انواع مسمومیت های غذایی را بشناسید!

انواع مسمومیت های غذایی را بشناسید!

در این مقاله با انواع مسمومیت های غذایی و علایم و عوامل ایجاد آن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 اردیبهشت 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 اردیبهشت 1396

3K

eye icon

انواع مسمومیت های غذایی را بشناسید!

لیستریا: گوشت خام و سبزیجات
باکتری لیستریا می تواند برخی میوه های تازه مثل طالبی، همچنین برخی محصولات فرآوری شده مثل پنیر را آلوده کند. علائم این مسمومیت شامل تب، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و یا اسهال است. این مسمومیت می تواند در طی 2 روز یا حتی 2 ماه پس از آلوده شدن به این باکتری اتفاق بیافتد. 
پیشگیری: طالبی را قبل از مصرف به دقت بشویید و خشک کنید و در یخچال در دمای زیر 40 درجه فارنهایت نگهداری کنید. 

لیستریا: لبنیات غیر پاستوریزه
محصولات لبنی که از شیر خام تهیه می شوند مثل ماست و برخی از انواع پنیر ها می توانند آلوده به باکتری لیستریا باشند. باکتری لیستریا نسبت به سرما تا حدی مقاوم است بنابراین قرار دادن این محصولات در یخچال به سادگی این باکتری را از بین نمی برد. افرادی که احتمال بیشتری برای مسموم شدن با این باکتری را دارند شامل این ها می باشند: افراد مسن، خانم های باردار و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند. 
پیشگیری: حتما از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. 

لیستریا: غذاهای گوشتی آماده و سوسیس و کالباس
گاهی اوقات باکتری لیستریا به کارخانجات تولید مواد غذایی راه پیدا کرده و می تواند حتی برای سال ها در آنجا زندگی کند. حرارت و پختن غذا باعث از بین رفتن باکتری لیستریا می شود. اما ممکن است آلودگی محصولات پس از پخت و قبل از بسته بندی اتفاق بیافتد. مثلا هنگامی که غذا روی همان پیشخوانی که گوشت خام قرار داشته بسته بندی شود احتمال آلودگی بیشتر می شود. 
پیشگیری: هرگز از فراورده های گوشتی و غذاهای گوشتی آماده که تاریخ مصرف آنها گذشته است استفاده نکنید. غذاهای گوشتی نیمه آماده را قبل از مصرف به خوبی بپزید و یا در درجه حرارت مناسب سرخ کنید.

سالمونلا: تخم مرغ
باکتری سالمونلا می تواند هر غذایی را آلوده کند. اما فرآورده های حیوانی به دلیل تماس مستقیم با حیوان از ریسک بالاتری برای آلوده شدن برخوردارند. تخم مرغ ممکن است که هنگامی که در بدن مرغ است و قبل از ایجاد پوسته آلوده به این میکروب شود. علائم این مسمومیت شامل: معده درد، تب و اسهال است. معمولا علائم 12 تا 72 ساعت پس از آلوده شدن به میکروب رخ می دهد و بیماری حدودا 4 تا 7 روز به طول می انجامد.
پیشگیری: هرگز تخم مرغ خام و نیم پخته شده مصرف نکنید. در صورت تماس با تخم مرغ خام حتما دست ها را با آب و صابون به دقت بشویید و نسبت به شستشوی ظروفی که با آن در تماس بوده اند اقدام کنید.

سالمونلا: غذاهای فرآوری شده 
چیپس، کراکر، سوپ نیمه آماده، کره بادام زمینی و حتی غذاهای فریز شده می توانند حاوی درصد ناچیزی عفونت سالمونلا باشند. یکی از موارد شیوع سالمونلا به دلیل استفاده کره بادام زمینی در غذاهای بسته بندی شده بود. 
پیشگیری: محصولات تاریخ گذشته و یا محصولاتی که بسته بندی آنها مشکل دارد را به هیچ وجه مصرف نکنید. 

سالمونلا: گوشت خام 
گوشت خام و گوشت هایی که در شرایط غیر بهداشتی ذبح شوند و گوشت های شکار ممکن است حاوی سالمونلا باشند. این آلودگی در گوشت بوقلمون نیز ممکن است دیده شود. آلودگی با سالمونلا ظاهر و بوی گوشت را تغییر نمی دهد بنابراین از روی ظاهر قابل تشخیص نیست. 
پیشگیری: قبل از مصرف گوشت آن را به دقت و با حرارت کافی بپزید. بعد از پاک کردن گوشت دست های خود را به دقت با آب و صابون بشویید. تمامی ظروف و سطوحی را که با گوشت خام در ارتباط بوده به دقت با آب گرم و مایع تمیز کننده بشویید. 

برای مطالعه بیشتر: بد هضم ترین غذاها را بشناسید

ای کلای: آبمیوه و شیر 
اغلب آبمیوه های صنعتی که در سوپر مارکت ها عرضه می شوند به صورت بسته بندی شده و دارای تاریخ مصرف و پاستوریزه می باشند و مشکلی از جهت آلودگی به ای کلای ندارند. اما آبمیوه هایی که به صورت دست ساز تهیه می شوند در صورت عدم رعایت بهداشت می توانند آلوده به ای کلای باشند. این میکروب می تواند شیر غیر پاستوریزه را نیز آلوده کند. آلودگی شیر به این میکروب به دلیل ظروف و وسایل غیر بهداشتی شیر دوشی است. 
پیشگیری: فقط از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید و در صورتی که می خواهید از شیر غیر پاستوریزه استفاده کنید حتما آن را بجوشانید 

ای کلای: سبزیجات و میوه ها
میوه ها و سبزیجات نیز ممکن است به ای کلای آلوده شوند. این اتفاق در صورتی می افتد که این سبزیجات و میوه ها با آب آلوده به باکتری آبیاری شده باشند. سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج بیشتر از سایر سبزیجات و میوه ها در معرض خطر آلودگی هستند. البته متخصصان معتقدند که منافع خوردن سبزیجات به قدری زیاد است که نباید به دلیل آلودگی احتمالی افراد را از خوردن آنها منع کنیم. 
پیشگیری: سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می شوند باید به دقت شسته شوند. مثلا برگ های کاهو را به دقت از هم جدا کرده سپس بشویید. سبزیجاتی را که قابلیت پخت دارند قبل از مصرف بپزید.

بوتولیسم: کنسروها
بوتولیسم یک بیماری خطرناک و حتی کشنده است که عامل آن ممکن است در کنسروهای آلوده وجود داشته باشد . کنسروهای خانگی مثل عسل بیشتر در معرض این آلودگی هستند . برخی مواد غذایی که دودی می شوند مثل ماهی دودی نیز می تواند آلوده شود. بدن کودکان نسبت به بزرگسالان در برابر این بیماری ضعیف تر و حساس تر است. 
علائم بیماری شامل: اسپاسم عضلات، تهوع، مشکلات تنفسی، اشکال در بلع، دوبینی، ضعف و فلج اعضا می باشد. 

پیشگیری: هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید. از مصرف کنسروهایی که سر و ته آنها برآمده شده و نشتی دارد جدا خودداری کنید. اگر پس از باز کردن کنسرو محتویات آن بوی نامطبوع داشت و یا مایعات درون کنسرو با فشار خارج شد به هیچ وجه آن را مصرف نکنید. قبل از مصرف کنسروها آنها را حداقل به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانید. 

استافیلیکوک: ساندویچ، سالاد
بله کاملا درست است شما ممکن است از طریق مصرف غذا به استافیلیکوک آلوده شوید. البته اگر این غذا توسط فرد آلوده به این میکروب و بدون رعایت اصول بهداشتی تهیه شده باشد. غذاهایی که بیشترین احتمال آلودگی را دارند شامل ساندویچ و سالاد می باشند. علائم آلودگی به این میکروب به سرعت و حتی ظرف 30 دقیقه پس از مصرف غذای آلوده نمایان می شوند. علائم آن شامل: تهوع، درد عضلات و اسهال است. طول دوره بیماری معمولا بین 1 تا 3 روز است. 

پیشگیری: قبل از تهیه غذا دست های خود را به دقت بشویید. اگر بیمار هستید و یا دچار ترشحات عفونی چشم یا بینی هستید، همچنین اگر در دستان خود زخم یا جراحت عفونی دارید غذا درست نکنید. 

هپاتیت A: تهیه نادرست و غیربهداشتی غذا 
هپاتیت A نوعی ویروس است که به کبد حمله کرده و باعث تب، خستگی، تهوع، کاهش وزن و زردی می شود. اغلب اوقات بیماری ملایم است. این بیماری یک بیماری ویروسی است و از طریق ترشحات فرد بیمار قابل انتقال است. معمولا بیماری از طریق کارکنان رستوران ها و مراکز تهیه غذا که آلوده به این ویروس هستند انتقال می یابد.
پیشگیری: سعی کنید قبل از رفتن به رستوران. یا تهیه غذا خارج از منزل از بهداشت محل تهیه غذا اطمینان حاصل کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟ 
اغلب مسمومیت های غذایی خودبخود برطرف می شوند. ولی در صورت هر یک از علائم زیر لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید. 
تب بالا- مدفوع خونی- استفراغ های مکرر- اسهالی که بیش از 3 روز ادامه داشته باشد- علائم کم آبی بدن (خشکی دهان، سرگیجه، کم ادراری) 

چند نکته برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی
- قبل از تهیه غذا دست های خود را به دقت بشویید. 
- چاقو، ظروف و لوازم آشپزخانه را پس از تماس با گوشت خام به دقت بشویید. 
- سبزیجات و میوه ها را کامل و به درستی بشویید. 
- برگ های رویه کاهو و کلم را دور بیاندازید. 
- گوشت ها اعم از گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و بوقلمون و همچنین تخم مرغ را در درجه حرارت مناسب به درستی پخته و سپس مصرف کنید. 
-غذای مانده را در یخچال نگهداری کنید. 

موارد احتیاط 
برخی از گروه ها نسبت به مسمومیت های غذایی حساس ترند و زودتر بیمار می شوند. این گروه ها شامل خانم های باردار، افراد مسن، نوجوانان و بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی می باشند. این افراد باید تا حد ممکن از مصرف گوشت و تخم مرغ که کامل نپخته است خودداری کنند. محصولات لبنی غیر پاستوریزه را مصرف نکنند. از مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی به صورت خام خودداری کنند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )