پنج دلیل قانع کننده برای مصرف سویا

پنج دلیل قانع کننده برای مصرف سویا

درباره خواص سویا قطعا شنیده اید، در این مقاله ما پنج دلیل قانع کننده برای شما آورده ایم تا اگر تا حالا سویا را وارد سبد غذایی خود نکرده اید از امروز این کارو بکنید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

12 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

12 بهمن 1398

3K

eye icon

پنج دلیل قانع کننده برای مصرف سویا

اگر تا به حال از سویا به عنوان جایگزین گوشت قرمز استفاده نکرده اید و یا از آجیل سویا به عنوان یک میان وعده ی ترد بهره نبرده اید احتمالا بعد از مطالعه ی این مقاله و آگاهی از خواص بی نظیر این لوبیا به فکر پختن یک پاستای سبوس دار همراه با سس ماکارونی سویا می افتید!

لوبیای سویا یک گیاه بومی آسیاست و از سالیان بسیار دور جزء سبد غذایی رژیم غذایی آسیایی (به خصوص چین) محسوب می شود. این گیاه به صورت بو داده و شور نیز تحت عنوان آجیل سویا استفاده می شود که اگر در میان وعده ها به جای انواع بیسکوییت و یا تنقلات حاوی شکر ساده مصرف شود می تواند تاثیر بسزایی در افزایش سطح سلامتی داشته باشد. 
همچنین سویا به عنوان یک پروتئین گیاهی در صورت جایگزین شدن با گوشت قرمز می تواند علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز شما باعث کاهش دریافت کلسترول و چربی اشباع شود.

خواص سویا:
1. به سلامت قلب کمک می کند.
سویا با کاهش کلسترول بد خون (LDL) می تواند باعث حفظ سلامت قلبی شود. اگر چه مکانیسم این فرآیند کاملا مشخص نیست اما احتمالا محتوای فیبر، پروتئین و آلفا لینولنیک اسید موجود در سویا می توانند در کاهش کلسترول دخیل باشند. مطالعات نشان داده اند سویا علاوه بر کاهش LDL می تواند کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهد.
جالب است که در بین انواع مختلف سویا، آجیل سویا بیشترین تاثیر را در بهبود شرایط قلبی دارد.
یک بحث قابل توجه دیگر در مورد سویا تاثیر آن بر روی فشار خون است. یک مطالعه نشان داده است مصرف روزانه 35 گرم پروتئین سویا به مدت 8 هفته می تواند باعث کاهش فشار سیستولیک و دیاستولیک شود و به این ترتیب در سلامت قلب و عروق تاثیرگذار باشد.
2. می تواند باعث کاهش وزن شود.
محتوای پروتئین و فیبر سویا باعث سیری طولانی مدت و در نتیجه دریافت کالری کمتر می شود، به این ترتیب تعادل منفی ایجاد شده در کالری دریافتی باعث کاهش وزن خواهد شد.
مطالعات خوبی نیز از اثر مثبت سویا بر کاهش وزن حمایت می کنند. برای مثال در یک مطالعه مشخص شد افرادی که تحت رژیم بسیار کم کالری همراه با مصرف روزانه ی سویا بودند از کسانی که تحت همین رژیم اما با پروتئین حیوانی بودند درصد چربی بدن بیشتری کم کردند!
یا مطالعه ی دیگری ثابت کرد افرادی که از بیسکوییت سویا به عنوان صبحانه استفاده می کردند از افرادی که بیسکوییت معمولی استفاده می کردند کاهش وزن بیشتری داشتند.

3. سلامت استخوانی را تضمین می کند.
"جنیستئین" موجود در سویا یک فیتواستروژن است که می تواند با تاثیر بر استخوان ها باعث کاهش احتمال پوکی استخوان در خانم های یائسه شود. به طور کلی نشان داده شده است جنیستئین و دیگر ایزوفلاون های موجود در سویا می توانند با تاثیر بر مارکر های کنترل کننده ی تشکیل استخوان بر سلامت استخوانی فرد موثر باشند، به طوری که بررسی 10 مطالعه نشان داد تراکم استخوانی در خانم های یائسه با مصرف روزانه 90 میلی گرم ایزوفلاون های سویا به مدت 6 ماه به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
4. می تواند عوارض یائسگی را بهبود دهد.
در دوره ی یائسگی سطح استروژن کاهش می یابد که باعث عوارضی چون گر گرفتگی، تغییر در حالات روحی و... می شود. با توجه به اینکه فیتواستروژن های سویا می توانند اعمال استروژن را تقلید کنند بنابراین مصرف سویا می تواند باعث کاهش این عوارض شود. بنابراین اگر از گرگرفتگی و افسردگی دوران یائسگی رنج می برید یا بعد از یائسگی دچار پوکی استخوان شده اید بهتر است از سویا در برنامه ی غذایی روزانه ی خود بهره ببرید.
یک مطالعه اظهار می کند مصرف نصف لیوان (86 گرم) آجیل سویا در روز باعث کاهش 40 درصدی عوارض یائسگی می شود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی فوق العاده مفید برای خانم ها

5. بسیار در دسترس است و به راحتی به غذاها اضافه می شود.
می توانید از اولین سوپرمارکت آجیل سویا و یا پروتئین سویا را تهیه کنید و در میان وعده و یا وعده های اصلی غذایی خود استفاده کنید. 

- مصرف سویا به صورت سس ماکارونی
- استفاده از سویا در سوپ یا آش ها
- آجیل سویا به عنوان یک میان وعده ی سالم
- استفاده از سویای تفت داده شده یا آجیل سویا در سالاد
توجه کنید: آجیل سویا کالری بالایی دارد و با توجه به تراکم کالری خیلی راحت می توان با استفاده ی بیش از حد از آجیل سویا  از حد کالری مورد نیاز روزانه ی خود خارج شویم... پس زمانی که آجیل سویا را به عنوان میان وعده انتخاب می کنید حسابی حواستان به سروینگ سایز  باشد تا زیاده روی نکنید.

چه کسانی نباید سویا مصرف کنند؟
در افرادی که بیماری های وابسته به هورمون (از جمله سرطان سینه) دارند بهتر است مواد غذایی حاوی فیتواستروژن مانند سویا استفاده نشود. با این حال هنوز این مطلب از جنبه های علمی مورد تایید واقع نشده است اما از آنجایی که سویا حاوی فیتواستروژن است و سلول های سرطانی سینه نیز در برخی موارد برای رشد نیاز به استروژن دارند بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف سویا و آجیل سویا  خودداری کنند.

کدام مکمل ها حاوی ایزوفلاون سویا هستند؟
معمولا مکمل های در نظر گرفته شده برای دوران یائسگی دارای مقادیری ایزوفلاونوئید سویا می باشند، از جمله این مکمل ها می توان به محصولات زیر اشاره کرد:
برای مشاهده محصولات بر روی نام آنها کلیک کنید.
ایزومکس
منوسوف پلاس  
منو اورت  
اکتیو منو  

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )