آلرژی فصلی

آلرژی فصلی

در این مقاله از مجله داروکده درباره آلرژی فصلی و راه های کنترل و درمان آن بخوانید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 فروردین 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 فروردین 1395

6K

eye icon

آلرژی فصلی

بهار فصل شروع آلرژی است. هنگامی که گیاهان گرده افشانی می کنند و گرده آنها در هوا پراکنده می شود، مشکل افراد مبتلا به آلرژی آغاز شده و این افراد دچار عطسه های مکرر و آبریزش بینی می شوند. همه ساله حدود 58 میلیون آمریکایی با شروع فصل بهار دچار رینیت آلرژیک می شوند که گاهی تحت عنوان تب یونجه نیز نامیده می شود. اگر چه هیچ راه حل فوری و قطعی برای رفع کامل آلرژی های بهاره وجود ندارد، اما راه های فراوانی برای مقابله با آن و کم کردن عوارض ناشی از این بیماری وجود دارد، از دارو درمانی گرفته تا درمان های خانگی. 

عوامل ایجاد آلرژی بهاره 
مهمترین عامل شروع آلرژی بهاره گرده گل ها، درختان و سایر گیاهان است، گیاه به منظور تولیدمثل در فصل بهار شروع به گرده افشانی می کند. هنگامی که این گرده ها وارد بینی فرد مبتلا به آلرژی می شوند سیستم ایمنی فرد را تحریک می کنند. سیستم ایمنی به اشتباه این گرده ها را به عنوان مهاجم خارجی تلقی کرده و بر ضد آنها آنتی بادی آزاد می کند، آنتی بادی ها موادی هستند که در شرایط عادی باکتری ها، ویروس ها و ارگانیسم های بیماری زا را شناسایی کرده و به آنها حمله می کنند. در واقع در فرد مبتلا به آلرژی گرده های گیاهان به اشتباه مهاجم تلقی شده و باعث آزاد شدن آنتی بادی در بدن می گردند، آنتی بادی ها به مواد حساسیت زا حمله می کنند و این کار باعث آزاد شدن مواد شیمیایی تحت عنوان هیستامین ها در بدن می شوند. 
هیستامین ها عامل آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، قرمزی و التهاب چشم و سایر علائم آلرژی هستند. گرده گیاهان ممکن است تا کیلومترها جابجا شوند و برای افراد مبتلا به آلرژی مشکل ایجاد کنند، هر چقدر تعداد گرده ها بیشتر باشد مشکل بیشتری برای افراد مبتلا به آلرژی ایجاد می کند. مهمترین گیاهانی که گرده آنها شدیدا آلرژی زا هستند عبارتند از: درخت هایی مانند توسکا، زبان گنجشک، صنوبر، راش، بید، افرا، سرو، نارون، گردو، سپیدار، توت، بلوط، زیتون، نخل، کاج و اغلب درختان میوه، گیاه پنبه و همچنین چمن. 

بیشتر بخوانید: درمان های طبیعی و خانگی برای آلرژی کودکان

آلرژی فصلی چه علائمی دارد؟
علائم آلرژی بهاره شامل:
آبریزش بینی- اشک ریزش چشم ها- عطسه- سرفه- خارش چشم ها وبینی- قرمزی چشم ها- تیرگی اطراف چشم. 
مواد آلرژی زا موجود در هوا علاوه بر آلرژی می توانند سبب بروز آسم شوند که در این حالت راه های هوایی تنگ شده و تنفس مشکل می شود و باعث سرفه، خس خس سینه و اشکال در تنفس می شود. علائم آلرژی در هنگام وزش باد به دلیل جابجایی بیشتر گرده گیاهان شدیدتر است. در عوض معمولا روزهای بارانی برای افراد مبتلا به آلرژی بهتر است زیرا باران مواد حساسیت زا را شسته و از هوا پاک می کند.

آلرژی فصلی چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر در فصل بهار دچار مشکلاتی مثل آبریزش بینی، قرمزی چشم ها و خارش چشم ها و بینی می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما را برای انجام تست های تشخیص آلرژی به مراکز مخصوص معرفی خواهد کرد. متخصصین آلرژی معمولا چندین تست پوستی بر روی بیمار انجام می دهند. این آزمایشات با روش های گوناگونی انجام می شوند، مثلا گاهی اوقات خراش های کوچکی روی پوست ایجاد می کنند و مقادیر بسیار کم از مواد آلرژن را روی هر خراش می ریزند و یا مواد آلرژن را به صورت رقیق شده زیر پوست بازوی بیمار تزریق می کنند. چنانچه فرد به یکی از مواد حساسیت داشته باشد ناحیه تزریق آن به صورت تورم و یا کهیر در می آید. گاهی اوقات برای انجام آزمایشات لازم است برای بیمار آزمایش تخصصی خون درخواست شود. 

درمان های آلرژی فصلی 
پزشکان برای درمان آلرژی فصلی داروهای مختلفی تجویز می کنند از داروهای ساده و بدون نسخه گرفته تا داروهای کاملا تخصصی. برخی از داروهای مورد استفاده بر علیه آلرژی عبارتند از:
آنتی هیستامین ها: این دسته داروها با کاهش سطح هیستامین بدن باعث کاهش عطسه، سرفه و آبریزش بینی می شوند. 
دکونژستانت ها: این دسته داروها عروق خونی درون بینی را تنگ تر می کنند و از این طریق احتقان و تورم عروق بینی را کاهش می دهند. البته بعضی داروها حاوی 2 ماده آنتی هیستامین و دکونژستانت می باشند.

 قطره ها و اسپری های بینی حاوی دکونژستانت: این اسپری ها و یا قطره ها باعث کاهش و یا رفع احتقان بینی به صورت موضعی شده بنابراین در صورت استفاده صحیح عوارض جانبی کمتری نسبت به نوع خوراکی دکونژستانت ها دارند. 
قطره ها و اسپری های بینی استروئیدی: این قطره ها و اسپری های بینی باعث کاهش التهاب در بینی می شوند و معمولا به عنوان اولین درمان در آلرژی به کار می روند. اسپری بینی کرومولین سدیم می تواند باعث پیشگیری از شروع علائم آلرژی شود. آنتی هیستامین ها اغلب خواب آور هستند بنابراین هنگام مصرف این داروها از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند بپرهیزید. بهتر است قبل از استفاده از هرگونه دارو با پزشک مشورت کنید. دقت داشته باشید که اگر بدون تجویز پزشک از داروهای آنتی هیستامین استفاده می کنید نباید این داروها بیش از 3 روز مصرف کنید و برای ادامه درمان لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشکان متخصص آلرژی برای بیماران خود واکسن هایی تجویز می کنند که این واکسن ها باعث رفع و یا کاهش بیماری می شوند.

لازم به ذکر است در طب مکمل روش های مختلفی برای مبارزه با آلرژی وجود دارد مانند استفاده از برخی داروهای گیاهی و یا گیاهان دارویی. البته درمان های طبیعی و گیاهان دارویی الزاما بی خطر نیستند و باید با احتیاط و کاملا آگاهانه مورد مصرف قرار گیرند بنابراین قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید. یکی از راه های موثر و بی ضرر برای رفع آلرژی شستشوی بینی با آب نمک رقیق است، این کار به رقیق کردن ترشحات بینی و باز شدن سینوس ها کمک شایانی می کند. البته برای این کار باید حتما از آب جوشیده خنک شده استفاده کنید و وسیله ای که با آن شستشوی بینی انجام می شود را بعد از هر بار استفاده به دقت شسته و خشک کنید.

چند راهکار برای پیشگیری از آلرژی فصلی 
اگر شما دچار آلرژی فصلی هستید و در منطقه دارای گل و گیاه زندگی می کنید تقریبا غیر ممکن است که بتوانید به طور کامل از آن پیشگیری کنید. اما در این جا به چند راهکار اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید تا حدی آلرژی خود را کنترل کنید. 
- سعی کنید در فصل گرده افشانی گیاهان در ساعات اولیه صبح که بیشترین میزان گرده افشانی صورت می گیرد، در منزل بمانید.
- در فصل بهار تا حد ممکن درها و پنجره های منزل خود را ببندید و ترجیحا از دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده کنید. 
- درزهای پنجره ها، قفسه کتاب ها، هواکش ها و هر قسمتی از منزل را که فکر می کنید گرده گیاهان در آنجا جمع شده اند، به دقت تمیز کنید البته بهتر است این کار توسط شخص دیگری انجام شود و یا هنگام انجام آن از ماسک های فیلتر دار استفاده کنید. 
- هنگامی که از بیرون به منزل می آیید موهایتان را بشویید چون گرده گیاهان به راحتی لابه لای موها می ماند. 
- 2 بار در هفته منزل خود را به دقت با جاروبرقی تمیز کنید. البته همانطور که قبلا گفته شد اگر به آلرژی مبتلا هستید و شخصا این کار را انجام می دهید، حتما از ماسک استفاده کنید زیرا هوایی که از جاروبرقی خارج می شود به راحتی ذرات روی زمین و فرش ها را در هوا معلق می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )