توصیه های تغذیه ای عفونت مجاری ادراری

توصیه های تغذیه ای عفونت مجاری ادراری

در این مقاله از مجله داروکده با راه کار ها و مکمل های غذایی که به درمان عفونت مجاری ادراری کمک می کند آشنا شوید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 خرداد 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 خرداد 1399

4K

eye icon

توصیه های تغذیه ای عفونت مجاری ادراری

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • علائم عفونت ادراری
  • توصیه های غذایی برای درمان عفونت ادراری

عفونت مجاری ادراری (UTI: Urinary tract infection)  یکی از متداول ترین عفونت های باکتریایی در سراسر جهان است و به طور تخمینی سالانه 150 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.
با اینکه تمامی افراد ممکن است به عفونت های ادراری مبتلا شوند اما شانس ابتلای خانم ها 30 برابر آقایان می باشد! به طوری که تقریبا 40% خانم ها در طول زندگی خود UTI را تجربه می کنند.

این عفونت ممکن است قسمت های مختلف دستگاه ادراری مانند: مثانه، میزنای، کلیه و میز راه را درگیر کند اما معمولا عفونت از اعضای پایین تر مجاری ادراری یعنی میزراه و مثانه آغاز می شود.

علائم عفونت ادراری

• احساس سوزش هنگام دفع ادرار
• احساس دفع ادرار مکرر
• تب یا خستگی
• درد در ناحیه ی لگن، قسمت پایین شکم و یا پشت

عفونت ادراری می تواند به وسیله ی آنتی بیوتیک ها درمان شود اما شانس برگشت مجدد عفونت بسیار بالاست. به علاوه مصرف بیش از اندازه ی آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی می تواند عواقب منفی ای مانند آسیب به فلور باکتریایی طبیعی مجاری ادراری وارد کند.
با همه ی این ها برخی مطالعات اظهار می کنند که تا 42% عفونت های خفیف و غیرپیچیده ی ادراری شانس درمان شدن بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها را دارا می باشند.
اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به طور مکرر ابتلا به UTI را تجربه می کنید احتمالا تاکنون به دنبال راه حل های طبیعی و جایگزین برای درمان و یا پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری بوده اید. در این مقاله سعی می کنیم چند روش کاربردی که ممکن است در پیشگیری یا درمان UTI موثر باشند معرفی کنیم.

توصیه های غذایی برای درمان عفونت ادراری

مایعات فراوان بنوشید

اولین کاری که لازم است در زمان ابتلا به عفونت مجاری ادراری انجام دهید نوشیدن آب است! مصرف مقدار زیاد آب و افزایش دفعات ادرار به دلیل بیرون راندن باکتری هایی که ایجاد کننده ی عفونت باکتریایی مجاری ادرار بوده اند می تواند در بهبود و یا پیشگیری عفونت موثر واقع شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنید به مقدار کافی مایعات دریافت می کنید می توانید در شبانه روز حداقل 6 تا 8 لیوان 250 میلی لیتری آب بخورید.
* تقریبا در زمان بیداری هر 2-3 ساعت یک لیوان.

غذاهای مفید برای عفونت های ادرای

برای بهبود هرچه سریع تر عفونت مجاری ادراری بهتر است غذاهای زیر را استفاده کنید:

انواع توت ها (بری ها)

با وجود اینکه تحقیقات روی اثربخشی بری ها همچنان ادامه دارد ولی خوردن کرن بری، بلوبری و رزبری برای خلاصی از عفونت مجاری ادراری به شما کمک می کند. این بری ها شامل پروآنتوسیانیدین هستند که از طریق ممانعت از چسبیدن باکتری به غشای مجاری ادراری مانع عفونت می شوند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک

سعی کنید غذاهایی مثل ماست یونانی ساده، ترشی و کلم ترش را در رژیم غذای تان بگنجانید چون این غذاها حاوی باکتری های مفیدی هستند که به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند.

غذاهای غنی از فیبر

غذاهای با محتوای فیبر بالا مثل موز، لوبیا، عدس، مغزها، جو دوسر و دیگر غلات کامل به دفع باکتری های مضر از بدن شما کمک می کنند و همچنین حرکات طبیعی روده را تحریک می کنند که این موضوع باعث کاهش فشار مثانه می شود.

سالمون

ماهی های آب سرد، دارای اسیدچرب امگا3 هستند که به کاهش التهاب ناشی از عفونت های ادراری کمک می کند. مکمل‌های روغن ماهی، جایگزین مناسبی برای افرادی که ماهی مصرف نمی‌کنند، هستند. همیشه قبل از اضافه کردن هر مکملی به رژیم غذایی تان با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

شکر

تنظیم رژیم غذایی مناسب برای عفونت های ادراری، فراتر از معرفی برخی غذاها و نوشیدنی هاست، بلکه باید از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ این الگوی ساده را دنبال کنید: از مصرف شکر خودداری کنید، امروزه شکر در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های تجاری وجود دارد. متاسفانه شکر می‌تواند عفونت را تشدید کند.

برای کاهش مصرف غذاهای شیرین و ارتقای برنامه مراقبتی‌تان برای بهبود عفونت مجاری ادراری، از مصرف موارد زیر پرهیز کنید:

  • کربوهیدرات ها

  • جوش شیرین

  • الکل (آب‌جو-شراب-مشروب)

  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی

با وجود اینکه هیچ شواهدی مبنی بر اینکه شیرین کننده های مصنوعی می توانند عفونت ادراری را بدتر کنند وجود ندارد، ولی تشدید علائم در افراد مبتلا به التهاب مثانه مزمن مشاهده شده است. بنابراین بهتر است از مصرفشان پرهیز کنید. 

غذاهای تند

غذاهای تند می‌توانند مثانه را تحریک کنند، به عنوان جایگزین سعی کنید از رزیم های غذایی ملایم مانند رژیم BRAT شامل (موز، برنج، سس سیب و نان تست) استفاده کنید.

مرکبات

علی‌رغم اینکه مرکبات به علت داشتن ویتامین C دارای خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی هستند، میوه های با اسید بالا مثل پرتقال، لیمو، لیمو ترش و گریپ‌فروت می‌توانند با  تحریک مثانه علائم عفونت ادراری را تشدید کنند.

نوشیدنی های کافئین دار

هیدراته بودن در زمان ابتلا به عفونت مجاری ادراری بسیار حائز اهمیت است ولی باید از قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید. هر زمان برای انتخاب نوشیدنی بر سر دوراهی قرار گرفتید، بی درنگ آب را انتخاب کنید.

سخن آخر

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، افزایش مصرف مایعات و حذف محرک های احتمالی مثانه مانند نوشابه، الکل، شیرین کننده های مصنوعی و قهوه از رژیم غذایی شما ممکن است به پیشگیری از عفونت های ادراری (UTI) و کاهش علائم آن کمک کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )