چند ماده ساده که باعث تخریب کبد می شوند

چند ماده ساده که باعث تخریب کبد می شوند

در این مقاله به برخی مواد اشاره شده که در عین سادگی می توانند برای کبد بسیار مخرب باشند و باید مصرف آنها به شدت محدود شود.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 مرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 مرداد 1395

14K

eye icon

چند ماده ساده که باعث تخریب کبد می شوند

کبد یکی از اصلی ترین اعضای بدن انسان است که اعمال مهمی را در بدن برعهده دارد. اغلب مشکلات کبدی علائم واضح و فوری ندارند و به این دلیل ممکن است بیماری های کبدی دیر تشخیص داده شوند. بنابراین چکاپ سالانه به همه افراد توصیه می شود. در زیر با موادی آشنا می شوید که برای کبد بسیار مخربند و باید مصرف آنها به شدت محدود شود.

شکر
مصرف زیاد شکر نه تنها برای دندان ها مضر است بلکه باعث آسیب و صدمه به کبد می شود. کبد نوعی قند به نام فروکتوز را به چربی تبدیل می کند. مصرف زیاد شکر به خصوص شکر سفید باعث تولید بیش از اندازه چربی می شود که این حالت منجر به بیماری های کبدی می گردد. تحقیقات بیانگر آن است که مصرف زیاد شکر و قند حتی به اندازه الکل برای کبد مضر می باشد حتی اگر فرد اضافه وزن هم نداشته باشد. یکی از دلایلی که پزشکان به افراد توصیه می کنند که خوراکی های حاوی شکر مثل نوشابه ها، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانند پیشگیری از بیماری های کبدی است.

گیاهان دارویی و مکمل های گیاهی 
بسیاری از مردم گمان می کنند گیاهان دارویی به دلیل اینکه طبیعی هستند بی ضرر می باشند و به هر میزان قابل استفاده اند اما این تصور کاملا اشتباه است. گیاهان دارویی و مکمل های گیاهی باید به درستی و به میزان توصیه شده مصرف شوند زیرا در غیر این صورت باعث اختلال در عملکرد کبد شده و منجر به بیماری هایی مثل التهاب کبد و یا نارسایی کبدی می شوند. قبل از مصرف مکمل های گیاهی حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید و هیچگاه آنها را بیشتر از از میزان توصیه شده مصرف نکنید.

اضافه وزن 
اضافه وزن و چربی اضافه در بدن باعث ایجاد کبد چرب غیر وابسته به الکل می شود. اضافه وزن و چاقی اگر کنترل نشوند به مرور باعث تغییرات در بافت کبد شده و منجر به کبد چرب می شود. افرادی که اضافه وزن دارند و یا دچار چاقی هستند، افراد میانسال و همچنین افراد مبتلا به دیابت بسار مستعد ابتلا به کبد چرب می باشند. با تغییر در سبک زندگی، انجام تمرینات ورزشی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب به راحتی می توانید از کبد چرب پیشگیری کنید. 

مصرف بیش از اندازه ویتامین A 
مسلما بدن انسان به ویتامین A نیازمند است و این ویتامین یکی از مواد ضروری برای انجام اعمال حیاتی بدن می باشد. ویتامین A را می توان از طریق میوه های تازه و سبزیجات به خصوص سبزی های قرمز و نارنجی و زرد تامین کرد. اما گاهی اوقات لازم است ویتامین A را از طریق مکمل ها دریافت کنیم. به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد مجاز این مکمل ها و استفاده از مقدار بالاتر از حد مجاز این ویتامین باعث ایجاد مشکلاتی در کبد می شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل از پزشک یا داروساز در مورد میزان مصرف آن سوال کنید.

نوشیدنی های گاز دار
تحقیقات بیانگر این است که افرادی که مقادیر زیادی نوشیدنی گازدار مصرف می کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به کبد چرب غیر وابسته به الکل می باشند. البته علت قطعی این مشکل مشخص نشده است اما ممکن است به دلیل میزان بالای شکر در این نوشیدنی ها باشد. بنابراین از همین امروز سعی کنید مصرف نوشابه های گازدار را تا جای ممکن به حداقل برسانید. 

استامینوفن 
همه افراد در صورت بروز درد و مشکل به دنبال یک مسکن برای خلاصی از درد هستند. چنانکه شما سردرد، سرما خوردگی، گلو درد و ... داشته باشید مسلما اولین کاری که انجام می دهید مصرف یک مسکن ساده است. اما لازم است بدانید مصرف بیش از حد مجاز استامینوفن به شدت به کبد آسیب می زند. برخی داروهای مسکن موجود حاوی استامینوفن هستند و اگر به طور همزمان با قرص، شربت، شیاف و یا قطره استامینوفن مصرف گردند فرد را دچار مشکل می کنند. قبل از مصرف هر گونه مسکن مقدار مجاز مصرف آن را از داروساز یا پزشک بپرسید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره هپاتیت C

چربی های اشباع شده یا ترانس 
روغن های ترانس نوعی چربی های اشباع شده هستند که در تهیه اغلب غذاهای آماده و فست فود ها به کار می روند. مصرف میزان بالای چربی های ترانس باعث افزایش وزن و چاقی شما می گردد و این چاقی برای کبد اصلا خوب نیست. برای پیشگیری از مشکلات کبدی مصرف چربی های ترانس را به حداقل یا حتی صفر برسانید و سعی کنید روغن های سالم تر مثل روغن کنجد و یا روغن زیتون را جایگزین نمایید.

اقدامات مخرب کبد
بیماری هایی مثل هپاتیت C به شدت باعث تخریب و از کار افتادن کبد می شوند. همانطور که می دانید این بیماری ها از طریق سرنگ و سوزن های آلوده به راحتی قابل انتقال هستند بنابراین در استفاده از وسایلی که با خون شما تماس دارند وسواس زیادی به خرج دهید. مثلا به دندانپزشکی مراجعه کنید که تا حد امکان از وسایل یکبار مصرف استفاده می کند و در استریلیزاسیون وسایل دقت و توجه کافی دارد. بهتر است از انجام خالکوبی یا تاتو خودداری کنید و در صورت انجام آن فقط به جایی مراجعه کنید که از سوزن های یکبار مصرف استفاده می کنند و کلیه اقدامات پیشگیرانه را با دقت انجام می دهد. بیماری های کبدی در افرادی که اعتیاد تزریقی دارند به دلیل امکان استفاده از سرنگ مشترک بسیار شایع است.

مصرف الکل 
حتما بارها خوانده یا شنیده اید که مصرف الکل برای کبد بسیار مضر و مخرب است. اما برخی افراد گمان می کنند منظور از نوشیدن الکل مصرف مقدار بالای آن در افراد معتاد به الکل می باشد اما اینطور نیست و این مشکل فقط مختص افراد الکلی و معتاد به الکل نمی باشد و بیماری های کبدی در افرادی که گاه گاهی الکل مصرف می کنند هم مشاهده می شود. بنابراین برای سلامت کبد از نوشیدن الکل خودداری کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )