چگونه هنگام سرماخوردگی خواب بهتری داشته باشیم؟

چگونه هنگام سرماخوردگی خواب بهتری داشته باشیم؟

در این مقاله چند راه کار معرفی شده است تا هنگام سرماخوردگی خواب بهتری داشته باشیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

11 آذر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

11 آذر 1395

6K

eye icon

چگونه هنگام سرماخوردگی خواب بهتری داشته باشیم؟

استفاده از وسایل کمکی برای تنفس بهتر
استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در طول شب سبب کاهش احتقان و پر خونی ناحیه حلق، حنجره و سینوس ها شده و مانع خشکی حلق و بینی می شود. این دستگاه با ایجاد رطوبت به تنفس شما کمک می کند. رطوبت هوا باعث می شود مجاری تنفسی کمتر تحریک شده و در نتیجه گلودرد و گرفتگی بینی بهتر می شود. لازم به ذکر است دستگاه های مرطوب کننده هوا باید به طور مرتب ضدعفونی و تمیز شوند تا مانع از انتشار باکتری ها در هوا شوند. 

دوش گرفتن قبل از خواب 
بخارات حمام معمولا برای افراد سرماخورده مفید است و سبب تنفس بهتر آنها می شود. بنابراین دوش آب گرم قبل از خواب برای افرادی که دچار احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی هستند مفید است. حتی بهتر است چند دقیقه بیشتر از معمول در حمام بمانید و بخارات آب گرم را تنفس کنید. این کار به شما کمک می کند خواب راحتتری داشته باشید. 

انتخاب صحیح دارو 
برخی از داروهای سرماخوردگی ترکیبی از چند دارو هستند که به کنترل علائم سرماخوردگی مانند تب، احتقان، آبریزش بینی، سرفه و درد کمک می کنند. بهتر است اجزای دارو را بررسی کرده و از دارویی استفاده کنید که باعث کاهش علائم شود. مثلا در صورت وجود احتقان بینی بهتر است از داروهای ضداحتقان استفاده کنید تا با رفع احتقان خواب بهتری داشته باشید. در کودکان زیر 4 سال به هیچ وجه از داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. 

استفاده از اسپری ضداحتقان
احتقان بینی به خصوص هنگام خواب بسیار آزار دهنده می باشد. استفاده از یک اسپری ضداحتقان بینی قبل از خواب می تواند منجر به باز شدن مجاری تنفسی شده و تنفس شما را بهبود می بخشد. از استفاده بیش از 3 روز از اسپری بینی بدون تجویز پزشک خودداری کنید زیرا ممکن است نتیجه عکس بگیرید و علائم شما بدتر شود.

غرغره آب نمک
برای تسکین سریع تر علائم سرماخوردگی و کاهش گلودرد می توانید قبل از خواب آب نمک رقیق غرغره کنید. همچنین می توانید از قرص های مکیدنی و اسپری گلو و یا برخی مسکن های گلودرد استفاده کنید این داروها معمولا بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها در دسترس می باشند. بهتر است در این زمینه از داروساز کمک بگیرید. چنانچه گلودرد شما شدید است و بیش از دو روز است که تب بالا دارید به خصوص هنگامی که به همراه آن سایر علائم معمول سرماخوردگی مثل احتقان و عطسه را ندارید لازم است به پزشک مراجعه کنید زیرا این مشکلات ممکن است به دلیل گلودرد استرپتوکوکی باشد که نیازمند درمان سریع و جدی است.

استفاده از چسب بینی
استفاده از این چسب ها که روی پل بینی چسبانده می شوند موقع خواب به شما کمک می کنند که خواب بهتری داشته باشید زیرا این چسب ها معمولا به رفع احتقان بینی کمک کرده و تنفس را راحتتر می کنند. البته این چسب ها فقط احتقان را رفع می کنند و روی کاهش ترشحات بینی تاثیری ندارند. 

شستشوی بینی با محلول سالین
با استفاده از محلول سالین به دفعات موکوس یا ترشحات بینی حالت روانتری پیدا کرده و راحتتر دفع می شوند. بهتر است شب قبل از خواب بینی خود را با محلول سالین شستشو دهید محلول فوق را می توان با ترکیب یک چهارم قاشق غذاخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین در یک لیوان آب ولرم تهیه کنید. شستشوی بینی با استفاده از این محلول چندین بار در روز توصیه می شود. البته شما می توانید از سرم های شستشو موجود در داروخانه ها هم برای این کار استفاده کنید. بهتر است برای باز شدن راه تنفس قبل از خواب این کار را انجام دهید. 

آرام کردن سرفه
استفاده از قطره یا پماد منتول و مالیدن آن روی قفسه سینه و گلو ممکن است باعث کاهش برخی از انواع سرفه های ناشی از سرماخوردگی شود. توجه داشته باشید که منتول را هرگز به صورت خوراکی استفاده نکنید و از مالیدن آن به داخل بینی به شدت پرهیز کنید زیرا این کار نه تنها موثر نیست بلکه باعث تحریک و آزردگی مخاط بینی می شود. در ضمن استفاده از منتول در کودکان زیر 2 سال اکیدا ممنوع است. 

بیشتر بخوانید: درمان های ساده برای سرماخوردگی و آنفولانزا

بالاتر گذاشتن سر هنگام خواب 
پزشکان توصیه می کنند برای تنفس بهتر در خواب هنگام سرماخوردگی بهتر است سر خود را کمی بالاتر بگذارید. البته دقت کنید گردنتان خم نشود زیرا این حالت برعکس باعث اشکال در تنفس شما می شود. بهتر است بالش خود را طوری بگذارید که سر و گردنتان بالاتر قرار گیرد. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )