9 روش تقویت مغز برای پیشگیری از کاهش حافظه

9 روش تقویت مغز برای پیشگیری از کاهش حافظه

در این مقاله از مجله داروکده 9 روش ساده و کارآمد برای تقویت قوای ذهنی و پیشگیری از نقصان حافظه آورده شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 خرداد 1395

14K

eye icon

9 روش تقویت مغز برای پیشگیری از کاهش حافظه

همه افراد حتی برای یکبار هم که شده اختلال در حافظه و فراموش کردن چیزی را تجربه کرده اند. مثلا فراموش کردن کلمه ای خاص و یا از یاد بردن مکانی که چیزی را آنجا گذاشته اند. هر چه سن بالاتر می رود این مسئله بیشتر دیده می شود. اما با وجود فراموش کردن گاه و بیگاه برخی مسائل نباید به خودمان انگ نقصان حافظه و فراموشی بزنیم. در ادامه 9 روش ساده برای تقویت قوای ذهنی و پیشگیری از فراموشی عنوان شده است. 

1- پیاده روی کنید
یکی از روش های کارآمد و مناسب برای تقویت مغز پیاده روی روزانه به مدت نیم ساعت می باشد که علاوه بر مفید بودن برای سلامتی عمومی به بهبود کارکرد مغز هم کمک می کند. تمرینات ورزشی تاثیر مثبتی بر حافظه دارند و حتی با وجود افزایش سن حافظه را قوی نگه می دارند. برخی از مشکلات جسمانی باعث به وجود آمدن شرایطی می شوند که منجر به کاهش قوای مغزی و نقصان حافظه می شوند. به طور مثال بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت، کلسترول بالا، چاقی، سکته های مغزی. پیاده روی و تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها شده و از این طریق به پیشگیری از نقصان حافظه کمک می کند. تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که تمرینات ورزشی باعث آزاد سازی نوعی پروتئین در بدن می شود که عامل تقویت و سلامتی سلول های عصبی مغز است و می تواند حافظه شما را تقویت کند. 

2- رژیم مدیترانه ای داشته باشید
رژیم غذایی سالم و مناسب برای مغز بسیار مفید است. یکی از بهترین راه های پیشگیری از مشکلات حافظه و تقویت مغز تغذیه مناسب است. رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین انواع تغذیه است. منظور از رژیم مدیترانه ای خوردن پاستا و پیتزا نیست بلکه مصرف مقادیر زیاد میوه ها، سبزیجات و ماهی و به حداقل رساندن مصرف گوشت قرمز است همچنین در این رژیم روغن زیتون به وفور مصرف می شود. مطالعات بیانگر آن است که افرادی که رژیم غذایی نزدیک به رژیم مدیترانه ای داشته اند نسبت به سایر افراد 20 درصد کمتر دچار مشکلات حافظه شده اند.

برای مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد آلزایمر

3- ذهن خود را فعال نگه دارید
تمرینات ذهنی مانند تمرینات ورزشی برای مغز مفید می باشد. کتاب خواندن، جدول حل کردن، حفظ کردن شعر و هر فعالیت ذهنی دیگری می تواند ذهن را آماده نگه دارد و از نقصان حافظه جلوگیری کند.

4- روابط اجتماعی قوی داشته باشید
عضویت در انجمن های خیرخواهانه، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و داشتن روابط اجتماعی قوی همیشه شما را فعال نگه داشته و بالطبع مغز شما را هم آماده نگه می دارد و در مقابل ابتلا به آلزایمر و نقصان حافظه از شما حمایت می کند. علاوه براین فعالیت های اجتماعی تاثیر بسیار مفیدی بر سلامت روانی افراد دارد و باعث کاهش امکان ابتلا به افسردگی می شود. همانطور که می دانید افسردگی بیشتر در افرادی که گوشه گیر هستند و کمتر مراودات اجتماعی دارند مشاهده می شود. افسردگی یکی از علل مهم فراموشی و نقصان حافظه می باشد بنابراین با انجام این نوع فعالیت ها می توان به کاهش شانس ابتلا به افسردگی کمک کرده و احتمال ایجاد اختلال در حافظه و نقصان آن را کاهش داد. 

5- خواب کافی داشته باشید
سعی کنید خواب شبانه کافی و خوبی داشته باشید. خواب کافی و مناسب برای مغز بسیار مفید است. در زمان خواب مغز اطلاعات وارده را طبقه بندی کرده و آنها را ذخیره سازی می کند. نکات زیر را برای خواب مناسب در نظر داشته باشید: از خوردن غذاهای سنگین در وعده شام خودداری کنید، هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح ها در ساعت معینی بیدار شوید، قبل از خواب و در زمان نزدیک به آن از نوشیدن قهوه و الکل پرهیز کنید، قبل از خواب و از غروب به بعد از کشیدن سیگار و مصرف مواد نیکوتین دار اجتناب کنید. 

6- استرس خود را کاهش دهید
فشار روحی و استرس برای مغز بسیار مضر است. سطح بالای هورمون های استرس مانند کورتیزول بر روی مغز تاثیرات منفی بر جای می گذارد و باعث اختلال در استفاده از اطلاعات ذخیره شده در مغز می گردد. بنابراین برای سلامتی مغز و پیشگیری از نقصان حافظه لازم است استرس خود را کنترل کنید. اگر کنترل استرس برای شما دشوار است بهتر است از تکنیک های آرامش بخش مثل مدیتیشن، یوگا، ماساژ ریلاکس سازی استفاده کنید و یا از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. 

7- سیگار را کنار بگذارید 
اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید. سیگار سرعت نقصان حافظه را افزایش می دهد. اثر منفی سیگار بر روی حافظه ممکن است به دلیل تنگ شدن و یا انسداد عروق کوچک مغزی بر اثر استعمال سیگار باشد. اگر نمی توانید به آسانی سیگار را کنار بگذارید سعی کنید جایگزینی برای نیکوتین پیدا کنید تا بتوانید هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید. برای این منظور می توانید از یک مشاور کمک بگیرید و یا از داروساز بخواهید محصول مناسب کمکی برای روزهای اول ترک سیگار را مانند آدامس نیکوتین دار برایتان تجویز کند. 

8- به طور مرتب چکاپ شوید
بعضی از بیماری ها مثل دیابت، افسردگی، مشکلات تیروئید، کمبود ویتامین ها می توانند سبب کاهش حافظه شوند. برای آگاهی از وجود هر کدام از این بیماری ها لازم است به پزشک مراجعه کنید و به طور مرتب چکاپ شوید تا در صورت بروز هر کدام از این بیماری ها به سرعت مراحل درمان و کنترل آن را طی کنید و بدین طریق از نقصان حافظه پیشگیری نمایید. لازم به ذکر است برخی داروها مثل داروهای خواب آور ممکن است باعث کاهش حافظه شده و تاثیر منفی بر عملکرد مغز بگذارند بنابراین بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

9-تمرینات تقویت حافظه را انجام دهید
اگر هر روز با مشکلات حافظه درگیر هستید چند راهکار ساده به شما توصیه می شود. مثلا هر گاه لغت جدیدی یاد می گیرید با صدای بلند آن را چندین بار تکرار کنید، یا می توانید برای یک لغت جدید تصویری ذهنی بسازید و لغت را با آن تصویر هماهنگ کنید. مثلا اگر لغت جدیدی یاد گرفتید سعی کنید تصویر چیزی که شما را یاد آن می اندازد به خاطر بسپارید بنابراین هرگاه این لغت را بخوانید و یا بشنوید به یاد آن تصویر افتاده و راحتتر آن را به خاطرمی آورید. می توانید برگه های یادداشت کوچک داشته باشید و آنها را در هر جای منزل یا محل کار که نیاز است نصب کنید و موارد لازم را که نباید فراموش شوند روی آن بنویسید. داشتن دفترچه یادداشت کوچک هم بسیار مفید است و باعث می شود شما با دیدن و مرور آن کمتر اطلاعات لازم را فراموش کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )