مزایای جالب درمان افسردگی

مزایای جالب درمان افسردگی

افسردگی حتما باید تحت درمان قرار بگیرد. با درمان افسردگی بسیاری از جنبه های زندگی فرد بهبود می یابد. در این مقاله به چند مورد جالب اشاره شده است.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

04 اسفند 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

04 اسفند 1397

4K

eye icon

مزایای جالب درمان افسردگی

افسردگی یکی از مشکلات نسبتاً شایع روانی است که حتما باید تحت درمان قرار گیرد. افسردگی چنانچه تحت درمان قرار نگیرد می تواند روی بسیاری از جنبه های زندگی فرد و همچنین سلامت جسمی وی تاثیر سو بگذارد. خوشبختانه افسردگی به کمک روان درمانی و دارو درمانی به خوبی قابل کنترل و درمان است. در این مقاله به چند مورد جالب که پس از درمان افسردگی برای فرد به وجود می آیند اشاره شده است.

 

 خواب بهتر
افسردگی می تواند خواب راحت را از فرد بگیرد و باعث مشکل در به خواب رفتن و یا بیداری های مکرر در طول خواب شود. این مسئله باعث می‌شود فرد اغلب در طول روز احساس خستگی کند و از آن مهم تر این که بی خوابی و کمبود خواب می تواند افسردگی را تشدید کند. درمان افسردگی می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. اغلب افراد پس از درمان افسردگی مشکل خواب ندارند و خواب بهتری دارند.

 روابط احساسی مستحکم تر
 یکی از مشکلاتی که افسردگی می‌تواند برای فرد ایجاد کند عدم رضایت از رابطه احساسی فرد است. یک بررسی صورت گرفته روی تعدادی از بیماران مبتلا به افسردگی نشان داد که حدود 70 درصد این افراد در صورت عدم مصرف دارو برای افسردگی دچار مشکل در روابط زناشویی بوده و از رابطه خود احساس نارضایتی می‌کنند. درمان افسردگی باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت رابطه احساسی فرد با همسر شده و فرد رابطه احساسی بهتری با همسر خود برقرار می کند.

بیشتر بخوانید: 10 روش غیردارویی و طبیعی برای غلبه بر افسردگی

 خلاصی از درد
درمان افسردگی می‌تواند باعث شود فرد از نظر احساسی حال بهتری داشته باشد. وجود احساس خوب در فرد اغلب به کاهش دردهای جسمی در وی کمک می کند. افسردگی می‌تواند باعث ایجاد دردها و ناراحتی های جسمی در فرد شود. بررسی‌ها تایید می کنند که حتی درد هایی مانند درد ناشی از بیماری هایی مثل آرتریت و میگرن در بیماران مبتلا به افسردگی بیشتر از سایر بیماران است. بنابراین درمان افسردگی می‌تواند باعث کاهش درد در این افراد شود.

 

بهبود وضعیت سلامتی
افراد مبتلا به افسردگی حتما باید تحت درمان قرار گیرند زیرا در غیر این صورت حتی سلامتی جسمی آنها نیز در خطر است. نتیجه یکی از مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان داد زنانی که مبتلا به افسردگی بودند دو برابر بیشتر از سایر زنان در معرض مرگ و میر ناگهانی ناشی از بیماری‌های قلبی بودند. افسردگی می تواند به سلامت عمومی فرد آسیب وارد کند و در نتیجه درمان افسردگی ضروری است. پس از درمان افسردگی اغلب وضعیت سلامت عمومی فرد نیز بهبود می یابد.

عملکرد بهتر در کارها
افسردگی باعث ایجاد مشکلات شغلی در فرد می شود. بیماران مبتلا به افسردگی ممکن است تمرکز کمتری در کار داشته و اشتباهات بیشتری نسبت به سایرین در کار مرتکب شوند. پس از درمان افسردگی تمرکز فرد بهتر شده و اشتباهات کمتری در کار مرتکب می شود. بنابراین اغلب بیماران مبتلا به افسردگی پس از درمان وضعیت شغلی بهتری پیدا می‌کنند.

بهبود وضعیت حافظه
متخصصان دریافتند که افسردگی ممکن است باعث ایجاد تغییرات ساختاری در مناطقی از مغز شود که مربوط به حافظه و تصمیم‌گیری است. این مسئله می‌تواند برای فرد بیمار مشکل‌ساز شود. اما خبر خوب این که خوشبختانه تحت درمان قرار دادن بیمار مبتلا به افسردگی می‌تواند سبب توقف روند این آسیب و حتی بازگشت این ناحیه از مغز به حالت عادی شود. بنابراین اغلب پس از درمان افسردگی بیمار قدرت تفکر بهتری داشته و وضعیت حافظه وی نیز بهبود می یابد.

زندگی خانوادگی شادتر
افراد مبتلا به افسردگی اغلب زود عصبانی شده و تندخو هستند. درمان افسردگی باعث می‌شود فرد خلق و خوی بهتری داشته و کمتر دچار خشم و عصبانیت شود بنابراین تنش در منزل کمتر شده و تعارض کمتری بین اعضای خانواده به وجود می آیند و در نتیجه این موارد روابط خانوادگی بهبود یافته و محیط خانه شاد تر می شود.

برای مطالعه بیشتر: چند تمرین برای کنترل خشم

سبک زندگی سالم ‌تر
آیا می دانید چرا اغلب افراد مبتلا به افسردگی دچار اضافه وزن و چاقی می شوند؟ بخشی از این حالت به دلیل تغییرات رفتاری مانند عدم تحرک یا پرخوری برای داشتن احساس بهتر اتفاق می‌افتد. علت دیگر این مشکل یک علت بیولوژیکی است. در هنگام افسردگی سطح برخی از مواد شیمیایی مغز کاهش یافته و در نتیجه آن فرد میل شدیدی به مصرف کربوهیدرات ها پیدا می کند. درمان افسردگی علاوه بر تنظیم مواد شیمیایی مغز باعث می‌شود فرد انرژی بیشتری برای انجام تمرینات ورزشی داشته و تغذیه سالم تری داشته باشد و بنابراین سبک زندگی سالم تری را تجربه می‌کند.

 بی نظمی کمتر
افسردگی باعث کاهش انرژی فرد شده و حتی کارهای ساده ای مثل جارو کشیدن و پرداخت قبوض نیز برای فرد دشوار می‌شود. هر چه بی نظمی و هرج و مرج خانه بیشتر شود فرد بیشتر احساس ناتوانی و عدم کارایی می‌کند. درمان افسردگی باعث می‌شود فرد انرژی کافی برای انجام کارهای منزل به دست آورده و کنترل بیشتری روی زندگی داشته و منظم تر شود.

روابط اجتماعی بهتر
افسردگی باعث می‌شود فرد کمتر خود را درگیر روابط اجتماعی کند و اغلب اوقات تنها باشد. یکی از دلایل این مسئله این است که بیمار مبتلا به افسردگی اعتماد به نفس پایینی داشته و احساس می‌کند به اندازه کافی فرد دوست داشتنی نیست و در جمع پذیرفته نمی شود. اما پس از درمان افسردگی این حالت برطرف شده و فرد روابط اجتماعی قوی تری خواهد داشت و دوست دارد که در جمع حاضر شده و با دوستان خود معاشرت بیشتری نماید. بنابراین درمان افسردگی می‌تواند باعث بهبود روابط اجتماعی فرد نیز بشود.

نکته پایانی
برخی از افراد مبتلا به افسردگی منتظر و امیدوار هستند که مشکل آنها خود به خود و بدون هیچ گونه درمانی بهبود یابد این طرز فکر کاملا اشتباه است. مطالعات بیانگر این هستند که افسردگی هرچه بیشتر طول بکشد علائم آن شدت یافته و درمان آن نیز دشوارتر می گردد. بنابراین چنانچه احساس می کنید که به افسردگی مبتلا هستید لازم است در سریع ترین زمان ممکن به یک روانپزشک مراجعه کنید و همزمان از جلسات مشاوره و روان درمانی نیز بهره ببرید. هر چه زودتر به فکر درمان افسردگی باشید در آینده زندگی بهتر و سالم تری خواهید داشت.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )