رپورتاژ- درمان طبیعی اضطراب و بیخوابی کودکان

رپورتاژ- درمان طبیعی اضطراب و بیخوابی کودکان

برای کودکان خواب کافی بسیار ضروری است زیرا بی خوابی منجر به مشکلات زیادی از جمله استرس و اضطراب می شود. در این مقاله به معرفی مکملی می پردازیم که این مشکل را رفع می کند.

دکتر احسان عمادی

نویسنده: دکتر احسان عمادی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

21 اردیبهشت 1396

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

21 اردیبهشت 1396

4K

eye icon

رپورتاژ- درمان طبیعی اضطراب و بیخوابی کودکان

خوابیدن کودکان، علاوه بر برطرف کردن خستگی های روزانه، شرایط مناسبی را برای رشد کودک فراهم می کند. کودکان فعالیت روزانه بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت عدم استراحت کافی، بسیار صدمه می بینند. عادات خواب می تواند سطح استرس و اضطراب را در کودکان و نوجوانان تحت تاثیر قرار دهد. 
عوامل زیادی وجود دارند که می تواند در استرس و اضطراب کودکان و نوجوانان تاثیر داشته باشد با این حال خواب یا عدم وجود آن عامل عمده در ایجاد اضطراب و استرس کودکان و نوجوانان می باشد. واضح است که محرومیت از خواب می تواند علائم اضطراب را تشدید کند و از سوی دیگر، اختلالات خواب در واقع ممکن است منجر به اضطراب شود. اگر این احساس اضطراب در کودک باقی بماند و در فرآیند یادگیری و رفتار او تاثیر مخرب داشته باشد می توان گفت این اضطراب دیگر طبیعی نیست و احساسی فراتر از اضطراب معمولی و رایج در کودکان است که باید جدی تلقی شود. این اختلال می تواند روی تفکر، قدرت تصمیم گیری، درک محیط اطراف و توانایی تمرکز، تاثیر منفی داشته باشد.

بدین ترتیب کودک دچار احساس ترس، نگرانی و خجالت خواهد شد و از حضور در مکان ها و فعالیت های اجتماعی اجتناب کرده و گوشه گیر و منزوی می شود. اضطراب در کودکان می تواند باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب شود و تهوع، دل درد، سوزش ادرار، خستگی و ضعف و تنگی نفس را نیز به همراه داشته باشد. نشانه های دیگر آن شامل بدخوابی، خودانتقادی، عدم اطمینان به توانایی های خویش و زودرنجی است. یکی از مطمئن ترین راه های درمان اضطراب و بی خوابی در کودکان بهره گیری از طب گیاهی و سنتی می باشد. در طبیعت ترکیباتی یافت می شوند که دارای خواص درمانی برای اضطراب و همچنین آرامبخشی طبیعی هستند، که هیچ یک از عوارض داروهای مصنوعی آرامبخش را نداشته و اثر بخشی آنها در طول قرن ها به اثبات رسیده است: 

بابونه
بابونه گیاهی است دائمی و کوچک به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر دارای بویی معطر که در چمنزارها و اراضی شنی می روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است. گل های آن مجتمع در یک طبق که در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود. در هر طبق گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند. استفاده از عصاره بابونه و روغن آن برای درمان اختلالاتی مثل بی خوابی عالی می باشد. از بابونه به عنوان داروی خواب آور یاد می شود. تاثیرات آرامبخش بابونه بدلیل وجود فلاونوئید آپیجنین می باشد که با گیرنده های بنزودیازپین موجود در ذهن ترکیب می شوند و خواب آرامی را به همراه میاورد. 

باد رنجبویه 
فرنجمشک یا وارنگ بو گیاهی است دائمی از تیره نعناعیان که ارتفاعش بین 30 تا 80 سانتیمتر است. این گیاه دارای شاخه‌های پرپشت و متعدد است و به حالت خودرو در اکثر نواحی معتدل آسیا و اروپا (از جمله ایران) می‌روید. برگ‌های این گیاه متقابل بیضوی و قلبی‌شکل و دندانه‌دارند. ریشه این گیاه کوچک، استوانه‌ای شکل، سخت و منشعب است. گل‌هایش سفید یا گلی رنگند که به تعداد 6 تا 12 در کناره برگ‌ها مجتمع گردیده‌اند. میوه‌اش فندقه و قهوه‌ای رنگ می‌باشد. این گیاه در طب به عنوان یک آرامبخش و ضد اضطراب و همچنین کمک به راحتی دستگاه گوارش شناخته می شود. 
غالب ترین ترکیب در بادرنجبویه رزمارینیک اسید می باشد. رزمارینیک اسید Rosmarinic Acid، ارسولیک اسید Ursolic Acid و الینولیک اسید Oleanolic Acid موجود در باد رنجبویه فعالیت آنزیم گابا ترانس آمیناز GABA-T را محدود می کند و موجب افزایش نوروترنسمیتر گاما Gamma-Amino Butyric Acid میشود، که این افزایش مهم ترین عامل بهبود خواب، داشتن خوابی آرام و ضد اضطراب است. 

گل ساعتی
گل ساعتی (با نام علمی: Passiflora caerulea) گونه‌ای از گیاهان گلدار است که بیشتر در نواحی استوایی آمریکا و آفریقا رشد می‌کند. این گیاه رشد سریع و ساقه‌هایی بلند بالارونده دارد که قلمه گرفتن از آن را آسان می‌کند. گل ساعتی گیاهی است زینتی از تیره موردی ها که دارای بوته‌ای بلند و برگ های‌ بیضی شکل متصل به هم و شامل 5 تقسیم کامل است. گل های آن درشت و به‌ شکل‌ ساعت است. رنگ گل ها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش می‌باشد. ساقه آن چون به‌ درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود. از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند. میوه‌اش سبز و زرد رنگ است. قسمت مورد استفاده آن به عنوان اثر دارویی برگ و میوه و گل های گیاه می باشد. بیشترین ترکیب یافته شده در گل ساعتی آلکالوئیدی است به نام بتا کربولاین beta-carboline harmala alkaloids که این ترکیب مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز با نام اختصاری MAOI می باشند، که به عنوان درمانی برای افسردگی اختلالات خواب و اضطراب به کار می رود.

بایوکل کیدز ان او سی
بایوکل کیدز ان او سی با دارا بودن هر سه ترکیب بالا و اثر سینرجیک این ترکیبات با هم، به علاوه منیزیم که کمبود آن موجب بی خوابی و اضطراب می باشد، یک راهکار علمی در عین حال طبیعی و بدون عوارض جانبی برای رفع اختلالات خواب و اضطراب و ناآرامی کودک شماست.

برای مشاهده و خرید محصول بایوکل کیدز ان او سی اینجا کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )