلا به ظاهر خود توجهی ندارید و یا اگر لباس مناسب فصل نمی پوشید این موارد را جدی بگیرید. برخی از نزدیکان بیماران گزارش می‌دهند که اوایل شروع بیماری فرد لباس نامناسب فصل می‌پوشیده در حالی که قبلا اینگونه نبوده است.

بیشتر بخوانید: 21 روش برای تقویت حافظه

9-کناره گیری از فعالیت های اجتماعی
یکی دیگر از نشانه های اولیه آلزایمر انصراف و امتناع  فرد از فعالیت‌های اجتماعی است. مثلاً فردی که مدت ها درگیر انجام پروژه ای بوده حالا بی دلیل از آن کناره گیری می کند. عدم انجام فعالیت مورد علاقه همیشگی فرد نیز می‌تواند نگران‌ کننده باشد. کاهش انگیزه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی ، زیاد خوابیدن و تماشای مداوم تلویزیون که اخیراً به وجود آمده نیز می تواند علامت هشدار دهنده برای شروع بیماری آلزایمر باشد.

10-تغییرات خلقی
تغییرات خلقی از جمله احساس افسردگی ، ترس و یا اضطراب که اخیرا ایجاد شده نیز می تواند از علائم اولیه آلزایمر به شمار بیاید. چنانچه فرد جدیدا به سرعت ناراحت می شود و یا نسبت به همه مشکوک است باید تحت بررسی قرار گیرد. البته این علائم ممکن است در سایر مشکلات جسمی و روانی نیز وجود داشته باشد و پزشک با بررسی کامل می تواند تشخیص دهد که آیا این مشکل اخیر مربوط به آلزایمر است یا خیر.

در صورت بروز این علائم چه باید کرد
اگر متوجه هرکدام از علایم بالا شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک وضعیت سلامتی جسمی و روحی شما را خواهد سنجید. در این مواقع پزشک اغلب یک شرح حال کامل از بیمار و وضعیت مشکلات جسمی وی ، داروهایی که مصرف می کند ، سابقه مشکلات و بیماری های خانوادگی و مواردی از این قبیل را می گیرد و ممکن است تست هایی برای سنجش میزان حافظه بعد از بیمار بگیرد. علاوه بر اینها انجام آزمایش خون و تصویر برداری از مغز نیز اغلب انجام می شود. پزشک معمولا بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می دهد. متخصص مغز و اعصاب ، روانپزشکان، روانشناسان و پزشکان متخصص طب سالمندی می‌توانند در این زمینه به بیمار کمک کنند. هر چه زودتر بیمار به پزشک مراجعه کند بهتر است. مراجعه در مراحل اولیه بیماری به فرد کمک می کند بتواند علائم را کمی به تاخیر بیندازد و تصمیمات مهم زندگی خود از قبیل مسائل مالی و تصمیمات قانونی را قبل از شروع بیماری بگیرد تا در صورت بروز بیماری زندگی بهتری داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )