انتظارت را از قهوه بالا ببر!

انتظارت را از قهوه بالا ببر!

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده درباره قهوه تخصصی پلاس کافی بخوانید.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

20 بهمن 1398

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

20 بهمن 1398

2K

eye icon

انتظارت را از قهوه بالا ببر!

قهوه تخصصی (اسپیشالتی) چیست؟
طبق درجه بندی انجمن قهوه تخصصی آمریکا (SCAA)، قهوه هایی که از 100 درجه 80 و بالاتر را دریافت می کنند تحت عنوان قهوه تخصصی یا همان اسپیشالتی طبقه بندی می شوند. قهوه ی تخصصی به دلیل اینکه تحت شرایط آب و هوایی و خاک ویژه و ایده آل رشد داده می شود، از طعم و عطر منحصر به فرد و بدون نقصی برخوردار است.

قهوه تک خاستگاه: (Single Origin)
قهوه تک خاستگاه قهوه ای است که برخلاف قهوه های ترکیبی موجود، تنها از یک منطقه جغرافیایی به خصوص، کشت و برداشت (مهمترین ویژگی قهوه) شده است و به نام آن منطقه شناخته می شود. پلاس کافی تهیه شده از دانه های تک خاستگاه کلمبیا و برزیل می باشد.
تک خاستگاه، قابلیت ردیابی کردن آن است؛ اینکه دقیقا بدانید قهوه شما از چه مزرعه ای آمده؛ و همچنین قهوه ای یکدست در اختیار دارید و نه قهوه ای ترکیبی، این معمولا به معنی کیفیت بالای قهوه است؛ تاییدی بر اینکه قهوه از مزرعه ای خاص با ویژگی هایی منحصربه فرد آمده، تاییدی بر کیفیت بالای آن است. طعم قهوه تک خاستگاه منعکس کننده ی محل کشت و نیز تاثیر گرفته از ویژگی های جغرافیایی همان مزرعه ومنطقه ی خاص می باشد.

خاستگاه دانه های قهوه برزیلی پلاس کافی:
منطقه: میناس گرایس
نوع: Yellow Catuai
ارتفاع از سطح دریا: 1350 متر

خاستگاه دانه های قهوه کلمبیایی پلاس کافی:
منطقه: آندس انتیوکیا، کلمبیا
نوع: Castillo Caturra
ارتفاع از سطح دریا: 2000 متر

مشخصات قهوه بلندینگ:
حاوی 70 % قهوه برزیلی گرانجا سوفرانسیسکو و 30 % قهوه کلمبیایی آنتیوکیا سوپریمو
کاپینگ نوت:
“کاپینگ قهوه” یا همان “چشیدن قهوه” ؛ یک سنت قدیمی در اروپا و آمریکا است که در اواخر قرن 19 میلادی و در موج اول قهوه؛ به یک روش استاندارد برای ارزیابی طعم و رایحه قهوه دم شده تبدیل شد. کاپینگ توسط Q-Grader ها که تستر حرفه ای قهوه هستند انجام می شود. با انجام کاپینگ، خصیصه های طعم و رایحه قهوه شامل اسیدیته، پس مزه (After taste) و رایحه آن، تحت عنوان کاپینگ نوت بر روی بسته بندی درج می شود. تصاویر زیر نشان دهنده ی کاپینگ نوت قهوه پلاس کافی می باشد:

مراحل رست قهوه:
پس از برداشت، آخرین مرحله فرآوری قبل از دم کردن رست و بو دادن دانه های قهوه خام می باشد.
علاوه بر کیفیت دانه قهوه ،طعم قهوه حاصل واکنش های گرماگیر پیچیده ای می باشد که در طول فرآیند رست دادن رخ می دهد. بو دادن و دمای بالا باعث تغییرات شیمیایی سریعی درون دانه می شود. در واقع به هنگام بو دادن بیش از 800 ترکیب بدون طعم در دانه های سبز و خام قهوه به ترکیبات خوش عطر و طعم و دلچسب تبدیل می شود. رنگ دانه های قهوه سبز طی فرآیند رست از رنگ سبز و زرد به تدریج قهوه ای روشن تا تیره (بستگی به زمان رست) تغییر می کند .در ذیل درجه رست دوطعم قهوه پلاس کافی را مشاهده می نمایید.

چرا باید قهوه پلاس کافی بنوشیم؟
نوشیدن یک فنجان قهوه پلاس کافی برای شما لذت بخش خواهد بود چرا که؛ پلاس کافی به دلیل کیفیت بسیار بالا و مرغوب دانه های قهوه رست شده و همچنین عصاره دانه قهوه سبز (کلروژنیک اسید) دارای کافیین متعادل بوده؛ و به دلیل نداشتن قند و نمک برای مصرف تمام افراد مناسب می باشد. نوشیدن قهوه پلاس کافی به شما کمک خواهد کرد تا ضمن تامین انرژی روزانه و رفع خستگی از فواید عصاره دانه قهوه سبز نیز بهره مند شوید.

مقالات مروری:
قهوه به دلیل اثرات تحریک کننده آن بر سیستم عصبی مرکزی و همچنین طعم و عطر یکی از نوشیدنی های پر طرفدار و پر مصرف در سراسر جهان است. قهوه ترکیبی پیچیده از بیش از 800 ترکیب فرار است در حالی که کافئین و اسیدهای کلروژنیک رایج ترین ترکیبات هستند. رویکردهای نوین در مطالعات اپیدمیولوژیک و تحقیقات تجربی نشان می دهد که مصرف قهوه ممکن است به جلوگیری از چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 2 و بیماری پارکینسون و بیماری کبد (سیروز و کارسینوم کبدی) کمک کند.

در قهوه ترکیبی از مواد شیمیایی پیچیده وجود دارد که مقادیر قابل توجهی اسید کلروژنیک و کافئین را در اختیار شما قرار می دهد. خانم های باردار باید در مصرف قهوه با احتیاط باشند ( 3 لیوان در روز و بیش از 300 میلی گرم در روز کافئین) فراهم نکنند تا احتمال افزایش سقط خود به خود یا اختلال در رشد جنین را کاهش دهند.
اسیدهای کلروژنیک (CGAs) آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در برخی از غذاها و نوشیدنی ها یافت می شوند که مهمترین آنها در قهوه شناسایی شده است. در سال های اخیر، تحقیقات اساسی و کلینیکی حاکی از آن است که مصرف کلروژنیک اسید می تواند اثر ضد فشار خون داشته باشد. از نظر مکانیکی، متابولیت های CGA کلروژنیک اسید; باعث کاهش استرس اکسیداتیو (گونه های واکنش پذیر اکسیژن) می شوند که از طریق بهبود عملکرد اندوتلیال و فراهمی زیستی قابل دسترسی اکسید نیتریک در عروق شریانی منجر به سود کاهش فشار خون می شود.
تأثیر کافئین بر عملکرد ورزشی به ویژه در ورزش های استقامتی هوازی بیش از پنج دقیقه مانند قایق سواری، دوچرخه سواری و دویدن به چشم می خورد همچنین مطالعات نشان داده اند با مصرف قهوه در روز درد عضلانی کاهش می یابد.

در طی ورزش بی هوازی با شدت زیاد، مانند ورزش تیمی و تمرینات با شدت زیاد، کافئین نیز مفید است.
مصرف متوسط کافئین (3-5 mg / kg وزن بدن) می تواند عملکرد استقامتی در ورزشکاران را بهبود بخشد و از تمرینات کوتاه مدت با شدت زیاد بهره مند شوند.

کافئین همچنین می تواند تولید آدرنالین را تحریک کند، تمرکز را افزایش داده و باعث آزاد سازی انرژی شود.
کافئین در دوره بهبودی و کاهش درد نیز نقش دارد.
زیرا مصرف کافئین انرژی ماهیچه ای (گلیکوژن) را ترغیب به بازسازی می کند.
اسیدهای کلروژنیک می توانند در کاهش فشار خون، التهاب سیستمیک، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و تجمع پلاکت موثر باشند. طبق تحقیقات انجام شده قهوه سبز از طریق مکانیسم های گوناگون بر کاهش چاقی و افزایش چربی سوزی کمک می کند. اسید کلروژنیک و کافیین موجود در قهوه سبز، علاوه بر کاهش 45 درصدی جذب چربی موجود در غذا، سوخت و ساز را نیز تحریک می کند. آنتی اکسیدان اصلی در عصاره قهوه سبز یعنی اسید کلروژنیک، در آزاد شدن آنزیم G6P نقش دارد که آنزیم کلیدی در مسیر گلیکولیز و تعیین کننده فرآیند سوخت و ساز مواد سوختی در سلول است.

بلندینگ کلمبیا
قهوه پلاس کافی دارای دوطعم بلندینگ و کلمبیا می باشد.

برای خرید و مشاهده قهوه اسپیشالتی کلمبیا  اینجا کلیک کنید.

برای خرید و مشاهده قهوه اسپیشالتی بلندینگ اینجا کلیک کنید

- تفاوت این دو قهوه فقط در مقدار رست و ترکیب آنها می باشد. قهوه بلندینگ دارای 70 درصد قهوه برزیلی بوده و مقدار رست و تفت آن بیشتر است، بنابراین کمی تلخ تر از قهوه کلمبیا است.
همچنین قهوه کلمبیا مقدار رست کمتری داشته وطعم لایت تری دارد.
روش مصرف:
1) کیسه حاوی قهوه را درون فنجان قرار دهید.
2) آب جوش بالای 80 درجه سانتیگراد را درون فنجان و روی کیسه بریزید.
3) اجازه دهید قهوه 3 الی 4 دقیقه دم کشیده و سپس میل نمایید.

- این قهوه به دلیل داشتن عصاره دانه قهوه سبز و کیفیت قهوه اسپیشالتی از طعم بسیار ملایمی برخوردار است. ولی در صورت تمایل به شیرین کردن قهوه می توانید از یک قاشق عسل استفاده نمایید.
- خوردن قهوه اسپیشالتی پلاس کافی برای تمام افراد از جمله کارمندان، پزشکان وپرستاران و ورزشکاران و... جهت رفع خستگی و تامین انرژی روزانه توصیه می گردد.
- تعداد درکارتن مادر 12 عدد جعبه
- تعداد در جعبه 12 عدد ساشه

شرکت ویستارادین آپادانا با تکیه بر تجربه و دانش متخصصین و با هدف ارتقا سطح سلامت جامعه، اکنون با استفاده از با کیفیت ترین دانه های قهوه اسپیشالتی جهان، طعم و عطر بی نظیر از نوشیدن یک فنجان قهوه تخصصی را برای مصرف کننده به ارمغان آورده است. امید است تا با بهره مندی از بهترین مواد اولیه در فرآیند تولید محصولی شایسته مصرف کننده ایرانی ارائه دهیم و به جایگزینی قهوه در انتخاب نوشیدنی سالم در بین مردم ایران کمک کنیم.

منابع علمی
1. http://www. efsa.europa.eu/en/search/doc/2053.pd intensity exercise -term high-Astorino T.A. et al. (2010) Efficacy of Acute Caffeine Ingestion for short. 265-ength Cond Res. Jan;24(1):257performance: A Systematic Review. J Str https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28675917 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16507475 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25046596 lm.nih.gov/pubmed/22422331https://www.ncbi.n https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27026242 d/27026242https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubme

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )