چه میوه هایی قبل و بعد از ورزش بخوریم؟

چه میوه هایی قبل و بعد از ورزش بخوریم؟

همیشه تغذیه برای ورزشکاران مهم و حیاتی است. در این مقاله به معرفی میوه هایی که مناسب قبل و بعد از ورزش هستند، می پردازیم.

دکتر مهسا یساقی

نویسنده: دکتر مهسا یساقی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 دی 1395

11K

eye icon

چه میوه هایی قبل و بعد از ورزش بخوریم؟

چه میوه هایی قبل تمرین بخوریم؟
- هندوانه: مطالعات متعددی ثابت کرده اند که مصرف هندوانه قبل از ورزش به بهبود کارایی و ریکاوری کمک می کند. آب هندوانه مدت های طولانی است که در میان ورزشکاران محبوب است اما هم اکنون دانشمندان دریافته اند که این آبمیوه می تواند به کاهش درد عضلانی بعد از ورزش کمک به سزایی کند. بر طبق گزارشی که در مجله (Agricultural and food chemistry) منتشر شده است، هندوانه غنی از آمینواسید ال سیترولین می باشد که این خواص مربوط به این آمینو اسید است. 

ال سیترولین یک آمینواسید ضروری می باشد که با خواص آنتی اکسیدانی خود باعث افزایش سرعت دفع لاکتیک اسید می شود، در نتیجه به بهبود عملکرد فیزیکی و بازیابی سریعتر کمک می کند. سیترولین یک ترکیب ضروری برای ساخت نیتریک اکساید است، گازی که عروق را گشاد می کند و باعث افزایش خونرسانی به ماهیچه ها و بهبود کیفیت تنفس حین ورزش می شود. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه هندوانه باعث کاهش فشار خون و هم چنین کاهش ریسک سکته و حمله قلبی می شود. ال سیترولین در دفع آمونیاک و سایر سموم از کبد نیز موثر است. 

بیشتر بخوانید: 5 غذای پر پروتیئنی که برای رشد عضله قبل خواب توصیه می شود

- موز: موز غنی از کربوهیدرات های سریع الاثر و قابل هضم است که سوخت مورد استفاده برای ورزش را تأمین می کند. هم چنین حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که به بهبود عملکرد عصب و عضلات کمک می کند. از آنجائی که پتاسیم برای مدت زیادی در بدن انباشته نمی شود موز یک منبع بسیار عالی از مواد مغذی برای قبل ورزش است. 

مخصوصاً متخصصان موز را برای تمرین های صبح گاهی توصیه می کنند: 
بیدار شوید ---> یک موز متوسط بخورید ---> 30 دقیقه صبر کنید سپس ---> پیش به سوی باشگاه

چه میوه هایی بعد از تمرین بخوریم؟
- آناناس: از آنجایی که آناناس حاوی یک آنزیم ضد التهابی به نام بروملین می باشد مدتهاست که برای درمان التهاب بخصوص التهاب و تورم بعد عمل های جراحی کاربرد دارد. به همین دلیل مرکز پزشکی داشگاه ماریلند مصرف آناناس را برای پیشگیری از آسیب های عضلانی بعد تمرین توصیه می کند. 

هم چنین قند ساده موجود در آناناس به سرعت متابولیزه می شود و ذخیره گلیکوژن از دست رفته عضلات را جایگزین می کند. در نتیجه باعث ذخیره مجدد انرژی در عضلات شده و ریکاوری بعد تمرین را سرعت می بخشد. آناناس غنی از پتاسیم مورد نیاز برای عملکرد مناسب عصب و عضلات نیز می باشد و با دارا بودن حدود 86 درصد آب به هیدراته شدن بعد تمرین کمک می کند.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )