خوراک ماهی سرخو

خوراک ماهی سرخو

در این قسمت از مجله داروکده طرز پخت ماهی سرخو را آموزش می دهیم.

مژده فصیح

نویسنده: مژده فصیح

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

19 بهمن 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

19 بهمن 1394

4K

eye icon

خوراک ماهی سرخو

ماهی سرخو منبع غنی از ویتامین های B12 ،B6 و امگا3 و املاحی چون فسفر و پتاسیم و سلنیوم می باشد. سلنیوم نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که باعث کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی و افزایش باروری می ‌شود. مصرف این ماهی برای افراد مبتلا به قند مفید می باشد، زیرا امگا3 و اسید‌های آمینه ضروری و ویتامین‌ های گروه B موجود در آن به تعادل و تثبیت قند خون کمک می‌کند. 

مواد لازم
ماهی سرخوی متوسط تازه -----> 3 تا 4 عدد (بسته به جمعیت خانواده)
ادویه ی مخصوص ماهی -----> به مقدار لازم
پیاز درشت -----> 1 عدد
سیر -----> 4 تا 5 حبه
نمک -----> به مقدار لازم 
روغن زیتون -----> 4 تا 5 قاشق سوپ خوری 
زیتون سیاه و سبز -----> از هر کدام 500 گرم 
لیمو ترش تازه -----> 500 گرم 
جعفری پاک شده -----> 100 گرم 
مغز گردوی آسیاب شده -----> 50 گرم

طرز پخت خوراک میگوی دریایی را اینجا بخوانید.

طرز تهیه
ابتدا ماهی را تمیز بشویید، پوست آن را جدا کنید؛ مقداری نمک به ماهی بزنید و یک تا دو حبه ی سیر را رنده ریز کرده، به بدن ماهی و داخل شکم آن بمالید. آن گاه یک عدد پیاز را خلال ریز کرده، در کف ماهی تابه بریزید و ماهی های آماده شده را روی پیاز داخل ماهی تابه قرار بدهید، سپس ادویه را به روی ماهی بپاشید، به طوری که همه ی سطح ماهی را بپوشاند، ماهی را به آرامی برگردانده، طرف دیگر آن را نیز با ادویه بپوشانید. در آخر، 4 تا 5 قاشق سوپ خوری روغن زیتون را در کف ماهی تابه ریخته، درب آن را بگذارید و ظرف را روی اجاق قرار داده، زیر آن را با شعله ی ملایم تنظیم کنید تا ماهی به مرور بخار کرده، بپزد و ادویه جات نیز به خورد آن برود. هر 5 دقیقه یک بار ماهی تابه را بلند کرده، به آرامی تکان بدهید تا ماهی به ظرف نچسبد. رمز خوش مزه بودن آن پخت با حرارت ملایم است. علامت آماده شدن ماهی، بلند شدن عطر خاص، تمام شدن آب آن و رسیدن به روغن است.

روش تزیین ماهی بخارپز شده
ابتدا جعفری پاک شده را در کف دیس قرار داده، ماهی را به آرامی و با احتیاط روی آن قرار دهید، بعد لیمو ترش ها را از وسط نصف کرده، به صورت هلالی ببرید و با زیتون های سبز و سیاه به صورت یک در میان با لیمو ترش تازه دور دیس بچینید. در آخر، مقداری از پودر گردو و روغن موجود در ظرف را روی ماهی بریزید. حال می توانید آن را میل کنید. این غذا بسیار خوش مزه و لذیذ است. 

توجه: هنگام خرید دقت شود ماهی ها دارای علائم زیر باشند تا خدای ناکرده، دچار مسمومیت و بیماری نشوید: ماهی کاملا تازه و شاداب باشد. چشم های ماهی کاملا شفاف و برجسته باشد. آب شش ها ی ماهی صورتی خوش رنگ باشد. ماهی بوی بد نداشته باشد. بدن ماهی کاملا سفت، پر و برجسته باشد و اثر انگشت روی آن نماند. وقتی ماهی را از وسط می گیریم، سر و دم آن زیاد به پایین آویزان نشود. بهتر است ماهی های چاق و تو پر را انتخاب کنیم.

برگرفته از کتاب های هنر آشپزی و ارمغان تندرستی.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )