هر آنچه درباره قهوه سبز باید بدانیم

هر آنچه درباره قهوه سبز باید بدانیم

آیا می دانستید به دانه خام میوه قهوه، قهوه سبز می گویند. در این مقاله با خواص قهوه سبز آشنا شوید.

دکتر الهه عبدالهی

نویسنده: دکتر الهه عبدالهی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

09 دی 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

09 دی 1395

8K

eye icon

هر آنچه درباره قهوه سبز باید بدانیم

قهوه یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است و به عنوان دومین کالای جهانی معامله شده پس از نفت رتبه بندی می شود. گیاه قهوه متعلق به جنس Coffea است که بیش از 90 گونه مختلف دارد. اما فقط دو گونه از آن به نام های Coffea arabica و (Coffea canephora (robusta به طور گسترده کشت می شوند و ارزش اقتصادی دارند (Coffea arabica 60 درصد تولید جهان و Coffea canephora 40 درصد تولید جهان). 

عبارت قهوه سبز به دانه خام میوه قهوه اشاره می کند. دانه های قهوه پس از برشته شدن به رنگ قهوه ای روشن تا تیره تبدیل می شوند. متاسفانه ترکیبات فعال قهوه سبز تحت تاثیر فرآیند برشته شدن قرار می گیرند و محتوای ترکیبات فنولی، اسیدهای کلروژنیک و ظرفیت آنتی اکسیدانتی آن کاهش می یابد. بنابراین دانه های قهوه سبز دارای سطح بالاتری از اسیدهای کلروژنیک است. گفته می شود اسیدهای کلروژنیک موجود در قهوه سبز خواص درمانی دارد. پس می توان این طور نتیجه گرفت که قهوه سبز منبع بهتری برای این ترکیبات مفید است و استفاده از قهوه سبز به عنوان نوشیدنی یا مکمل غذایی بهتر از قهوه معمولی است هر چند که طعم تلخ آن مورد پسند همه واقع نیست و مصرف آن را محدود می کند. برای حل این مشکل می توان از مخلوط قهوه سبز و معمولی بجای قهوه معمولی استفاده کرد. همچنین استفاده از مکمل های عصاره قهوه سبز می تواند راهکار مناسبی باشد. 

برخی از خواص قهوه سبز و کاربرد آن در بیماری ها 
چاقی دیابت فشار خون بالا بیماری آلزایمر عفونت باکتریایی و ... هر چند که برای تایید این موارد بالینی، نیاز به شواهد بیشتری است. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره چای سبز

چاقی 
تحقیقات اولیه نشان می دهد که کاهش وزن با مصرف عصاره قهوه سبز در بزرگسالان چاق (5 بار در روز به مدت 3-2 ماه) به طور میانگین 2.5-3.7 Kg بیشتر از کسانی بوده است که از دارونما یا قهوه معمولی استفاده کردند. قهوه سبز می تواند به عنوان یک ترکیب طبیعی برای کاهش وزن استفاده شود. هر چند باید بدانید که استفاده از مکمل های غذایی بدون تغییر در عادات روزانه امکان پذیر نیست. سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) توصیه می کند که روزانه، کالری دریافتی خود را 1000-500 کالری کاهش دهید و فعالیت بدنی متوسطی در بیشتر روزهای هفته داشته باشید. 

دیابت
هر چند که گفته می شود که کافئین موجود در قهوه سبز می تواند قند خون را تغییر (کاهش یا افزایش) دهد اما شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می دهد بین مصرف قهوه سبز و ابتلا به دیابت نوع 2 اثر عکسی وجود دارد که این اثر با مصرف قهوه بدون کافئین بیشتر است. بنابراین گفته می شود که اثرات مثبت محافظتی بر دیابت نوع 2 با محصولات بدون کافئین بیشتر است. مکانیسم های ذکر شده برای اثرات ضددیابت قهوه سبز شامل افزایش حساسیت به انسولین، کاهش قند خون ناشتا (FBS)، کاهش گلوکاگون ناشتا و ... می باشد. 

فشار خون بالا
تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف 3-1 ماه عصاره قهوه سبز (حاوی 50-140 mg اسید کلروژنیک) در بزرگسالان ژاپنی که فشار خون بالای خفیف درمان نشده ای داشتند توانست فشار خون سیستولی (عدد بالا) را 5-10 mmHg و فشار خون دیاستولی (عدد پایین) را 3-7 mmHg کاهش دهد. 

بیماری آلزایمر
کافئین موجود در قهوه سبز می تواند تولید بتا آمیلوئیدها را مهار کند. گفته می شود که مصرف 5 فنجان قهوه یا 500 میلی گرم کافئین در روز می تواند اثر محافظتی روی مغز داشته باشد. همچنین آخرین مطالعات بر روی اسید کلروژنیک که جز اصلی دانه قهوه سبز است نشان می دهد که این ترکیب اثر محافظتی بر نورون ها دارد. بنابراین می تواند از بیماری های مخرب نورونی مانند سکته مغزی ایسکمیک جلوگیری کند. 

دوز مناسب قهوه سبز 
دوز مناسب قهوه سبز وابسته به فاکتورهای مختلفی از جمله سن مصرف کننده، وضعیت سلامتی و ... است. تاکنون اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده دوز مناسب برای قهوه سبز وجود ندارد. اما به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و دوز آن ها می تواند مهم باشد. پس مطابق دستور برچسب محصول عمل کنید و با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. در مطالعاتی که صورت گرفته است دوزهای 480 و 1000 میلی گرم روزانه به مدت 3 ماه مصرف شدند و این دوزها کاملا بی خطر بوده اند.

عوارض جانبی 
قهوه سبز احتمالا بی خطر است. اما مهم است که بدانید: قهوه سبز حاوی کافئین است. کافئین در قهوه معمولی، چای، کاکائو، کولا و ... وجود دارد. بنابراین به دلیل وجود کافئین، قهوه سبز می تواند عوارض جانبی مرتبط با کافئین را ایجاد کند که شامل موارد زیر است: بی خوابی، عصبی بودن، بی قراری، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و تکرر ادرار همچنین مصرف مقادیر بالای قهوه می تواند سبب سردرد، اضطراب، آژیتاسیون، زنگ زدن گوش و ضربان قلب نامنظم شود. 

هشدار مصرف 
بهتر است در موارد زیر با احتیاط مصرف شود و با پزشک یا داروساز مشورت شود: 
- اختلالات اضطرابی: کافئین موجود در قهوه سبز می تواند اضطراب را بدتر کند.
- اختلالات انعقادی: به نظر می رسد کافئین موجود در قهوه سبز اثر ضدپلاکتی دارد. لذا در صورت مصرف همزمان دوزهای بالای این مکمل با داروهای ضدانعقاد، مکمل ها و گیاهانی که اثرات ضدپلاکتی/ضدانعقادی دارند ابتدا با پزشک مشورت کنید. ممکن است اختلالات انعقادی را بدتر کند.
- دیابت: برخی تحقیقات نشان می دهند که کافئین موجود در قهوه سبز می تواند قند خون را کاهش یا افزایش دهد. بنابراین در صورت مصرف محصولات حاوی کافئین در افراد دیابتی، قند خون آنها باید اندازه گیری و کنترل شود.
- مشکلات گوارشی: اسید کلروژنیک موجود در فرآورده می تواند سبب افزایش ترشح اسید معده شود. لذا بیماران دارای زخم معده و یا دیگر مشکلات مرتبط با این افزایش اسید معده، این فرآورده را با احتیاط مصرف کنند.
- اسهال: مصرف کافئین در مقادیر بالا می تواند اسهال را بدتر کند.
- گلوکوم: کافئین موجود در قهوه سبز می تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد.
- فشار خون بالا: کافئین موجود در قهوه سبز ممکن است فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند افزایش دهد. با این وجود، این اثر ممکن است در افرادی که بطور مداوم کافئین (قهوه، چای و ...) مصرف می کنند کمتر باشد. 

- کلسترول بالا: مطالعات نشان داده است که اجزای خاصی از قهوه فیلتر نشده می تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد. این اجزا در قهوه سبز هم یافت می شود. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا قهوه سبز می تواند کلسترول را افزایش دهد؟ بهتر است در افرادی که کلسترول بالا دارند تحت نظر پزشک مصرف شود. 
- سندرم روده تحریک پذیر(IBS): کافئین موجود در قهوه سبز به ویژه هنگامی که در مقادیر بالا مصرف شود می تواند علائم IBS را بدتر کند. 
- پوکی استخوان (استئوپروز): کافئین می تواند دفع ادراری کلسیم را افزایش دهد. اگر شما پوکی استخوان دارید مصرف کافئین از هر منبعی را به کمتر از 300 میلی گرم در روز (حدود 3-2 فنجان قهوه معمولی) کاهش دهید. مصرف مکمل های کلسیم در این افراد می تواند به جبران کلسیم از دست رفته کمک کند. اما در نوجوانان، زنان جوان و کسانی که به میزان کافی کلسیم مصرف می کنند هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد که کافئین می تواند بر هموستاز کلسیم و تراکم استخوان اثر بگذارد. 
- تداخلات دارویی: هنوز اطلاعات کاملی درباره تداخلات دارویی قهوه سبز وجود ندارد. ترکیبات پلی فنولی موجود در قهوه سبز، سبب کاهش جذب آهن، روی و ... می شود. بهتر است این ترکیبات در زمان های مختلفی مصرف شود. موارد منع مصرف در صورت حساسیت به هر یک از اجزای فرآورده، مصرف نشود. 
- مصرف در بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد استفاده از قهوه سبز در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. پس برای رعایت جانب احتیاط بهتر است از مصرف آن خودداری شود. قهوه سبز نباید در کودکان مصرف شود.

Refrenses 
1- semen s Mercan s Yayla M Acikkol M. Elemental composition of green coffee and its contribution to dietary intake. Food Chemistry. 2017 215:92-100. 2- Sarria B, Martinez-Lopez S, Mateos R, Bravo-Clemente L. Long-term consumption of a green/roasted coffee blend positively affects glucose metabolism and insulin resistance in humans. Food Research International. 2016. 3- http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1264 green%20coffee.aspx activeingredientid=1264 4- http://www.healthline.com/health/green-coffee-bean-weight-loss 5- http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=128110552 6- Jeszka-Skowron M, Stanisz E, De Pena MP. Relationship between antioxidant capacity, chlorogenic acids and elemental composition of green coffee. LWT-Food Science and Technology. 2016.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )