رپورتاژ- چرا کلستروم( آغوز) عملکرد ضد ویروسی فوق العاده ای دارد؟

رپورتاژ- چرا کلستروم( آغوز) عملکرد ضد ویروسی فوق العاده ای دارد؟

در این مقاله از مجله داروکده درباره خواص ضد ویروسی آغوز یا کلستروم بخوانید.

مهسا معروفی

نویسنده: مهسا معروفی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

31 اردیبهشت 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

31 اردیبهشت 1399

13K

eye icon

رپورتاژ- چرا کلستروم( آغوز) عملکرد ضد ویروسی فوق العاده ای دارد؟

احتمالا تا امروز حداقل یک بار اسم آغوز به گوشتان خورده است! افزایش مصرف آن به دلیل شیوع ویروس کرونا بهانه ای شد تا در نظر بگیریم این ماده ی شگفت انگیز را از نظر علمی بررسی کنیم.
آغوز با نام علمی کلستروم محصولی است که قبل از تولید شیر از سینه ی پستانداران (اعم از انسان، گاو و ...) ترشح می شود. 
این ماده بسیار مغذی بوده و حاوی مقادیر بالایی از آنتی بادی هاست و همانطور که می دانید آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که مسئولیت مقابله با عفونت ها و باکتری ها را بر عهده دارند.

کلستروم باعث بهبود رشد و سلامت نوزادان و حیوانات تازه به دنیا آمده می شود اما نکته ی جالب این است که مطالعات نشان می دهند مصرف مکمل های حاوی کلستروم در بزرگسالان  نیز ممکن است فواید زیر را داشته باشد:
1. تقویت سیستم ایمنی 
2. کمک به مقابله با عفونت ها 
3. بهبود وضعیت دستگاه گوارش

با وجود اینکه کلستروم در تمام پستانداران تولید می شوند اما معمولا کلستروم موجود در مکمل ها از گاو گرفته می شود.
کلستروم گاوی ترکیباتی مشابه با کلستروم انسان دارد و شامل ترکیبات زیر است:
1. ویتامین ها، مینرال ها 
2. چربی، کربوهیدرات، پروتئین های محافظ سلامت 
3. هورمون های رشد 
4. آنزیم های گوارشی
در تولید این مکمل ها کلستروم از گاو گرفته و پاستوریزه می شود سپس پس از خشک شدن در کپسول ریخته شده یا به صورت پودر عرضه می شود. دقت کنید با اینکه رنگ شیر سفید است اما کلستروم به رنگ زرد روشن می باشد.

در کلستروم چه چیزهایی وجود دارد؟
کلستروم گاوی بسیار مغذی است و حتی محتوای مواد مغذی آن بیشتر از شیر می باشد. به صورت کلی مقدار پروتئین، چربی، کربوهیدرات، منیزیم، ویتامین های گروه B ،A ،C و E موجود در آن از شیر گاو بیشتر می باشد.
حال با اینکه کلستروم حاوی تمام درشت مغذی ها و ریزمغذی هایی است که اشاره کردیم، اما خواص ضدویروسی آن که دلیل افزایش مصرف آن در مواقع شیوع ویروس هایی مانند آنفولانزا و یا Covid-19 می باشد به دلیل ترکیبات پروتئینی خاصی می باشد که شامل موارد زیر می شوند:
• لاکتوفرین: این پروتئین به طور طبیعی در بدن وجود دارد و نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن در مقابل عفونت هایی که توسط باکتری ها و ویروس ها ایجاد می شوند بازی می کند.
• فاکتورهای رشد: این فاکتورها شامل هورمون هایی می شوند که رشد را تسریع می کنند. کلستروم گاوی به طور خاص حاوی دو نوع هورمون رشد به نام فاکتورهای رشد شبه انسولینی 1 و 2 یا به اختصار IGF1 و IGF2 می شود.
• آنتی بادی ها: آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که با نام ایمونوگلوبولین هم شناخته می شوند. این پروتئین ها توسط بدن در مواقع مقابله با باکتری ها و ویروس ها استفاده می شوند و نکته ی جالب این است که کلستروم گاوی حاوی مقادیر زیادی از آنتی بادی های ایمونوگلوبولین A، ایمونوگلوبولین G و ایمونوگلوبولین M می باشد.

بنابراین کلستروم به دلیل محتوای بالای موادی که در مبارزه با بیماری ها موثرند و باعث تقویت رشد نیز می شوند می تواند در تقویت سیستم ایمنی و درمان عفونت ها در بزرگسالان نیز مفید واقع شود.

کلستروم چگونه باعث تقویت سیستم ایمنی می شود؟
در این دوره ی شیوع ویروس کرونا مهم ترین ویژگی کلستروم که باید مورد بررسی قرار بگیرد تاثیر بر سیستم ایمنی و خواص ضد ویروسی آن است.
بیشترین تاثیر کلستروم بر سیستم ایمنی به دلیل وجود آنتی بادی های ایمونوگلوبین A (IgA) و ایمونوگلوبولین(G (IgG است. این دو آنتی بادی عملکرد بسیار خوبی در برابر باکتری ها و ویروس ها دارند که باعث ایجاد خواص منحصر به فرد کلستروم شده است.

در ادامه برای توضیح بیشتر این تاثیر چندین مطالعه ی انجام شده بر روی کلستروم را به اختصار شرح می دهیم:
1. یک مطالعه ی 12 هفته ای بر روی دوندگان نشان داد مصرف روزانه ی مکمل کلستروم گاوی باعث افزایش 79 درصدی مقدار IgA بزاق دهان می شود! و محققان عقیده دارند افزلیش سطح IgA بزاق می تواد باعث تقویت سیستم ایمنی و توانایی بدن برای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی شود.
2. مطالعه ی دیگری که بر روی 29 مرد دوچرخه سوار که به مدت 5 هفته هر روز 10 گرم کلستروم گاوی می خوردند انجام شد نشان داد مصرف مکمل کلستروم می تواند از کاهش سلول های ایمنی بعد از تمرین پیشگیری کند و همچنین ریسک علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.
3. مطالعات دیگری نیز تاثیر کلستروم بر سیستم ایمنی را تایید کرده اند اما همچنان برای اثبات کامل این موضوع به بررسی های بیشتری نیاز است.

محتوای ایمونوگلوبولین G کلستروم
مطالعات زیادی نشان داده اند که IgG گاوی باعث پیشگیری از عفونت های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی می شود. این ایمونوگلوبولین که به طور طبیعی در شیر نیز وجود دارد می تواند در دوز های بالاتر باعث تقویت سیستم ایمنی شود و در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها تاثیر بسزایی داشته باشد. به نظر می آید IgG بدون این که در دستگاه گوارش تاثیری بپذیرد جذب شده و وارد خون می شود و در ادامه با کمک به سیستم ایمنی بدن می تواند در مقابله با باکتری ها و ویروس ها موثر باشد.
ایمونوگلوبولین G گاوی نه تنها به بسیاری از عوامل پاتوژن مثل باکتری ها و ویروس ها متصل می شود بلکه با  آلرژن ها نیز اتصال برقرار می کند.به علاوه محتوای IgG کلستروم با واکسینه کردن گاو ها قبل از گرفتن آغوز از آنها می تواند افزایش یابد.
بسیاری از مطالعات تاثیر مفید IgG کلستروم بر بهبود عفونت های ویروسی مانند اسهال ناشی از روتاویروس را گزارش کرده اند بنابراین وجود این ایمونوگلوبولین در کلستروم می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از عفونت ها یاری کننده ی سیستم ایمنی انسان باشد.

شما می توانید با استفاده از لینک زیر محصول کلستروم موجود در سایت داروکده را مشاهده کرده و با خواص آن آشنا شوید:
کلستروم 

 

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

منابع:

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1403 - 1388 )