آنچه می خواهید در مورد مراقبت از پوست بدانید

آنچه می خواهید در مورد مراقبت از پوست بدانید

سلامت پوست به عوامل زیادی بستگی دارد، در این مقاله به بررسی این عوامل می پردازیم.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

27 اردیبهشت 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

27 اردیبهشت 1396

7K

eye icon

آنچه می خواهید در مورد مراقبت از پوست بدانید

پوست یکی از بزرگترین ارگان های بدن است. به این دلیل مراقبت از پوست به طور مستقیم با سلامت فرد در ارتباط است. پوست بدن مانند یک محافظ طبیعی عمل کرده و باعث جلوگیری از ورود بسیاری از میکروب ها و ویروس ها به بدن می شود. سلامت پوست به عوامل زیادی بستگی دارد. مهمترین این عوامل که باعث آسیب به پوست می شوند عبارتند از: 
- قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید 
- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی موجود در تنباکو 
- قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب 
- عدم استراحت کافی، مصرف ناکافی مایعات و مواد مغذی 
- افزایش سن 

از پوست خود محافظت کنید 
داشتن پوست سالم نه تنها به سلامت فرد کمک می کند بلکه یکی از ارکان مهم زیبایی محسوب می شود. بعضی از افراد تصور می کنند محافظت از پوست کاری لوکس است و صرفا جنبه زیبایی دارد اما اینطور نیست. مراقبت از پوست در هر سنی واجب است از مراقبت از پوست نوزادان گرفته تا افراد سالمند. برای داشتن پوستی سالم باید موارد زیر را به دقت رعایت کنید: 
- پوست صورت خود را به طور معمول روزی دو بار شسته و تمیز کنید. 
- اگر پوست چرب دارید پس از شستشوی پوست از تونر استفاده کنید. 
- اگر پوست خشک دارید پس از شستشوی پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
- در صورت لزوم برای برداشتن بافت مرده پوست از یک لایه بردار مناسب استفاده کنید تا پوست شما شاداب شود. 

برای مطالعه بیشتر: چگونه برای پوست خود شوینده انتخاب کنیم؟

علاوه بر این مراقبت های معمول و روزانه سعی کنید پوست خود را به طور مرتب از نظر وجود عوامل غیرطبیعی بررسی کنید. تغییراتی مثل هر گونه خال جدید، تغییر رنگ پوست و هر نوع تغییراتی که اخیرا در پوست به وجود آمده باید توسط پزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد. در صورت وجود موارد زیر سعی کنید سالی یکبار به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. 
- اگر روی پوست خود خال های متعددی دارید. 
- اگر عادت به برنزه کردن پوست دارید . 
- اگر سابقه هر گونه مشکل پوستی مانند اگزما و آلرژی دارید. 
حفاظت پوست در برابر اشعه خورشید بسیار مهم و ضروری است زیرا اشعه خورشید نه تنها باعث ایجاد چین و چروک و پیری پوست می گردد بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و سعی کنید تا حد ممکن پوشش خود را طوری طراحی کنید که کمترین مواجهه با نور خورشید را داشته باشید.

شناخت محصولات مراقبت از پوست 
خوشبختانه امروزه محصولات متعددی برای مراقبت از پوست وجود دارد از مرطوب کننده های ساده گرفته تا کرم های تخصصی رفع سلولیت پوست. قبل از انتخاب محصولات مراقبت از پوست سعی کنید از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید تا بهترین محصول را با توجه به وضعیت و نوع پوست خود انتخاب کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به طور مرتب مشغول بررسی و آزمایش بر روی محصولاتی می باشد که شرکت های دارویی تولید می کنند و آنها را از نظر تاثیراتی که روی پوست و سلامت عمومی بدن می گذارد مورد بررسی قرار می دهد. این سازمان همچنین این محصولات را از نظر مراحل بیوشیمیایی که در بدن طی می کنند مورد آزمایش قرار می دهد. پس از انجام این بررسی ها اجازه ورود آنها به داروخانه ها صادر می گردد. محصولاتی که تحت عنوان محصولات آرایشی – بهداشتی و مکمل ها در داروخانه ها موجود هستند معمولا زیر مجموعه یکی از موارد زیر می باشند. 
مرطوب کننده- رنگ مو- خمیر دندان- خوشبو کننده های بدن- ویتامین ها- داروهای گیاهی- آنزیم ها 

نوع پوست خود را بشناسید
مهمترین نکته برای شروع مصرف محصولات مراقبت از پوست این است که نوع پوست خود را بشناسید. یعنی مثلا بدانید که پوست شما چرب، خشک و یا مختلط می باشد؟ موهای شما از چه جنسی است؟ پس از شناخت نوع پوست می توانید از محصولات پیشگیری کننده از مشکلات پوستی برحسب نوع پوست خود استفاده کنید و یا در صورت وجود هرگونه مشکل در پوست اعم از چین و چروک، افتادگی، سلولیت، چروک دور چشم و مواردی از این قبیل محصول مناسب برای از بین بردن این مشکلات را با کمک پزشک و داروساز انتخاب کنید. 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )