خارش گوش

خارش گوش

همه ممکنه خارش گوش و تجربه کرده باشند. در این مقاله به علل خارش گوش اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 بهمن 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 بهمن 1397

3K

eye icon

خارش گوش

خارش گوش یکی از مشکلاتی است که در هر سنی ممکن است ایجاد شود. خارش گوش اغلب مربوط به خارش کانال گوش است یعنی کانالی که گوش خارجی را به پرده گوش متصل می کند. اینکه این مشکل چقدر به طول بیانجامد و درمان آن چه مدت طول بکشد بستگی به علت خارش گوش دارد.
مهم نیست که علت خارش گوش چیست اما خاراندن گوش به کمک هر وسیله ای حتی گوش پاک کن اصلا ایده خوبی نیست. این کار حتی می‌تواند به قسمت های داخلی گوش و استخوانچه های گوش آسیب های غیر قابل جبرانی وارد کند. خارش گوش علل فراوانی دارد که در این مقاله به چندین مورد از شایع ترین آنها اشاره شده است.

افزایش جرم گوش 
جرم گوش ماده ای چسبناک است که به طور طبیعی در گوش تولید می شود و یکی از راه های بدن برای پاکسازی سلول های مرده پوست ناحیه گوش و جلوگیری از ورود انواع آلودگی ها به گوش است.  گاهی اوقات این جرم بیش از اندازه لازم ساخته می‌شود و می‌تواند منجر به خارش گوش شود. هرگز سعی نکنید جرم اضافی را با کمک گوش پاک کن و یا هر وسیله دیگری از گوش خود خارج کنید. زیرا این کار ممکن است باعث شود جرم ها به عقب رانده شده و در قسمت های انتهایی گوش گیر کنند. اگر احساس می‌کنید که جرم گوش شما زیاد است می توانید از  قطره های مخصوص گوش که باعث کم شدن و سهولت خروج جرم می‌شود و در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه پزشک موجود هستند استفاده کنید. اگر استفاده از این قطره ها کمکی نکرد لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به راحتی با کمک وسایل مخصوص جرم گوش را خارج کرده و یا گوش را شستشو دهد که از وجود جرم اضافی پاک شود. اغلب اوقات یکی از دلایل خارش گوش جرم اضافی گوش است. بنابراین پس از درمان و خروج جرم های اضافی خارش گوش نیز معمولاً بهبود می یابد.
 ذکر این نکته ضروری است که خشکی گوش و عدم وجود جرم کافی در گوش نیز می تواند عامل خارش گوش باشد. بنابراین نباید در خارج کردن جرم های داخل گوش زیاده روی کنید زیرا این کار نتیجه عکس دارد. علاوه بر این جرم گوش تا حدی برای سلامت گوش میانی مفید است.

 عفونت گوش 
خارش گوش گاهی اوقات نشانه عفونت گوش است. برخی از باکتری ها و ویروس ها می توانند باعث عفونت گوش شوند به خصوص وقتی که فرد دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا است و یا به آلرژی مبتلا است یکی از انواع عفونت گوش که اغلب در شناگران دیده می شود به خاطر ماندن آب بعد از شنا کردن در گوش است. رطوبت زیاد باقیمانده در گوش باعث اختلال در لایه طبیعی داخل کانال گوش می شود که به دفاع در برابر میکروب ها کمک می کند.
برای از بین رفتن خارش گوش به دلیل عفونت لازم است عفونت درمان شود. درمان عفونت گوش بستگی به وضعیت و نوع عفونت دارد و حتما فقط باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. گاهی اوقات مصرف چند روز قطره گوش برای درمان عفونت کافی است و گاهی اوقات حتما باید از آنتی‌بیوتیک مناسب استفاده شود.

برای مطالعه بیشتر: همه چیز در باره عفونت گوش

آلرژی های پوستی 
پوست داخل گوش می تواند به دلیل واکنش های آلرژیک دچار خارش شود. محصولات زیبایی مانند اسپری های مو یا شامپو ها می توانند از عوامل آلرژی های پوستی ناحیه گوش باشند. همچنین استفاده از موادی که حاوی فلز نیکل هستند مثل برخی از گوشواره ها نیز می تواند منجر به آلرژی ناحیه گوش و در نتیجه آن خارش شوند. وسایل پلاستیکی یا فلزی که داخل گوش گذاشته می شوند مانند سمعک نیز می‌تواند باعث راش ها و بثوراتی‌ شوند که به دلیل درماتیت تماسی ایجاد می شود. اولین گام برای خلاصی از این خارش گوش پیدا کردن عامل آلرژی است. تا موقعی که متوجه علت ایجاد آلرژی نشده اید پزشک برای تسکین خارش گوش و جلوگیری از ایجاد صدمات ناشی از خاراندن آن برای بیمار پماد حاوی استروئید تجویز می کند.

اگزما و پسوریازیس
گاهی اوقات ضایعات پوستی ناشی از اگزما و یا پسوریازیس ممکن است داخل گوش ایجاد شود. این حالت باعث خارش گوش می شود. اغلب اوقات این ضایعات با کمک قطره های مناسب گوش فروکش کرده و خارش گوش برطرف می شود. اما گاهی اوقات برای از بین بردن این ضایعات ممکن است پزشک مجبور به تجویز قرص های حاوی کورتون شود.

پاک کردن گوش و فرو بردن اجسام داخل گوش
برخی از افراد عادت دارند که گوش خود را با گوش پاک کن تمیز کنند. این کار ممکن است باعث التهاب کانال گوش و خراش کانال گوش شود که منجر به خارش گوش می شود. برخی افراد نیز سنجاق قفلی ، گیره کاغذ و یا حتی انگشت خود را درون گوش می‌کنند که این کار می‌تواند موجب خراش کانال گوش و خارش آن شود. همچنین این کار می‌تواند باعث ورود باکتری‌ها به مجرای گوش و عفونت گوش نیز شود.

برای مطالعه بیشتر: 15 عامل ایجاد و یا تشدید وزوز گوش

 آلرژی‌های غذایی
افرادی که دچار تب یونجه یا آلرژی به  گرده گیاهان هستند ممکن است با خوردن برخی از میوه‌ها و سبزیجات دچار خارش گوش شوند که به سندروم آلرژی دهان معروف است. این مشکل اغلب در فصول آلرژی مانند بهار بیشتر مشاهده می‌شود. این نوع احساس خارش گوش باید به محض بلعیدن آن میوه یا سبزی مخصوص و یا در آوردن آن از دهان از بین برود. در اغلب موارد احتیاجی به درمان وجود ندارد اما با این وجود بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است نیاز ببیند که درجه شدت آلرژی شما را بسنجد. افرادی که دچار آلرژی شدید غذایی هستند لازم است همیشه یک دوز اپی نفرین مخصوص که سریع قابل تزریق توسط خود فرد است به همراه داشته باشد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )