خورش بامیه رژیمی

خورش بامیه رژیمی

خورش بامیه یکی از خورش های خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله طرز تهیه این خورش به صورت سلامت و رژیمی آورده شده است.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

29 دی 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

29 دی 1394

5K

eye icon

خورش بامیه رژیمی

خورش بامیه از غذا های ایرانی و خوشمزه است. در طبخ این غذا معمولا از گوشت استفاده می شود. در این دستور پخت، ما خورش بامیه را به صورت سالم و با ارزش غذایی کامل تر برای شما قرار داده ایم. این روش پخت برای کسانی که گیاه خوار هستند و یا پرهیز غذایی دارند مناسب است. این غذا ملین و برای سیستم گوارش بسیار مفید است. 

خواص بعضی از مواد تشکیل دهنده ی این خورش عبارتند از: عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند. عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در 15 گرم عدس، بسیار بیشتر از 15 گرم گوشت گاو است. عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌ خونی مفید است. 
گندم مقدار کافی املاح معدنی و ویتامین های گوناگون دارد و غذای نسبتا کاملی است. 
جعفری این سبزی معطر حاوی میزان قابل ‌توجهی آنتی اکسیدان‌ است که با سرطان مقابله می‌کند. جعفری می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد، معده، پوست، مغز، سینه و همچنین سرطان تیروئید پیشگیری کند.
گوجه فرنگی اشتها آور، برطرف ‌کننده ضعف و خستگی، تقویت‌ کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست بسیار مؤثر است. لیمو عمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است.

برای مطالعه بیشتر درباره بامیه بخوانید.

مواد لازم (برای 5 - 6 نفر) 
بامیه -----> 500 گرم 
دال عدس -----> 250 گرم 
گندم با پوست -----> 75 گرم 
پیاز متوسط -----> 1 عدد 
جعفری پاک شده -----> 100 گرم 
گوجه فرنگی -----> 500 گرم 
مغز لیمو عمانی -----> 4 قاشق غذاخوری 
نمک ، فلفل، دارچین، زنجبیل، زیره و زعفران -----> به مقدار لازم 
روغن هسته انگور -----> 5 تا 6 قاشق غذاخوری 

طرز تهیه 
گندم را که قبلا شسته و خیس کرده اید به همراه دال عدس و پیاز خلال شده، روی حرارت بگذارید تا بپزد. بامیه ها را بشویید و دم آنها را بگیرید. گوجه فرنگی ها را هم پوست کنده و رنده کنید و به همراه جعفری خرد شده، بامیه ها، ادویه جات و لیمو عمانی به غذا بیفزایید. حال حرارت را کم کرده و روغن هسته انگور را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. 

یک روش برای خشک کردن بامیه
ابتدا بامیه را تمیز شسته و در صافی بریزید تا آب آن خارج شود ، سپس آن ها را از طول از وسط به دو نیم کرده، روی پارچه ی تمیز پهن کنید و در مقابل پنکه قرار دهید تا به مرور خشک شود؛ بعد آن ها را در یک کیسه ی نخی ریخته، هنگام نیاز مصرف کنید.

برگرفته از کتاب های هنر آشپزی و ارمغان تندرستی.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )