مواد غذایی فوق العاده مفید برای خانم ها

مواد غذایی فوق العاده مفید برای خانم ها

تغذیه سالم برای بانوان بسیار با اهمیت است. در این مقاله به معرفی مواد غذایی مفید برای بانوان می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

05 بهمن 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

05 بهمن 1395

6K

eye icon

مواد غذایی فوق العاده مفید برای خانم ها

تغذیه سالم برای همه افراد با هر جنسیت و در هر سنی بسیار مهم و ضروری است اما برخی از مواد غذایی برای خانم ها بسیار مفیدتر از سایرین است. این مواد غذایی خاص برای استحکام استخوان خانم ها، دوران بارداری و شیردهی، پیشگیری از سرطان پستان و رحم و مسائلی از این قبیل بسیار مفید و لازم هستند. همچنین این مواد غذایی علاوه بر پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و تضمین سلامتی خانم ها باعث جوان ماندن آنها نیز می شوند. در این مقاله لیستی از این این مواد غذایی ارائه شده است.

گریپ فروت
گریپ فروت سرشاز از فلاوونوئید می باشد. این ماده باعث کاهش چشم گیر خطر سکته های مغزی در زنان شده و همچنین برای قلب بسیار مفید است (پرتقال هم حاوی این ماده است اما گریپ فروت قند کمتری دارد). لازم به ذکر است که گریپ فروت با برخی از داروها تداخل دارویی دارد بنابراین چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید قبل از اینکه گریپ فروت را در سبد غذایی خود قرار دهید با پزشک خود مشورت کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره خواص گریپ فروت بخوانید.

پاپایا
این میوه قرمز – نارنجی سرشار از بتاکاروتن و لیکوپن می باشد. لیکوپن ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم و پستان را به شدت کاهش می دهد. همچنین آنتی اکسیدان موجود در این میوه باعث کاهش کلسترول شده و فشار خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد و به این وسیله خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سویا
لوبیای سویا سرشار از فیبر است و حاوی چربی های مفید و ترکیبات مشابه هورمون استروژن است که اصطلاحا به آن ایزوفلاون گفته می شود. ایزوفلاون یکی از مفیدترین مواد در دوران یائسگی است. به عنوان مثال این ماده می تواند احساس گرگرفتگی و ناراحتی های مشابه را در آغاز دوران یائسگی کنترل کند. چنانچه قبلا به سرطان پستان دچار بوده اید برای مصرف این ماده با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از انواع سرطان های پستان با هورمون استروژن مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: پنج دلیل قانع کننده برای مصرف سویا

مارچوبه
یکی دیگر از منابع غنی ویتامین K که در استحکام استخوان ها نقش مهمی دارد مارچوبه است. سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود از مارچوبه استفاده کنید. مارچوبه علاوه بر ویتامین K سرشار از فولات است. فولات برای خانم هایی که قصد بارداری دارند بسیار مفید و لازم است زیرا باعث پیشگیری از نقص های مادرزادی جنین می شود.

میوه های خانواده توت فرنگی و گیلاس
این میوه ها جزو خوش رنگ ترین و زیباترین میوه ها هستند و همچنین حاوی مقادیر بالایی فلاوونوئید و آنتی اکسیدان می باشند که می توانند سلول های سالم را در برابر آسیب ها محافظت کنند. این میوه ها تاثیرات بسیار خوبی بر روی مغز دارند و باعث می شوند در سنین بالا مغز فعال بماند. به علاوه این میوه ها حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشند که به ساخت کلاژن کمک زیادی می کند. کلاژن پروتئینی است که پوست را جوان و شاداب نگه می دارد.

کلم
کلم سرشار از ویتامین K می باشد که همراه با کلسیم و ویتامین D به استخوان ها استحکام می بخشد. خانم ها باید سعی کنند انواع کلم را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند و از مزایای بسیار زیاد آن بهره ببرند. مصرف یک واحد کلم در روز حدود 20 درصد نیاز بدن به ویتامین های A و C را تامین می کند.

کدو حلوایی
مس، فیبر، ویتامین B6، پتاسیم، آهن و ... ! در واقع کدو حلوایی یک میوه کامل است. علاوه بر اینها سرشار از بتاکاروتن می باشد. مصرف کدو حلوایی در دوران بارداری و شیردهی به شدت به مادران توصیه می شود زیرا باعث می شود فرزند شما قوی تر و سالم تر باشد.

ماست کم چرب
زنان بالای 50 سال نیاز بیشتری به کلسیم دارند. ماست کم چرب حاوی مقادیر زیادی کلسیم می باشد. مصرف 250 گرم ماست کم چرب تقریبا یک سوم نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند. بهتر است از ماست هایی که با ویتامین D غنی شده اند استفاده نمایید.

ماهی ساردین 
این ماهی های کوچک سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین D و کلسیم هستند. امگا 3 موجود در این ماهی باعث ارتقاء کیفیت شیر مادر خواهد شد. شیر مادرانی که در طول دوران بارداری از این ماهی بیشتر استفاده می کنند از نظر میزان امگا 3 غنی تر از سایرین است. همچنین میزان جیوه موجود در این ماهی نسبت به سایر ماهی ها کمتر می باشد بنابراین برای خانم های باردار بهتر است.

اسفناج
فولات دوست مهربان خانم ها محسوب می شود! علاوه بر اثرات فوق العاده این ماده در طول دوران باروری خانم ها، خطر ابتلا به فراموشی، بیماری های قلبی و سرطان روده را به شدت کاهش می دهد. اسفناج علاوه بر مقدار زیادی فولات حاوی لوتئین نیز می باشد. این آنتی اکسیدان برای قدرت بینایی و عروق شبکیه بسیار مفید است.

حبوبات
حبوبات سرشاز از پروتئین هستند اما فاقد چربی می باشند. همچنین از منابع غنی فیبر محسوب می شوند. حبوبات می توانند به پایین آوردن فشار خون، تنظیم قند خون و کنترل ضربان قلب کمک کنند و به دنبال این فواید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش خواهند داد. بیماری های قلبی معمولا جزو اولین و مهم ترین علل مرگ و میر در کشورهای مختلف جهان هستند.

جگر گوساله و گوسفند
معمولا جگر جزو اولین انتخاب های غذایی برای تامین مواد لازم بدن نمی باشد. اما خوب است بدانید که جگر منبع خوبی برای دریافت فولات و فولیک اسید می باشد. افراد گیاه خوار معمولا این ماده را از طریق مصرف اسفناج و لوبیا چشم بلبلی به دست می آورند.

گردو
گردو جاوی اسیدهای چرب بسیار مفید برای بدن می باشد و می تواند باعث پیشگیری به ابتلا به برخی از سرطان ها شود. می توانید گردو یا تخم کتان را به ماست خود اضافه کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

گوشت قرمز بدون چربی
گوشت قرمز منبع خوبی برای آهن محسوب می شود. خانم های بالای 18 سال به مقادیر زیادی آهن نیازمند هستند. گوشت قرمز علاوه بر میزان بالای آهن منبع خوبی برای تامین روی و ویتامین B محسوب می شود. اما نباید در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کنید زیرا ممکن است باعث ایجادمشکلات و بیماری هایی در بدن شود.

آووکادو
کاملا درست فکر کردید آووکادو میوه ای چرب است اما چربی خوب! مطالعات بیانگر این است که آووکادو می تواند به خانم ها کمک کند تا از شر چربی های اطراف شکم خلاص شوند. همچنین برای بینایی و پوست هم بسیار مفید است. علاوه بر این آووکادو باعث کاهش کلسترول بد و افزایش چربی خوب می شود.

تخم کتان
تخم کتان علاوه بر اینکه حاوی فیبر می باشد حاوی ماده ای به نام لیگنان هم می باشد. این ماده در واقع ترکیبی گیاهی است که در بدن مانند هورمون استروژن عمل می کند و می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها مثل سرطان پستان را کاهش دهد. همچنین تخم کتان حاوی امگا 3 فراوانی نیز می باشد . چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید قبل از شروع مصرف تخم کتان با پزشک خود مشورت کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )