معرفی چند مکمل در دوران کات و تفکیک عضله

معرفی چند مکمل در دوران کات و تفکیک عضله

با مطالعه این مقاله از مجله داروکده با چند مکمل محبوب و مؤثر برای چربی سوزی و دوره کات آشنا شوید.

مهسا دانشور

نویسنده: مهسا دانشور

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

18 بهمن 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

18 بهمن 1399

40K

eye icon

معرفی چند مکمل در دوران کات و تفکیک عضله

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مقدمه
  • بهترین مکمل ها برای دوره کات و چربی سوزی

مقدمه

رژیم غذایی اصولی، غنی و سالم، اولین و مهم ترین نکته در دوران کات و چربی سوزی است. نکته مهم دیگر فعالیت ورزشی مناسب و داشتن توده عضلانی کافی برای چربی سوزی است. چرا که هر چه توده عضلانی بیشتر باشد، چربی سوزی بیشتر می شود.
برای افزایش اکسیژن رسانی در سراسر بدن، در کنار تمرینات قدرتی از تمرینات کاردیو (تمرینات هوازی که با افزایش ضربان قلب همراه هستند) غافل نشوید زیرا ترکیب این دو نوع تمرین در کنار هم بهترین اثربخشی را دارند. در کنار موارد بالا استفاده از مکمل ها می تواند شما را به نتیجه مطلوب نزدیک تر کند.

بهترین مکمل ها برای دوره کات و چربی سوزی

در این مقاله از مجموعه داروکده به معرفی چند مکمل محبوب بی خطر و مؤثر برای چربی سوزی و دوره کات می پردازیم، اما احتیاط بر این است که همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

مولتی ویتامین ها

باید بپذیریم که قسمت عمده ی ویتامین ها و مواد معدنی برخی از مواد غذایی که در طول روز می خوریم به دلیل سیستم کشت و کار، آفتکش ها و هورمون هایی که به حیوانات تزریق می شوند، از بین می رود. به علاوه هنگام رژیم گرفتن به دلیل محدود کردن برخی از مواد غذایی و همچنین استفاده از مکمل های چربی سوز، دریافت برخی از مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی کاهش می یابد و برای جبران این مواد به مصرف مداوم مولتی ویتامین ها نیاز است. 
ناگفته نماند، نیاز افراد ورزشکار به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر است به همین جهت توصیه می شود که این افراد برای سلامتی و تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم تحت نظر فرد متخصص از مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های کلیدی استفاده کنند. تحقیقات نشان دادند که مصرف مولتی ویتامین ها و مواد معدنی (مانند روی، کلسیم یا اسید فولیک) باعث تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد عضلات و سلامت عمومی ورزشکاران می شود.

BCAA (اسیدآمینه های شاخه دار)

مکمل دیگری که برای کاهش چربی بدن و حفظ توده عضلانی مهم است اسیدآمینه های شاخه دار یا BCAA است، که در بدن تولید نمی شوند. این اسید آمینه های ضروری شامل لوسین، ایزولوسین و والین می باشد که حین تمرین در بدن مصرف می شوند. حال به برخی از فواید و وظایف اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAA) اشاره می کنیم: 
• افزایش سرعت ریکاوری و تقویت تولید ATP 
• مانع خستگی بیش از حد پس از تمرین 
• افزایش سنتز پروتئین و جذب بهتر پروتئین 
• افزایش عملکرد ایمنی 
• سلامت دستگاه گوارش
• بهبود اتساع عروقی 
• افزایش سطح هورمون رشد
BCAA ها با جلوگیری از تخریب بافت عضله و حفظ توده عضلانی، یک ترکیب عالی برای مجموعه ی مکمل های چربی سوز محسوب می شوند. پژوهشی نشان داد وزنه بردارانی که به مدت 8 هفته BCAA مصرف می کردند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که پروتئین وی (بدون BCAA اضافی) استفاده می کردند، چربی سوزی داشتند.
در رژیم های کم کالری بدن به طور طبیعی در وضعیت کاتابولیک قرار می گیرد که می تواند به طور ناخواسته منجر به از بین رفتن عضلات شود. کاهش توده عضلانی به معنای کندتر شدن متابولیسم و چربی سوزی کمتر است. به یاد داشته باشید: عضله دوست شماست، حتی وقتی هدف شما کاهش وزن باشد!

پروتئین وی

بدون شک پروتئین وی (آب پنیر) پرطرفدار ترین، با کیفیت ترین و بهترین پروتئین در سراسر جهان است و تقریباً هر بدنسازی اهمیت مکمل پروتئین وی را می داند. این مکمل آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت عضله را تامین می کند و مصرف مداوم پروتئین وی در کنار تمرینات مناسب و کافی باعث عضله سازی دائمی می شود. محققان دریافتند که پروتئین وی نسبت به سایر منابع پروتئینی حاوی ترکیبات کاملی از اسیدهای آمینه هستند و غلظت های اسید آمینه های آن متناسب با نیاز ورزشکاران است. علاوه بر این پروتئین وی به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن ورزشکار کمک می کند.
پروتئین وی ایزوله با کیفیت ترین و خالص ترین نوع پروتئین وی موجود در بازار می باشد که فاقد کربوهیدرات و چربی است یا مقدار بسیار ناچیزی از این ترکیبات را دارد. 
مصرف یک پروتئین وی ایزوله ی با کیفیت، 100 درصد پروتئین خالص را تامین می کند و بنابراین باعث حفظ حجم خشک توده عضلانی می شود، این نکته دقیقا همان چیزیست که یک ورزشکار در دوران چربی سوزی یا کات نیاز دارد!

گلوتامین

بر اساس پژوهش های علمی مکمل های گلوتامین می تواند متابولیسم و سنتز پروتئین را بهبود بخشد و تجزیه بافت عضلانی را به حداقل برساند. به نظر می رسد که مصرف تنها 2 گرم از شکل آزاد مکمل L-glutamine باعث افزایش معنی دار سطح هورمون های رشد و عضله سازی می شود که این موضوع برای بدنسازان خیلی اهمیت دارد.
علاوه بر موارد مذکور، به نظر می رسد این اسید آمینه در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش داشته باشد. از آنجا که سطح گلوتامین بدن در حین تمرین کاهش می یابد (سطح آن پس از تمرینات شدید ممکن است تا 50? کاهش یابد)، احتمال دارد در بدن شرایطی برای تضعیف سیستم ایمنی نیز فراهم شود، در چنین مواقعی ممکن است بدن این اسید آمینه را برای حفظ سیستم ایمنی و تامین انرژی از عضلات بگیرد و کاتابولیسم یا تجزیه عضلانی که بدترین اتفاق برای یک بدنساز است، رخ دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله (مکمل های گلوتامین) تالیف و ترجمه دکتر شهیدی مراجعه کنید.

چربی سوز ها/ ترموژنیک ها

ترموژنیک ها همان چربی سوز ها هستند که می توانند از طریق چندین روش به چربی سوزی کمک کنند، ترمو از کلمه "آتش" می آید و ترموژنیک همانطور که از نامش پیداست، به افزایش دمای مرکزی بدن و تسریع متابولیسم کمک می کند و در نتیجه میزان کالری بیشتری در بدن مصرف می شود. علاوه بر این مصرف مکمل های ترموژنیک در آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی به جریان خون به عنوان منبع انرژی در حین تمرین نیز نقش دارند.
مکمل های ترموژنیک برای تقویت متابولیسم بدن و افزایش چربی سوزی طراحی شدند. کافئین، چای سبز، کپسایسین (ماده مؤثره فلفل تند)، گارسینیا کامبوجیا و یوهمبین مثال هایی از این چربی سوزها هستند.

ال-آرژنین 

آرژنین یک آمینواسید نیمه ضروری است و در بدن به عنوان پیش ساز نیتریک اکسید عمل می کند که سبب گشادی عروق می شود. این اسید آمینه حین تمرین، خونرسانی به بافت های درگیر را تسهیل نموده و مواد مغذی بیشتری به عضلات می رساند. در نتیجه ال-آرژنین کارایی ورزشکار را افزایش می دهد وکمک می کند بدن ورزشکار بیشتر از حالت عادی تفکیک شده به نظر برسد. 
یکی از دلایلی که ورزشکارران به مصرف مکمل های آرژنین علاقه مند هستند این است که این اسیدآمینه به دلیل احتباس آب و نمک در زیر پوست باعث می شود تا بدن ظاهری صاف و پف آلود داشته باشند.

سایر فواید مکمل آرژنین:
 - بهبود عملکرد سلول های عضلانی
 - حذف رادیکال های آزاد
 - ترشح هورمون رشد و سنتز پروتئین برای رشد عضلات
 - حفظ سطح طبیعی کلسترول و تنظیم متابولیسم چربی
 - تنظیم سطح نمک در بدن

سخن پایانی

یکی از مشکلات بسیاری از ورزشکاران در دوران چربی سوزی یا تفکیک عضلانی، کاهش درصد چربی و در عین حال حفظ یا افزایش بافت عضلانی است. در این مقاله برخی از ترکیبات مهم برای دوران چربی سوزی بررسی شد اما باید بدانید که این مکمل ها برای چربی سوزی معجزه نمی کنند. همان طور که گفته شد مصرف این مکمل ها در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی کافی (عضله سازی و کاهش توده چربی)، می توانند به کنترل وزن سالم، کاهش درصد چربی و افزایش توده عضلانی به ویژه در ورزشکاران حرفه ای کمک کنند...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )