چند راهکار برای کاهش تری گلیسرید خون

چند راهکار برای کاهش تری گلیسرید خون

در این مقاله با راه حل هایی که برای پایین آوردن تری گلیسرید وجود دارد آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 تیر 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 تیر 1396

5K

eye icon

چند راهکار برای کاهش تری گلیسرید خون

تری گلیسرید یکی از چربی هایی است که برای تامین انرژی بدن لازم است اما اگر مقدار آن بیش از حد نرمال باشد برای سلامت قلب بسیار مضر می باشد. تری گلیسرید هم مانند کلسترول چنانچه از حد نرمال بیشتر باشد منجر به ایجاد عوارضی برای بدن می گردد که مهم ترین آنها ایجاد لخته در عروق و سکته های قلبی و مغزی می باشد. خوشبختانه راه های زیادی برای پایین آوردن تری گلیسرید وجود دارد.

چرا تری گلیسرید بالا خطرناک است؟
تری گلیسرید بالا می تواند یکی از عوارض مشکلی به نام سندروم متابولیک باشد. سایر عوارض این سندروم می تواند شامل موارد زیر باشد: 
- پایین بودن میزان HDL یا کلسترول خوب 
- فشار خون بالا 
- چاقی شکمی 
- بالا بودن قند خون سندروم متابولیک به طرز چشمگیری خطر بیماری های قلبی و سکته های مغزی را بالا می برد. بنابراین بالا رفتن تری گلیسرید می تواند خطرناک باشد. 

به تغذیه خود توجه کنید
در واقع فقط گوشت و غذاهای چرب نیستند که باعث افزایش تری گلیسرید می شوند بلکه مواد غذایی خوشمزه ای مثل بستنی، پنیر های چرب، نسکافه با خامه و مواردی از این قبیل به مرور تری گلیسرید را بالا می برند. اگر میزان کالری که مصرف می کنید از میزان کالری که می سوزانید بیشتر باشد به مرور تری گلیسرید شما بالا می رود. بدترین مواد غذایی که باعث بالا رفتن تری گلیسرید می شوند شامل: غذاهای حاوی قند زیاد و غذاهای دارای چربی های اشباع مثل پنیر، شیر پرچرب و گوشت قرمز می باشند. 

مصرف قند را به شدت محدود کنید 
اگر تری گلیسرید بالا دارید شیرینی جات را کنار بگذارید. قند های ساده مثل فروکتوز منجر به افزایش تری گلیسرید می شوند. مواد غذایی حاوی قند زیاد مثل نوشابه، آبمیوه های صنعتی، شکلات، شیرینی و بستنی را کنار بگذارید یا مصرف آنها را به شدت محدود کنید. 

از فیبر غافل نشوید 
مصرف فیبر به پایین آمدن تری گلیسرید کمک می کند. سعی کنید با وعده ناهار حتما یک بشقاب سالاد حاوی سبزیجات و حبوبات مصرف کنید. به جای سیب زمینی یا پاستا بهتر است از برنج قهوه ای استفاده کنید. به طور کلی فیبر علاوه بر سایر خواص برای کاهش تری گلیسرید مفید است. سبزیجات، حبوبات و غلات کامل منابع خوبی برای فیبر محسوب می شوند. 

گوشت ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید
اسیدهای چرب امگا3 علاوه بر اینکه برای قلب مفید هستند باعث کاهش تری گلیسرید هم می شوند. از این به بعد هر وقت خواستید بیرون از منزل همبرگر یا استیک بخورید سعی کنید ماهی را جایگزین آن کنید. حداقل 2 بار در هفته ماهی مصرف کنید. ماهی سالمون، ساردین و ماکرول حاوی مقادیر زیادی امگا 3 هستند. سایر منابع غنی امگا3 شامل موارد زیر است: فندوق و سایر مغزها- اسفناج- کلم به خصوص کلم بروکلی- حبوبات

آیا لازم است مکمل امگا 3 مصرف کنید؟ 
انواع مکمل های حاوی امگا 3 در داروخانه ها یافت می شوند و با مصرف آنها مقدار لازم امگا 3 به بدن می رسد. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش تری گلیسرید خون کمک بزرگی می کنند. برای تعیین مقدار مصرف حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید. مکمل های حاوی EPA یا DHA را انتخاب کنید زیرا این دو نوع از اسیدهای چرب امگا 3 از قوی ترین انواع امگا 3 می باشند. لازم به ذکر است مانند سایر مکمل ها امگا 3 نیز نباید بیش از حد مجاز مصرف شود زیرا فرد را دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد مکمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: در مورد امگا 3، بدانید و مصرف کنید

نوشیدن الکل را متوقف کنید 
مصرف زیاد الکل یکی از عوامل بالا رفتن تری گلیسرید می باشد. برخی از مطالعات بیانگر این است که حتی مصرف مقادیر بسیار کم الکل در برخی افراد منجر به افزایش تری گلیسرید می شود. 

نوشیدنی های شیرین مصرف نکنید 
یکی از آسان ترین و موثرترین روش ها برای کاهش تری گلیسرید این است که مصرف نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید. نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی دارای مقادیر زیادی فروکتوز هستند. فروکتوز یکی از مهمترین عوامل افزایش تری گلیسرید محسوب می شود. تا جایی که می توانید مصرف این گونه نوشیدنی ها را محدود کنید. 

وزن خود را به حد مطلوب برسانید
اضافه وزن و تجمع چربی در بدن به خصوص چربی ناحیه شکم و پهلو باعث افزایش تری گلیسرید خون می شود. بنابراین اگر می خواهید تری گلیسرید خون شما کاهش یابد می بایست شروع به کاهش وزن کرده و از طرق مختلفی مثل رژیم درمانی و ورزش سعی کنید وزن خود را به حد نرمال برسانید.

تحرک داشته باشید
اگر اضافه وزن دارید از همین امروز تمرینات ورزشی برای کاهش وزن را آغاز کنید. با این کار با یک تیر دو نشان زده اید یعنی علاوه بر اینکه اندام متناسبی خواهید داشت تری گلیسرید خونتان نیز کاهش می یابد. سعی کنید 5 بار در هفته هر بار 30 دقیقه ورزش کنید. حرکات ورزشی باید طوری باشد که باعث سوزاندن کالری و افزایش برون ده قلبی شود. با این کار می توانید حدودا 20 تا 30 درصد از میزان تری گلیسرید خون خود را کم کنید. می توانید یکی از انواع مختلف ورزش را بر حسب علاقه و توان خود انتخاب کنید مثلا شنا، ایروبیک، پیاده روی و یا رقص. 

چکاپ را فراموش نکنید 
با یک آزمایش ساده خون می توانید به راحتی از میزان تری گلیسرید خون خود آگاه شوید. گاهی اوقات ممکن است پزشک برای افرادی که برای طولانی مدت دچار تری گلیسرید بالا هستند سایر روش های بررسی را درخواست نماید. مثلا بررسی کارکرد کلیه ها، کم کاری تیروئید، دیابت و مواردی از این قبیل. 
- تری گلیسرید نرمال خون باید کمتر از 150mg/dl باشد. 
- تری گلیسرید بین 150 تا 199 مرز محسوب می شود. 
- تری گلیسرید بین 200 تا 499 بالا محسوب می شود. 
- تری گلیسرید بالای 500 بسیار بالا محسوب می شود.

دارو مصرف کنید
چنانچه رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی به کاهش تری گلیسرید کمک نکرد پزشک برای بیمار دارو تجویز می کند. داروهای مختلفی برای پایین آوردن تری گلیسرید وجود دارد. البته لازم به ذکر است که رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای کسانی که تری گلیسرید بالا دارند همواره الزامی است حتی اگر دارو مصرف کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )