عفونت ادراری و علائم آن

عفونت ادراری و علائم آن

با مطالعه این مقاله علایم و علت عفونت های کلیه و مجاری ادراری را بشناسید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

07 اسفند 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

07 اسفند 1395

7K

eye icon

عفونت ادراری و علائم آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • علائم عفونت ادراری
  • انواع عفونت ادراری 
  • علل ابتلا به عفونت ادراری
  • درمان عفونت ادراری
  • عدم درمان به موقع عفونت های ادراری
  • چه افرادی در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند؟

حدود نیمی از افراد در طول زندگی عفونت ادراری را تجربه کرده اند. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری ها وارد قسمتی از سیستم ادراری یعنی کلیه ها، مثانه و یا مجاری ادراری می شوند. عفونت مثانه یکی از مشکلات شایع است و چنانچه کامل و به موقع درمان شود خطری برای بیمار ندارد. اما چنانچه به حال خود رها شود و عفونت به کلیه ها برسد می تواند مشکل جدی برای بیمار به وجود آورد.

علائم عفونت ادراری

علائم عفونت دستگاه ادراری (UTI) ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1.  درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن 
  2. نیاز به ادرار کردن بیشتر از حد معمول در طول شب (شب ادراری)
  3.  درد زیر شکم یا درد در کمر، درست زیر دنده ها
  4.  درجه حرارت بالا یا احساس گرما
  5. لرز
  6.  تهوع و استفراغ
  7.  ادرار کدر و بدبو 

لازم به ذکر است که گاهی اوقات عفونت های ادراری فاقد علامت هستند.

انواع عفونت ادراری 

عفونت مثانه

اغلب عفونت های ادراری در واقع عفونت مثانه هستند و علائم آن شامل:

  • فشار لگن
  • ناراحتی و درد زیر شکم
  • تکرر ادرار دردناک
  • خون در ادرار
     

عفونت کلیه

عفونت مثانه و یا مجاری ادراری چنانچه بدون درمان رها شود می تواند به کلیه ها برسد و باعث عفونت کلیوی شود. علائم این عفونت شامل:

  • درد پشت یا پهلو
  • تب شدید
  • حالت تهوع استفراغ

عفونت مجاری ادرار

ترشح و سوزش هنگام ادرار

علل ابتلا به عفونت ادراری

بسیاری از انواع باکتری ها در روی پوست ناحیه تناسلی وجود دارند ولی وارد سیستم ادراری نمی شوند. در واقع ادرار یک مایع استریل و فاقد باکتری است. اما گاهی اوقات برخی باکتری ها مثل Ecoli وارد سیستم ادراری شده و از این طریق به مثانه رسیده و باعث شروع عفونت ادراری می شوند. عفونت ادراری در خانم ها شایع تر از آقایان است.

عفونت ادراری معمولا در خانم ها شایع تر است به خصوص خانم هایی که فعالیت جنسی بیشتری دارند. در آقایان معمولا عفونت های ادراری به دلیل مشکلاتی مانند سنگ های کلیوی و یا بزرگی پروستات به وجود می آیند.

درمان عفونت ادراری

چنانکه هر کدام از علائم عفونت ادراری را دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید. عفونت مثانه از موارد اورژانس های پزشکی نیست. اما در برخی از افراد این مشکل باید به سرعت بررسی و درمان گردد. این افراد شامل خانم های باردار، افراد مبتلا به دیابت، افراد با سابقه مشکلات کلیوی، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی و سالمندان می باشند.

اولین گام برای تشخیص عفونت ادراری یک آزمایش ساده آنالیز ادرار است. در این آزمایش وجود باکتری، گلبول های سفید و قرمز در ادرار مورد بررسی قرار می گیرد. آزمایش دیگر کشت ادرار می باشد که نوع باکتری و آنتی بیوتیک های موثر و مقاوم بر آن را نشان می دهد.

تجویز آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک اغلب خیلی زود باعث بهبود عفونت ادراری می گردد. از سایر درمان های کمکی می توان به نوشیدن زیاد مایعات و خالی کردن مثانه در فواصل کوتاه اشاره کرد. پزشک معمولا علاوه بر آنتی بیوتیک مناسب قرصی به نام فنازوپریدین برای بیمار تجویز می کند. خوب است بدانید این قرص علائم بیماری مانند سوزش و درد هنگام ادرار کردن را تسکین می دهد اما اثری بر رفع عفونت ندارد و بیمار حتی در صورت بهبود علائم باید حتما آنتی بیوتیک مناسب را تا زمانی که پزشک تجویز کرده مصرف کند. این قرص باعث تغییر رنگ ادرار به رنگ نارنجی می شود. لازم به ذکر است که عفونت کلیه معمولا نیاز به داروهای آنتی بیوتیک تزریقی دارد و در اغلب موارد لازم است فرد برای درمان در بیمارستان بستری شود.

عدم درمان به موقع عفونت های ادراری

خطر اصلی عفونت های ادراری گسترش آن به کلیه ها می باشد. وقتی باکتری ها به کلیه ها برسند به طور موقت باعث اختلال عملکرد کلیه ها می شوند و می توانند خطر نارسایی کلیه را افزایش دهند. همچنین در موارد شدید ممکن است عفونت وارد خون بیمار شود و به سایر ارگان های وی سرایت کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند؟

افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت به چند دلیل بیشتر از سایرین در معرض عفونت ادراری هستند. اولین دلیل این است که سیستم ایمنی این افراد معمولا ضعیف تر از سایرین است. دوم اینکه میزان بالای قند در ادرار زمینه را برای رشد باکتری ها فراهم می کند. دلیل سوم این است که اعصاب مثانه مانند سایر ارگان ها در دیابت دچار مشکل شده و به طور کامل تخلیه نمی شود و همیشه مقداری ادرار در مثانه فرد باقی می ماند که این موضوع احتمال عفونت ادراری را زیاد می کند. افراد مبتلا به دیابت چنانچه احساس کنند دچار عفونت ادراری شده اند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

خانم های باردار

در طی دوران بارداری چندین علت وجود دارد که احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی باعث ایجاد تغییراتی در مجاری ادراری می شوند. به علاوه فشار ناشی از بزرگ شدن شکم باعث ایجاد فشار بر مجاری ادراری و مثانه شده و عبور ادرار از کلیه ها و مجاری ادراری را دشوار می کند. عفونت ادراری درمان نشده در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می شود بنابراین باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد.

در دوران یائسگی

هورمون استروژن اثر محافظتی بر روی مجاری ادراری دارد. میزان هورمون استروژن در دوران یائسگی به شدت کاهش می یابد. میزان کم استروژن می تواند ورود باکتری ها به مجاری ادراری را تسهیل کرده و باعث ایجاد عفونت ادراری شود. بنابراین خانم ها در دوران یائسگی بیشتر دچار عفونت های ادراری می شوند.

سالمندان

عفونت ادراری یکی از عفونت های شایع در سالمندان است. اما اغلب اوقات عفونت ادراری در سالمندان علائم معمول را ندارد. بی قراری، هذیان گفتن و یا سایر تغییرات رفتاری در زنان و مردان مسن می تواند نشانه عفونت ادراری باشد. عفونت ادراری در سالمندان ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند بنابراین باید به سرعت درمان شود.

نوزادان و کودکان

نوزادان و کودکان نیز ممکن است دچار عفونت ادراری شوند. برخی از علائم عفونت ادراری در آنها شامل:
تب بدون دلیل- بوی نامتعارف ادرار- بی اشتهایی و حالت تهوع- نق زدن و گریه های بی دلیل 
تعویض به موقع پوشک در نوزادان و تمیز کردن ناحیه تناسلی کودکان از جلو به عقب از عوامل مهم در پیشگیری از عفونت ادراری می باشد.

سخن پایانی

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت های ادراری می‌باشند. عفونت های دستگاه ادراری به ندرت منجر به عوارض می شود. اگر این عفونت ها محدود به مثانه باشد، می تواند دردناک و آزاردهنده باشد، اما در صورت عدم درمان، به کلیه ها سرایت  کرده و ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )