چند روش غیردارویی برای درمان میگرن

چند روش غیردارویی برای درمان میگرن

میگرن سردرد آزار دهنده ای است. در این مقاله با راه کارهایی برای درمان میگرن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 مهر 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 مهر 1395

7K

eye icon

چند روش غیردارویی برای درمان میگرن

طب سوزنی
در این روش که متعلق به طب سنتی چین می باشد متخصص طب سوزنی سوزن های مخصوص بسیار نازک را به نقاط مخصوصی از بدن وارد می کند. برخی تحقیقات بیانگر آن است که درمان های طب سوزنی می تواند باعث کاهش درد های میگرنی و کاهش تعداد دفعات سردرد شوند. شما می توانید درمان های طب سوزنی را به موازات سایر درمان های میگرن انجام دهید.

بیوفیدبک
پاسخ بدن انسان به درد همراه با برخی تغییرات فیزیکی است تغییراتی مانند افزایش ضربان قلب، انقباض عضلات و یا سردی دست ها. در روش بیوفیدبک برخی حسگر ها این تغییرات را اندازه گیری می کنند و برحسب آن اطلاعاتی مانند فرکانس خاصی از صدا و یا طیفی از نور چشمک زن را به فرد بیمار می دهد. بدن شما به این موارد پاسخ داده و عضلات شما ریلاکس می شود. برخی مطالعات بیانگر آن است که این کار باعث تسکین سردرد های میگرنی و طولانی تر کردن فواصل بین حملات میگرنی می گردد.

برای مطالعه بیشتر با انواع سردرد آشنا شوید.

ماساژ 
هر چند هنوز تحقیقات کافی در زمینه ماساژ انجام نشده است اما تحقیقات اولیه بیانگر این است که ماساژ می تواند تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد. لازم به ذکر است که در صورت آغاز سردرد ماساژ هیچ تاثیری در تسکین درد ندارد. ماساژ می تواند استرس را کاهش دهد، استرس یکی از عوامل مهم آغاز حمله میگرنی است.

مکمل های ویتامین و مواد معدنی
مطالعات صورت گرفته بر روی برخی از بیماران مبتلا به میگرن نشان داده است که ریبوفلاوین یا ویتامین B2 و منیزیم فاصله بین حملات میگرنی را کمتر می کنند هر چند تاثیر آنی بر روی کاهش درد در زمان حملات سردرد ندارند. مصرف مکمل کوآنزیم Q10 هم تعداد دفعات حملات میگرنی را به طور محسوسی کاهش می دهد. البته کوآنزیم Q10 باید حداقل به مدت چند ماه مصرف گردد تا اثر خود را نشان دهد. قبل از شروع مصرف کوآنزیم Q10 بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف آن برای شما هیچ اثرات جانبی ایجاد نمی کند.

برای مشاهده محصولات و فرآورده های گیاهی موثر در میگرن اینجا کلیک کنید.

تکنیک های ایجاد آرامش
به دلیل اینکه یکی از عوامل مهم شروع حملات میگرنی استرس است، تمرینات ریلاکسیشن بسیار مفید هستند. تمریناتی مانند تنفس عمیق و شل کردن عضلات که در آن فرد تمرین می کند که عضلات قسمت های مختلف بدن را ریلاکس کند، تمرینات بسیار مفیدی هستند. با این تمرینات فرد قادر خواهد بود استرس خود را به عنوان عامل اصلی سردرد کنترل کند.

تمرینات ورزشی
تمرینات ورزشی منظم که باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ بیشتر خون به بدن می شوند برای میگرن بسیار مفید هستند. یک تحقیق صورت گرفته در سوئد به مقایسه بین تمرینات ورزشی، تکنیک های ریلاکسیشن و دارو درمانی برای تسکین درد های میگرنی پرداخته است. نتیجه این تحقیق نشان می دهد که تمرینات ورزشی مانند پیاده روی تند به مدت 40 دقیقه 3 بار در هفته به اندازه تمرینات ریلاکسیشن و حتی استفاده از دارو برای کاهش میزان سردرد میگرنی و کاهش تعداد دفعات میگرن موثر است.

کایروپراکتیک
هنوز تردید وجود دارد که آیا واقعا روش کایروپراکتیک می تواند برای درمان میگرن موثر باشد یا خیر. اما مطالعات ابتدایی بیانگر این است که این تکنیک می تواند به اندازه مصرف دارو از بروز حملات میگرنی پیشگیری کند. لازم به ذکر است این روش برای برخی از افراد مناسب نیست بنابراین بهتر است قبل از انجام آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روان درمانی
روان درمانگران به خصوص آنهایی که بر روی تغییرات رفتاری و فکری بیماران تمرکز می کنند، قادرند به افرادی که دچار میگرن خفیف هستند کمک کنند. روان درمانی به این معنا نیست که شما مشکل روانی و یا مغزی دارید بلکه به شما کمک می کند بهتر با شرایطی که باعث سردرد شما می شود کنار بیایید.

تغییر در رژیم غذایی
بعضی از مواد غذایی باعث شروع سردرد در تعدادی از مبتلایان به میگرن می شود. برخی از این مواد غذایی که اغلب برای بیماران مشکل آفرین هستند شامل الکل، کافئین، شکلات، غذا های کنسرو شده، گوشت های فراوری شده، پنیر مانده، ماست، و آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی) می باشند. بهتر است در یک برگه نام مواد غذایی که قبل از سردرد مصرف کرده اید را یادداشت کنید تا کم کم لیستی از غذاهایی که باعث شروع سردرد در شما می شود را داشته باشید.

فشار دادن نقاط دردناک
برخی از بیماران مبتلا به میگرن معتقدند که فشار ملایم بر ناحیه سر، پیشانی، صورت و یا حتی گردن در هنگام سردرد باعث تسکین درد آنها می شود. می توانید روش های زیر را امتحان کنید:
- ناحیه ابرو و زیر چشم را فشار دهید. 
- ناحیه شقیقه و فک را به حالت دورانی ماساژ دهید.
- ناحیه پایین جمجمه را به آرامی با یک توپ بیسبال ماساژ دهید. 
همچنین می توانید سر خود را با یک پارچه ببندید.

خواب
تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی و حملات میگرنی ارتباط بسیار نزدیکی دارند. بنابراین به عادات خواب خود توجه بیشتری کنید. حتما نکات زیر را رعایت کنید. 
- در تختخواب کتاب نخوانید، تلویزیون نبینید و به موزیک گوش ندهید. 
- در طول روز چرت نزنید. 
- 2 ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنید. 
- از تلفن همراه، لپ تاپ و یا تبلت در تختخواب استفاده نکنید.

چند نکته مهم
سبک زندگی شما تاثیر بسزایی در تکرار دفعات حملات میگرن دارد. رعایت نکات زیر می تواند به پیشگیری از شروع حملات و افزایش فواصل حملات کمک بزرگی کند. 
-هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و به موقع صبحانه، ناهار و شام خود را میل کنید.
- به میزان کافی آب بنوشید و اجازه ندهید بدنتان بی آب بماند. 
- به طور مرتب ورزش کنید. 
- وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )