رپورتاژ- کم خونی و مکمل درمانی

رپورتاژ- کم خونی و مکمل درمانی

در این مطلب از مجله داروکده به مواد معدنی و مکمل هایی که به درمان کم خونی کمک می کنند، اشاره شده است.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

17 بهمن 1395

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

17 بهمن 1395

6K

eye icon

رپورتاژ- کم خونی و مکمل درمانی

کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدن وجود ندارد. به همین دلیل است که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه است. 

از عوامل ایجادکننده کم خونی می توان به کمبودهای تغذیه ای، خونریزی، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن یا مسمومیت های دارویی اشاره کرد. شایع ترین علت آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که بیشتر در زنان دیده می شود. 

علایم کم خونی
علایم و نشانه های ابتلا به کم خونی بسته به دلیل کم خونی، نوع کم خونی و بیماری های مرتبط به کم خونی متفاوت است، این علایم ممکن است شامل: 
• خستگی و احساس فرسودگی 
• رخوت و بی حالی 
• بی قراری و ناراحتی 
• تنگی نفس و یا مشکل در تنفس 
• تمرکز ضعیف 
• تپش قلب 
• حساسیت به هوای سرد 
• پوست رنگ پریده 
• درد قفسه سینه 

سایر علایم زیر ممکن اند؛ اما معمول نیستند: 
وزوز گوش ها • سردرد • تاثیر بر حس چشایی • خشکی زبان • مشکل در بلعیدن غذا • ناخن های خشک و پوسته پوسته • سندرم پای بی قرار 

دلایل بروز کم خونی 
- رژیم غذایی فاقد ویتامین‌های مورد نیاز: رژیم های غذایی که میزان کمی آهن، ویتامین B12 و فولیک اسید در آنها موجود است، خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهد.

- اختلالات روده ای: ابتلا به اختلالات روده‌ای که بر جذب مواد مغذی توسط بدن شما تاثیر می‌گذارد، می‌تواند خطر ابتلای شما به کم خونی را افزایش دهد.
- قاعدگی: عموما زنان در سنین قاعدگی بیشتر از مردان و زنان یائسه دچار کم خونی می‌شوند. 
- بارداری: اگر شما باردار هستید، خطر ابتلا به کم خونی در شما افزایش می‌یابد. از این رو هر زن بارداری نیازمند مصرف مکمل برای پیشگیری از بروز کم‌خونی در خود و جنین است. 
- بیماری های مزمن: بیماری هایی همچون سرطان، نارسایی کبد یا کلیه یا سایر بیماری های مزمن خطر ابتلا به کم خونی را افزایش می‌دهند. 
سایر عوامل: سابقه آلوده شدن به بعضی از عفونت ها، بیماری های خونی و بیماری های خود ایمنی، مصرف الکل، آلوده شدن به مواد سمی و مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند باعث ابتلا به کم خونی شود. 

پیشگیری از ابتلا به کم خونی
خیلی از انواع کم خونی قابل پیشگیری نمی‌باشند. با این حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بعلت فقر آهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پر ویتامین و مکمل قابل پیشگیری می‌باشد.
این ویتامین ها و مکمل ها شامل:
- آهن: مهترین نقش آهن کمک به تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین می باشد. هموگلوبین یکی از اجزا خون است که وظیفه حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلول های بدن را بر عهده دارد. آهن به عنوان هسته اصلی هموگلوبین است و تقریبا نیمی از میزان آهن در بدن در مولکول های هموگلوبین یافت می شود و مابقی در کبد، مغز استخوان و سایر اندام ها ذخیره می شود. زمانی که میزان ذخایر آهن کاهش یابد تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین دچار اختلال شده و سبب بروز کم خونی، خستگی زودرس و سایر مشکلات می گردد.
میزان ذخایر آهن در بدن یک فرد سالم بین 3000 الی 4000 میلی گرم است و روزانه حدود 1 میلی گرم آهن از طریق دستگاه گوارش و تعرق از بدن دفع می شود. خانم ها نیز در هر قاعدگی بین 10 الی 18 میلی گرم آهن از دست می دهند. این میزان آهن دفع شده از بدن با داشتن یک برنامه غذایی متعادل و مصرف مکمل آهن بایستی جبران شود. همچنین باید توجه داشته باشید صرفا فقر آهن دلیل ایجاد کم خونی نمی باشد، کمبود ویتامین های B6، B12، اسید فولیک و کمبود روی یا مس نیز سبب بروز کم خونی می شوند.

- فولیک اسید: اسید فولیک با کمک سایر مواد مغذی از قبیل آهن، مس، ویتامین B6 و B12 کمک به تولید و بلوغ و تکامل گلبول های قرمز خون می کنند. اسید فولیک با کمک این مواد مغذی باعث تبدیل آهن از فرم Ferric (حالت ذخیره در کبد) به فرم Ferrous (حالت فعال و قابل استفاده) می شوند، بدون اسید فولیک بدن نمی تواند از آهن برای خون سازی استفاده کند. کمبود اسید فولیک علاوه بر بروز کم خونی سبب تجمع و رسوب آهن در کبد و سایر بافت های بدن می گردد. 

- ویتامین B12: ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها و سایر اجزای تشکیل دهنده خون ضروری می باشد و کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی شدید و سایر بیماری های خونی گردد. گلبول های قرمز، پلاکت ها و بسیاری دیگر از اجزای خون در مغز استخوان تولید می شوند، فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین B12 است. کمبود این ویتامین نه تنها باعث بروز کم‌خونی شده بلکه باعث کاهش راندمان ذهن و حافظه، آسیب به سیستم اعصاب مرکزی و رشته‌های عصبی (میلین) نیز می‌گردد. 

- ویتامین C: ویتامین C باعث جذب هرچه بیشتر آهن در روده ها می شود به همین جهت برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن می باشند مفید است. با مصرف ویتامین ث جذب آهن در روده ها تا 4 برابر افزایش می یابد.

- ویتامین B6 کمک به تولید RBC و هموگلوبین: این ویتامین به کمک سایر موادمغذی از قبیل، B12، آهن، اسیدفولیک برای تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین مورد نیاز می‌باشند. میزان کافی از vit.B6 برای جذب B12 از طریق دستگاه گوارش مورد نیاز است؛ به عبارتی کمبود Vit.B6 می‌تواند منجر به کمبود B12 شود. 

- مس: مورد نیاز برای ساخته شدن آهن

- روی (زینک): مورد نیاز برای ساخته شدن آهن گاهی آهن به میزان زیاد یا کافی در بدن وجود دارد اما بدن نمی تواند از آن استفاده کند زیرا آهن باید به مولکول پروتئینی به نام فریتین (Ferritin) متصل شود تا بتواند به تمام نقاط بدن حمل و نقل گردد. اگر بطور صحیح به این پروتئین اتصال نیابد در بافت های نرم بدن مانند کبد رسوب می کند. بدن برای تولید فریتین به عناصر مس، روی و برخی از ویتامین ها مانند گروه ب و همچنین میزان کافی از هورمون های غده تیروئید احتیاج دارد. هر گونه عدم توازن در این مواد می تواند قابلیت بدن در تولید فریتین را کاهش دهد. 

مزایای مکمل فروس گلایسین سولفات جذب بهتر: 
در این ترکیب وصل شدن اسید آمینه گلایسین به ملح فروس سولفات باعث می شود به راحتی و فعالانه از دیواره سلولی روده عبور کند و از طرفی یون آهن به سایر اسید های موجود در دستگاه گوارش شلات نشود و به راحتی جذب گردد.

برای مشاهده مکمل فرو کامپلیت سوپرابیون اینجا کلیک کنید.

تداخل کمتر: در این ترکیب از رقابت سایر املاح موجود در دستگاه گوارش (مثل کلسیم و…) جلوگیری می شود بنابراین وجود املاح دیگر در دستگاه گوارش نمی توانند مانع جذب فروس گلایسین سولفات گردند در نتیجه تداخل دارویی این ترکیب بسیار کمتر است. 

عوارض کمتر: از انجا که میزان جذب آهن از دستگاه گوارش در زمان کم خونی فقر آهن افزایش می یابد و فروس گلایسین سولفات نیز به خوبی جذب می گردد باقی مانده ترکیبات آهن مصرف شده در دستگاه گوارش کاهش می یابد در نتیجه عوارضی چون یبوست، تهوع و … کاهش می یابد. از طرفی عوارض کبدی با ترکیب فروس گلایسین سولفات در مقایسه با فروس سولفات کمتر است.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )