15 عامل ایجاد و یا تشدید وزوز گوش

15 عامل ایجاد و یا تشدید وزوز گوش

حتما پیش آمده که گوشتان وزوز کند. این حالت بسیار آزار دهنده است.در این مقاله عواملی که موجب وزوز گوش می شوند را معرفی می کنیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 تیر 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 تیر 1397

4K

eye icon

15 عامل ایجاد و یا تشدید وزوز گوش

وزوز گوش یکی از مشکلات آزار دهنده است و بیماران همواره در پی راهی برای علاج آن هستند. وزوز گوش علل متفاوتی داشته و برای یافتن علت اصلی آن لازم است بیمار به پزشک مراجعه کند. در این مقاله به 15 مورد که باعث تشدید و یا ایجاد وزوز گوش می شوند اشاره شده است.

صداهای بلند
صدای زنگ و وزوز گوش با شنیدن سرو صدای زیاد و صداهای بلند بدتر می شود. صداهای بلند مانند صدای ماشین آلات، استفاده از هدفون و گوش کردن به موزیک با صدای بلند می تواند به طور موقت ایجاد صدا در گوش کرده و حتی باعث ناشنوایی دائم فرد شود. مهمترین نکته جهت پیشگیری این است که در صورت قرار گرفتن در معرض صداهای بلند گوش خود را بگیرید یا با استفاده از گوش گیر مانع رسیدن صداهای بلند به گوش شوید و حتی الامکان آن محل را ترک کنید. علاوه بر این استفاده از هدفون و گوش کردن به موزیک با صدای بلند آسیب زننده است. دقت کنید که این موارد را برای کودکان هم به دقت رعایت کنید.

داروها
مصرف برخی داروها باعث وزوز گوش می شوند. این داروها شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی، داروهای ضد سرطان، داروهای مدر و مقادیر بالای آسپرین می باشند. داروهای فوق ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن صدای گوش شوند. تقریبا همیشه وزوز گوش ناشی از این داروها موقتی است و با پایان مصرف و یا قطع دارو برطرف می شود. در صورتی که فکر می کنید با مصرف دارو دچار وزوز گوش شده اید و یا صدای گوش تان بدتر شده است به پزشک خود اطلاع دهید و هرگز دارو را خودسرانه و بدون نظر پزشک قطع نکنید.

استرس
استرس معمولا صدای گوش را تشدید می کند. برای از بین بردن استرس می توانید ورزش کنید، از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید، تمرینات تنفس عمیق انجام دهید و یا طب سوزنی را امتحان کنید.

مشکلات مفصل فک
بخشی از اعصاب و لیگامان های گوش میانی از مفصل فک (TMJ) می گذرند. مشکلات مفصل فک می تواند باعث گوش درد و صدای گوش شود. در صورت مشکل مفصل فک فرد هنگام صحبت کردن و یا خوردن صدای تق تق مفصل فک را می شنود. دندانپزشک، جراح  فک و صورت و متخصص گوش و حلق و بینی می توانند این مشکل را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کنند.

جرم گوش
جرم گوش ماده ای غلیظ و چسبناک است که برای محافظت از گوش ساخته می شود و وظیفه آن این است که از ورود گرد و غبار و آلودگی و برخی مواد خارجی به گوش جلوگیری کند. اما گاهی اوقات این جرم بیش از اندازه ساخته شده و موجب ایجاد مشکلاتی برای فرد می شود. جرم زیاد گوش می تواند باعث وزوز گوش، صدای زنگ در گوش و حتی کم شنوایی موقتی شود. پزشک پس از معاینه گوش در صورت نیاز اقدام به شستشوی گوش می کند تا جرم های اضافی از گوش خارج شوند. هرگز از گوش پاک کن و یا وسایل دیگر برای خارج کردن جرم گوش استفاده نکنید زیرا ممکن است به پرده گوش آسیب برسانید.

عفونت ها
گاهی اوقات صدای زنگ و یا وزوز گوش پس از ابتلا به یک سرماخوردگی ایجاد می شود. اگر وزوز گوش پس از سرماخوردگی به وجود آمده باشد معمولا موقتی بوده و خودبخود برطرف می شود اما چنانچه این مشکل تا یک هفته پس از سرماخوردگی بهبود نیافت لازم است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار عفونت گوش شده باشید.

درباره عفونت گوش بیشتر بخوانید: همه چیز در باره عفونت گوش

آلرژی
برخی مواقع آلرژی نیز می تواند باعث وزوز گوش شود. در این صورت بیمار باید از داروهای درمان و کنترل آلرژی استفاده کند و در صورت عدم پاسخ و نتیجه مناسب داروهای درمان آلرژی را عوض کند. البته اینکار باید تحت نظر پزشک انجام شود.

فشار خون بالا
گاهی اوقات صدای گوش می تواند ناشی از فشار خون بالا باشد. در صورت ایجاد صدای ناگهانی در گوش و یا تشدید ناگهانی آن لازم است فشارخون فرد بلافاصله اندازه گیری شود.

مشکلات خواب
صدای گوش می تواند بر اثر مشکلات خواب مثل نداشتن خواب کافی باشد. به طور کلی هر فرد حدودا به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار مشکلات خواب است و همزمان دچار وزوز گوش نیز می باشد بهتر است در ابتدا نسبت به تنظیم زمان خواب خود اقدام کند.

میگرن
سردرد های میگرنی به چند دلیل وزوز گوش را بدتر می کنند. یکی اینکه مانع خواب کافی فرد شده و از این طریق منجر به تشدید و یا ایجاد وزوز گوش می شود. همچنین با شروع حملات میگرن فرد دچار استرس شده و استرس نیز منجر به وزوز گوش می شود.

الکل
مصرف الکل منجر به افزایش فشار خون شده و باعث تشدید یا ایجاد وزوز گوش می گردد. در صورتی که دچار وزوز گوش هستید مصرف الکل را کنار بگذارید.

سیگار کشیدن
نیکوتین موجود در سیگار وزوز گوش را بدتر می کند. علاوه بر این سیگار کشیدن می تواند عروق خونی را تنگ کرده و در نتیجه اکسیژن کمتری به عروق گوش رسیده و منجر به ایجاد وزوز گوش می شود. همچنین سیگار می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه وزوز گوش شود.

کافئین
گاهی اوقات مصرف کافئین و کولا باعث تشدید صدای گوش می شوند. چنانچه دچار وزوز گوش هستید مصرف کافئین و کولا را بسیار محدود کنید احتمالا خواهید دید که وزوز گوش تان بهتر می شود.

افسردگی و اضطراب
افسردگی و اضطراب می توانند باعث وزوز گوش شوند. گاهی اوقات وزوز مزمن گوش می تواند خود منجر به افسردگی و یا اضطراب در بیمار شود زیرا حالتی آزار دهنده برای فرد محسوب می شود.

سایر موارد
برخی از بیماری ها مانند مشکلات تیروئید، کم خونی، بیماری های خود ایمنی و برخی بیماری های گوش میانی می توانند منجر به وزوز گوش شوند. بنابراین در صورت وزوز گوش اولین اقدام مراجعه به پزشک است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )