چند روش ساده برای تقویت سیستم ایمنی

چند روش ساده برای تقویت سیستم ایمنی

در این مقاله از مجله داروکده به چند راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی اشاره می کنیم که به راحتی قابل اجرا هستند.

افسانه ضیایی

نویسنده: افسانه ضیایی

تحریریه داروکده

آخرین به روزرسانی:

10 شهریور 1394

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

10 شهریور 1394

22K

eye icon

چند روش ساده برای تقویت سیستم ایمنی

1- استرس خود را کم کنید.
استرس به میزان کم و به طور موقت می تواند مفید باشد و باعث آمادگی بدن شما برای مقابله با چالش ها می گردد، اما استرس دائمی و زیاد برای سلامت شما مضر است. مطالعات نشان می دهد که این نوع استرس سیستم ایمنی را ضعیف می کند و باعث شکست بدن در مقابل امراض و بیماری ها می گردد. چطور می توان استرس را کاهش داد؟ کاری که می دانید در شما استرس ایجاد می کند را در صورت امکان انجام ندهید، زمانی را در طول روز برای ریلکس کردن در نظر بگیرید و کارهایی انجام دهید که باعث لذت و انبساط خاطر شما گردد.

2- روابط اجتماعی قوی برای خود ایجاد کنید.
همه ما می دانیم که داشتن دوست بسیار مهم است. روابط اجتماعی قوی تاثیر زیادی بر سلامتی شما دارد. مطالعات اخیر نشان داده افرادی که دارای روابط اجتماعی سالم و قوی هستند به نسبت افرادی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند از طول عمر بیشتری برخوردارند. آیا می خواهید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید؟ می توانید به کلاس های مختلف بروید، در کارهای عام المنفعه داوطلب شوید، یا به گروه هایی که با علایق شما سازگاری دارد بپیوندید.

3- مثبت فکر کنید.
افکار مثبت، سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. یک مطالعه بر روی عده ای از دانشجویان نشان داد کسانی که خوشبین تر و مثبت اندیش تر هستند، از سیستم ایمنی قوی تری برخوردارند. برای این که مثبت باشید برای چیزهایی که از آن ها لذت می برید وقت بگذارید، در شرایط دشوار به دنبال چیزهای امید بخش باشید و سعی کنید به افکار منفی اجازه جولان ندهید. 

4- بخندید
یک خنده از ته دل برای شما بسیار مفید است. شواهدی در دست است که ثابت می کند خندیدن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک تحقیق نشان داده افرادی که با صدای بلند به کلیپ های خنده داری که برایشان پخش شده بود خندیدند از عملکرد ایمنی بالاتری برخوردار بودند اما هنوز نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

5- آنتی اکسیدان مصرف کنید.
رژیم سرشار از میوه ها و سبزیجات مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان ها را به بدن شما می رساند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند سلول را تخریب کنند. برای اینکه آنتی اکسیدان به بدنتان برسد میوه و سبزیجات رنگارنگ مصرف کنید مانند پرتقال، فلفل سبز، بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه، سبزیجات برگ سبز. 

6- ویتامین مصرف کنید. 
مولتی ویتامین باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شما می گردد. مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند از سیستم ایمنی شما ساختمانی مستحکم بسازد. بسیاری از ریز مغذی ها برای سلامتی سیستم ایمنی ضروری هستند. این ریز مغذی ها شامل سلنیوم، ویتامین های A ،C ،D ،E روی و منیزیم هستند. 

بیشتر بخوانید: 13 ماده غذایی برای تقویت سیستم ایمنی

7- از خوردن مواد کم خاصیت با کالری بالا اجتناب کنید. 
مواد غذایی مثل فست فودها، آبنبات، نوشابه های گازدار نه تنها مواد مغذی لازم را به بدن شما نمی رسانند بلکه اغلب دارای مواد شیمیایی هستند که برای سلامت انسان مفید نیستند، استفاده از این نوع غذاها را محدود کنید در غیر این صورت بدن خود را از مواد مغذی لازم محروم کرده اید.

8- از داروهای گیاهی و مکمل ها استفاده کنید. 
برخی از افراد از گیاهان دارویی یا مکمل ها برای بهبود وضعیت سلامت عمومی خود استفاده می کنند. بعضی از این محصولات می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند موادی مانند سیر، عصاره جنسینگ و پروبیوتیک ها... از پزشک یا داروساز بخواهید مکمل ها و یا داروهای گیاهی مفید برای تقویت سیستم ایمنی را به شما معرفی کنند. 

9- تحرک داشته باشید. 
ورزش کردن یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود سیستم ایمنی است. ورزش می تواند استرس را کاهش دهد و احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان را کم کند و از بروز برخی بیماری های قلبی و سرطان ها پیشگیری کند. روزانه به طور متوسط نیم ساعت تحرک داشته باشید. دوچرخه سواری کنید، تمرینات یوگا انجام دهید، شنا کنید یا حتی گلف بازی کنید.

10- خواب کافی داشته باشید. 
بدون خواب کافی سیستم ایمنی شما توان لازم برای مقابله با بیماری ها را ندارد. بالغین به طور متوسط به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. چطور می توانید خواب راحت تری داشته باشید؟ برنامه منظمی برای خواب داشته باشید، ورزش کنید، نزدیک زمان خواب از نوشیدن قهوه اجتناب کنید، قبل از خواب ریلکس باشید و اتاق خوابتان را خنک نگه دارید. 

11- دخانیات را کنار بگذارید. 
یک دلیل خوب دیگر برای ترک دخانیات: دخانیات باعث تضعیف سیستم ایمنی شما می شوند. حتی اگر دائم سیگار نمی کشید باز هم در معرض خطرات گوناگون ناشی از مصرف دخانیات مثل بیماری های قلبی، آسم و سکته مغزی هستید، پس همین امروز مصرف دخانیات را ترک کنید.

12- دستانتان را مرتب بشویید. 
یکی از راه های ساده برای کمک به سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری ها، شستن دست هاست. این کار باعث سلامت شما و اطرافیانتان می شود. برای شستشوی دست حتما از صابون استفاده کنید و حداقل به مدت 20 ثانیه دستان خود را با آب بشویید. اگر جایی هستید که دسترسی به آب و صابون ندارید می توانید یک پاک کننده دست بدون نیاز به آب از داروخانه تهیه کرده و همراه خود داشته باشید.

پرسش و پاسخ

ثبت دیدگاه


پیام به صورت خصوصی ثبت گردد

مجله داروکده یک مجله اینترنتی است که شما را در امر آشنایی، تهیه و مصرف صحیح محصولات سلامت محور یاری می‌رساند.

darukade logo

استفاده از مطالب مجله داروکده فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است . کلیه حقوق این مجله به وب سایت داروکده تعلق دارد

طراحی و توسعه توسط گروه نرم افزاری داروکده ( 1402 - 1388 )