کرن بری برای عفونت ادراری

کرن بری برای عفونت ادراری

کرن بری از خانواده توت ها است و در مکمل های پیشگیری از عفونت مجاری ادراری کاربرد دارد. در این مقاله با این میوه و خواص درمانی آن آشنا شوید.

مهشاد بختیاری

نویسنده: مهشاد بختیاری

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

06 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

06 خرداد 1399

7K

eye icon

کرن بری برای عفونت ادراری

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • کرن بری چیست؟
  • نقش کرن بری در پیشگیری از عفونت مجاری ادراری
  • قرص کرن بری برای عفونت ادراری
  • عوارض مصرف کرن بری
  • چه کسانی مجاز به استفاده از کرن بری نیستند؟

کرن بری چیست؟

کرن بری چه نوع میوه ای است؟ کرن بری از خانواده توت ها و هم خانواده تمشک و بلوبری است. به دلیل طعم بسیار ترش این میوه اکثرا به عنوان آبمیوه و در ترکیب سس ها و ژله ها مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت خشک شده و پودر و عصاره در مکمل ها نیز استفاده می شود.
بیشترین ماده موجود در کرن بری پس از آب که 90 درصد این میوه را تشکیل می دهد، کربوهیدرات ها و فیبرها هستند.
کربوهیدرات موجود در کرن بری را قندهای ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز تشکیل می دهد و فیبر آن از نوع غیر محلول مانند پکتین، سلولز و همی سلولز است که تقریبا دست نخورده از روده عبور می کند و حاوی فیبر محلول نیز هست و به همین دلیل مصرف بیش از حد کرن بری باعث ایجاد علائم گوارشی مانند اسهال می شود.

کرن بری همچنین دارای چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله منگنز، مس و ویتامین های C ،E و K1 است.
ترکیبات گیاهی فعال و آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول فلاونول در کرن بری زیاد است. کورستین فراوان ترین پلی فنول، مهم آنتی اکسیدانی در کرن بری است. در واقع کرن بری یکی از منابع اصلی کورستین در میوه ها است. میریستین و پونیدین از دیگر پلی فنول های مهم آنتی اکسیدانی در کرن بری می باشند.

نقش کرن بری در پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری ممکن است هر بخشی از دستگاه ادراری را درگیر کند مانند، عفونت کلیه ها، مثانه و مجرای ادرار. عفونت های محدود به مثانه می تواند دردناک و آزار دهنده باشد ولی اگر UTI به کلیه گسترش یابد، عواقب جدی رخ می دهد.

عفونت ادراری همیشه علائم و نشانه خاصی به همراه ندارد اما در صورت بروز، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
فشار قوی و مداوم برای ادرار کردن، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار با بوی شدید، ادرار به رنگ قرمز، ادرار به رنگ صورتی روشن یا سیاه (که نشانه وجود خون در ادرار است)، درد لگن خصوصا در خانم ها 
عفونت مجاری ادراری از شایع ترین عفونت های باکتریایی خصوصا در بین زنان است. این نوع عفونت بیشتر ناشی از باکتری روده E.Coli است که خود را به سطح داخلی مثانه و مجاری ادرار متصل می کند. برخی از گیاهان و داروهای گیاهی با دارا بودن ترکیبات خاص، می توانند به درمان عفونت های ادراری کمک کنند.

کرن بری سرشار از انواع ویتامین و ترکیبات گیاهی است که در بهبود عفونت های دستگاه ادراری (UTI) موثر هستند. این توت حاوی ترکیب منحصر به فرد شناخه شده ای با عنوان پروانتوسیانیدین های نوع A است. کرن بری از غنی ترین منابع پروتئوسوسیانیدین به ویژه نوع A در بین میوه ها است. پروانتوسیانیدین های نوع A مانع از اتصال E.coli به مثانه و مجاری ادرار می شود.
استفاده از مکمل های کرن بری که حاوی مقدار مناسب پروانتوسیانیدین های نوع A است، می تواند یک اقدام پیشگیرانه در برابر ابتلا به عفونت های ادراری باشد و همچنین به جلوگیری از ابتلای مجدد به عفونت مجاری ادراری در افرادی که قبلا مبتلا بوده اند کمک می کند.

محققان بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی موجود در کرن بری از چسبیدن باکتری به سلول های مجاری ادراری جلوگیری می کند ولی به نظر نمی رسد که کرن بری توانایی آزادسازی باکتری هایی را که قبلا در این سلول ها گیر کرده اند داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (باید ها و نباید ها برای سلامت کلیه ها) مراجعه کنید.

قرص کرن بری برای عفونت ادراری

مصرف مکمل های کرن بری به پیشگیری از  ابتلا به UTI در افراد مسن، زنان باردار و کودکان کمک می‌کند. در ادامه دو نمونه از مکمل های حاوی کرن را معرفی می‌کنیم:

کرن بری 500 میلی گرم هربالیو

هر کپسول حاوی 500 میلی گرم عصاره میوه کرن بری می‌باشد که به پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند.

کرن فیکس

هر کپسول کرن فیکس حاوی 500 میلی گرم عصاره کرن بری می‌باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و در پیشگیری و مهار عفونت های مجاری ادراری نقش موثری ایفا می‌کند.

 

عوارض مصرف کرن بری

استفاده خوراکی از کرن بری برای بزرگسالان بی خطر است.
نوشیدن بیش از حد آب میوه کرن بری ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند ناراحتی خفیف معده و اسهال در برخی افراد شود. همچنین مصرف طولانی مدت آب میوه کرن بری در طولانی مدت احتمال ابتلا به سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد.

چه کسانی مجاز به استفاده از کرن بری نیستند؟

- مصرف مکمل های حاوی کرن بری در دروه بارداری و شیردهی بدون تجویز پزشک ممنوع می باشد.
- کرن بری حاوی مقدار قابل توجهی سالسیلیک اسید است که یک ماده مهم در آسپرین است. سالسیلیک اسید می تواند تورم را کاهش داده، مانع از لخته شدن خون شود. در صورت حساسیت به آسپرین از مصرف مکمل های حاوی کرن بری نیز خودداری شود.
- آبمیوه و عصاره حاوی کرن بری حاوی مقدار زیادی از ماده شیمیایی به نام اگزالات است. برخی از مکمل های حاوی کرن بری می توانند سطح اگزالات را در ادرار تا 43 درصد افزایش دهند. از آن جایی که سنگ کلیه در درجه اول از اگزالات به همراه کلسیم ساخته می شود، پس کرن بری که دارای اگزالات است می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. در صورت داشتن سابقه سنگ کلیه از مصرف مکمل های حاوی کرن بری خودداری نمایید.

نتیجه گیری

کرن بری سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است و به عنوان آب میوه، قرص یا کپسول سال هاست که برای جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) استفاده می شود...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )