6 نکته مهم در مورد مشکلات بینایی افراد دیابتی

6 نکته مهم در مورد مشکلات بینایی افراد دیابتی

آیا می دانستید که دیابت باعث مشکلات بینایی می گردد؟ در این مقاله 6 نکته مهم در مورد مشکلات چشمی افراد دیابتی ذکر می گردد.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 دی 1395

5K

eye icon

6 نکته مهم در مورد مشکلات بینایی افراد دیابتی

مشکلات چشمی افراد دیابتی اگر به سرعت و در مراحل اولیه تحت درمان قرار نگیرد باعث کم بینایی و حتی نابینایی می گردد. در این مطلب نکات مهمی در مورد مشکلات چشمی افراد دیابتی ذکر می کنیم. (این مقاله توسط انجمن چشم پزشکی آمریکا با همکاری بخش چشم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین آمریکا منتشر شده است.)

دیابت یکی از دلایل مهم نابینایی است
افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار عوارض گوناگونی شوند که یکی از مهمترین آنها مشکلات بینایی است. این مشکلات شامل: آب مروارید یا کاتاراکت، آب سیاه یا گلوکوم و شایع ترین آنها رتینوپاتی دیابتی است. رتینوپاتی دیابتی که به دلیل صدمه به عروق خونی شبکیه به وجود می آید عمده ترین علت نابینایی در افراد 20 تا 74 سال در آمریکاست. انجمن چشم پزشکی آمریکا اعلام کرده که متاسفانه تعداد افرادی که دچار مشکلات بینایی ناشی از دیابت هستند رو به افزایش است. در حال حاضر حدود 7.7 میلیون نفر در آمریکا دچار عوارض ناشی از رتینوپاتی دیابتی هستند که پیش بینی می گردد تا سال 2030 این رقم به 14.6 میلیون نفر برسد.

مشکلات بینایی بدون علامت و درد
رتینوپاتی دیابتی در مراحل اولیه فاقد هر گونه علامت می باشد. در نتیجه فرد متوجه مشکلات تهدید کننده بینایی خود نمی شود. شخص ممکن است تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد از مشکل خود آگاه نشود. معمولا فرد هنگامی متوجه بیماری خود می شود که دچار تاری دید شود. در ابتدا قسمتی از شبکیه فرد به نام لکه زرد یا ماکولا دچار مشکل می شود. بعد از مدتی رگ های جدیدی روی سطح شبکیه به وجود می آیند تا خون رسانی به آن دچار مشکل نشود اما همین رگ ها می توانند باعث مشکلات بینایی شوند. وقتی بیماری به مرحله ای برسد که صدمات دائمی به عروق این ناحیه وارد شده باشد برگرداندن بینایی کار بسیار دشواری است. به این دلیل است که پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند که حتما تحت نظر چشم پزشک باشند زیرا درمان ها حتما باید در مراحل اولیه بیماری انجام شوند تا نتیجه داشته باشند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت چشمگیر علم پزشکی 95 درصد بیماران دیابتی که در مراحل اولیه و زود هنگام به چشم پزشک مراجعه می کنند می توانند بینایی خود را حفظ کنند و از نابینایی پیشگیری کنند.

خطر مشکلات بینایی همیشه در کمین افراد دیابتی است
همه افراد دیابتی در هر سن و سالی به شدت در معرض خطر مشکلات بینایی هستند. هر چه مدت زمان ابتلای فرد به دیابت بیشتر باشد، بیشتر در معرض مشکلات بینایی است. در حقیقت 40 تا 45 درصد افرادی که برای آنها دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود در همان زمان دچار درجاتی از رتینوپاتی دیابتی هستند. لازم به ذکر است که این رقم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر است. چشم پزشکان معتقدند که دیابت دلیل عمده نابینایی در افراد است اما چنانچه بیمار در مراحل اولیه بیماری به چشم پزشک مراجعه کند می توان از نابینایی پیشگیری کرد. متاسفانه خیلی از افراد دیابتی مراجعه مستمر به چشم پزشک را جدی نمی گیرند. همه افراد مبتلا به دیابت باید حداقل سالی یکبار به چشم پزشک مراجعه کنند.

نقش نژاد در مشکلات بینایی
تحقیقات بیانگر این است که برخی از نژادها و قومیت ها بیشتر در معرض مشکلات بینایی و نابینایی ناشی از دیابت هستند. قومیت هایی مانند سیاه پوستان آمریکایی، قزاق ها، سرخ پوستان، مردم آلاسکا، مردم آمریکای لاتین بیشتر در معرض نابینایی براثر دیابت هستند. بر طبق آمار انجمن چشم پزشکی آمریکا بالغ بر 800 هزار سیاه پوست آمریکایی دچار رتینوپاتی دیابتی هستند و پیش بینی می شود که تا سال 2030 این رقم به 1.2 میلیون نفر برسد. بنابراین نژاد و قومیت نقش مهمی در رتینوپاتی دیابتی ایفا می کند.

کنترل دیابت
کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش بسیار مهمی در کند کردن روند رتینوپاتی ایفا می کند. کنترل قند خون همانطور که از پیشرفت مشکلات کلیوی و عصبی در بیماران دیابتی پیشگیری می کند باعث کند شدن روند رتینوپاتی دیابتی می گردد. به طور کلی اگر مبتلا به دیابت هستید موارد زیر را به دقت رعایت کنید. 
- داروهایتان را دقیقا طبق تجویز پزشک و به موقع مصرف کنید. 
- وزن خود را در محدوده وزن طبیعی نگه دارید. 
- میزان فعالیت های فیزیکی روزانه خود را افزایش دهید. 
- قند خون، هموگلوبین A1C، فشار خون و کلسترول خود را به طور مرتب چک کنید. 
- سیگار را ترک کنید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و کنترل دیابت

معاینات منظم چشم پزشکی
اگر مبتلا به دیابت هستید باید حداقل سالی یکبار تحت معاینات دقیق چشم پزشکی قرار گیرید. چشم پزشک قطره ای در چشم شما می ریزد که باعث بزرگ شدن مردمک چشمان شده و وی را قادر می سازد تا بهتر و دقیق تر بتواند قسمت انتهای چشم شما یعنی شبکیه را معاینه کند. بنابراین اگر نمی خواهید دچار مشکلات بینایی و حتی نابینایی ناشی از دیابت شوید مراجعه منظم به چشم پزشک را جدی بگیرید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )