مکمل های گلوتامین

مکمل های گلوتامین

در این مقاله در مورد گلوتامین و نقش آن در بدن سازی و مزیت های آن برای بدن بیشتر بخوانید.

دکتر کوشا شهیدی

نویسنده: دکتر کوشا شهیدی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

30 اردیبهشت 1397

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

30 اردیبهشت 1397

8K

eye icon

مکمل های گلوتامین

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • مقدمه
  • گلوتامین در بدنسازی
  • فواید گلوتامین در بدنسازی
  • بهترین زمان مصرف گلوتامین
  • عوارض مصرف گلوتامین
  • بهترین مکمل های گلوتامین

مقدمه

گلوتامین در دنیای بدنسازی به عنوان یکی از بهترین مکمل های موجود در بازار شناخته شده است. گلوتامین یک اسید آمینه غیر ضروری است. غیر ضروری بودن به معنی عدم نیاز بدن به آن ترکیب نبوده، بلکه بدان معنی است که بدن انسان آن را به طور طبیعی تولید می کند. شصت درصد گلوتامین ما در عضله اسکلتی یافت  می شود، باقی مانده در ریه ها، کبد و معده قرار دارد. گلوتامین یک ساختار مولکولی منحصر به فرد با 2 زنجیره جانبی نیتروژن دارد. این امر باعث شده که گلوتامین اولین انتقال دهنده نیتروژن در سلول های عضلانی باشد.

در طول چند سال گذشته، گلوتامین از طریق مطالعات نشان داده است که در سنتز پروتئین (رشد عضلانی)، فرایند تجزیه مواد ضد کاتابولیک (جلوگیری از تجزیه بافت ماهیچه) و افزایش هورمون رشد، نقش بسزایی را بازی می کند. با توجه به این اثرات، گلوتامین از طریق بهبود سلول های عضلانی نقش مهمی را در بدن ایفا می کند. در شرایط عادی بدن انسان توانایی تولید گلوتامین بیش از نیاز مصرفی را دارد. اما در بعضی موارد، میزان نیاز به گلوتامین بیشتراز توانایی بدن در تولید آن می باشد، به این امر تحلیل گلوتامینی (Glutamine Depletion) گفته می شود. از بین رفتن گلوتامین می تواند به علت بیماری مانند سرماخوردگی، سوختگی های گسترده، جراحی و غیره باشد. علت عمده دیگر از دست رفتن گلوتامین، تمرینات شدید ورزشی است.

گلوتامین در بدنسازی

بدن انسان از گلوتامین برای انتقال آمونیاک و نیتروژن در سراسر بدن از طریق جریان خون استفاده می کند. بنابراین بدن تلاش می کند همیشه سطح گلوتامین را در جریان خون حفظ کند. تمایل سیستم ایمنی و دستگاه گوارش به گلوتامین بسیار بالا است. در اکثر مواقع سیستم گوارش برای مقابله با رژیم غذایی پروتئین بالا بدنسازان با کمبود گلوتامین روبرو می شود.
ماهیچه ها بزرگترین منبع گلوتامین بدن هستند. 60 درصد کل گلوتامین در بدن در عضلات ذخیره می شود. هنگامی که یک فرد فعالیت بدنی شدید داشته باشد، به میزان گلوتامین بیشتری نسبت به مقدار کل تولید شده توسط بدن نیاز هست. اگر بدن نتواند گلوتامین مورد نیاز خود را از جریان خون تامین کند، باید به محل ذخیره یعنی عضلات هجوم آورد. بدن اکنون
گلوتامین ذخیره شده در عضلات را تجزیه کرده و آن را به جریان خون ارسال می کند.
مکمل های گلوتامین پس از یک تمرین ورزشی شدید، به شدت مورد نیاز است. سطح گلوتامین می تواند تا 50% پس از فعالیت های ورزشی شدید کاهش یابد. وقتی که بافت ماهیچه شکسته می شود (پس از تمرین) گلوتامین لازم است تا پروتئین را به سلول های عضلانی هدایت کند که در آن برای رشد عضله سنتز شود.
اگر بدن مجبور به تولید گلوتامین خود شود (زمانی که از مکمل های گلوتامین استفاده نمی کنید) ممکن است چندین ساعت یا حتی چندین روز طول بکشد تا سطوح گلوتامین خود را به حالت عادی بازگرداند.

فواید گلوتامین در بدنسازی

در ادامه به برخی از فواید گلوتامین که می تواند میزان عملکرد بدن و از سوی دیگر توانایی آن در ساخت عضله را بالا ببرد اشاره می شود:
- سنتز پروتئین عضله را با انتقال نیتروژن به عضله را تحریک می کند.
- مدت زمان ریکاوری عضله را کاهش می دهد.
- تولید هورمون رشد و آزادسازی آن را افزایش می دهد.
- میزان کاتابولیسم (تخریب) عضله را در حین تمرین کاهش می دهد.
- میزان استقامت را با تامین گلیکوژن از دست رفته افزایش می دهد.
- احتمال بیماری و عفونت را با افزایش سیستم ایمنی بدن کاهش می دهد.

برای دریافت این اثرات از مکمل های گلوتامین، مصرف گلوتامین باید از میزان مورد نیاز و تولید شده توسط بدن بیشتر باشد. مقدار گلوتامین مورد نیاز شما بستگی به فعالیت بدنی و اثرات آن بر روی بدن دارد.

مزیت های دیگر مکمل گلوتامین
- سیستم ایمنی قوی تر، احتمال ابتلا به بیماری و عفونت کمتر
- کاهش آسیب های روده ای ناشی از مصرف ضدالتهاب ها
- گلوتامین می تواند شرایط روحی را بهبود بخشد.
- اثرات مثبت احتمالی بر بیماری های نوروژنیک
- کمک به حافظه کوتاه و طولانی مدت

بهترین زمان مصرف گلوتامین

مکمل های گلوتامین در زمانی که ذخایر گلوتامین بدن کم شوند مورد نیاز است. سطح گلوتامین بدن پس از فعالیت شدید فیزیکی در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد. مصرف گلوتامین بلافاصله پس از تمرین توصیه می شود. بیشتر بدنسازان ترجیح می دهند مکمل های گلوتامین را به مخلوط شیکر خود پس از تمرین اضافه کنند. گلوتامین عمدتا بی مزه است.

عوارض مصرف گلوتامین

مصرف گلوتامین در بزرگسالان عمدتا فاقد عارضه می باشد. توصیه می شود قبل از مصرف گلوتامین، با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

مصرف مکمل گلوتامین در افراد دیابتی

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دیابت دارند، هنگام مصرف مکمل گلوتامین باید احتیاط کنند زیرا بدن آنها گلوتامین را بصورت غیر عادی متابولیزه می کند. توصیه می شود اگر بیمار دیابتی هستید قبل از استفاده از مکمل های بدن سازی با پزشک خود مشورت نمایید.

بهترین مکمل های گلوتامین

در ادامه بهترین مکمل های گلوتامین را به شما معرفی می کنیم:

ال گلوتامین 5000 یوروویتال

مکمل ال گلوتامین یوروویتال به تامین انرژی و کاهش خستگی حین تمرین، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از تحلیل عضلات، افزایش سرعت ریکاوری و بازسازی عضلات پس از تمرین کمک می‌کند.

بست گلوتامین

مکمل بست گلوتامین بی پی آی با تامین گلوتامین مورد نیاز بدن به حفظ سلامت عضلات در حین تمرینات ورزشی کمک می‌کند.

گلوتامین میکرونایزد مایوجنیکس

پودر گلوتامین مایوجنیکس، از تجزیه و تحلیل عضلات حین تمرین های ورزشی جلوگیری می‌کند.

 

ال گلوتامین آپوویتال 300 گرم

ال گلوتامین آپوویتال به عنوان یک مکمل در افزایش قدرت عضلات، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع خستگی به ویژه در طول تمرینات ورزشی سخت، نقش موثری را ایفا می‌کند. 

ال گلوتامین PNC 

پودر ال گلوتامین پی ان سی در افزایش قدرت و رشد عضلات، تاخیر در بروز خستگی و تسریع ریکاوری و بازسازی عضلات بعد از تمرین نقش بسزایی دارد.

نکته آخر

چه به دنبال افزایش عملکرد ورزشی و عضله سازی هستید و یا به دنبال کنترل شرایطی مانند دیابت و اسهال های آبکی هستید، ال گلوتامین نیاز است که در رژیم روزانه شما قرار داشته باشد. گلوتامین را به عنوان یک مکمل در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و طولی نمی کشد که تفاوت را در کوتاه ترین زمان حس خواهید کرد...

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )