با انواع سردرد آشنا شوید

با انواع سردرد آشنا شوید

سردرد یکی از مشکلات شایع است که در سنین مختلف مشاهده می شود. در این مقاله با انواع سردرد و راه های درمان آن آشنا شوید.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

24 بهمن 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

24 بهمن 1396

5K

eye icon

با انواع سردرد آشنا شوید

سردرد یکی از مشکلات شایع است که در سنین مختلف مشاهده می شود. سردرد های گاه و بیگاه معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اگر فردی به طور مرتب دچار سردرد می شود لازم است که حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت تشخیص علت سردرد قرار گیرد.

سردرد تنشی چیست؟
این نوع سردرد یکی از شایع ترین سردرد ها محسوب می شود. عبارت سردرد تنشی اغلب برای سردرد هایی که به دلیل انقباض عضلات و یا استرس هستند به کار برده می شود. این سردرد اغلب درد دو طرفه دارد یعنی درد در هر دو طرف سر احساس می شود و شخص احساس می کند که زنگی درون سر وی وجود دارد و یا احساس فشار در سر، صورت و گردن می کند. به علاوه ممکن است به نور و صدا حساس شود.

- چه عواملی موجب سردرد تنشی می شوند؟
نحوه قرار گیری فیزیکی سر می تواند باعث کشش عضلات سر و گردن شود مثلا هنگامی که فرد برای مدت طولانی با کامپیوتر کار می کند و گوشی تلفن را با کمک شانه کنار گوش نگه می دارد، این وضعیت و نحوه قرارگیری می تواند منجر به سردرد شود. استرس، کارهای سنگین، گرسنگی، افسردگی، اضطراب و کم خوابی همگی می توانند بر روی عضلات گردن، صورت، جمجمه و فک تاثیر گذاشته و باعث ایجاد سردرد تنشی شوند.

- را ه های درمان سردرد تنشی
اگر عامل سردرد تنشی مواردی مانند آرتروز، دندان قروچه و آپنه خواب باشد، پزشک ابتدا نسبت به کنترل و درمان این موارد اقدام می کند و بدین طریق سردرد بیمار نیز بهبود می یابد. اگر این موارد وجود نداشت و یا با درمان آنها نیز سردرد بهبود نیافت می توانید از داروهای مسکن موجود در داروخانه ها که نیازی به تجویز پزشک ندارند استفاده کنید، داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن. دوش آب گرم و یا گرم نگه داشتن قسمت پشت گردن نیز می تواند در بهبود سردرد موثر باشند. اگر انجام این اقدامات هم به درمان سردرد کمک نکرد می توانید با تجویز پزشک از مسکن های قوی تر استفاده نمایید. یکی دیگر از راه های کنترل این نوع سردرد استفاده از روش های کنترل استرس مانند مدیتیشن می باشد.

سردرد میگرنی چیست؟
سردرد میگرنی عبارت است از نوعی سردرد آزار دهنده که معمولا در یک طرف سر احساس می شود. این سردرد اغلب با احساس فشار در سر همراه است و با حرف زدن و راه رفتن بدتر می شود. سردرد میگرنی می تواند با حالت تهوع، حساسیت به نور، صدا و حتی بوها همراه باشد. ممکن است روز قبل از شروع حمله میگرن ولع زیاد برای خوردن یک غذای خاص و تغییر در میزان ادرار در فرد مشاهده شود. بعضی از افراد ممکن است قبل از شروع حمله و یا در حین آن و حتی پس از آن دچار علائم پیش هشدار یا آئورا شوند. این علائم می توانند نورهای خیره کننده، خطوط موج دار و نقطه های کور در میدان دید باشند.

- چه عواملی موجب سردرد میگرنی می شوند؟
نظریه های مختلفی در مورد اینکه چرا برخی افراد دچار میگرن هستند در حالی که برخی دیگر هیچگاه این سردرد را تجربه نمی کنند وجود دارد. مهم ترین علل میگرن عامل ژنتیک و عوامل محیطی می باشند. عامل آغازگر حملات میگرن در افراد مختلف متفاوت است اما شایع ترین آنها عبارتند از تغییرات هورمونی، استرس، مشکلات خواب، بوهای تند، تنباکو، نخوردن یک وعده غذایی، نور زیاد و خیره کننده، استرس و اضطراب. همچنین برخی از خوراکی ها نیز می توانند عامل شروع حملات میگرن باشند که مهم ترین آنها عبارتند از: شراب، پنیر کهنه، ترشی، پپرونی و سالامی.

- راه های درمان میگرن
یکی از بهترین روش ها برای درمان سردرد میگرنی استراحت در اتاق تاریک است با چشمان بسته در حالی که پیشانی را خنک نگه می دارید. یکی دیگر از کارهای مفید نوشیدن مقدار زیاد مایعات است به خصوص اگر دچار تهوع هستید. پزشک برای این بیماران دارو تجویز می کند که این دارو برای تسکین درد و یا جلوگیری از شروع حملات میگرن می باشد. معمولا عوامل شروع کننده حملات میگرن برای هر شخص منحصر به خود فرد است. بنابراین چنانچه دچار میگرن هستید بهتر است یک لیست از عوامل آغازگر حملات میگرنی خود تهیه کرده و تا حد امکان از آنها پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: چند روش غیر دارویی برای درمان میگرن

سردرد خوشه ای چیست؟
این نوع سردرد به صورت ناگهانی آغاز شده و شدت درد زیاد است. معمولا در یک طرف سر به خصوص در ناحیه پشت چشم احساس می شود. این نوع سردرد ممکن است برای مدت هفته ها، هر روز در حدود یک ساعت مشخص آغاز شود. درد معمولا حدود 5 تا 10 دقیقه پس از شروع سردرد شدت یافته و حدود 3 ساعت به طول می انجامد. چشم ها و بینی فرد بیمار هنگام درد ممکن است قرمز و متورم شوند. البته معمولا این حالت در سمتی اتفاق می افتد که درد وجود دارد. به علاوه بیمار ممکن است به نور، صدا و بو حساس شود. بیمار ممکن است دچار علائم پیش هشدار مانند میگرن شود. همچنین ممکن است احساس تهوع داشته باشد.

- عوامل ایجاد سردرد خوشه ای کدامند؟
به دلیل این که این سردرد اغلب شب ها ایجاد می شود، پزشکان معتقدند که این سردرد می تواند به دلیل خواب نا منظم به وجود بیاید. نوشیدنی های الکلی به خصوص شراب و سیگار کشیدن نیز می توانند از عوامل آغازگر این سردرد محسوب شوند. شانس ابتلا به این نوع سردرد از افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها دچار آن هستند و همچنین کسانی که سابقه ضربه به سر داشته اند بیشتر است. این سردرد بیشتر در بهار و پاییز مشاهده می شود و گاهی اوقات با آلرژی اشتباه گرفته می شود.

- چگونه سردرد خوشه ای را درمان کنیم؟
برخی از پزشکان توصیه می کنند که برای درمان این نوع سردرد بیمار اکسیژن درمانی شود. آنها معتقدند با این کار اکسیژن خالص به عروق  رسیده و در نتیجه خون کمتری در مغز جریان می یابد. البته هنوز علت دقیق آن مشخص نیست اما این روش در اکثر بیماران مبتلا به این نوع سردرد مفید است و باعث بهبود و کنترل درد در آنها می شود. علاوه بر اینها داروهایی که معمولا در میگرن تجویز می شود نیز برای این نوع سردرد مفید است زیرا این داروها عروق را تنگ کرده و بدین طریق درد را تسکین می دهند. در موارد شدید این نوع سردرد درمان های پیشگیرانه انجام می شود از جمله تجویز داروهایی مثل وراپامیل.

سردرد سینوسی را بشناسید
علائم این سردرد شباهت زیادی به سردرد میگرنی دارد و اغلب بیمارانی که فکر می کنند سردرد سینوسی دارند در واقع دچار میگرن هستند. هر دوی این سردرد ها می توانند باعث درد صورت، آبریزش بینی و چشم شوند و با پایین انداختن سر، سردرد در هر دو این سردرد ها بیشتر می شود. اما سردرد سینوسی که به دلیل التهاب یا عفونت در سینوس ها پدید می آید اغلب همراه با ترشحات غلیظ زرد رنگ است و حتی ممکن است با تب و مشکل در بویایی همراه باشد. که این علائم در میگرن مشاهده نمی شود.

 

- روش های درمان سردرد سینوسی
اغلب اوقات سردرد ناشی از سینوزیت خودبه خود و در طی یک هفته بهبود یافته و از بین می رود. اگر این سردرد بیش از یک هفته به طول انجامید نشان دهنده این است که سینوس ها دچار عفونت باکتریایی شده و نیازمند درمان آنتی بیوتیکی هستند. پزشکان توصیه می کنند برای درمان این نوع سردرد سینوس ها را با استفاده از سرم نمکی و اسپری سالین شستشو دهید. در برخی موارد پزشک مجبور است به خاطر رفع التهاب سینوس ها برای بیمار کورتیکواستروئید تجویز نماید.

سردرد ثانویه چیست؟
این نوع سردرد به دلیل یک بیماری ثانویه اتفاق می افتد مثلا سردرد ناشی از سینوزیت باکتریایی که ناشی از عفونت سینوس هاست. سایر مشکلاتی که می توانند منجر به ایجاد سردرد های ثانویه شود عبارتند از: ضربه مغزی، مشکلات عروقی، تومورهای مغزی و صرع.

- را ه های درمان سردرد ثانویه کدامند؟
در ابتدا پزشک با کمک علائم بالینی بیمار و آزمایشات و بررسی های تخصصی علت سردرد را تشخیص می دهد. و سپس اقدام به درمان آن می کند و با درمان عامل آن سردرد بیمار نیز بهبود می یابد.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )