ویروس نیپا: یک ویروس کشنده با نرخ مرگ و میر بالا

ویروس نیپا: یک ویروس کشنده با نرخ مرگ و میر بالا

در این مقاله از مجله داروکده درباره ویروس نیپا که ویروسی کشنده با نرخ مرگ و میر بالا است، بخوانید.

سید مصطفی جلالی

نویسنده: سید مصطفی جلالی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 مهر 1402

2K

eye icon

ویروس نیپا: یک ویروس کشنده با نرخ مرگ و میر بالا

به تازگی نگرانی های در مورد یک ویروس جدید هندی مطرح شده است. ویروسی به نام نیپا (Nipah virus). یک ویروس کشنده با نرخ مرگ و میر که از طریق تماس با مایعات بدن حیوانات و انسان آلوده منتقل می شود. 

نیپا بیماری مشترک انسان و حیوان (خفاش و خوک) است.
نرخ مرگ و میر ویروس نیپا 40 تا 75 درصد است که بسیار بالاست.
اخیرا مواردی از ابتلا به این ویروس در هند گزارش شده است.
درمان قطعی برای ویروس نیپا وجود ندارد.
واکسنی برای ویروس نیپا در دسترس نیست.

 

ویروس نیپا چیست؟

ویروس نیپا یک RNA ویروس از خانواده هنیپا ویروس (Henipavirus) است که باعث بیماری نیپا می شود. نیپا یک بیماری حاد تنفسی و مغزی است که می تواند کشنده باشد. ویروس نیپا از خفاش ها به انسان منتقل می شود و ممکن است از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن خفاش ها، خوک های آلوده یا انسان های آلوده منتقل شود.

 

تاریخچه ویروس نیپا

ویروس نیپا برای اولین بار در سال 1998 در مالزی شناسایی شد. این شیوع منجر به مرگ 105 نفر از جمله 75 نفر از کارگران مزارع پرورش دهندگان خوک شد. شیوع دیگری از ویروس نیپا در سال 2001 در بنگال غربی هند رخ داد که منجر به مرگ 100 نفر شد.

از آن زمان، شیوع های متعددی از ویروس نیپا در جنوب و جنوب شرقی آسیا رخ داده است. در سال 2018، یک شیوع در ایالت کرالا هند منجر به مرگ 17 نفر شد. در سال 2023، یک شیوع جدید در کرالا منجر به مرگ چند نفر شده است.

شیوع

ویروس نیپا در جنوب و جنوب شرقی آسیا شیوع دارد. شیوع های عمده این ویروس در مالزی، سنگاپور، هند، بنگلادش و اندونزی رخ داده است.

شیوع اخیر نیپا

در سال جاری میلادی (2023)، 8 روستای ناحیه کرالا در هند به عنوان مناطق آلوده به ویروس نیپا اعلام شدند. مقامات بهداشتی هند بیش از 700 نفر را تحت آزمایش قرار داده‌اند و تاکنون دو نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقامات هندی با تعطیل کردن مدارس و ادارات در این ایالت تلاش می‌کنند از گسترش ویروس نیپا جلوگیری کنند.

این چهارمین شیوع ویروس نیپا در ایالت کرالا هند طی پنج سال گذشته است. کارشناسان معتقدند که اگرچه شیوع این بیماری در هند می‌تواند خطرناک باشد، اما بعید است که منجر به یک همه‌گیری جهانی شود.

ویروس نیپا ایران

در زمان نگارش این مقاله، موردی از ابتلا به بیماری نیپا در ایران گزارش نشده است. این مقاله مرتبا به روز می شود و در صورت گزارش ابتلا به بیماری نیپا، اطلاع رسانی خواهد شد.

میزان مرگ و میر ویروس نیپا

نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس نیپا بسیار بالا است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود 40 تا 75 درصد از مبتلایان به ویروس نیپا جان خود را از دست می دهند.

 

علائم و نشانه ها بیماری نیپا

علائم و نشانه های بیماری نیپا معمولاً 4 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- تب
- سردرد
- درد عضلانی
- خستگی
- تهوع و استفراغ
- مشکلات تنفسی
- تشنج
- هذیان

علائم اولیه ممکن است شامل تب، سردرد، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ باشد. در برخی از موارد، نیز ممکن است علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس رخ دهد.

در صورت پیشرفت بیماری، علائم مغزی ممکن است ظاهر شوند. این علائم می تواند شامل گیجی، توهم، تشنج و کما باشد.

تشخیص بیماری نیپا

تشخیص ویروس نیپا دشوار است زیرا علائم آن شبیه به بیماری ها مانند آنفولانزا، مننژیت و سایر عفونت های ویروسی است. به همین علت ممکن است تشخیص ابتلا یا همه گیری بسیار دشوار است. خوشبختانه، آزمایش خون برای تشخیص ویروس نیپا در دسترس است.

 

درمان ویروس نیپا

هیچ درمان قطعی برای ویروس نیپا وجود ندارد. درمان معمولاً شامل تسکین علائم و جلوگیری از عوارض است. این درمان های حمایتی شامل موارد زیر هستند:

- تجویز مایعات وریدی
- داروهای ضد التهاب
- داروهای ضد تشنج
- دستگاه تنفس مصنوعی

 

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از ویروس نیپا اجتناب از تماس با خفاش ها، خوک و انسان های آلوده است. اقدامات احتیاطی زیر می تواند به کاهش خطر ابتلا به ویروس نیپا کمک کند:

- اجتناب از تماس با خفاش ها و خوک ها
- اجتناب از از خوردن یا لمس گوشت خوک خام یا نیم پز
- استفاده از ماسک و دستکش هنگام کار با حیوانات یا مواد غذایی آلوده
- از تماس با مایعات بدن (مانند سرفه و عطسه) افراد مبتلا به ویروس نیپا خودداری کنید.

 

آینده

ویروس نیپا یک تهدید جدی برای سلامت عمومی است. این ویروس می تواند به سرعت شیوع پیدا کند و می تواند منجر به مرگ و میر زیادی شود. تحقیقات در حال انجام است تا واکسن یا درمان موثری برای ویروس نیپا ایجاد شود.

 

سخن آخر

ویروس نیپا یک ویروس با نرخ مرگ و میر بالاست. منشاء این ویروس از حیوانات به ویژه خفاش است و خاستگاه آن کشورهای مالزی، هند و بنگلادش است. خوشبختانه هنوز نهادهای رسمی ابتلا به بیماری نیپا را به عنوان یک همه گیری جهانی اعلام نکرده اند.

بیماری نیپا درمان قطعی ندارد و بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری از ابتلا به آن است. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )