با گروه های غذایی و تاثیر آنها بر دیابت آشنا شوید؟

با گروه های غذایی و تاثیر آنها بر دیابت آشنا شوید؟

تاثیر تغذیه بر بیماری دیابت یک امر ثابت شده است. در مقاله با گروه های غذایی و میزان مجاز استفاده از آنها آشنا شوید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

16 مرداد 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

16 مرداد 1396

5K

eye icon

با گروه های غذایی و تاثیر آنها بر دیابت آشنا شوید؟

گروه نان و غلات: این مواد غذایی عمدتاً حاوی نشاسته هستند. غذاهای موجود در این گروه شامل غلاتی نظیر، جو و برنج می باشند. سبزیجات نشاسته ای نظیر سیب زمینی، نخود سبز و ذرت و همچنین حبوبات نظیر لوبیا چیتی، عدس و لپه به این گروه تعلق دارند. از این گروه 11-6 سهم در طول روز می توان مصرف کرد.

یک واحد از این گروه شامل:

2. گروه میوه ها:  این گروه شامل میوه های تازه، یخ زده، کنسرو شده، میوه های خشک و آبمیوه می باشند. میوه ها تنها گروهی هستند که کالری آن ها فقط از کربوهیدرات ها تأمین می شود. آن ها همچنین دارای مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. از این گروه 2 تا 4 سهم در طول روز می توان مصرف کرد.

یک واحد از این گروه شامل:

3. گروه سبزی ها: سبزیجات حاوی مقدار کمی کربوهیدرات و کالری هستند و به دلیل اینکه چربی ندارند. انتخاب مناسبی برای وعده ها و میان وعده های غذایی می باشند. سبزیجات یکی از مهم ترین منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر محسوب می شوند. بنابراین توصیه می شود روزانه حداقل 3 تا 5 واحد از انواع سبزیجات را مصرف کنید. روزانه حداقل 3 تا 5 واحد از انواع سبزیجات می توان استفاده کرد.

یک واحد از این گروه شامل: 

4. گروه لبنیات:  گروه لبنیات شامل شیر و ماست و سایر فرآورده های لبنی می باشند. باید توجه داشت که انواع پنیر در لیست گوشت ها قرار دارند و خامه و سایر محصولات ساخته شده از چربی شیر در لیست چربی ها طبقه بندی شده اند. شیرها بر مبنای مقدار چربی که دارند به انواع شیر بدون چربی و شیر با چربی بسیار کم، شیر با چربی متوسط و شیر پرچرب تقسیم شده اند، که کالری آن ها به ترتیب 90، 120 و 150 می باشند. از این گروه 2 تا 3 سهم در طول روز می توان مصرف کرد. روزانه  2 تا 3 سهم لبنیات می توان مصرف کرد.

یک واحد از این گروه شامل: 

 

 5. گروه گوشت و جانشین های آن:  گروه گوشت شامل، گوشت قرمز (گاو، گوسفند، ...) و سفید (ماکیان و ماهی)، مغزهای روغنی آجیل (بادام زمینی، فندق، پسته و ...) پنیر و سویا و تخم مرغ می باشد. گوشت ها بر اساس میزان چربی و کالریشان می باشد. کالری آن ها به ترتیب 35، 55، 75 و 100 می باشد. مقدار مجاز مصرف از این گروه 2 تا 3 سهم در روز می باشد.

یک واحد از این گروه شامل:

 6. گروه چربی ها: چربی ها حاوی مقدار زیادی کالری هستند. بعضی انواع چربی ها نظیر چربی های اشباع و کلسترول خطر ایجاد بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند. محدود کردن این گروه به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک زیادی می کند سعی کنید تا آنجا که ممکن است از این گروه غذایی کمتر استفاده نمایید.

یک واحد از این گروه شامل:

توصیه های غذایی:

- به منظور کنترل قند خون، روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذای اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه می شود.
- مصرف میان وعده قبل از خواب در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از کاهش قند خون در طول شب جلوگیری می کند.
- در هر وعده غذایی و در طول روز از گروه های غذایی مختلف استفاده کنید.
- مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را در وعده های غذایی روزانه و میان وعده ها تقسیم کنید.
- همراه با وعده غذایی از سبزیجات استفاده کنید و احتیاجی نیست که کالری و کربوهیدرات آن ها را در محاسبه غذایی خود وارد کنید.
- نان سنگک و بربری از نان لواش و فانتزی بهتر است.
- در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

برای مشاهده محصولات درمانی و کمک درمانی دیابت اینجا کلیک کنید.

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )