آیا روغن ها می توانند بهترین درمان برای اگزمای پوستی باشند؟

آیا روغن ها می توانند بهترین درمان برای اگزمای پوستی باشند؟

در این مقاله از مجله داروکده درباره روغن ها و نقش آنها در درمان اگزمای پوستی بخوانید.

دکتر محمد امین کربلائی طاهر

نویسنده: دکتر محمد امین کربلائی طاهر

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

22 مهر 1402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

22 مهر 1402

2K

eye icon

آیا روغن ها می توانند بهترین درمان برای اگزمای پوستی باشند؟

شاید درباره تاثیر روغن ها بر اگزما کنجکاو باشید، یکی از روش های مکمل برای درمان اگزمای پوستی، استفاده از روغن ها است. اغلب مردم ادعا میکنند که روغن ها می‌توانند اگزمای خشک و خارش‌دار را تسکین دهند. برای اثبات این ادعا آزمایشات بالینی انجام شده است که نتایج متناقضی در بر داشته است.

در ادامه به بررسی این مطالعات و معرفی روغن موثر بر اگزما پوستی می پردازیم. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

- اگزمای پوستی چیست؟
- آیا اگزمای پوستی خطرناک است؟
- آیا اگزمای پوستی واگیر دارد؟
- آیا اگزمای پوستی درمان دارد؟
- آیا روغن ها می توانند بهترین درمان برای اگزمای پوستی باشند؟ 
- روغن های طبیعی راهی برای آرامش پوستی شما
- روغن های حامل برای درمان اگزمای پوستی
- نحوه استفاده از روغن ها برای اگزمای پوستی
- خطرات استفاده از روغن ها برای اگزمای پوستی

مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

 

اگزمای پوستی چیست؟

اگزمای پوستی، نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش دار و خشک می شود. اگزما ممکن است خفیف یا شدید باشد.

آیا اگزمای پوستی خطرناک است؟

اگزمای پوستی به خودی خود بیماری خطرناکی نیست. اما خاراندن مداوم پوست، به دلیل اگزمای شدید، می تواند به پوست شما آسیب برساند و شما را در معرض خطر عفونت پوستی قرار دهد. 

یافتن راهی برای کاهش خارش اگزما می تواند از عوارض ناشی از آن جلوگیری کند.

 

آیا اگزمای پوستی واگیر دارد؟ 

خیر! اگزما یک بیماری پوستی غیر مسری است که در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. التهاب، پاسخ بدن شما به آسیب وارد شده به بدنتان است. 

گاهی اوقات، سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش نشان می دهد و به بافت سالم حمله می کند؛ در نتیجه باعث یک پاسخ التهابی مزمن می شود که بر قسمت های مختلف بدن از جمله پوست شما تأثیر گذاشته و منجر به انواع اگزمای پوستی می شود.

 

آیا اگزمای پوستی درمان دارد؟

شاید بتوان گفت بهترین راه برای در امان ماندن از اگزما و عوارض آن، کنترل و پیشگیری از آن است. ممکن است بتوان علائم اگزما را با اجتناب از محرک‌ها از جمله عطرها، ادکلن ها، مواد شوینده و سایر محصولات آلرژی زا کاهش داد. 

اگر دچار اگزما شده اید شاید بتوانید با درمان های موجود، خارش و التهاب ناشی از اگزما را کاهش دهید و یا زمان بهبودی را تسریع کنید. اما احتمالا سیستم ایمنی بدنتان در برخورد مجدد با یک آلرژن منجر به پاسخی التهابی و در نهایت اگزما می شود.

 

آیا روغن ها می توانند بهترین درمان برای اگزمای پوستی باشند؟ 

نتایج آزمایش ها و مطالعات انجام شده در موارد بسیاری متناقض است؛ زیرا بدن افراد مختلف به هر یک از روغن ها پاسخ متفاوتی می دهد و بعضی از روغن ها باعث تشدید اگزما می شود. 

مطالعات اندکی نشان دادند که روغن‌ها می‌توانند در بهبود اگزما موثر باشند، اما اکثر مطالعات حاکی از این بودند که روغنها تاثیر چندانی ندارند و یا حتی اگزما را بدتر کردند. 

 

برای اگزمای پوستی چه باید کرد؟

اگر هنوز به دنبال راه حل ها و درمانهای خانگی برای درمان اگزما هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به معرفی چند روغن که میتوانند علائم اگزما را تخفیف دهند بپردازیم.

توصیه می کنیم قبل از هرگونه اقدامی با پزشک متخصص خود درباره آن مشورت کنید.

روغن های طبیعی راهی برای آرامش پوستی شما

روغن ها، عصاره های بسیار غلیظی هستند که از گیاهان مختلف تقطیر می شوند و معمولا به صورت رقیق شده با روغن حامل برای استفاده موضعی کاربرد دارند.

برخی از روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب مفید مانند اسید لینولئیک هستند که می تواند به پوست شما کمک کند تا سد طبیعی خود را ترمیم کند. برای جلوگیری از تحریک پوست، باید روغن های تصفیه نشده و با پرس سرد را انتخاب کنید. این بدان معنی است که آنها بدون گرما یا مواد شیمیایی ساخته شده اند.

نگرانی های ایمنی در مورد مصرف خوراکی این روغن ها وجود دارد. بیشترین نگرانی، خطر یک عارضه جانبی جدی هنگام ترکیب برخی داروها و روغن ها است. برای مثال، در صورت مصرف خوراکی، روغن گل مغربی و دارویی مانند آسپرین که التهاب را کاهش می دهد، ممکن است لخته شدن خون را کُند کند و یا مصرف بیش از حد روغن ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع یا ناراحتی معده شود.

 

روغن گل مغربی، همدمی طبیعی برای پوستی سالم و بدون خارش

روغن گل مغربی از گیاه گل مغربی بدست می آید و به صورت موضعی برای تسکین پوست تحریک شده استفاده می شود.

اگر روغن گل مغربی به صورت خوراکی مورد استفاده قرار گیرد، برای درمان بیماری های التهابی سیستمیک مانند اگزما مفید است. روغن گل مغربی حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و اسید گاما لینولنیک است که ممکن است در جلوگیری از التهاب در بدن نقش داشته باشد.

روغن درخت چای، جواهری برای اگزمای پوستی

روغن درخت چای از برگ های گیاه درخت چای به دست می آید. روغن درخت چای یک درمان ضد میکروبی و ضد التهابی موثر است که برای انواع بیماری های پوستی از جمله شپش سر، قارچ ناخن و نیش حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید قبلاً در مورد فواید ادعایی استفاده از روغن درخت چای برای درمان اگزما شنیده باشید. اگرچه مطالعات علمی کمی در مورد اثربخشی استفاده از روغن درخت چای وجود دارد، اما نتایج این مطالعات امیدوار کننده هستند.

مطالعه بالینی نشان داد که استفاده موضعی از روغن درخت چای می تواند راهی موثر برای بهبود علائم باشد.

محققان، طی مطالعه ای که روی تاثیر گیاهان و مواد معدنی مختلف برای درمان درماتیت تماسی انجام دادند، دریافتند که روغن درخت چای موثرترین ماده در بین مواد مورد آزمایش بوده است. با این حال، در مطالعه ای دیگر، نشان داده شده است که روغن درخت چای رقیق‌ نشده باعث درماتیت تماسی برای افراد خاصی می‌شود که به یک یا چند جزء روغن حساسیت دارند.

روغن درخت چای یک ماده قوی است که در صورت استفاده از آن، خطر تحریک پوست وجود دارد و باید آن را قبل از استفاده موضعی، با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام شیرین یا روغن آرگان رقیق کنید.

بهتر است قبل از استفاده از روغن، یک تست حساسیت پوستی انجام دهید.

روغن نعناع، رقص خوش بویی و آرامش

روغن نعناع دارای فواید متعددی برای سلامتی است، مانند توانایی رفع سوء هاضمه و آرام کردن حالت تهوع. برخی افراد ادعا می کنند که مصرف موضعی روغن نعناع برای کاهش خارش پوست مفید است.

این روغن غلظت بالایی دارد؛ بنابراین قبل از استفاده باید آن را با روغن حامل رقیق کنید. با این حال، از آنجایی که این روغن بسیار غلیظ است، بهتر است از مقدار بیشتری روغن حامل استفاده کنید.

موارد احتیاط:

- قبل از استفاده از روغن نعناع تست حساسیت پوستی را انجام دهید.
- هرگز آن را به صورت خود نزنید. 
- از استعمال آن بر روی سینه نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید.
- استنشاق روغن نعناع برای کودکان و نوزادان مضر است.

تحقیقات بسیار محدودی در مورد روغن نعناع و اثرات آن بر اگزما وجود دارد، بنابراین در استفاده از آن محتاط باشید. قبل از امتحان این ماده یا هر ماده دیگری، با پزشک خود صحبت کنید.

روغن کالاندولا، حلقه نجات برای پوست اگزمایی

روغن کالاندولا از گل همیشه بهار بدست می آید.

طی یک مطالعه نشان داده شده است که گل همیشه بهار در صورت مصرف موضعی، دارای خواص ضد التهابی است و می تواند تورم و درد را کاهش دهد. 

هیچ تحقیقی در مورد تاثیر روغن گل همیشه بهار به طور خاص برای اگزما وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف این ماده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کرم کالاندولا

کرم کالاندولا یک داروی گیاهی است. گل همیشه بهار قرن هاست که به عنوان یک داروی عمومی برای التیام التهاب، سوختگی و بریدگی پوست استفاده می شود.

تصور می شود که کرم کالاندولا جریان خون در مناطق آسیب دیده یا التهاب را بهبود می بخشد و به آبرسانی پوست و مبارزه با عفونت کمک می کند.

روغن کالاندولا نلا 

 

روغن گل گاوزبان، عشق عمیق به پوست بدون خارش

روغن گل گاو زبان از دیگر روغن ها است که برای تسکین پوست مستعد اگزما مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. روغن گل گاوزبان حاوی اسید چرب است که بدن آن را به ماده ای هورمون مانند با خواص ضد التهابی تبدیل می کند.

ادعاهایی مبنی بر استفاده از روغن گل گاو زبان برای بهبود التهاب های پوستی وجود دارد. اما نتایج مطالعات متفاوت است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا روغن گل گاوزبان در کاهش علائم اگزما موثر است یا خیر، مورد نیاز است.

مشاهده و خرید روغن گل گاو زبان  اوردینری

 

اگر قصد امتحان هر یک از روغن ها را دارید به این نکات توجه کنید که:

- این روغن‌ها ترکیباتی هستند که از گل‌ها، پوست، برگ‌ها یا میوه‌های معطر گیاهان مختلف گرفته می‌شوند.
- سازندگان روغن‌ها اغلب آنها را برای طیف وسیعی از مزایای سلامتی از کاهش استرس گرفته تا پوست شفاف‌تر به بازار عرضه می‌کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهد آنها می توانند علائم اگزما را بهبود بخشند.
- روغن‌ها می‌توانند پوست را تحریک کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. واکنش آلرژیک ممکن است برای هر کسی که از آنها استفاده می کند اتفاق بیفتد، اما افراد مبتلا به اگزما بیشتر در معرض این مشکلات هستند.
- مواد تشکیل دهنده ممکن است متفاوت باشد. روغن ها معمولاً از طریق فرآیند تقطیر با بخار تولید می شوند. در این فرایند با کمک گرما و مواد شیمیایی عطر و سایر خواص آنها را استخراج می کنند. نتیجه یک ترکیب مایع بسیار غلیظ از مواد شیمیایی است که می تواند شامل ترپن ها، آلدهیدها، الکل ها، استرها، اترها، کتون ها و غیره باشد.
- FDA بیشتر این محصولات را در دسته لوازم آرایشی قرار می دهد. 
- هیچ راهی برای تشخیص اینکه "آیا روغن هایی که خریداری می کنید از گیاهانی ساخته شده اند که در پروش آنها از آفت کش ها استفاده شده است" یا "فقط حاوی مواد تشکیل دهنده ذکر شده در برچسب هستند" وجود ندارد.

 

روغن های حامل برای درمان اگزمای پوستی

علاوه بر روغن هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، روغن های گیاهی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به درمان اگزمای شدید کمک کنند. این روغن ها را می توانید به تنهایی روی پوست خود اعمال کنید و یا به عنوان روغن حامل برای رقیق کردن دیگر روغن ها مورد استفاده قرار دهید.

در ادامه به معرفی برخی از این روغن ها می پردازیم.

روغن جوجوبا، نقطه آغاز برای پوست آرام

روغن جوجوبا از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید. این ماده به عنوان یک ماده در بسیاری از محصولات مراقبت از بدن مانند شامپوها، لوسیون ها و پاک کننده های صورت استفاده می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن جوجوبا یک ماده ضد التهاب است و می تواند برای تسکین پوست مورد استفاده قرار گیرد. اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

روغن جوجوبا یک مرطوب کننده قوی است و شباهت زیادی به سبوم انسان دارد.

روغن جوجوبا درم انجیلین

 

روغن نارگیل، لمس آرامش بخش برای پوست اگزمایی

روغن نارگیل برای موارد مختلفی، هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی، مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن نارگیل دارای برخی خواص ضد میکروبی است که می تواند احتمال عفونت پوست را کاهش دهد. توانایی های ضد باکتریایی روغن نارگیل می تواند باکتری های استاف روی پوست را کاهش دهد که به جلوگیری از عفونت کمک می کند. این خاصیت روغن نارگیل برای افراد مبتلا به اگزما مهم است زیرا پوست ملتهب ممکن است ترک بخورد، ترشح کند و به باکتری‌ها اجازه ورود بدهد.

روغن نارگیل ضد التهاب است، بنابراین ممکن است بتواند به تسکین پوست خشک و ترک خورده ناشی از التهاب کمک کند.

طی مطالعه ای که روی 117 کودک مبتلا به اگزما انجام شد، استفاده موضعی از روغن نارگیل خالص، به مدت 8 هفته، منجر به بهبود پوست آنها شد. با این وجود، تنها یک مطالعه برای اثبات کارایی روغن نارگیل در بهبود علائم اگزما کافی نیست. از طرفی، برخی از افراد ممکن است به روغن نارگیل حساسیت داشته باشند. 

اگر قصد استفاده از روغن نارگیل را دارید، با پزشک خود صحبت کنید و از روغن نارگیل خالص یا پرس سرد که بدون مواد شیمیایی فرآوری شده باشد استفاده کنید.

- روغن نارگیل استخراج شده با روش پرس سرد: این روغن حاوی اسید چرب به نام مونولورین است که ممکن است به کنترل استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری که روی پوست همه زندگی می کند، کمک کند. افراد مبتلا به اگزما اغلب نسبت به افراد بدون این عارضه استاف بیشتری روی پوست خود دارند. اگر این باکتری ها خارج از کنترل تکثیر شوند، می توانند عفونت های جدی ایجاد کنند. مطالعه روی روغن نارگیل در افراد مبتلا به اگزما نشان داد که این روغن استاف روی پوست را تا 50 درصد کاهش می دهد.

روغن نارگیل  فارابی

 

روغن تخمه آفتابگردان، تابشی از امید برای پوست اگزمایی

روغن تخمه آفتابگردان یکی دیگر از روغن های حامل است که ادعا میشود دارای خواص ضد التهابی است. این روغن به کاهش خشکی و افزایش رطوبت پوست کمک می کند. روغن تخمه آفتاب گردان به حفظ رطوبت و خروج باکتری ها کمک می کند، پوست را آبرسانی می کند و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد.

روغن آفتابگردان از لایه بیرونی پوست محافظت می کند. این روغن را می توان به صورت رقیق نشده و مستقیماً بر روی پوست، ترجیحاً بعد از حمام در حالی که پوست هنوز مرطوب است، استفاده کرد.

روغن تخمه آفتابگردان منبع آنتی اکسیدان ویتامین E است. طی تحقیقاتی نشان داده است که ویتامین E می تواند علائم التهاب پوست را کاهش دهد. از این رو روغن تخمه آفتاب گردان ممکن است برای اگزما مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

- روغن دانه آفتابگردان پرس سرد: این روغن ممکن است التهاب پوست را در افراد مبتلا به اگزما آرام کند. همچنین موجب شود پوست شما سرامیدهای بیشتری بسازد، چربی هایی که به صاف و نرم نگه داشتن آن کمک می کنند.

 

نحوه استفاده از روغن نارگیل و تخمه آفتابگردان

برای بهره مندی پوست از مزایای روغن نارگیل یا تخمه آفتابگردان، پس از حمام کردن، یک محصول استخراج شده با روش پرس سرد روی پوست خود بمالید. سپس مرطوب کننده مورد علاقه خود را روی آن قرار دهید. این کمک می کند تا روغن و همچنین رطوبت حمام یا دوش شما حفظ شود.

روغن نارگیل در دمای اتاق به شکل جامد است. قبل از اینکه آن را روی پوست خود بمالید، آن را در دستان خود گرم کنید تا نرم شود. اگر مستعد آکنه هستید، احتمالاً نباید از روغن نارگیل در نواحی جوش خود استفاده کنید. می تواند منافذ را مسدود کند و باعث شعله ور شدن آکنه شود.

همه روغن های گیاهی طبیعی برای پوست شما مفید نیستند. برخی از آنها دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب هستند که می توانند پوست شما را تحریک کنند، مانند اسیدهای اولئیک موجود در روغن زیتون. بهتر است قبل از استفاده از روغن گیاهی به پوست خود با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

نحوه استفاده از روغن ها برای اگزما پوست

اگر روغن ها را برای اگزما پوستی خریداری میکنید، طبق دستور روی بسته بندی از آنها استفاده کنید. روغن های موضعی را هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف کرد.

روغن ها را میتوان روی پوست اعمال کرد، برای مصارف رایحه درمانی در هوا پخش کرد و یا در حمام مورد استفاده قرار داد.

توجه داشته باشید که برخی از روغن ها برای حیوانات خانگی سمی هستند. برای افراد باردار، استنشاق برخی از روغن ها ممکن است خطرناک باشد.

قبل از مصرف هر ماده ای با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، اگر از روغن ضروری استفاده می کنید و علائم قرمزی، خارش یا سوزش روی پوست خود مشاهده می کنید، با پزشک تماس بگیرید و فورا مصرف آن را قطع کنید، زیرا ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید.

 

خطرات استفاده از روغن ها برای اگزما پوست

اگرچه استفاده از روغنها ممکن است در تسکین اگزمای شدید موثر باشد، با این حال از این روغن ها با احتیاط استفاده کنید. برخی از افراد به دلیل واکنش های آلرژیک یا حساسیت پس از استفاده از روغن ها دچار سوزش می شوند. 

برای تعیین اینکه آیا این روغن ها واقعاً به تسکین علائم اگزما کمک می کنند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اگر برای اولین بار از روغن استفاده می کنید، یک آزمایش پوستی انجام دهید. 

برای انجام آزمایش پوست:

- مقدار کم و رقیق شده از ماده مورد نظر را روی قسمتی از پوست بمالید.
- به دنبال علائم واکنش مانند خارش، سوزش یا قرمزی باشید.

 

سخن آخر

برخی از این اسانس ها و روغن های گیاهی با کاهش التهاب و افزایش رطوبت پوست مرتبط به طور بالقوه برای پوست مستعد اگزما مفید هستند. اما هنوز تحقیقات کافی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

از روغن‌ها با احتیاط استفاده کنید، زیرا گاهی اوقات می‌توانند منجر به تحریک یا واکنش آلرژیک شوند. همیشه قبل از استفاده از هر چیز جدیدی روی پوست خود، با پزشک صحبت کنید.

ترکیبی از خود مراقبتی و درمان های طبیعی فوق ممکن است تمام چیزی باشد که برای مدیریت موارد خفیف تا متوسط اگزما نیاز دارید. اگزمای شدید ممکن است نیاز به تجویز استروئیدهای موضعی یا آنتی هیستامین داشته باشد. برای ایجاد یک برنامه درمانی که برای شما بهترین است، با پزشک خود همکاری کنید.

در پایان متذکر می‌گردیم: این مقاله بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع معتبری مانند Mayo Clinic، Health line و  AAD، توسط محمد امین کربلائی (دکتر داروساز) ترجمه و تدوین شده است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد. مجله علمی داروخانه آنلاین داروکده به پشتوانه تیم علمی قوی و دانش آموختگان رشته های مرتبط داروسازی، فارماکوگنوزی و فارماکولوژی همواره در جهت افزایش آگاهی مخاطبان در مورد حفظ سلامت پوست و مو تلاش می کند. 

می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات خوانندگان با ما به اشتراک بگذارید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )