آنچه پاها در مورد سلامتی شما می گویند

آنچه پاها در مورد سلامتی شما می گویند

پا قلب دوم ما است بنابراین سلامتی آن بسیار مهم است. در این مقاله به برخی مشکلات سلامتی اشاره شده که باعث ایجاد تغییرات و مشکلاتی در پاها می شوند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

08 خرداد 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

08 خرداد 1395

10K

eye icon

آنچه پاها در مورد سلامتی شما می گویند

حتما بارها شنیده اید که پا قلب دوم ما می باشد. سلامتی پا بسیار مهم است و بیانگر سلامتی فرد است. همه افراد باید به دقت مراقب سلامتی پاهای خود باشند. هر گونه مشکل و یا عارضه در پاها باید به دقت پیگیری شود. 

پاهای سرد
سردی انگشتان پا علل مختلفی دارد. یکی از دلایل این مشکل جریان خون ناکافی در انگشتان پاهاست که این مشکل می تواند به دلیل فشار خون بالا، بیماری های قلبی و یا سیگار کشیدن باشد. آسیب به اعصاب پا و دیابت کنترل نشده هم از علل دیگر این مشکل هستند. یکی دیگر از عوامل احتمالی کم کاری تیروئید است. کم خونی هم باعث سردی پاها می شود. اگر پاهای سردی دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید، پزشک پس از بررسی عوامل احتمالی تشخیص می دهد که آیا سردی پای شما به بیماری خاصی مربوط است یا یک مشکل ایدئوپاتیک و بی علت است.

پا درد
اگر پس از یک پیاده روی طولانی دچار پا درد شدید اولین نکته ای که باید به آن دقت کنید کفش های شما است. تقریبا 8 نفر از هر 10 زن کفش های نامناسبی به پا می کنند. چنانچه کفش های شما مناسب هستند ولی باز هم پا درد دارید لازم است به سایر عوامل هم توجه کنید. این درد حتی می تواند ناشی از شکستگی استخوان های کوچک پا باشد. این شکستگی ها می توانند به دلیل انجام حرکاتی مانند پرش طول، تمرینات بسکتبال و برخی از ورزش ها اتفاق بیافتد، اما در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند حتی انجام حرکات ساده هم ممکن است باعث شکستگی در استخوان های کوچک پا شود.

تغییر رنگ انگشتان پا
بیماری رینودز می تواند باعث تغییر رنگ انگشتان پا به رنگ سفید، آبی و یا قرمز شود البته پس از مدتی این انگشتان خودبخود به رنگ طبیعی باز می گردند. دلیل این اتفاق تنگی ناگهانی عروق یا وازواسپاسم است. استرس یا تغییر ناگهانی دما می تواند عامل ایجاد وازواسپاسم باشد، این پدیده معمولا روی سلامت عمومی فرد تاثیری ندارد. این مشکل ممکن است با بیماری آرتریت روماتوئید و یا مشکلات تیروئید در ارتباط باشد.

درد پاشنه پا
مهمترین عامل درد پاشنه پا فاسیای کف پایی یا التهاب در محل اتصال لیگامان ها به استخوان پاشنه می باشد. این درد معمولا صبح ها پس از برخاستن از رختخواب و هنگام وارد شدن فشار به پا شدیدتر است. آرتریت، ورزش بیش از حد و کفش گشاد می تواند عامل این درد و التهاب تاندون ها شود. دلایلی که کمتر شایع هستند شامل: خار پاشنه، عفونت استخوان، تومور و یا شکستگی استخوان می باشند.

کشیدن پا روی زمین هنگام راه رفتن
گاهی اوقات اولین علامت یک مشکل یا بیماری تغییر در طرز راه رفتن یا کشیدن پا روی زمین هنگام راه رفتن است. این مشکل ممکن است به علت از دست دادن نسبی حس در پاها به دلیل آسیب عصبی باشد. حدود 30 درصد این مشکل مربوط به دیابت است. آسیب عصب ممکن است به دلیل عفونت، کمبود ویتامین و مصرف الکل باشد. البته در بعضی موارد دلیل روشنی برای آسیب عصب وجود ندارد. سایر دلایل برای کشیدن پا روی زمین هنگام راه رفتن می تواند آسیب های مغزی، نخاعی، یا عضلانی باشد. 

انگشت های چماقی شکل
در این حالت انگشتان پا به شکل چماق می شوند. در این حالت نوک انگشتان کاملا گرد شده و قسمت پایین انگشتان انحنا دارد (مانند شکل چماق). عمده ترین دلیل ایجاد انگشت های چماقی بیماری های ریوی می باشند اما مشکلاتی مانند بیماری های قلبی، مشکلات کبدی و مشکلات گوارشی و یا برخی عفونت ها هم می توانند باعث ایجاد این حالت شوند. گاهی اوقات انگشتان چماقی حالت ارثی دارد و بدون دلیل می باشند.

ورم پا 
ورم موقتی پا معمولا به دلیل ایستادن طولانی مدت و یا سفر هوایی طولانی می باشد که در زمان بارداری هم شایعتر است. اما ورم طولانی مدت یا ماندگار پا می تواند به دلیل یک مشکل جدی پزشکی باشد. علت این مشکل ممکن است به دلیل گردش نامناسب خون در پا، مشکل سیستم لنفاوی و یا لخته خون باشد. مشکلات کلیوی و غده تیروئید هم می توانند باعث ورم پا شوند. چنانچه مرتبا دچار ورم پا می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید.

گر گرفتگی پاها 
احساس گر گرفتن پاها معمولا در افراد مبتلا به دیابت بسیار شایع است. علت این مشکل آسیب های عصبی می باشد. یکی دیگر از علل گر گرفتن پاها کمبود ویتامین B می باشد.
سایر علل شامل: بیماری ها ی مزمن کلیه، اختلال در گردش خون پاها (به دلیل بیماری های عروقی)، کم کاری تیروئید و انجام تمرینات حرفه ای ورزشی می باشد.

زخم پا
زخم های پا که برای مدت طولانی وجود دارند ولی بهبود نیافته اند یکی از علائم هشدار دهنده در دیابت است. دیابت حس پا را دچار اختلال می کند و باعث اختلال در گردش خون پاها و عدم بهبود عادی زخم ها می شود، بنابراین حتی یک تاول ساده در این افراد هم ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این زخم ها معمولا عفونی هستند. افراد مبتلا به دیابت باید هر روز پاهای خود را به دقت شسته و خشک کنند و هر روز پاهای خود را برای یافتن هر گونه زخم یا مشکل احتمالی بررسی کنند. لازم به ذکر است روند کند بهبود در زخم های پا فقط به دلیل دیابت نیست گاهی اوقات مشکلات عروقی هم این مشکل را تشدید می کنند. 

درد شست پا
نقرس شناخته شده ترین علت درد ناگهانی در شست پا می باشد، که این درد معمولا با قرمزی و تورم همراه است. یکی دیگر از عوامل درد شست پا استئوآرتریت می باشد که باعث درد و تورم در این ناحیه می شود. گاهی اوقات یک بیماری تحت عنوان هالوکس ریجیدوس باعث این درد می شود که همراه با سفتی مفصل شست پا می باشد. گاهی اوقات درد شست پا در ورزشکاران هم مشاهده می شود به خصوص کسانی که روی سطوح سخت ورزش می کنند و علت آن صدمه به لیگامان های اطراف مفصل شست می باشد. 

درد انگشت های کوچک پا
اگر هنگام راه رفتن احساس درد می کنید و درد بیشتر روی پای شماست و به سمت انگشتان به خصوص انگشتان کوچک تیر می کشد ممکن است مبتلا به بیماری مورتون نوروما باشید. این مشکل در واقع ضخیم شدن بافت های جداره عصب به خصوص بین انگشتان سوم و چهارم می باشد. این مشکل در زنان 8 تا 10 برابر بیشتر از مردان است. علت این اختلال صدمه یا فشار بیش از اندازه به انگشتان پاست.

خارش پاها 
خارش و پوسته پوسته شدن پوست پا در ورزشکاران ممکن است به دلیل عفونت های قارچی باشد. یکی دیگر از دلایل این مشکل درماتیت تماسی است که به دلیل حساسیت به مواد شیمیایی و یا محصولات بهداشتی به وجود می آید و باعث خارش، پوسته پوسته شدن به همراه لکه های قرمز و خشکی پوست پا به خصوص در قسمت انگشتان می شود. گاهی اوقات پوسته پوسته شدن پاها به دلیل یک بیماری خودایمنی به نام پسوریازیس می باشد. برخی کرم های دارویی می توانند این مشکل خارش و پوسته پوسته شدن پاها را بهبود بخشند.

انگشت های چنگکی
تغییر شکل انگشتان پا به شکل چنگک می تواند به دلیل پوشیدن کفش های تنگ یا نامناسب ایجاد شود. از طرفی برخی بیماری ها نظیر دیابت، آسیب های عصبی، مصرف الکل و سایر اختلالات عصبی هم می توانند عامل ایجاد این مشکل باشند. در این حالت نوک انگشتان به داخل جمع می شوند و ظاهری مانند چنگک پیدا می کنند. برخی تمرینات ورزشی کششی در ناحیه انگشتان پا، پوشیدن کفش های طبی و یا برخی اعمال جراحی برای اصلاح این مشکل مفید هستند.

اسپاسم عضلات پا
درد ناگهانی و شدید در پاها نشانه اسپاسم یا کرامپ عضله پا می باشد این درد ممکن است چند دقیقه هم به طول بیانجامد. کار زیاد و خستگی عضلات پا یکی از عمده ترین دلایل این درد است. سایر علل شامل اختلال در گردش خون، از بین رفتن تعادل سطح پتاسیم، منیزیم، کلسیم و یا ویتامین D بدن می باشد. تغییرات سطح هورمون ها در بارداری و اختلالات تیروئید هم می توانند باعث بروز این درد شوند. چنانچه اسپاسم عضله پا شدید باشد و یا اینکه به صورت مکرر اتفاق بیافتد باید حتما به پزشک مراجعه کنید. تمرینات ورزشی قدرتی هم می توانند به رفع خستگی عضلات و کاهش این درد کمک زیادی کنند. 

لکه های تیره رنگ پوست پا 
با توجه به اینکه عامل اصلی سرطان پوست تابش نور خورشید به پوست بدون حفاظ می باشد، نباید زیاد نگران سرطان پوست در ناحیه پا شویم زیرا این قسمت معمولا با کفش و جوراب پوشیده می شود. اما ملانوما که یکی از خطرناک ترین انواع سرطان پوست می باشد می تواند حتی در نقاطی که در معرض تابش نور خورشید نیستند هم مشاهده شود. ملانوما گاهی به صورت لکه های تیره رنگ زیر ناخن تظاهر پیدا می کند. 

بیشتر بخوانید: با بیماری واریس آشنا شوید

ناخن های زرد رنگ
رنگ ناخن ها بیانگر سلامت عمومی افراد هستند. عفونت های قارچی اغلب باعث ضخیم شدن و تغییر رنگ و زرد شدن ناخن های پا می شوند. ناخن های زرد رنگ و ضخیم شده پا می توانند از علائم برخی بیماری ها و مشکلات مانند لنف ادم، مشکلات ریوی، پسوریازیس، یا آرتریت روماتوئید باشد.

ناخن های قاشقی شکل
گاهی اوقات صدمات وارد شده به ناخن ها یا قرار گرفتن در معرض فراورده های حلال با پایه نفتی به طور مداوم می تواند باعث تقعر ناخن یا به اصطلاح ناخن های قاشقی شکل شود. لازم به ذکر است یکی از دلایل نسبتا شایع برای این مشکل کمبود آهن است.

سفیدک روی ناخن 
وارد آمدن فشار و صدمه به ناخن و یا بیماری های سیستمیک می تواند باعث به وجود آمدن لکه های سفید رنگ روی ناخن ها شود. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که تمام و یا بخشی از ناخن از بستر آن جدا شود، که در این حالت لکه های سفید رنگ روی ناخن به وجود می آید. سفیدک روی ناخن می تواند به دلیل صدمه به ناخن، عفونت، یا پسوریازیس ایجاد شود. اگر ناخن ظاهری سالم داشته باشد ولی رنگ بیشتر قسمت های آن سفید باشد می تواند بیانگر مشکلات جدی از قبیل بیماری های کبدی، نارسایی قلبی و یا بیماری های کلیوی باشد. در چنین حالتی لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. 

فرورفتگی سطح ناخن 
نقاط فرورفته ریز و یا گودال های بسیار کوچک روی ناخن در واقع نوعی اختلال در رشد صفحات ناخن است. این حالت در بیش از نیمی از افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا می باشند قابل مشاهده است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )